Permalänk

Asus och OpenVPN, hjälp

Hejsan

Har satt upp en OpenVPN server som finns som alternativ under VPN i min Asus lyra setup.

Allt fungerar bra när jag ansluter med openvpn och jag kommer in på nätverket.
Jag kan skriva ut på skrivaren som finns lokalt på nätverket när jag är ansluten via VPN.

Men nu till problemet, har en server (windows server 2016) som vi har delad i nätverket.
Jag kan inte ansluta till servern via \\datornamn utan måste använda \\ ip adress.

Och problemet är att vi har ett affärssystem på servern och sökvägen fungerar inte när man är ansluten via VPN,

Borde det inte fungera likadant via VPN som om jag sitter på mitt lokala nätverk ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hankmeister:

Hejsan

Har satt upp en OpenVPN server som finns som alternativ under VPN i min Asus lyra setup.

Allt fungerar bra när jag ansluter med openvpn och jag kommer in på nätverket.
Jag kan skriva ut på skrivaren som finns lokalt på nätverket när jag är ansluten via VPN.

Men nu till problemet, har en server (windows server 2016) som vi har delad i nätverket.
Jag kan inte ansluta till servern via \\datornamn utan måste använda \\ ip adress.

Och problemet är att vi har ett affärssystem på servern och sökvägen fungerar inte när man är ansluten via VPN,

Borde det inte fungera likadant via VPN som om jag sitter på mitt lokala nätverk ?

Jo det ska fungera, förutsatt att du är på samma IP range.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

Jo det ska fungera, förutsatt att du är på samma IP range.

Tycker jag också men på openVPN servern kan man välja undernät och nätmask, ska det ip matcha det lokala ipet ?

Jag kommer ju åt allt idag men det är just det att jag kan inte ansluta till denna servern om jag inte använder ip adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hankmeister:

Tycker jag också men på openVPN servern kan man välja undernät och nätmask, ska det ip matcha det lokala ipet ?

Jag kommer ju åt allt idag men det är just det att jag kan inte ansluta till denna servern om jag inte använder ip adress.

Låter som du får ställa in dns-inställningar i openvpn-konfigurationen.
Har du någon dnsserver på ditt lokala nätverk?

Annars på din windows server 2016 maskin så lägg till rollen DNS.
Du behöver förmodligen sedan på din windows server maskin lägga till dnsposten manuellt:

I openvpn-konfigurationen peka sedan mot din dnsserver under dns-inställningar någonstans.

Detta kan även vara ett alternativ till fix:
https://social.technet.microsoft.com/Forums/ie/en-US/22ebb337...

mvh

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara så att du också behöver konfigurera OpenVPN för WINS, du behöver trycka ut denna till dina OpenVPN klienter på samma sätt som du gör med t.ex. eventuella interna DNS-servrar.

https://openvpn.net/community-resources/how-to/#pushing-dhcp-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hankmeister:

Tycker jag också men på openVPN servern kan man välja undernät och nätmask, ska det ip matcha det lokala ipet ?

Jag kommer ju åt allt idag men det är just det att jag kan inte ansluta till denna servern om jag inte använder ip adress.

Min VPN lösning är annorlunda än vad din är, då jag kör allt via docker > container,
och där går även min nätverks konfig genom för min vpn.
Men jo det behöver matcha, för att allt ska fungera optimalt.
Dock så tänker jag skylla på din DNS eftersom du nu kommer åt via IP men inte domän namn.
Svårt att vidare felsöka när jag inte känner till din setup / konfig alls, kan enbart spekulera.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk

Vart många alternativ nu, men för att klargöra lite, i admin på mina asus lyra under VPN kan jag välja VPN server sedan OpenVPN, har ställt in en fast DDNS, men inte gjort några övriga inställningar i under "OpenVPN" i setup förutom RSA encrytion till 2048 bit och "client will use VPN to acsess" till " Internet and local network".

Finns avancerade inställningar där också där man kan ställa in VPN-undernät / nätmask, den IP:n är inte samma som min "lokala".

Allt detta finns redan som val i asus, och man laddar sedan ner konfig filen och laddar in i openvpn.

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Låter som du får ställa in dns-inställningar i openvpn-konfigurationen.
Har du någon dnsserver på ditt lokala nätverk?

Annars på din windows server 2016 maskin så lägg till rollen DNS.
Du behöver förmodligen sedan på din windows server maskin lägga till dnsposten manuellt:

I openvpn-konfigurationen peka sedan mot din dnsserver under dns-inställningar någonstans.

Detta kan även vara ett alternativ till fix:
https://social.technet.microsoft.com/Forums/ie/en-US/22ebb337...

mvh

Vad jag vet har jag inte satt någon DNS server på mitt lokala nätverk?

Tror du att det kan vara det som är felet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hankmeister:

Vad jag vet har jag inte satt någon DNS server på mitt lokala nätverk?

Tror du att det kan vara det som är felet ?

Ja det bör fungera. T.ex. så kan du installera rollen på din Windows 2016 server -> Server manager -> rolls and features -> add

https://www.youtube.com/watch?v=6j4VfLji7T0

Sedan tror jag att du måste peka mot denna server under dnsinställningar någonstans i din Openvpn konfiguration.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070