Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Tro är en sak och fakta är en annan. Nedläggandet av kärnkraften och försök att byta ut den mot sol, vind och vatten (runt om i världen) har resulterat i att klimatet är värre än någonsin. Och det är fakta, inte tro.

Har du nått exempel på det?
Eller hitta de på det?...

Sverige har lägre utsläpp nu än innan 2020.
Samma med Tyskland och resten av Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är dock inte "i" PV panelerna. Jag gick tillbaka till källan och det står "Upstream energy collection plus generator" som rubrik till siffrorna.

De specificerade inte direkt vad det skulle vara, men man kan väl gissa något slags fundament i solfarmar eller dylikt? Siffrorna är från Department of energy, så en väldigt trovärdig källa.

Följ referenserna hela vägen till de faktiska siffrorna, du kommer se att det baseras på urgammal data. Det var på den tiden där de knappt fanns några solpaneler, de trodde att man behövde ha betongfundament

Permalänk
Medlem

Verkar som att priserna kan få sig en liten extra skjuts upp nu pga nätägarna: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ellevio-tvingas-hoja-elnat...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är dock inte "i" PV panelerna. Jag gick tillbaka till källan och det står "Upstream energy collection plus generator" som rubrik till siffrorna.

De specificerade inte direkt vad det skulle vara, men man kan väl gissa något slags fundament i solfarmar eller dylikt? Siffrorna är från Department of energy, så en väldigt trovärdig källa.

F.ö finns det ingen ekonomi eftersom nya paneler är för billiga och det krävs mycket arbete för att "plocka isär" panelerna. Det är samma problem med plast, där det är mycket billigare att bara göra ny än att återvinna.

Men visst, EU har infört en avgift på nya paneler som ska gå till återvinning, samma system som finns på bilar. Så såvida det efterföljs och det inte finns några kryphål så de kan skicka iväg panelerna till något u-land så kommer det problemet försvinna.

Det finns ett uttryck som jag tycker passar in ganska bra på dessa argument: "Don't let perfect be the enemy of good." Man kan inte kräva att en lösning på ett problem är perfekt på alla sätt och vis, är den bättre än vad vi har så är det en förbättring. Solpaneler levererar el stabilt normalt i över 20 år, och den stora majoriteten av materialen är enkla att återvinna, aluminium är väl merparten viktmässigt. De är inte perfekta men väldigt bra relativt många andra energiproducenter, och de blir ju bättre hela tiden. Man jobbar på att få till återvinning av en större andel av dem och det pågår ju en massa utveckling av solpaneler av olika slag som löser olika problem. Men på det stora hela är det ett väldigt litet problem.

Till exempel jobbar man på att integrera de i byggmaterial. Teslas "soltakpannor" var ju kanske inte de bästa, framför allt var de dyra och svåra att få tag i, men fler företag jobbar ju på liknande lösningar på olika sätt. Och om panelerna blir en del av byggmaterialet så innebär ju det att mycket av materialet som utgör panelerna blir samma som man ändå hade behövt för en byggnad eller ett nytt tak. Här omkring bygger man mycket skyskrapor nu exempelvis, de består ofta av en glasfasad inramad av aluminium eller liknande, men allt är inte fönster utan man har ju opaka glas också. Hade man satt solpaneler där (på fasaderna i rätt riktning förstås) istället för bara glas så hade det ju inte påverkat materialåtgången särskilt mycket, även om det förstås hade behövts elektronik och en del kablar man hade sluppit annars.

Permalänk
Medlem

Det tar aldrig slut! Ellevio verkar höja elnätsavgiften.

https://omni.se/ellevio-elnatsavgiften-hojs-ny-smocka-mot-hus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det tar aldrig slut! Ellevio verkar höja elnätsavgiften.

https://omni.se/ellevio-elnatsavgiften-hojs-ny-smocka-mot-hus...

De höjde ju redan i april... Men du får ju läsa dn debatt dock.
De vill och kommer inte höja så länge de får SVK att ge dem flaskhals intäkter för att täcka kostnaden.. Då dessa pengar inte "finns" och inte kommer påverka skatt eller staten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, den hade förhoppningsvid producerats av kärnkraft då. Men bara om det inte varit så mycket skrämselpropaganda runt radioaktivitet och härdsmältor.

Modern "renewable", i form av vind och sol, är de svarta fåren och det värsta är att vi blint satsar på skiten. De kräver att vi har en energikälla vid sidan om som fyller upp hålen, annars går vi utan energi när de inte kan producera. De kräver att vi måste bränna fossila bränslen vid sidan om eftersom kärnkraften inte byggs ut.

Det bästa för miljön hade varit att ha vattenkraft, vindkraft och kärnkraft. Inget annat.

Vattenkraft förstör ekosystem.
Vindkraft likaså.
Kärnkraft efterlämnar avfall i 100000 år. Men visst, det är ju inget du behöver ta ansvar över känner du för du kommer ju inte leva så länge.

Permalänk
Medlem

Det har skitit sig rejält och jag har inte fått till något vettigt fastpris/vintersäkring. Överväger att gå till något elbolag med timpris, men vilka rekommenderas?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kärnkraft efterlämnar avfall i 100000 år. Men visst, det är ju inget du behöver ta ansvar över känner du för du kommer ju inte leva så länge.

Man hör detta hela tiden om kärnavfallet. Det förutsätter ju att man gräver ner skiten under marken - vilket måste vara det mest oansvariga att göra i mitt tycke. Borde man inte istället forska fram bättre alternativ som drastiskt minskar denna tid?
Slängs förbrukade solpaneler i naturen så tar nog det också tusentals år innan de bryts ner - men här pratar man aktivt om metoder att återvinna och sortera bort det miljöfarliga - varför är folk så inställda på att bara gräva ner energirikt kärnavfall och låtsas som det är den enda lösningen för all tid framåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det tar aldrig slut! Ellevio verkar höja elnätsavgiften.

https://omni.se/ellevio-elnatsavgiften-hojs-ny-smocka-mot-hus...

Skrivet av Swedishchef_90:

De höjde ju redan i april... Men du får ju läsa dn debatt dock.
De vill och kommer inte höja så länge de får SVK att ge dem flaskhals intäkter för att täcka kostnaden.. Då dessa pengar inte "finns" och inte kommer påverka skatt eller staten

Det finns säkert en heeeelt logisk och sund anledning till detta men...

De som producerar el tjänar MASSOR just nu, så självklart måste de ju höja nätavgiften också. För folk har ju vant sig att nätavgiften gått och blivit högre än förbrukningen. De kan ju inte gå tillbaka nu, hur skulle det se ut?

Om "bönderna" höjer priset på mjölken så måste ju åkarna självklart ha mer betalt för transporten också eller tänker jag fel?

Som sagt man kan säkert påvisa någon korrelation mellan elens pris och nätavgifterna men jag tror att mycket vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Verkar som att priserna kan få sig en liten extra skjuts upp nu pga nätägarna: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ellevio-tvingas-hoja-elnat...

De ökade energiförlusterna beror på att antingen så tvingas vi transportera energin längre då den inte finns lokalt, samt att man möjligen måste pressa nätet till max för att förhindra blackout (högre temp -> högre förluster) så är bara en fortsättning av elgenereringsproblemet.

Sedan kan man ju diskutera om elnätet skulle privatiseras men gissar det inte är tillåtet här.

Edit: Detta bekräftas i Ellevio's debattinlägg: https://www.dn.se/debatt/elnatsavgiften-kommer-att-hojas-med-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

De ökade energiförlusterna beror på att antingen så tvingas vi transportera energin längre då den inte finns lokalt, samt att man möjligen måste pressa nätet till max för att förhindra blackout (högre temp -> högre förluster) så är bara en fortsättning av elgenereringsproblemet.

Sedan kan man ju diskutera om elnätet skulle privatiseras men gissar det inte är tillåtet här.

Edit: Detta bekräftas i Ellevio's debattinlägg: https://www.dn.se/debatt/elnatsavgiften-kommer-att-hojas-med-...

Japp Ellevio gör ingenting fel, dem har fått ökade kostnader från det statliga affärsverket SVK och skickar enbart notan vidare till kund. SVK har haft gott om tid på sig att sköta sitt uppdrag.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det finns säkert en heeeelt logisk och sund anledning till detta men...

De som producerar el tjänar MASSOR just nu, så självklart måste de ju höja nätavgiften också. För folk har ju vant sig att nätavgiften gått och blivit högre än förbrukningen. De kan ju inte gå tillbaka nu, hur skulle det se ut?

Om "bönderna" höjer priset på mjölken så måste ju åkarna självklart ha mer betalt för transporten också eller tänker jag fel?

Som sagt man kan säkert påvisa någon korrelation mellan elens pris och nätavgifterna men jag tror att mycket vill ha mer.

För många här så är det ju bara skicka söder ut från norr och glömt det där med förluster. Sverige har stora avstånd och 400kV-nätet är begränsande idag.

Det är inte heller en hemlighet att tidigare nätägare (Fortum) inte har investerat tillräckligt mycket av sin vinst i nätet.

Den rådande situationen kräver alla medel för att maxa överföringen för att det inte ska bli mörkt i södra Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vattenkraft förstör ekosystem.
Vindkraft likaså.
Kärnkraft efterlämnar avfall i 100000 år. Men visst, det är ju inget du behöver ta ansvar över känner du för du kommer ju inte leva så länge.

Just därför behöver man förverkliga gen iv så att vi kan ta vara på resterande energin från ”avfallet” från gen 1 - 3. Bra att vi är överens om ansvaret.

Så har vi hela thorium-biten som är en helt annan diskussion. Det är synd att man inte fortsatte med den tekniken på 60-talet. Då hade vindkraften aldrig tagit fart och det hade varit fred på jorden då hade inte tyskarna och resten av Europa varit i knät på Ryssland pga gasberoendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Just därför behöver man förverkliga gen iv så att vi kan ta vara på resterande energin från ”avfallet” från gen 1 - 3. Bra att vi är överens om ansvaret.

Så har vi hela thorium-biten som är en helt annan diskussion. Det är synd att man inte fortsatte med den tekniken på 60-talet. Då hade vindkraften aldrig tagit fart och det hade varit fred på jorden då hade inte tyskarna och resten av Europa varit i knät på Ryssland pga gasberoendet.

Det är många (speciellt på högersidan) som nämner Gen4-reaktorer men har det ens blivit verklighet någonstans eller hur långt bort är det i praktiken?

Någon här svamlade ju om att radioaktivitet inte alls är så farligt som andra får det att låta som, då undrar man ju varför inte människan per automatik flyttar tillbaka till de områden kring härdsmältorna som varit genom åren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Någon här svamlade ju om att radioaktivitet inte alls är så farligt som andra får det att låta som, då undrar man ju varför inte människan per automatik flyttar tillbaka till de områden kring härdsmältorna som varit genom åren..

Hur många härdsmältor som är mer än 100 år gamla känner du till?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

För många här så är det ju bara skicka söder ut från norr och glömt det där med förluster. Sverige har stora avstånd och 400kV-nätet är begränsande idag.

Det är inte heller en hemlighet att tidigare nätägare (Fortum) inte har investerat tillräckligt mycket av sin vinst i nätet.

Den rådande situationen kräver alla medel för att maxa överföringen för att det inte ska bli mörkt i södra Sverige.

Bra du verkar insatt!
Självklart förstår jag att man måste ha infrastruktur för att det skall fungera, inget snack om saken.

Det jag ställer mig frågande till är följande:

Infrastrukturens skick samt dess kapacitet från norr till söder har ju varit känd under lång tid! Hur kommer det sig att man nu när elpriserna är så höga "måste" höja avgifterna? De tjänar ju mer än någonsin, investera den vinsten i stället.

Min teori: Smid medans järnet är varmt... Man spelar helt enkelt sympatikortet mot regeringen och säger att blir det billigare för dom blir det billigare för kunderna. Fast det vet vi ju hur det blir med det.

Jävligt dåligt att hota med prishöjningar i detta läge för att få med fördelar från staten.

Om jag skulle komma hem till frugan och säga:
-Hej älsklig jag fick en rekordhög löneökning idag! Men du jag behöver några tusen extra varje månad från din lön för att jag behöver köpa lite mer verktyg...

Då hade man ju inte fått mysmiddag och fotmassage precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Just därför behöver man förverkliga gen iv så att vi kan ta vara på resterande energin från ”avfallet” från gen 1 - 3. Bra att vi är överens om ansvaret.

Så har vi hela thorium-biten som är en helt annan diskussion. Det är synd att man inte fortsatte med den tekniken på 60-talet. Då hade vindkraften aldrig tagit fart och det hade varit fred på jorden då hade inte tyskarna och resten av Europa varit i knät på Ryssland pga gasberoendet.

GenIV är årtionden bort och toriumreaktorer är inte heller ens i närheten av produktionsklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vattenkraft förstör ekosystem.
Vindkraft likaså.
Kärnkraft efterlämnar avfall i 100000 år. Men visst, det är ju inget du behöver ta ansvar över känner du för du kommer ju inte leva så länge.

Vindkraft till havs är faktiskt gynnsamt för det lokala ekosystemet.
Det skapar stora skyddande rev där fisk och annat kustliv kan existera tryggt.

Utfiskning är ett av de största problemet vi har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det är många (speciellt på högersidan) som nämner Gen4-reaktorer men har det ens blivit verklighet någonstans eller hur långt bort är det i praktiken?

Någon här svamlade ju om att radioaktivitet inte alls är så farligt som andra får det att låta som, då undrar man ju varför inte människan per automatik flyttar tillbaka till de områden kring härdsmältorna som varit genom åren..

Du menar Fukushima som exempel? https://english.kyodonews.net/news/2022/06/3b01c583c3f4-resid...

Ditt argument är ju tyvärr inte baserat på fakta utan känslor.

Radioaktiviteten i Fukushima ska vad jag vet vara lika låg som någon annanstans på ytan. Däremot har man ju fått gräva bort eller iaf vända på topplagret av jord där radioaktiva ämnen landade.

Problemet blir ju att odla.

Men vad är det specifikt du menar med svamlande? Att 100 000 år är en rätt löjlig gräns då det motsvarar bakgrundsstrålning/om det var obruten uran?

Om man istället väljer att berätta att efter 300-400 år så kan man vara i samma rum som det mest radioaktiva avfallet utan att ta skada då huden skyddar en, är det svammel?

edit: Du har gjort några inlägg här som verkar peka på att du har väldigt dålig koll. Nu är väl Henrik Jönsson ingen superkälla men faktan finns där bakom: https://www.youtube.com/watch?v=w-g5kZ6KLbo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bra du verkar insatt!
Självklart förstår jag att man måste ha infrastruktur för att det skall fungera, inget snack om saken.

Det jag ställer mig frågande till är följande:

Infrastrukturens skick samt dess kapacitet från norr till söder har ju varit känd under lång tid! Hur kommer det sig att man nu när elpriserna är så höga "måste" höja avgifterna? De tjänar ju mer än någonsin, investera den vinsten i stället.

Min teori: Smid medans järnet är varmt... Man spelar helt enkelt sympatikortet mot regeringen och säger att blir det billigare för dom blir det billigare för kunderna. Fast det vet vi ju hur det blir med det.

Jävligt dåligt att hota med prishöjningar i detta läge för att få med fördelar från staten.

Om jag skulle komma hem till frugan och säga:
-Hej älsklig jag fick en rekordhög löneökning idag! Men du jag behöver några tusen extra varje månad från din lön för att jag behöver köpa lite mer verktyg...

Då hade man ju inte fått mysmiddag och fotmassage precis.

Handlar väl om att man skjutit underhållskostnader på framtiden för att kunna ta ut större vinst eftersom det ändå etablerats att man, när underhållsskulden blir för stor att hantera, kan skjuta kostnaden på kunderna. Så ägarna kan ta ut de sparade pengarna utan att påverkas när skulden väl ska betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Vindkraft till havs är faktiskt gynnsamt för det lokala ekosystemet.
Det skapar stora skyddande rev där fisk och annat kustliv kan existera tryggt.

Utfiskning är ett av de största problemet vi har idag.

Förutom tonvis med mikroplast och tungmetaller/vkv

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Vattenkraft förstör ekosystem.
Vindkraft likaså.
Kärnkraft efterlämnar avfall i 100000 år. Men visst, det är ju inget du behöver ta ansvar över känner du för du kommer ju inte leva så länge.

Dock är det en väldigt liten del som är radioaktivt så länge. Endast 0.2% i Frankrike där de upparbetar uranet till max. Och 3% I USA där de inte gör något.

Jämfört med kolkraft som efterlämnar enorma mängder tungmetaller. 50-80% av alla tungmetaller (beroende på vilken metall man tittar på) i omlopp kommer ifrån allt kol vi eldat upp sen början av industriella revolutionen.

Det är ju inte perfekt, men bra mycket bättre än alternativen.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Det är många (speciellt på högersidan) som nämner Gen4-reaktorer men har det ens blivit verklighet någonstans eller hur långt bort är det i praktiken?

Någon här svamlade ju om att radioaktivitet inte alls är så farligt som andra får det att låta som, då undrar man ju varför inte människan per automatik flyttar tillbaka till de områden kring härdsmältorna som varit genom åren..

Gissningsvis lika långt borta som storskalig batterilagring (dvs ingen vet).

Ryssland har den enda gen 4 i kommersiell drift idag vad jag vet.

https://www.nyteknik.se/energi/rysk-generation-4-reaktor-pa-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Vindkraft till havs är faktiskt gynnsamt för det lokala ekosystemet.
Det skapar stora skyddande rev där fisk och annat kustliv kan existera tryggt.

Utfiskning är ett av de största problemet vi har idag.

Så vad väntar de på? Att Berit på kontoret ska handlägga ärendet. Varför ska sådant ta sådan tid.

Folk får acceptera att deras havsutsikt blir lite annorlunda, i framtiden kommer vi säkert avveckla vindkraftverk med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Handlar väl om att man skjutit underhållskostnader på framtiden för att kunna ta ut större vinst eftersom det ändå etablerats att man, när underhållsskulden blir för stor att hantera, kan skjuta kostnaden på kunderna. Så ägarna kan ta ut de sparade pengarna utan att påverkas när skulden väl ska betalas.

Det är ju precis det jag menar...
Jävla sätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Förutom tonvis med mikroplast och tungmetaller/vkv

Vilka tungmetaller?
Mikroplaster absolut, men tungmetaller?

Men att de skapar gynnsamma ekosystem är ett faktum.
Att begränsa fiskeområden är att måste nu, och att fysiskt stoppa fiskebåtar verkar funka väldigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Så vad väntar de på? Att Berit på kontoret ska handlägga ärendet. Varför ska sådant ta sådan tid.

Folk får acceptera att deras havsutsikt blir lite annorlunda, i framtiden kommer vi säkert avveckla vindkraftverk med

Alla boomers på kusten gillar inte vindkraftverk de inte ser~~

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Bra du verkar insatt!
Självklart förstår jag att man måste ha infrastruktur för att det skall fungera, inget snack om saken.

Det jag mig frågande till är följande:

Infrastrukturens skick samt dess kapacitet från norr till söder har ju varit känd under lång tid! Hur kommer det sig att man nu när elpriserna är så höga "måste" höja avgifterna? De tjänar ju mer än

Förlusterna är konstanta i procent, men totalkostnaden blir avsevärt högre när årliga inflation på el är 230%. (Aug21 - Aug 22)

Nätägarna vill idag köra på reducerad kapacitet för att minska temperaturen och därigenom överförningsförlusterna, men är väl kanske inte möjligt i Sverige. Tidigare var dessa förluster inget man brydde sig så mycket över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Vilka tungmetaller?
Mikroplaster absolut, men tungmetaller?

Men att de skapar gynnsamma ekosystem är ett faktum.
Att begränsa fiskeområden är att måste nu, och att fysiskt stoppa fiskebåtar verkar funka väldigt bra

Rostskydd

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j