PTS Rekommenderar regeringen att lagstifta för att påskynda utrullningen av IPv6.

Permalänk
Medlem

PTS Rekommenderar regeringen att lagstifta för att påskynda utrullningen av IPv6.

De vill att regeringen ska tvinga myndigheter, kommuner, regioner och internet/mobil-operatörer att rulla ut IPv6.

https://www.pts.se/sv/dokument/rapporter/internet/2022/ipv6-i...
(Publicerad 2022-08-31)

Synd att det kom mitt i ett regeringsskifte, men det kanske ändå gör att operatörer får tummen ur och ser till att rulla ut det innan det blir lagstiftning.

Permalänk
Medlem

Att få IPv6 på en hemsida är busenkelt, det borde alla myndigheter och företag klara av.

Det är riktigt dåligt med de operatörer som *kan* erbjuda det, men helt enkelt inte orkar, eller orkar ta strulet som ev. kan uppkomma.

Resultatet är att mindre operatörer blir lidande pga. IPv4-adress brist med sämre tjänst som resultat. Endast jättarna sitter på enorma mängder adresser.

Permalänk
Medlem

Många nya routrar hanterar fortfarande IPv6 mindre bra också, exempelvis genom att säkerhetsfunktioner som implementerats för v4 inte är aktiva vid v6-trafik. Men det är ju hönan och ägget som vanligt.

Permalänk
Medlem

Hela världen måste byta samtidigt, annars funkar det inte. Och eftersom det inte kommer att ske, så kommer IPv6 aldrig att bli nåt. Hade man från början gjort det till nåt som var bakåtkompatibelt med v4, ungefär som färg-TV var med svartvit TV, så hade det funkat. Nu är det lika bra att skrota skiten, göra om och göra rätt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hela världen måste byta samtidigt, annars funkar det inte. Och eftersom det inte kommer att ske, så kommer IPv6 aldrig att bli nåt. Hade man från början gjort det till nåt som var bakåtkompatibelt med v4, ungefär som färg-TV var med svartvit TV, så hade det funkat. Nu är det lika bra att skrota skiten, göra om och göra rätt.

Problemet är ju att det är omöjligt att göra något som är kompatibelt med IPv4 men som samtidigt har fler adresser.

Och det är ju inte tal om att (under överskådlig framtid) ersätta IPv4 utan att komplettera IPv4 med IPv6.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ingen aning om jag har IPv6. Kör med Telia via Telia öppen fiber. Har inte direkt haft någon anledning att testa för ingenting man ansluter till använder det ändå. Men det blir kul om det kommer igång ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag har haft. Efter något år av nätverksstrul (sidor som laddas/resolvas långsamt, appar som timear ut, osv) så lyckades jag komma på boven i dramat var: IPv6. Jag stängde av IPv6-anslutningen på routernivå för någon månad sedan, och nu fungerar allt felfritt.

Jag har ingen aning om vad som egentligen inte fungerade, men problemet slutade när jag stängde av det. Jag vill gärna stödja IPv6, men tyvärr så fungerar det fortfarande undermåligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hela världen måste byta samtidigt, annars funkar det inte. Och eftersom det inte kommer att ske, så kommer IPv6 aldrig att bli nåt. Hade man från början gjort det till nåt som var bakåtkompatibelt med v4, ungefär som färg-TV var med svartvit TV, så hade det funkat. Nu är det lika bra att skrota skiten, göra om och göra rätt.

Fel, 40% av internet kör på IPv6 redan. Båda kommer köras parallellt ett bra tag. Dual stack kallas det.

Skrivet av mkk:

Många nya routrar hanterar fortfarande IPv6 mindre bra också, exempelvis genom att säkerhetsfunktioner som implementerats för v4 inte är aktiva vid v6-trafik. Men det är ju hönan och ägget som vanligt.

Vilka funktioner är det du saknar? För brandvägg finns väl även på v6 i alla routrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Att få IPv6 på en hemsida är busenkelt, det borde alla myndigheter och företag klara

Vad gäller myndigheter så jobbade jag med Länsstyrelserna runt 2010, redan då höll de på att rulla ut IPv6. Jag kollade en del tjänster även senaste rundan jag gjorde på en statlig myndighet, även de körde v6. Jag tror inte myndigheter är ett problem alls faktiskt. Företag som sitter på stora mängder v4-adresser och använder det som konkurrensfördel däremot…

Skrivet av mkk:

Många nya routrar hanterar fortfarande IPv6 mindre bra också, exempelvis genom att säkerhetsfunktioner som implementerats för v4 inte är aktiva vid v6-trafik. Men det är ju hönan och ägget som vanligt.

Köp inte hårdvara med usel mjukvara som inte kan bytas ut.

Skrivet av cyklonen:

Hela världen måste byta samtidigt, annars funkar det inte. Och eftersom det inte kommer att ske, så kommer IPv6 aldrig att bli nåt.

Stora delar av världen kör redan dual-stack. Många mobiloperatörer kör v6-only, eftersom de annars inte skulle kunna bedriva någon verksamhet alls. Det är Sverige som är efterblivet och onormalt. Av min trafik är ca 75% IPv6 mätt i bits. Dual stack funkar utmärkt, helt transparent. När min ISP Bahnhof slog på v6 i mitt stadsnät märkte jag det inte ens förrän jag skulle in i routern av någon annan anledning. Alla inplementationer som följer standard föredrar v6 före v4.

Skrivet av Don_Tomaso:

Jag har ingen aning om vad som egentligen inte fungerade, men problemet slutade när jag stängde av det. Jag vill gärna stödja IPv6, men tyvärr så fungerar det fortfarande undermåligt...

IPv6 fungerar utmärkt, tyvärr förstår folk inte bättre än att köpa slit-och-släng-router-hårdvara som har diverse hård- och mjukvarufel, inklusive säkerhetsbrister.

Permalänk
Rekordmedlem

Telia.

https://test-ipv6.com/
https://ipv6-test.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

IPv6 fungerar utmärkt, tyvärr förstår folk inte bättre än att köpa slit-och-släng-router-hårdvara som har diverse hård- och mjukvarufel, inklusive säkerhetsbrister.

Så det fungerar utmärkt, förutom tillsammans med hårdvaran som finns lätt tillgänglig. Jag hade nog klassat det som "inte utmärkt" i det fallet.

Permalänk
Medlem

Ownit

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min ISP är helt IPV6 redo och har varit i 6+ år. Däremot är mitt stadsnät också redo men har inte aktiverat eller rullat ut IPV6.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fel, 40% av internet kör på IPv6 redan. Båda kommer köras parallellt ett bra tag. Dual stack kallas det.

Men det är ju det jag menar. Det funkar inte förrän alla kör det. Innan det är så måste IPv4 leva 100 procent parallellt, och eftersom man inte vinner nåt som helst på att växla till IPv6, så kommer det aldrig att hända.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

0/10 på första.
4/20 på andra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju det jag menar. Det funkar inte förrän alla kör det. Innan det är så måste IPv4 leva 100 procent parallellt, och eftersom man inte vinner nåt som helst på att växla till IPv6, så kommer det aldrig att hända.

samma dag som alla operatörer får stöd för ipv6 (dvs att alla kunder har möjlighet till det) så upphör behovet för företag att fortsätta betala för massa dyra ipv4-adresser och alla trix som behövs för att köra flera tjänster på olika servrar på bara några få adresser.

Jag ser fram emot att google släcker sitt ipv4-stöd. när dom gör det så så är ipv4 dött. och det kommer tvinga dom sista som inte har bytt att faktiskt göra det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

samma dag som alla operatörer får stöd för ipv6 (dvs att alla kunder har möjlighet till det) så upphör behovet för företag att fortsätta betala för massa dyra ipv4-adresser och alla trix som behövs för att köra flera tjänster på olika servrar på bara några få adresser.

Men eftersom incitamenten saknas för att nå dit kommer det aldrig ske.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men eftersom incitamenten saknas för att nå dit kommer det aldrig ske.

Just därför som PTS vill trycka på hårdare.
Men jag vill påstå att incitamenten finns, men kunskapsnivån är alldeles för låg så folk känner inte till dom.
Som vanlig "läsa aftonbladet och kolla youtube"-svensson så finns det i princip ingen vinst.
För företag som tillhandahåller tjänsterna så finns det rätt stora vinster i och med billigare hårdvara, mindre komplexitet och billigare adresser.
Samma fördelar gäller även för privatpersoner som pilalr lite mer. Flera ISP'er har börjat ta betalt för publika ipv4-adresser (tex bahnhof gör det) och oftast kan man bara få en iv4-adress vilket kräver en jävla massa pill med NAT och olika fula hack för att få det att funka som det ska. (Hela grejen med NAT är ett fult hack som bara råkar fungera för bra..)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är ju det jag menar. Det funkar inte förrän alla kör det. Innan det är så måste IPv4 leva 100 procent parallellt, och eftersom man inte vinner nåt som helst på att växla till IPv6, så kommer det aldrig att hända.

Skulle inte säga att "man inte vinner något som helst", men problemet i sammanhanget är väl snarare att det i huvudsak skapar värden som inte en enskild aktör kommer kunna tjäna grova pengar på utan som hela användarbasen (tjänster såväl som användare) skulle ha enorm långsiktig nytta av.

Helt i linje med att Internet rimligen aldrig hade hänt i första läget utifrån samma affärsmässiga förutsättningar, vi hade haft MSN (syftar på Microsofts BBS-lösning) eller något som kattvideodistributör.

Att hela världen kör tre lager CGNAT/motsvarande lösningar duger ju utmärkt för att distribuera kattvideos, så vi får ett allt mer centraliserat nät (även sett till faktisk funktion i nätet, inte bara vad folk väljer att nyttja) med mindre möjligheter för intressanta lösningar som användarna skulle ha nytta av.

(Kattvideos är bara ett typexempel på vad folk nu användarna bryr sig om för dagen. Typiskt någon techjättes centraliserade tjänst. Kan vara Facebook, Netflix, Youtube, Tiktok, osv. Dvs, rätt ointressanta tjänster sett till att faktiskt dra nytta av ett globalt p2p-nätverk.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haptic:

Jag ser fram emot att google släcker sitt ipv4-stöd. när dom gör det så så är ipv4 dött. och det kommer tvinga dom sista som inte har bytt att faktiskt göra det.

Jag har inga problem med det, de kan stänga det i går

Microsoft Windows [Version 10.0.19044.2006]
(c) Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\mrqaffe>ping google.se

Pinging google.se [2a00:1450:400f:802::2003] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms

Ping statistics for 2a00:1450:400f:802::2003:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 14ms, Maximum = 14ms, Average = 14ms

C:\Users\mrqaffe>

Skrivet av evil penguin:

Skulle inte säga att "man inte vinner något som helst", men problemet i sammanhanget är väl snarare att det i huvudsak skapar värden som inte en enskild aktör kommer kunna tjäna grova pengar på utan som hela användarbasen (tjänster såväl som användare) skulle ha enorm långsiktig nytta av.

Helt i linje med att Internet rimligen aldrig hade hänt i första läget utifrån samma affärsmässiga förutsättningar, vi hade haft MSN (syftar på Microsofts BBS-lösning) eller något som kattvideodistributör.

Att hela världen kör tre lager CGNAT/motsvarande lösningar duger ju utmärkt för att distribuera kattvideos, så vi får ett allt mer centraliserat nät (även sett till faktisk funktion i nätet, inte bara vad folk väljer att nyttja) med mindre möjligheter för intressanta lösningar som användarna skulle ha nytta av.

(Kattvideos är bara ett typexempel på vad folk nu användarna bryr sig om för dagen. Typiskt någon techjättes centraliserade tjänst. Kan vara Facebook, Netflix, Youtube, Tiktok, osv. Dvs, rätt ointressanta tjänster sett till att faktiskt dra nytta av ett globalt p2p-nätverk.)

Jag tror att IoT kommer att pressa på mot v6 för mycket av det blir så mycket enklaretre om kommunikationen går lätt, man borde kanske ta bort v4 i 6G nätverken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag var på en riktigt bra föreläsning, tror det var 2021, av Torbjörn Ekläv med rubriken "Why Sweden is A CGNAT Country?" den finns också på Youtube tackar till Netnot AB, mycket se att lyssna på.

Denna webbplats kan säkert också vara intressant för vissa, https://ipv6ioffentligsektor.se/

Permalänk
Medlem

Vet ej, men avvaktar till imorgon. Det kan ju som sagt ta ett tag innan man får en ip adress. Har haft ipv6 avstängt i röjtern då Telia ändå inte hade native ipv6. Har nu bytt till Bhanhof. Men tror inte de har native i mitt område, utan det lär vara 6rd och då troligtvis via Telia.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har IPv6 hos 2 av mina 3 internetoperatörer. Det rör sig om Tele2Comviq och Wifog (virtuell operatör som använder Tres mobilnät). Däremot har jag inte IPv6 på mitt fasta bredband från Telenor. Enligt Telenors webbsida så erbjuder de inte IPv6, vilket är anmärkningsvärt för en så stor operatör. Personligen skulle jag aldrig skaffa en mobiloperatör som använder CG-NAT och inte erbjuder IPv6. Jag har inte lust att köra korta keepalive i VPN-klienten som förbrukar batteri i onödan för att jag tvingas använda CG-NAT.

Skrivet av m4gnify:

Ingen aning om jag har IPv6. Kör med Telia via Telia öppen fiber. Har inte direkt haft någon anledning att testa för ingenting man ansluter till använder det ändå. Men det blir kul om det kommer igång ordentligt.

Mina föräldrar har Telia öppen fiber och IPv6 fungerar i alla fall inte för dem. Det såg jag senast för någon vecka sedan eftersom jag kör WireGuard över IPv6 på min mobil och den fick jag stänga.

Skrivet av cyklonen:

Hela världen måste byta samtidigt, annars funkar det inte. Och eftersom det inte kommer att ske, så kommer IPv6 aldrig att bli nåt. Hade man från början gjort det till nåt som var bakåtkompatibelt med v4, ungefär som färg-TV var med svartvit TV, så hade det funkat. Nu är det lika bra att skrota skiten, göra om och göra rätt.

När man tittar på färg TV-utsändningar med en svartvit TV så utnyttjar man framåtkompatibiliteten. Är det inte motsvarande för IPv6 du efterfrågar?

Det stämmer att IPv6 inte har sådan framåtkompatibilitet. Dock kan man använda t.ex. tunnlar för att få IPv6-access även om man bara har IPv4-adress annars.

https://en.wikipedia.org/wiki/Forward_compatibility

Permalänk
Medlem

Telia och har inte tillgång till ipv6 annat än via 6RD-tunnling.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Att PTS kommer med det här NU är inget annat än skamligt.

Jag sa för många många år sedan att det borde lagstiftas om att all nätverksutrustning, switchar etc ska klara IPv6. Även om det krävde att man hade en liten fysisk switch utanpå eller inne i enheten etc. Därefter kunde man planerat inför den stora dagen i framtiden, då hela Internet i Sverige stängs ned och alla går över till IPv6. Precis som när man bytta från vänster till högertrafik. Men som vanligt så blev det inget av det, precis samma problem hade vi med digital-TV. Nej vi måste ha en övergång för det är så osäkert annars och folk blir oroliga. Som vanligt i mesiga landet Sverige.

Det skulle inte förvåna mig om hela världen hinner byta till IPv6 innan vi gör det, men i Sverige kör vi vidare på IPv4 för det är tryggt och säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det skulle inte förvåna mig om hela världen hinner byta till IPv6 innan vi gör det, men i Sverige kör vi vidare på IPv4 för det är tryggt och säkert.

Då skulle det iofs gå alldeles utmärkt. Om bara Sverige använde v4 skulle adresserna räcka fint för oss...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S