Simulering av vätska i brunn

Permalänk
Medlem

Simulering av vätska i brunn

Hej,

Jag behöver hjälp att hitta ett program för simulering av vätska, närmare bestämt hur en stråle vatten från en vattenledning fördelar sig när den släpps i en brunn.

Syftet är att utforma en brunn som sprider eller finfördelar strålen så mycket som möjligt.

Jag skulle önska kunna importera en 3d-modell av en brunn, helst dwg eller annat format från autocad, och sedan ange värden som flöde för att sedan skapa en animation av hur vätskan beter sig i brunnen.

Jag tar tacksamt emot förslag på programvaror, både gratis och icke gratis.

Tack på förhand!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Inaktiv

Blender är väl det första som kommer på tanke, men jag är inte helt säker på att simuleringen i den är helt fysiskt korrekt.

Finns en drös med fluid dynamics simulatorer på marknaden, men där kan jag tyvärr inte ge insikt.

Permalänk

Du letar efter det som heter CFD (computational fluid dynamics), som herkkä nämner så finns det många olika. De flesta kräver licens som kan vara ganska dyr, studerar du vid universitet/högskola kan du ha tillgång genom dem.

Som gratis alternativ finns OpenFOAM (https://www.openfoam.com/), har själv aldrig använt det, men vet kollegor som testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Hej,

Jag behöver hjälp att hitta ett program för simulering av vätska, närmare bestämt hur en stråle vatten från en vattenledning fördelar sig när den släpps i en brunn.

Syftet är att utforma en brunn som sprider eller finfördelar strålen så mycket som möjligt.

Jag skulle önska kunna importera en 3d-modell av en brunn, helst dwg eller annat format från autocad, och sedan ange värden som flöde för att sedan skapa en animation av hur vätskan beter sig i brunnen.

Jag tar tacksamt emot förslag på programvaror, både gratis och icke gratis.

Tack på förhand!

Hur viktigt är det att resultatet blir helt fysiskt korrekt?

Kommersiella CFD-program kostar typiskt >500k i licens per år så det känns kanske inte som rätt väg att gå. Renderingsprogram som 3ds Max kan simulera fluider och beroende på vad du vill få ut som resultat så kan det duga.

Permalänk
Medlem

Det låter som ett spännande projekt som du har framför dig! OpenFOAM tror jag är en bra början på vägen men...

Att få ett resultat ur programvaran samt att få ett fysikaliskt rimligt resultat är två markant skilda saker. Sedan kräver problemet troligen en avsevärd beräkningskapacitet att lösa också på en rimlig tid.

Om du ska ha detta till något vettigt och själv saknar all kompetens om CFD-beräkning samt kapacitet för beräkning bör du vända dig till ett konsultbolag inriktat på beräkningstjänster: AFRY, FD Dynamics eller Alten är exempel på bolag som har kompetens samt kapacitet.

Mvh.
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Sökning på Fluid Dynamics var en bra början och precis som ni skriver så finns det många kommersiella alternativ som ser mer eller mindre avancerade/krångliga ut. Jag började med Blender då det kanske kan ge mig en förståelse för vad jag kan vänta mig för resultat (jag är helt novis på detta med simulering/animation etc) Jag tänker att OM det blir fråga om att använda ett kommersiellt program så ligger det mycket närmre till hands att ge uppdraget till en konsultfirma, t ex afry, än att köpa det själv eller be min arbetsgivare köpa det.

Men Blender verkar vara en bra start och efter en youtube-video kan jag stolt visa upp nedanstående bild:

Den animerade vätskan tar inte hänsyn till att brunnen är rund utan verkar följa väggarna på en osynlig kub. Jag får jobba på det..
Vätskan beter sig inte riktigt som jag önskar vad gäller "fysisk korrekthet" men frågan är om det är något jag kan lära mig ställa in i Blender eller ej.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Men Blender verkar vara en bra start och efter en youtube-video kan jag stolt visa upp nedanstående bild:

Bra jobbat!