EVGA slutar arbeta med NVIDIA och lägger ner sin GPU produktion!

Permalänk
Medlem

Nvidia vill tillverka sina egna kort (och gör det riktigt riktigt bra). Det är ingen rättighet för andra att få tillverka deras kort i ytterligare en RGB edition.

Samt att EVGA har ju gått ner sig rejält generation efter generation. Nu kommer en snyfthistoria när det i verkligheten endast handlar om affärsbeslut. Strikt pengar som styr ett aktiebolag. Bra beslut av styrelsen för de insåg att vinstmarginalerna skulle försvinna. Svårt men rätt beslut.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Får skapliga 3DFX-flashbacks av detta.

Permalänk

Lite synd då det blir färre alternativ för oss konsumenter :/ Har själv föredragit MSI i alla dessa år men sneglat på ett o annat Evga kort genom åren absolut

Hur som helst, tråkigt med detta :/

Permalänk
Medlem

Får hoppas de går till AMD då, EVGA är ju ett legendariskt märke på GPU sidan. Deras design har alltid tilltalat mig, speciellt deras kort från Pascal eran. Ändå har jag aldrig ägt ett kort från dem men det har ofta varit för att jag är för snål

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Väldigt förvånande att det var EVGA, kommer personligen inte direkt sakna dem... men de är en långtida partner till Nvidia som satt sitt namn på kartan genom korten.

Nästan så man funderar på exakt vad som hänt, även om vissa anledningar är självklara.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkiga och oväntade nyheter...
Har dock endast AIO Liquid cooler från dom sen några år tillbaka för CPUn... men förut körde man dubbla GTX980 samt GTX760 innan dess från EVGA.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tråkigt. EVGA hade bäst garanti i branchen imho. Riktigt bra garanti och service.

Permalänk
Medlem

Chockerande nyheter! Låter som att det fungerat sämre och sämre med nvidia över en längre tid.

EVGA har varit förknippade för mig med hög kvalitet, prestanda, pris och bra garantier.

Vad ska de göra nu då? Moderkort och PSU sidan kan ju inte vara direkt stor. Hoppas de överväger AMD och Intel

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av employed:

Får skapliga 3DFX-flashbacks av detta.

3dfx gjorde av med sina partners direkt precis innan de släppte sin tredje generation Voodoo kort. Riktigt så är det nog inte.

Permalänk
Medlem

EVGA har ju varit i blåsvädret för inte så länge sedan att vissa av deras 3090 kort brann upp
Har inte haft EVGA på många år och hade nog aldrig köpt det idag heller ändå.

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att en så pass stor och omtyckt aktör kastar in handduken. Återstår väl att se i fall de börjar samarbeta med AMD i stället. Känns som ett för stort ekonomiskt bortfall att sluta tillverka grafikkort helt och hållet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Nästa veckas nyhet:

Razer börjar tillverka GeForce kort med RGB belysning!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Tråkigt!
Hade ett EVGA 1080 FTW, den med den kända undermåliga VRM-kylaren, men jag hann byta kylare innan detta kom upp på tapeten.

Ska man tro buildzoid handlar det inte om undermålig VRM-kylning utan snarare om defekta VRM-komponenter. Därmed spelar det ingen roll om du uppgraderat kylningen eller inte. Beskrivs under den första fem minuterna eller så i denna video:

https://youtu.be/XW7C3E5Xg1Q

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Nivity:

EVGA har ju varit i blåsvädret för inte så länge sedan att vissa av deras 3090 kort brann upp
Har inte haft EVGA på många år och hade nog aldrig köpt det idag heller ändå.

En hel busslast av EVGA kort blev ju plösligt stulna förra året värt flera miljoner kronor. Stulna enligt dem men jag tror alla dem skulle till miners.

Permalänk
Medlem

Ingen av er som hoppas på att EVGA ska göra AMD-kort eller Intel-kort har inte sett GN-videon va?
De lägger ner grafikkort pronto, för all framtid, inget annat. Enligt CEO.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jahapp, vilka märken ska man köpa nu då som inte är fula eller dåliga.

Sapphire är ju helt okej men de gör ju bara röda kort..

Du kan enkelt få det grönt om du köpt ett kort av TriXX varianten
https://www.sapphiretech.com/en/software

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Ingen av er som hoppas på att EVGA ska göra AMD-kort eller Intel-kort har inte sett GN-videon va?
De lägger ner grafikkort pronto, för all framtid, inget annat. Enligt CEO.

Lät som att de inte ens hade diskuterat med AMD/Intel, så jag skulle säga att det inte är skrivet i sten ännu

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånad. EVGA har inte haft top of the line-kvalitet som tex MSI och ASUS den senaste tiden. Då syftar jag på grafikkorten.
Senast nu när deras 3000 serie var i blåsväder att helt sonika gå sönder vid spelande av tex New World.
Kan man inte spela bland de bästa och försöka leva vidare på gamla meriter så faller det tyvärr tillbaka på en själv tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

MSI eller ASUS.

Permalänk
Medlem

Det finns inga pengar att tjäna, det är därför dom lägger ner, okomplicerat i grunden.

Dom sa det själva, 80% av deras omsättning är grafikkort ändå tjänar dom mer på nätaggregat och möss

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Glöm inte powercolor

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk

$$$ mindre/kort är inte lönsamt. Mycket har hänt senaste tiden och med de beslut som tagits och kraftiga marknadsförändringar som skett så skiter de sig. Tråkigt på en sån era med EVGA.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tråkigt för oss konsumenter men samtidigt förstår jag dem. 3080 var mitt sista kort från Nvidia tror jag.. börjar starkt ogilla företaget.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket marknadsandelar i främst USA, men även Europa, som skall ersättas med andra aktörer. Kanske en jäkla "tur" för Nvidia att efterfrågan på nya grafikkort inte lär bli rekordhög vid lanseringen av nästa generation.

Permalänk

Vad jag hört kommer 4000 serien bli väldigt dyr och då kommer det helt enkelt bli för liten marginal på korten.
Skulle sen priserna droppa så går de back direkt, vilket säkert ör fallet redan nu.
Nvidia beter sig riktigt illa för tillfället......

Permalänk
Medlem

EVGA har alltid hållt hög kvalitet och utmärkt support, vilken förlust.

Permalänk
Medlem

Grafikkortstillverkare har haft några år av extrem efterfrågan. Nu kommer rekylen som alla väntat på.

Det mesta rör sig i vågor. De flesta borde kunna klara sig över vintern då jag hoppas att dom ätit sig mätta under sommaren och samtidigt kunnat lägga undan överflödet inför vintern. De tillverkare som byggt upp vinterförrådet klarar sig och får nu räkna med att sälja kort med förlust.

Permalänk
Medlem

Reklam värdet som EVGA har gett Nvidia måste vara gigantiskt. Att Nvidia inte vårdar ett märke som EVGA längre måste bero på något. Skulle vilja höra andra sidan också? Känns som EVGA sätter ner foten hårt nu är det Nvidias val hur framtiden ska bli.

PS glad att det blev ett EVGA 3090.

Kommer vara ett hårt slag för alla youtubers, hårdvarusidor som brukar testa dessa kort. Nu blir det en spelare minder som kan sponsra inslag. Gäller inte Sweclockers då de inte testat något EVGA kort sedan 2019

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Skall spåna lite eftersom det inte verkar framkommit egentligen vad som har hänt

EVGA utvecklar precision mjukvaran och det lär ju inte vara gratis. Man kan ju tänka sig att dom vill ha bättre villkor pga detta. Saken är väl den att Afterburner har mycket, mycket större marknadsandel, MSI bör kunna få en bättre deal med Nvidia pga av detta, och EVGA känner sig åsidosatta.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så har det tillslut hänt. Snöbollen är i rullning.

EVGA kommer inte vara den enda partnern som lämnar tror jag. Nvidias ledning har ju blivit helt jävla galna senaste åren. Skiter i sina kunder och skiter i sina partners. Det ska vara vara vinstrekord efter vinstrekord efter vinstrekord. Kosta vad det kosta vill, uppenbarligen bokstavligen.

Och det är sjukt kortsiktigt tänkande från Nvidia. Vinstrekorden beror till en väldigt stor del på Crypto-boomen, men efterfrågan på grafikkort har sjunkit något extremt i takt med med Bitcoinkollapsen, och nu när Ethereum går över till proof-of-stake så kommer behovet där i praktiken upphöra helt. Nvidia kommer inte längre att ha dessa stora cryptofarms som kassakossor.

Det är många många f.d. cryptominers som lagt upp sina kort på andrahandsmarknaden, och tack vare det så är det överskott av grafikkort ute just nu. Priserna kommer att sjunka, och Nvidia kommer behöva anpassa sig efter det. Om Nvidia dessutom bränner broar med tillverkare så kommer deras framtid inte se så ljus ut på sikt.