Permalänk

Black Screen Nvidia Drivrutin

Hej.

Gör en lång historia kort.
Datorn fungerade utmärkt för en vecka sedan fram tills att hårddisken tackade för sig.
Slängde i en ny hårddisk och installerade windows 10 på nytt.
Men nu kom problemen.
Går utmärkt att installera alla tänkbara drivrutiner men så fort jag ska installera Nvidia Drivrutiner så funkar det inte.
Har ett Geforce 1070.
Datorn startar upp som vanligt, ser blåa windows loggan sen blir det svart.
Har testat att vänta minuter, timmar, dagar, men inget händer.
Bootar jag in i Safe Mode och använder DDU för att plocka bort drivrutinerna så funkar allt sen.
Fläktarna snurrar på kortet fram tills att svarta skärmen kommer. Då stannar dom.
Har testat den nedre express platsen och där snurrar inte fläktarna alls.
Även testat att byta strömkabel utan framgång.
Testat 3 olika drivrutiner. Senaste, 1 år gammalt och en från 2016 med samma resultat.
Börjar nu få slut på idéer.
Vad kan jag göra?
Allt fungerade ju klockrent fram tills jag böt hårddisk.
Ska jag testa annan hårddisk? Eller vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen lösning (sorry!) men hade samma problem när min SSD gav upp. För mig hjälpte det efter att jag blåste bort gamla drivisen i Safe Mode.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tänker lite i samma banor som Curik...
Backa tillbaka i bios-uppdst. till grunden?
Formaterat disken ordentlig innan installation? Menar att formatera rent separat innan installationen?
Koppla ur all komponenter och koppla på en efter en?
Kollat övriga uppdateringar och felsökt?

Läste igår att Win 11 pajjar Nvidias drivrutin lite. Men du kör på 10 läste jag. Något liknande som strular eller en uppdatering/icke uppdatering som inte samarbetar?
Läst på Nvidias hemsida eller frågat supporten?

Hoppas du hittar en lösning. Frustrerande nervös ibland de små fastigheterna vi "älskar" 😆🙄

Permalänk

Tjenare alla!

Nu fungerar datorn igen👍

Gjorde först en BIOS uppdatering på moderkortet utan någon som helst framgång.
Hade vid det här laget testat det mesta förutom en VBIOS flash och en annan video output.
Så fixade fram en DVI till DP kabel och kopplade in DP i grafikkortet och DVI i skärmen och wipps. Allt fungerade.

Vad som exakt löste felet kan jag inte svara på.
Har jag trasig DVI och HDMI port i kortet? Vet ej.

Men kan ha varit en kombination av allt. DVI och HDMI är kanske kassa men hade kanske inte fått någon bild via DP heller utan en BIOS uppdatering.