Asrock presenterar skärm med inbyggd Wifi-antenn

Permalänk
Melding Plague

Asrock presenterar skärm med inbyggd Wifi-antenn

Asrock breddar Phantom Gaming-sortimentet med en ny skärm som försetts med Wifi-antenn för att hålla uppkopplingen stabil, även om datorn stuvats undan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ganska smart ändå. Det är ju ett problem att få till bra antenner på en stationär, och sådana externa på någon form av klump är ju inte så smidiga.

Framöver kanske vi ser skärmar med USB-C-dockning och inbyggd nätverksadapter med bra antenner.

Permalänk
Medlem

Asrock har alltid varit väldigt innovativa med speciallösningar, sedan om de är stabila är en annan femma, vad har ni för erfarenhet av Asrock?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Hur stor är förlusten i en längre antennkabel? Tänkte om man nu vill ställa undan datorn men samtidigt ha bra signal, så lär ju kabeln också vara betydligt mycket längre än annars? Störning från elkabel m.m. kanske också är ett eventuellt problem?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Känns verkligen otroligt nischat. Dels hur många har datorn på golvet nu för tiden, dels vilka gamear via wifi? Trodde inte folk gjorde det, men Asrock kanske har gjort nån forskning och det visar sig att många gör det... Att hitta bra antenner på amazon är inte svårt heller alls.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur stor är förlusten i en längre antennkabel? Tänkte om man nu vill ställa undan datorn men samtidigt ha bra signal, så lär ju kabeln också vara betydligt mycket längre än annars? Störning från elkabel m.m. kanske också är ett eventuellt problem?

Om du spelar mot amerikaner så har signalen resan rest tusen mil. Tror inte 3-4 meter kabel till gör så stor skillnad på din latens. Och störningar från elkabel har du nog bara om du sitter med en industriell ellösning (1000+ V).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Känns verkligen otroligt nischat. Dels hur många har datorn på golvet nu för tiden, dels vilka gamear via wifi? Trodde inte folk gjorde det, men Asrock kanske har gjort nån forskning och det visar sig att många gör det... Att hitta bra antenner på amazon är inte svårt heller alls.

Tja, man skulle ju kunna argumentera för att nätverkskablar är den lilla nischen idag.

Själv kör jag en stationär i stor låda som inte alls passar på skrivbordet, endast kopplad till nätet med WiFi. Även XB och allt egentligen går via WiFi, utom Hue-bryggan och en Pi som jag ser som ett paket med routern typ. Inga problem, även spelstreaming (XCloud) funkar bra och så.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Pamudas:

Man tappar både vid längre kablage och desto fler kontakter som monteras på vägen vid eventuella förlängningar. Exakt förlust brukar bero både på längd och kabelns tjocklek. Jag har för mig att SMA-kontakter är bland de som ger minst förlust, men är lite ringrostig i ämnet, så jag kan minnas fel. Det ser inte ut att handla om mycket mer än 1-2 meter här, vilket inte borde ge allt för stor påverkan. Gissningsvis vinner man fortfarande på att få upp antennerna, så de inte blockeras av möbler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Om du spelar mot amerikaner så har signalen resan rest tusen mil. Tror inte 3-4 meter kabel till gör så stor skillnad på din latens. Och störningar från elkabel har du nog bara om du sitter med en industriell ellösning (1000+ V).

Du inser att det inte handlar om en nätverkskabel va? Utan en antennkabel till din WiFi-antenn? Förluster i signalstyrkan gör självklart att hela idén med en bättre placerad antenn går bort.

Skrivet av landmarks:

Man tappar både vid längre kablage och desto fler kontakter som monteras på vägen vid eventuella förlängningar. Exakt förlust brukar bero både på längd och kabelns tjocklek. Jag har för mig att SMA-kontakter är bland de som ger minst förlust, men är lite ringrostig i ämnet, så jag kan minnas fel. Det ser inte ut att handla om mycket mer än 1-2 meter här, vilket inte borde ge allt för stor påverkan. Gissningsvis vinner man fortfarande på att få upp antennerna, så de inte blockeras av möbler.

Tänkte att en antennkabel för en WiFi-antenn (som inte direkt brukar vara av den grövsta typen) kan vara känsligare än t.ex. en den du har från parabolen Men det kanske inte är sån stor förlust ändå.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Du inser att det inte handlar om en nätverkskabel va? Utan en antennkabel till din WiFi-antenn? Förluster i signalstyrkan gör självklart att hela idén med en bättre placerad antenn går bort.

Tänkte att en antennkabel för en WiFi-antenn (som inte direkt brukar vara av den grövsta typen) kan vara känsligare än t.ex. en den du har från parabolen Men det kanske inte är sån stor förlust ändå.

Det är ju inte ovanligt att få med en kabel på sådär 1,5 meter med vanliga PCI-Express adaptrar som för det mesta sitter ihoprullad med antennen placerad ovanpå datorn kanske 20 cm från kortet, så jag tror inte förlusten är så stor. Annars hade de nog haft kortare kablar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tja jag vet inte riktigt… känns som en gimmick, men ändå lite smart på samma gång ? 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

De flesta wifi-kort med externa antenner är väl ändå av typen att det finns en förlängning med en klump man kan placera var man vill? Så I så fall är ju nyttan med detta ganska begränsad. Men i vissa fall kanske detta är en bättre lösning så det finns nog en kundgrupp som kommer uppskatta detta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju inte ovanligt att få med en kabel på sådär 1,5 meter med vanliga PCI-Express adaptrar som för det mesta sitter ihoprullad med antennen placerad ovanpå datorn kanske 20 cm från kortet, så jag tror inte förlusten är så stor. Annars hade de nog haft kortare kablar.

Har nog köpt fel produkter ser jag det De jag får brukar räcka upp till toppen av chassit och inte så mycket mer 😅

Visa signatur

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Pamudas:

Den är absolut känsligare än de antennkablar som oftast används till TV i min erfarenhet. Det kommer alltid ske förlust även vid kortare längder som 1-2 meter, men så länge förlusten inte överstiger förbättringen kan du fortfarande nå ett bättre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Asrock har alltid varit väldigt innovativa med speciallösningar, sedan om de är stabila är en annan femma, vad har ni för erfarenhet av Asrock?

Körde ASRock i 10+ år innan som moderkort, 100% stabilt och otroligt bra kvalitet för priset samt bra UEFI/BIOS gränssnitt.

Skärmar? ingen aning men deras Grafikkort har fått väldigt bra recensioner också

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Deras moderkort har lirat bra för mig genom åren, har väl dock bara haft 2 eller 3.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

De marknadsför en 7 dBi-antenn i skärmen. Jag har 6 dBi på moderkortets antenner.

Kablarna är troligen -1 till -2 dB förluster bara i kontakterna, kabeln i sig är säkert ytterligare -2 till -3 dB förluster så troligen är det ±0 i praktiken om man har 3 dB-antenner på datorn och direkt förlust om man har mer riktade antenner på datorn.

Men det är ju fortfarande en "USP" för det.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

De flesta wifi-kort med externa antenner är väl ändå av typen att det finns en förlängning med en klump man kan placera var man vill? Så I så fall är ju nyttan med detta ganska begränsad. Men i vissa fall kanske detta är en bättre lösning så det finns nog en kundgrupp som kommer uppskatta detta

Fördelen är väl att man får ganska bra antennseparation, vilket (antar jag) borde hjälpa med att få en aningen bättre mottagning. Klumparna har ju ofta tre antenner (eller färre om det är ett billigare kort) som är de klassiska svarta plastpinnarna vilka ju är en kompromiss i fråga om storlek och framför allt är det en kompromiss i att ha de så tätt ihop. En skärm skulle kunna ha tre mycket "större" (större aktiv yta) antenner med mer spridning. Lite som bättre laptops redan gör.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ozzed:

Kan ju ev bli en snyggare setup att köra Wi-Fi i v dra de få kablar som ändå skall med skärmen ihop med Wi-Fi-förlängskablar till antennerna i skärmen….

Eller nått 😅

Har som sagt lite svårt att placera och se denna funktion framför mig i ett verkligt scenario 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Känns verkligen otroligt nischat.

Vet inte om det är *så* nischat, och en inte helt dum lösning kan jag tycka.

Skrivet av Gambit_2K:

Dels hur många har datorn på golvet nu för tiden,

Ganska många, säger både min egen uppfattning och t.ex. denna undersökning: https://www.sweclockers.com/artikel/34767-veckans-fraga-var-h...

Skrivet av Gambit_2K:

dels vilka gamear via wifi?

Känslan jag har utifrån vad man ser t.ex. här i forumet säger att rätt många verkar ha ett smått obegripligt hat för kablar och hellre svär över wifi-problem istället. Det valet faller ju definitivt under kategorin "form före funktion", dock.

Skrivet av Gambit_2K:

Trodde inte folk gjorde det, men Asrock kanske har gjort nån forskning och det visar sig att många gör det... Att hitta bra antenner på amazon är inte svårt heller alls.

Fördelen är väl just att det inte behövs en extra grej som ska ställas/sättas fast någonstans.
Om man nu är på "hata kablar"-spåret är det ju rimligen en fördel i sig, och detta verkar väl som att det kan vara en vettig lösning om det inte tillför någon stor kostnad (eftersom knappast alla är intresserade av funktionen).

Jag tror att det kan finnas ett intresse, iaf.
Och rimligen kan det inte kosta fruktansvärt mycket sett till tillverkningen, så om skärmen håller samma prisnivå som andra i övrigt liknande skärmar så kan det ju vara ett sätt att tillföra en extra funktion.
Lite samma som att vissa tycker att det är nödvändigt med en USB-hub i skärmen och andra inte bryr sig ett skvatt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Specarna på skärmarna var väl inte överdrivet upphetsande men USP:en skulle på riktigt vara rätt rolig att testa.

Permalänk
Medlem

Meh!
Kunde de inte satt antennen i skärmen istället för i foten? Kör man någon form av VESA mount så funkar inte detta

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om det är *så* nischat, och en inte helt dum lösning kan jag tycka.

Ganska många, säger både min egen uppfattning och t.ex. denna undersökning: https://www.sweclockers.com/artikel/34767-veckans-fraga-var-h...

Känslan jag har utifrån vad man ser t.ex. här i forumet säger att rätt många verkar ha ett smått obegripligt hat för kablar och hellre svär över wifi-problem istället. Det valet faller ju definitivt under kategorin "form före funktion", dock.

Fördelen är väl just att det inte behövs en extra grej som ska ställas/sättas fast någonstans.
Om man nu är på "hata kablar"-spåret är det ju rimligen en fördel i sig, och detta verkar väl som att det kan vara en vettig lösning om det inte tillför någon stor kostnad (eftersom knappast alla är intresserade av funktionen).

Jag tror att det kan finnas ett intresse, iaf.
Och rimligen kan det inte kosta fruktansvärt mycket sett till tillverkningen, så om skärmen håller samma prisnivå som andra i övrigt liknande skärmar så kan det ju vara ett sätt att tillföra en extra funktion.
Lite samma som att vissa tycker att det är nödvändigt med en USB-hub i skärmen och andra inte bryr sig ett skvatt.

Samtidigt känns det som om många har ett smått obegripligt hat mot WiFi också.

Om du spelar FPS på hög nivå, kör med CRT-skärm, låg upplösning och allt för att maximera prestanda, så kan någon ms extra lagg vara ett problem men för de flesta spelar det ingen som helst roll. Och man behöver ju ändå WiFi idag liksom, så det handlar ju inte om att dra kabel eller ha ett trådlöst nät utan huruvida man ska dra kabel också.

Men hade jag byggt ett nytt hus eller renoverat hade jag förstås dragit nätverkskablar överallt för både accesspunkter, "mediabänken" och mer stationära installationer, men nu bor jag i en gammal lägenhet så det är inte ett alternativ att göra det snyggt riktigt. När jag flyttade in här var det katastrof med nätverkskablar riktigt fult dragna överallt, hängande ovanför dörröppningar och övermålade ovanpå golvlister och så, och en stor Switch som bara hängde i kablarna och stod rätt ut från väggen. Då bestämde jag mig för att testa att helt skippa kablar och det var en befrielse att bara dra ner allt och slänga det. Sedan dess har jag haft lite problem med USB-nätverkskort på någon stationär dator, som löstes med en WiFi-extender som fick agera nätverkskort, annars har det funkat hur bra som helst, och inte massa fula kablar överallt.

Permalänk
Medlem

Wi-Fi i skärmen verkar ju toppen, perfekt för familjer som har varsin dator i sina rum och inte orkar dra kablar genom dörrar.
Sedan är signalen kass, så går det ju inte att spela på, men slösurfa borde ju funka fint.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Jag hade samma tanke. Hade det inte varit smartare att sätta in en Wifi-krets i skärmen bara som drivs över USB? USB vill man ändå koppla in för att USB-hubben ska funka så det blir ju bra en sladd och det funkar isf med alla moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag hade samma tanke. Hade det inte varit smartare att sätta in en Wifi-krets i skärmen bara som drivs över USB? USB vill man ändå koppla in för att USB-hubben ska funka så det blir ju bra en sladd och det funkar isf med alla moderkort.

Sen har du en liten lucka bakpå skärmen så du kommer åt att byta denne ifall nyare WiFi-standarder kommer

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Sen har du en liten lucka bakpå skärmen så du kommer åt att byta denne ifall nyare WiFi-standarder kommer

Eller om man vill spara på utvecklingskostnader och gillar bra kompatibilitet så bundlar man med en USB-modul med extern antennkontakt. Öppnar för utbyte mot valfri modul från annan tillverkare i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Körde ASRock i 10+ år innan som moderkort, 100% stabilt och otroligt bra kvalitet för priset samt bra UEFI/BIOS gränssnitt.

Skärmar? ingen aning men deras Grafikkort har fått väldigt bra recensioner också

Skrivet av Palme_570:

Deras moderkort har lirat bra för mig genom åren, har väl dock bara haft 2 eller 3.

Ok min Socket 939 AMD X2 och ett Asrock moderkort med ett chipset som är nyare än vad som fanns på den tiden blåskärmar ständigt men det kan vara nätaggregatet (bytt RAM minne) nätaggregatet är det beryktade Ace of Sweden

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Ok min Socket 939 AMD X2 och ett Asrock moderkort med ett chipset som är nyare än vad som fanns på den tiden blåskärmar ständigt men det kan vara nätaggregatet (bytt RAM minne) nätaggregatet är det beryktade Ace of Sweden

Mitt första var ett P67 ihop med en i5 2500k, överklockade lite kraftfullt på den brädan då jag körde vattenkylning och fick upp den i 5.4ghz men glömde bort att kyla VRM runt sockeln och stackars 800krs p67 budgetbrädan från asrock blev stekt efter det körde jag ett asrock z77 extreme6 i 8 år med en i7 3770k på 4.4ghz då jag ej vann silikonlotteriet på den

När de var dags för ryzen kostade tyvärr asrock taichi runt 4000 och inet hade rabatt på en asus bräda för runt 2000kr så kört asus nu ett tag.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mitt första var ett P67 ihop med en i5 2500k, överklockade lite kraftfullt på den brädan då jag körde vattenkylning och fick upp den i 5.4ghz men glömde bort att kyla VRM runt sockeln och stackars 800krs p67 budgetbrädan från asrock blev stekt efter det körde jag ett asrock z77 extreme6 i 8 år med en i7 3770k på 4.4ghz då jag ej vann silikonlotteriet på den

När de var dags för ryzen kostade tyvärr asrock taichi runt 4000 och inet hade rabatt på en asus bräda för runt 2000kr så kört asus nu ett tag.

OK stabilast för mig har varit MSI men baserar det bara på två moderkort (MSI MS-6167 och MSI Z68A-GD55 (G3))

Visa signatur