EU-domstol fastställer Googles rekordbot på 4,1 miljarder euro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skall ringa Volvo imorgon och beställa en Polestar med skoda motor, audi ratt och växellåda från seat.

Om de nekar hoppas jag att EU bötfäller?

Well inte för att vara en besserwisser men skoda, audi och seat ägs av volkswagen och deras bilar byggs på samma plattform.
Under plåten och i mjukvaran är det i stort sett samma bilar.
För att vara ännu jävligare är växellådan i volvo och volkswagen tillverkad av samma japanska tillverkare.

Bilbranschen är mycket som linuxdistrubutioner. De består i stort sett av samma kärna men har olika yttre.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Företaget hade en nettovinst på 76 miljarder dollar 2021. Så vad vi talar om är 3 veckors nettovinst. Skulle domstolen verkligen försökt stämma i bäcken skulle de gjort som du sade, lagt på en nolla på beloppet. Samtidigt får vi väl anta att de gjort en bedömning av hur stor andel av Googles totala omsättning och vinst som kommer från just den här strategin. Men ja, för stora extremt framgångsrika företag är det svårt att bötfälla dem på ett relevant sätt eftersom även miljardbelopp kan handla om några dagars nettoinkomst.

Samtidigt är idag iOS så stort och viktigt så frågan är om det inte skulle vara relevant att tvinga Apple att släppa in andra tillverkare på den marknaden.

Det är otroligt märkligt att man om och om igen måste påpeka att iOS inte i någon rimlig definition av begreppet är "dominerande". Hur mycket än Apple-hatare skulle önska det.

Jag tror att de är det på EN marknad i världen. Den Japanska. Sen har man även lyckats klättra över 50% på hemmamarknaden USA. That is basically it.

Android i dess olika varianter har 80-90% av marknaden i resten av världens länder.

Kan vi nu alla lära oss en gång för alla vem som är "dominerande"?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Kan vi nu alla lära oss en gång för alla vem som är "dominerande"?

Jämförelsen med Android haltar betydligt eftersom vem som helst utan kostnad är fri att använda och anpassa Android. Detsamma kan inte sägas om IOS. Sedan handlar det väl om grundsyn, jag vill att vi ska kunna stämma i bäcken långt innan ett företag har blivit dominerande utan regleringar ska gå in så fort som företaget har ett tydligt övertag gentemot konsumenten i fråga om utbud och prissättning. Och det handlar inte bara om Apple utan överlag. Vad vi talar om är alltså inga små företag utan stora bolag med omsättning i nivå med välutvecklade industriländer. Av samma anledning kan det vara relevant att dela upp Facebook, Google och Microsoft i flera mindre företag. Och givetvis inte bara dessa stora teknikföretag. Det kan lika gärna handla om hur patent utformas eller vilken kontroll man som slutkund har över mjukvara installerad i exempelvis en traktor (apropå John Deere).

Permalänk
Medlem

Jämförelsen med bilmarknaden haltar rätt rejält. Problemet handlar väl om de delar av systemet som är portalen till konsumenterna som möjliggör marknadsföring och spårning.

Permalänk
Medlem

Apple?

Är kanske bra att man får en knäpp på nosen om man favoriserar egna appar men varför slipper apple undan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisgn:

Är kanske bra att man får en knäpp på nosen om man favoriserar egna appar men varför slipper apple undan?

Avtalsformen är väsentligt annorlunda i alla fall. Det är avtalet mellan google och enhetstillverkare som vill ha tillgång till googles tjänster på telefonerna som kräver inte bara tjänsterna utan även webbläsare och andra grejer. I AOSP finns ju andra webbläsare utan koppling till google till exempel, men också möjlighet till många andra alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skall ringa Volvo imorgon och beställa en Polestar med skoda motor, audi ratt och växellåda från seat.

Om de nekar hoppas jag att EU bötfäller?

Du får korrigera mig om jag minns fel, men om jag minns rätt så har du tidigare år klagat just på både Microsoft och Apple gällande detta?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Sötast
Skrivet av martinot:

Du får korrigera mig om jag minns fel, men om jag minns rätt så har du tidigare år klagat just på både Microsoft och Apple gällande detta?

Oj, jag minns knappt vad jag gjorde under gårdagen, så där har jag ingen chans att svara!