EU-domstol fastställer Googles rekordbot på 4,1 miljarder euro

Permalänk
Melding Plague

EU-domstol fastställer Googles rekordbot på 4,1 miljarder euro

EU-domstolen går i linje med EU-kommissionens beslut att Google ska böta över 4 miljarder euro för konkurrensbrott gällande Android.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oklart om just denna domen är perfekt, det får tiden utvisa, men att tech-jättar är lite rädda för EU gör nog bara gott!

Permalänk
Medlem

En glädjens dag. Hoppas detta skickar en tydlig signal till andra bolag som satt i system att missbruka sin dominerande ställning på marknaden.

Sen kommer de såklart överklaga. Det är jag helt övertygad om. Men det är en bra början.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill

"Google tvingat hårdvarutillverkare som vill använda Android i sina enheter att förinstallera bland annat webbläsaren Chrome och Googles sök-applikation på telefonerna."!
Helt sjukt att man gör det.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Kul.
Då har alltså både Google och EU tjänat pengar på våra uppgifter...

Permalänk
Medlem

Böter biter inte på dessa megaföretag som redan har uppnått kritisk massa.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Google tvingat hårdvarutillverkare som vill använda Android i sina enheter att förinstallera bland annat webbläsaren Chrome och Googles sök-applikation på telefonerna."!

Svårt att avgöra om du är sarkastisk eller inte, jag håller dock med fullt ut utan sarkasm. Det är rejält knas att dom varit tvingade, för det är ju inte direkt som att det inte finns alternativ och finns ingen anledning annat än girighet och anti-konkurrens att det skulle vara ett tvång.

Permalänk
Sötast

Skall ringa Volvo imorgon och beställa en Polestar med skoda motor, audi ratt och växellåda från seat.

Om de nekar hoppas jag att EU bötfäller?

Permalänk
Medlem

Det är bara så små belopp. Det där lär väl Alphabet/Google tjäna in på en dag eller två. Lägg till en nolla på beloppet så det i alla fall börjar svida lite.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Stackars hårdvarutillverkare... ...som i nästa andetag proppar enheten full med bloatware som användarna sen inte kan bli av med. Personligen tycker jag det är värre...
Om det nu är genom Chrome och sökningar som Google tjänar mest pengar så får väl hårdvarutillverkarna pröjsa mer om de ska leverera utan de funktionerna? Det är ju inte rimligt att de urhålkar Googles affärsmodell. men att förbjuda helt är kanske lite att ta i

Permalänk
Medlem

Bra!

"Android has created more choice for everyone, not less, and supports thousands of successful businesses in Europe and around the world."

Men nu handlar det ju inte om "more choice", det handlar om att ni tvingar på folk er webbläsare & söktjänst. Jag stör mig något så förbannat på sådana här försök att slingra sig.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skall ringa Volvo imorgon och beställa en Polestar med skoda motor, audi ratt och växellåda från seat.

Din analogi haltar rejält. Hade de varit frågan om att tvinga telefontillverkarna att låta dig byta ut processor, minne, batteri, till vad som helst så hade du haft rätt.
Det här är mer som att t.ex. Volvo skulle tvinga butiker som säljer reservdelar och tillbehör att bara sälja till Volvo bilar och bara Volvos originaldelar.

Permalänk
Medlem

Jag är absolut för att tillverkare skulle få välja själv, och sökfältet är ju onekligen där utan att fylla vital funktion, men hur resonerar man med Apple då?
Kommer inte alla iPhone med Safari installerat och därmed gör det svårt för tex Opera att slå sig in?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag är absolut för att tillverkare skulle få välja själv, och sökfältet är ju onekligen där utan att fylla vital funktion, men hur resonerar man med Apple då?
Kommer inte alla iPhone med Safari installerat och därmed gör det svårt för tex Opera att slå sig in?

Ja, rimligen är väl Apple och Microsoft också i skottgluggen på samma grund. Annars är det underligt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Njae, det här handlar ju om om att t.ex Samsung och OnePlus blir tvingade att installera dessa tjänster ifall de levererar en mobil med Android.
Ingen annan än Apple kan leverera en mobil med iOS och på så sätt tvingar ju inte Apple någon annan att installera deras mjukvara

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Som nästan alltid med biljämförelser så haltar resonemanget, det är inte samma sak.

Chrome och Googlesök ingår inte i Android, de är enbart frivilliga tillägg för den som vill ha. Att Google väljer att lägga in Chrome och Googlesök på sin egna telefoner är väl en sak. Att de tvingar andra tillverkare att också lägga in Chrome och Googlesök är inte ok.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det verkar inte stämma, om jag inte fullständigt missförstått. Sweclockers egen artikel från 2018 är mer nyanserad men om man är intresserad så rekommenderar jag EU-kommisisonens pressmeddelande.

Dispyten handlar främst om Play Store (2 av 3 punkter). För att en hårdvarutillverkare ska få sälja en enhet med Play Store förinstallerat så måste man teckna ett avtal med Google där man uppfyller två relevanta krav. Att Android-forken är en av Googles godkända (för att undvika Linuxfragmentering) och att man installerar Googles mjukvarubundle (Store+Chrome+sök) och inte bara Play Store. Det är alltså fritt fram att använda Android som är open source vilket EU-kommissionen skriver att de inte har något att anmärka på. Huawei är väl det mest kända exemplet på en hårdvarutillverkare som levererar Android utan ett avtal (p.g.a. politik) men då har löst det genom att erbjuda AppGallery istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som nästan alltid med biljämförelser så haltar resonemanget, det är inte samma sak.

Chrome och Googlesök ingår inte i Android, de är enbart frivilliga tillägg för den som vill ha. Att Google väljer att lägga in Chrome och Googlesök på sin egna telefoner är väl en sak. Att de tvingar andra tillverkare att också lägga in Chrome och Googlesök är inte ok.

Det är väl just om man vill använda Googles övriga tjänster på enheten, inte enbart Android i sig, som det där är ett krav.

Dvs, på samma sätt som inte Google Chrome ingår i Android så ingår inte heller Google Play Store i Android, och problemet(?) här är väl just att tillverkarna antingen får ta hela paketet eller inget alls. Android i sig kan de använda oavsett, om de så vill.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är bara så små belopp. Det där lär väl Alphabet/Google tjäna in på en dag eller två. Lägg till en nolla på beloppet så det i alla fall börjar svida lite.

Tror du förväxlar vinst med omsättning. En böter tas ju direkt från en potentiell vinst och då är 4 miljarder väldigt mycket. Fråga aktieägarna.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Företaget hade en nettovinst på 76 miljarder dollar 2021. Så vad vi talar om är 3 veckors nettovinst. Skulle domstolen verkligen försökt stämma i bäcken skulle de gjort som du sade, lagt på en nolla på beloppet. Samtidigt får vi väl anta att de gjort en bedömning av hur stor andel av Googles totala omsättning och vinst som kommer från just den här strategin. Men ja, för stora extremt framgångsrika företag är det svårt att bötfälla dem på ett relevant sätt eftersom även miljardbelopp kan handla om några dagars nettoinkomst.

Skrivet av issue:

Ingen annan än Apple kan leverera en mobil med iOS och på så sätt tvingar ju inte Apple någon annan att installera deras mjukvara

Samtidigt är idag iOS så stort och viktigt så frågan är om det inte skulle vara relevant att tvinga Apple att släppa in andra tillverkare på den marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Företaget hade en nettovinst på 76 miljarder dollar 2021. Så vad vi talar om är 3 veckors nettovinst. Skulle domstolen verkligen försökt stämma i bäcken skulle de gjort som du sade, lagt på en nolla på beloppet. Samtidigt får vi väl anta att de gjort en bedömning av hur stor andel av Googles totala omsättning och vinst som kommer från just den här strategin. Men ja, för stora extremt framgångsrika företag är det svårt att bötfälla dem på ett relevant sätt eftersom även miljardbelopp kan handla om några dagars nettoinkomst.

Samtidigt är idag iOS så stort och viktigt så frågan är om det inte skulle vara relevant att tvinga Apple att släppa in andra tillverkare på den marknaden.

15% globalt är väl knappast "stort"? Men EU har redan bestämt sig för att tvinga Apple till att tillåta bloatware (Digital Markets Act) i samma beslut som dom lämnade över browsermarknaden till Google och all e-handel till Amazon, "för att främja konkurrens" 🤦

Det är tråkigt att man får sitta på EU-nivå och reglera marknader som inte har någon förståelse för öht.

Permalänk
Medlem

inte en dag försent, hoppas dom åker på ränta också.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kommer de göra en Microsoft? Att man väljer själv men de rekommender Chrome två gånger i veckan?

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande EU versionen av Windows kvar?

Att detta inte skulle gälla Apple som någon nämnde håller jag inte med om. Då Apple helt har monopol på iOS och dessutom har en stor del av marknaden så blir ju det än värre.
Jag använder inte Chrome, men jag håller inte med om EUs dom då Android är gratis. Med det sagt så menar jag att alla företag ska ha samma lagar att följa.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Är denna artikel verkligen korrekt skriven??

Handlar det inte om google apps? Om man vill ha play store så måste chrome o sök vara med?

Orkar inte rota runt själv. Låter bara lite märkligt imo.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. En till anledning att man aldrig Kommer lämna Apple. Litar helt enkelt mer på Apple än Google . Apple bryr sig om sina användares integritet på ett helt annat sätt. Hade aldrig litat på att Google har tillgång till min information i min mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om Volvo hade haft en marknadsandel på över 70% hade nog världens regeringar tvingat dom att erbjuda skoda motor, audi ratt och växellåda från seat.

Permalänk
Medlem

Ursäkta min ignorans på ämnet men hur skiljer sig detta från att Microsoft har Edge och sin sökfunktion som installeras per automatik då operativet installeras? Är det inte exakt samma visa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontRing:

Ursäkta min ignorans på ämnet men hur skiljer sig detta från att Microsoft har Edge och sin sökfunktion som installeras per automatik då operativet installeras? Är det inte exakt samma visa?

Mycket bra fråga, det undrar jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontRing:

Det har Microsoft redan åkt dit för. Det var därför man under en ganska lång tid på Windows 10 erbjöds att välja vilken webbläsare man ville ha vid första uppstarten av Internet Explorer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.