Permalänk
Medlem

Android med bra kamera

Om man gillar att ta bilder med sin mobil, vilka premiumtelefoner finns det då? Tänker typ motsvarande en iPhone 14 Pro Max. Dvs vass cpu, bra skärm, minst 512 GB lagring, bra kamera med bra mjukvara för computational photography, typ justerbart skärpedjup etc. Pris får vara upp till 20k.

Obs! Ingen diskussion om iPhone vs. Android tack

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Jumpcut:

Om man gillar att ta bilder med sin mobil, vilka premiumtelefoner finns det då? Tänker typ motsvarande en iPhone 14 Pro Max. Dvs vass cpu, bra skärm, minst 512 GB lagring, bra kamera med bra mjukvara för computational photography, typ justerbart skärpedjup etc. Pris får vara upp till 20k.

Obs! Ingen diskussion om iPhone vs. Android tack

Helt spontant så tänker jag direkt på Samsung S22 Ultra och Sony Xperia 1IV
Ingen direkt egen erfarenhet av de båda men dessa har ju fått mycket ros för just kameradelen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

S22 Ultra vs nya Iphone..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Personligen är jag väldigt imponerad av Pixel 6 Pros kamera. Tycker den ger bättre bilder än 13 Pro Max. Videokvaliteten är dock inte i närheten.
Byggkvalitet, skärm, batteritid är inte lika bra som iPhonen heller. Men är stillbilder prio 1 så rekommenderar jag Pixel.

Permalänk
Avstängd

Pixel är ju grym när det gäller kameramjukvara, men de har ju inte haft så bra kameror förrän nu med 6 även om mjukvaran i princip har kompenserat för det. Video är de mindre bra på, men verkligen inte katastrof på något sätt, och i övrigt har de ju en del fördelar. Rent Android och uppdateringar i förhållandevis lång tid framåt främst. Galaxy får också uppdateringar under lång tid nu, och de är ju också bra. Personligen tycker jag de bearbetar bilderna lite väl mycket, de känns inte verkliga, men det är ju en smaksak. Sen gillar jag inte Samsungs Android alls men även det är ju en smaksak förstås.

Permalänk
Medlem

Precis, kanske ska förtydliga. Det är enbart stillbilder som är prio. De videoklipp jag tar är på min 1,5-åring som gör roliga saker typ.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Precis, kanske ska förtydliga. Det är enbart stillbilder som är prio. De videoklipp jag tar är på min 1,5-åring som gör roliga saker typ.

Pixel telefon skulle jag också rekommendera. Går att köpa på Amazon Sverige t.ex.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det enda jag funderar på med Pixel är att den känns lite gammal?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det enda jag funderar på med Pixel är att den känns lite gammal?

Den är inte ens ett år gammal, Pixel 6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Den är inte ens ett år gammal, Pixel 6.

Kanske jag som är orolig i onödan kring att den är nästan ett år. Tänker bara att det går så ruskigt snabbt med utvecklingen med årsgenerationer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det enda jag funderar på med Pixel är att den känns lite gammal?

Pixel 7 kommer om några veckor.

https://www.tomsguide.com/news/google-pixel-7

Permalänk
Medlem

Jag äger också en Pixel 6 Pro och är mycket nöjd med kameran för stillbilder. Dock så kan jag tycka att det är synd att jag inte har hittat något mer avancerat läge där det går att ställa in mer funktioner manuellt, men det kanske bara är handhavandefel eller så kan man kanske hitta mjukvara från tredje part?

Permalänk
Medlem

Fick bli en Samsung S22 Ultra. Tack för hjälpen!

Vän av ordning kanske noterar att jag precis förbokat en iPhone 14 Pro Max och skrivit om det i en annan tråd förra veckan, men jag bokade av den. Kände att jag blivit lite för fast hos Apple och ville prova alternativen på egen hand.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Kanske jag som är orolig i onödan kring att den är nästan ett år. Tänker bara att det går så ruskigt snabbt med utvecklingen med årsgenerationer.

Om du kan få tag i det hela.
Xiaomi 12 ultra
ZTE Axeon 50 Ultra

Samsung är det Fold4 för Galaxy S serien är död i och med dess nya upplägg. Serien kommer ha väldigt få nyheter i de kommande serierna.

Sony I Pro om du enbart suktar efter kamera funktioner. Finns ingen annan på marknaden som kan konkurrera ut Sony ifall inte Samsung eller Apple bestämmer sig att vara med och leka på allvar. De är de två som har muskler att ta fram sensorerna därav ser man Sony I princip alla telefoner.

Läste dåligt. Kamera är det du är ute efter. Mitt enda vettiga svar är köp en ordentlig kamera. Telefonen gör inget dåligt jobb. Bara det att telefonerna har mycket kvar. Dess akilleshäl är utrymme. Alla telefoner utför någon form utav process för att nå samma nivå som en kompaktkamera.
Samsung är inte dålig däremot skulle vilja påstå att det är som Intel vs AMD de har inte haft någon konkurrens därav står de och stampar lite på samma plats. Sådana som Xiaomi och ZTE har pengar. De är hämmade utav att någon annan måste tillverka. Hadde kunnat tillverka själv så hadde de spottat ut något verkligen kraftfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Läste dåligt. Kamera är det du är ute efter. Mitt enda vettiga svar är köp en ordentlig kamera. Telefonen gör inget dåligt jobb. Bara det att telefonerna har mycket kvar. Dess akilleshäl är utrymme. Alla telefoner utför någon form utav process för att nå samma nivå som en kompaktkamera.

Förstår hur du resonerar. Jag har en Canon C70, en 1DX mkii, en BMPCC 6K, en M50 mkii och allt glas jag behöver. Så det får nog räknas som ”en ordentlig kamera”
Men dom där bilderna man tar i vardagen, för mig är då en bra mobilkamera oslagbar eftersom den alltid är med, alltid laddad och redo. Och det är spännande hur mycket just dessa bilder sen betyder. Dom blir liksom mer äkta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Förstår hur du resonerar. Jag har en Canon C70, en 1DX mkii, en BMPCC 6K, en M50 mkii och allt glas jag behöver. Så det får nog räknas som ”en ordentlig kamera”
Men dom där bilderna man tar i vardagen, för mig är då en bra mobilkamera oslagbar eftersom den alltid är med, alltid laddad och redo. Och det är spännande hur mycket just dessa bilder sen betyder. Dom blir liksom mer äkta.

Testa en Pixel. Du slipper Samsungs jobbiga anpassningar av systemet och får en kamera i toppkvalitet till ett förhållandevis bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kanske jag som är orolig i onödan kring att den är nästan ett år. Tänker bara att det går så ruskigt snabbt med utvecklingen med årsgenerationer.

Google hade t.ex. samma kamera rent hårdvarumässigt från Pixel 2 till Pixel 5a (och delar av Pixel 6a). De har haft en väldigt bra AI/post processing så det ska man inte vara så orolig över enligt där. Nu såg jag att du köpte en S22 Ultra. Jag hade inte gjort det, men du väljer ju själv

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Google hade t.ex. samma kamera rent hårdvarumässigt från Pixel 2 till Pixel 5a (och delar av Pixel 6a). De har haft en väldigt bra AI/post processing så det ska man inte vara så orolig över enligt där. Nu såg jag att du köpte en S22 Ultra. Jag hade inte gjort det, men du väljer ju själv

All innovation inom mobilkameror är i huvudsak mjukvara. Olika former av postprocessing.

Där leder Apple och Google.

Det som är dock är nackdelen är att många tillverkare förstör bilderna med all sin post-processing. Kolla på många kinesiska märken så finns det många påtvingade "smoothers" i deras processing osv som gör att bilder ser okej ut på instagram, men när du verkligen kollar på dom är dom förstörda med massa fejk "smink" osv.

Permalänk
Medlem

Hmm, fan. Kanske ska köra på en Pixel 6 som folk säger ändå? Min order på webhallen blev ändå försenad pga av något felaktigt lagersaldo.

Är det Pixel 6 Pro som gäller då?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

En fråga till. Samsung har ju nån lösning för att gå från iOS till Android. Hur funkar det på en Pixel? Finns det något motsvarande switch (eller vad det heter)?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att kolla in dxomark.com, de gör väldigt omfattande systematiska tester av mobilkameror. Ovärderligt när man är intresserad av just kameran

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Pro-I har jag för mig att jag såg någon video om som är riktad till fotografer/video-fantaster, kanske var Linus Tech Tips som gjorde det och priset ligger väl runt 18k för den. Japp, det var Linus Tech Tips, värt att kolla in videon kanske, om nu priset inte är avskräckande ^^ (RX100-sized 1-inch sensor)

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

En fråga till. Samsung har ju nån lösning för att gå från iOS till Android. Hur funkar det på en Pixel? Finns det något motsvarande switch (eller vad det heter)?

Samsung har haft det sedan länge. Inget nytt. När du startar upp telefonen så får du gå igenom frågorna och där frågar den om data skall överföras.
Själv trött på S serien från Samsung. De har för dålig mikrofon när man pratar. Även på högsta så hör man ibland nada. Jag har bra hörsel. Kameran är väl ok. Pro inställningar tycker jag fungerar hemskt. För grova nivåer. Javisst standard läget fungerar. Ibland blir det ändå för dåligt. Skärmen på S serien tycker jag är sämre än flip serien. Det var sådant prat om nya 200MP sensorn. Det är ens tveksamt om Samsung kommer lansera det i nästa S serie.
Har ej sett Xiaomi senaste monster. Enligt tester är det den som är på toppen när det gäller kamera mycket rack vare nya samarbetet med Leica:s mjukvara.
Oneplus samarbete med Hasseblad tycker jag kunde ha varit bättre. Provade i butik och tyckte kameran sög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Samsung har haft det sedan länge. Inget nytt. När du startar upp telefonen så får du gå igenom frågorna och där frågar den om data skall överföras.

Precis, använde den lösningen när morsan bytte mobil senast. Men frågan var om motsvarande finns för Pixel.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Precis, använde den lösningen när morsan bytte mobil senast. Men frågan var om motsvarande finns för Pixel.

Det finns en app, vet inte om det motsvarar allt som Samsung för över. https://support.google.com/pixelphone/answer/7129740?hl=en

Den synkar lokala foton och videor, kontakter, kalendrar, appar där samma finns (och är gratis), typ allt kopplat till dit google-konto. Inte inställningar som WiFi-nät och lösenord, inte musik med DRM och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Precis, använde den lösningen när morsan bytte mobil senast. Men frågan var om motsvarande finns för Pixel.

Finns i startup guiden. Läs mer här https://www.android.com/switch-to-android/

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Efter ha funderat ganska mycket på vad som var viktigt och vilken nivå jag faktiskt använder mobilkamera på så blev det en kompromiss mellan fler saker. Klämde och kände på ett gäng av mobilerna i tråden men ingen kändes helt rätt. Köpte till slut en OnePlus 10 pro. Jag är faktiskt väldigt nöjd. Kameran är helt okej. Allt annat är också helt ok. Sett till priset tycker jag att jag fått mycket för pengarna. Gick från en iPhone 12 Pro Max som började bli sliten och får pension hos svärfar som inte drar ur batteriet etc på samma sätt som jag.

Nu kanske nån tänker att jag borde köpt något annat. Men det blev bra för mig.

Tack för alla inspel i tråden.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Efter ha funderat ganska mycket på vad som var viktigt och vilken nivå jag faktiskt använder mobilkamera på så blev det en kompromiss mellan fler saker. Klämde och kände på ett gäng av mobilerna i tråden men ingen kändes helt rätt. Köpte till slut en OnePlus 10 pro. Jag är faktiskt väldigt nöjd. Kameran är helt okej. Allt annat är också helt ok. Sett till priset tycker jag att jag fått mycket för pengarna. Gick från en iPhone 12 Pro Max som började bli sliten och får pension hos svärfar som inte drar ur batteriet etc på samma sätt som jag.

Nu kanske nån tänker att jag borde köpt något annat. Men det blev bra för mig.

Tack för alla inspel i tråden.

Själv tittat lite på den telefonen.
Enda nja är att UI:et ser ut som stenålder. Att det kan bli svårt för min del att få den skyddad ordentligt. Min S20u blev skadad på många fronter även fast den skulle tåla. Efter det litar jag lite på det där Gorilla. Mitt skärmskydd på S21u gick nu sönder eftersom jag skall ändå byta ut nu på måndag så bryr jag mig lite om att köpa nytt. Blir nog kvar på Samsung. Sett på nya Iphone 14 pro max. Det har inte riktigt lockat helt och deras telefon tycker jag är för dyr.
Jag tycker färgerna ser bäst ut hos Oneplus för mina dåliga ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Själv tittat lite på den telefonen.
Enda nja är att UI:et ser ut som stenålder. Att det kan bli svårt för min del att få den skyddad ordentligt. Min S20u blev skadad på många fronter även fast den skulle tåla. Efter det litar jag lite på det där Gorilla. Mitt skärmskydd på S21u gick nu sönder eftersom jag skall ändå byta ut nu på måndag så bryr jag mig lite om att köpa nytt. Blir nog kvar på Samsung. Sett på nya Iphone 14 pro max. Det har inte riktigt lockat helt och deras telefon tycker jag är för dyr.
Jag tycker färgerna ser bäst ut hos Oneplus för mina dåliga ögon.

Ja, jag hoppas lite på uppgraderingen som kommer under hösten och att UI får sig en uppfräschning då, annars får jag leva med det. Ja, jag kör med det mjuka skalet som följde med och det ska nog räcka, jag har rätt bra statistik på att hålla mina lurar levande och hela. Jag gillar också färgerna.

Hade en 512GB iPhone 14 Pro Max på order men bokade av och det är jag fortfarande nöjd med, kan spara dom 9500 kronorna i mellanskillnad till något vettigare.

Installerade precis upp frugans 14 Pro idag och visst dom är trevliga, men ska bli kul att köra Android några år.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata