Nvidias grafikkort tappar spelprestanda i Windows 11-uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att Windows 11 skulle ha fått eller kommer få lika mycket kritik som Windows 8 och ME är löjeväckande. Det är tvärt om ett bra OS, där den största anledningen till att folk klagar är att deras datorer inte uppfyller systemkraven.

det är väl en av definitionerna av ett dåligt OS, att datorn kräver mer i prestanda och inte uppfyller systemkraven, och dem flesta jag hört som klagar, klagar på designen.
Sen att många förlorat prestanda i spel av windows 11 är oxå skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

det är väl en av definitionerna av ett dåligt OS, att datorn kräver mer i prestanda och inte uppfyller systemkraven, och dem flesta jag hört som klagar, klagar på designen.
Sen att många förlorat prestanda i spel av windows 11 är oxå skit.

OS:et kräver inte mer prestanda, men det kräver att datorn har stöd för moderna säkerhetsfunktioner. De flesta som klagar på designen verkar bara ogilla förändringar generellt. Det finns legitima klagomål som att startmenyn inte går att flytta till andra delar av skärmen, men det drabbar ju enbart ett fåtal användare, inte på långa vägar tillräckligt för att döma ut hela OS:et som dåligt (även om det givetvis bör fixas).

Många av oss har inte märkt av någon som helst prestandaskillnad i spel. Jag vet att det vår något som vissa tidiga tester visade. Frågan är dock om det fortfarande gäller, och i så fall till vilken grad. Sedan är det ju så att vissa av oss använder datorn till andra saker också, där den upplevda prestandan i den generella interaktionen med OS-gränssnittet förbättrats.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

det är väl en av definitionerna av ett dåligt OS, att datorn kräver mer i prestanda och inte uppfyller systemkraven, och dem flesta jag hört som klagar, klagar på designen.
Sen att många förlorat prestanda i spel av windows 11 är oxå skit.

Designen går dock att anpassa ganska mycket. Många klagar tex på att startmenyn sitter i mitten när dom uppenbarligen inte ens orkat sätta sig in i o flytta den. Att installera nytt os innebär så klart en viss inlärningskurva som många inte verkar vara beredda att ta sig an. Jag är övertygad om att extremt många av de kritiska rösterna inte besvärat sig speciellt mycket till att faktiskt lära sig det nya och givit det tillräckligt med tid. Har man installerat och avinstallerat det på samma dag så kan man nog säga att man inte gav det en chans. Och det är väl helt ok om man inte är beredd att ta sig an inlärningskurvan, men problemet är att många av dessa är de som skriker högst om hur skit win 11 är.

Jag var inte speciellt imponerad själv då jag började med Win 11, men efter att ha lagt ett par timmar på att läsa om hur jag kan anpassa det och efter att ha använt det en tid så är jag väldigt nöjd med bytet.

Nu är jag inte någon som spelar speciellt mycket, men jag kan inte säga att jag märkt av någon lägre prestanda. Och vad jag har hört så har det på senare tid vägt över till att windows 11 har bättre spelprestanda. Om det är sant eller inte berör mig inte speciellt mycket eftersom det ändå är min egen upplevelse som spelar någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Det finns faktiskt en feature i Windows 11 som är riktigt trevlig för gamers. Man kan slå på "Optimizations for windowed games" under GPU inställningarna. Detta gör att DirectX 11 spel körs på ett annat sätt (mer info här). I princip så blir resultatet att spel inte längre blir så där laggiga och mindre responsiva i windowed eller fullscreen windowed läge, jämfört med riktig fullscreen då.

Gränsnittet där man avinstallerar program har blivet otroligt mycket bättre, där man numera kan välja att endast visa program installerade på en viss disk. Stödet för Alder Lake CPUer är också bättre, där Windows ska använda P och E-kärnorna mer effektivt. Finns också möjlighet till AutoHDR, kul om man sitter på en sådan skärm. Och så kan man ju köra Android appar också - fortfarande inte riktigt förstått varför, men det är en grej.

Det är ungefär allting jag kan kan komma på som är annorlunda. Det mesta är visuella förändringar, men å andra sidan så har jag också haft noll problem med Windows 11 än så länge... så det tvittar lite, vilket som gör jobbet. 🤷‍♂️

Det låter riktigt trevligt.

Tyvärr har jag efter 2 upgrades från 10 där File Explorer helt försvunnit från datorn inget gott att säga. Efter hela 2 clean installs av W11 fungerar File Explorer igen, dock enbart i ~4 dagar innan datorn måste startas om för att File Explorer inte ens kan resetta med omstart av tjänsten (tjänsten kan inte hittas av W11 självt). Utöver detta tillkom flertalet krascher per timme i CSGO/Escape from Tarkov/Anno1800 i vad som kan tolkas som drivrutinsrelaterade kraschar (3080gtx).

Sökfunktionen att hitta installerade program/filer på datorn tar även minst ~5sek på olika datorer innan den ens återkommer med ett enda resultat i W11. På W10, instant...

Gått tillbaka till W10 igen, inte ett enda problem...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk

Jag är supernöjd med Windows 11 och har inte ångrat en gång att jag uppgraderade till det. Jag förstår inte riktigt varför man är så rädd för ett nytt operativsystem som dessutom funnits ute i ett år snart. Det är klart att man förväntar sig att det kan vara barnsjukdomar i början, men nu är det som sagt ett år gammalt i oktober.

Det är dags att släppa det förflutna nu och våga sig på något nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

OS:et kräver inte mer prestanda, men det kräver att datorn har stöd för moderna säkerhetsfunktioner. De flesta som klagar på designen verkar bara ogilla förändringar generellt. Det finns legitima klagomål som att startmenyn inte går att flytta till andra delar av skärmen, men det drabbar ju enbart ett fåtal användare, inte på långa vägar tillräckligt för att döma ut hela OS:et som dåligt (även om det givetvis bör fixas).

Många av oss har inte märkt av någon som helst prestandaskillnad i spel. Jag vet att det vår något som vissa tidiga tester visade. Frågan är dock om det fortfarande gäller, och i så fall till vilken grad. Sedan är det ju så att vissa av oss använder datorn till andra saker också, där den upplevda prestandan i den generella interaktionen med OS-gränssnittet förbättrats.

instämmer, dock kan du flytta startmenyn i inställningar. har min på vänster sida som i windows 10.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Även med nya betan som Nvidia släppte för att fixa problemet?

Av ren nyfikenhet, var hittar du denna beta fixen? Sökte på Nvidias hemsida precis och där hittar jag inget

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Av ren nyfikenhet, var hittar du denna beta fixen? Sökte på Nvidias hemsida precis och där hittar jag inget

Geforce Experience.

Permalänk
Medlem

Jag körde Windows 11 ett par månader, men gick tillbaka till Windows 10 igen.

Hade massiva grafikproblem i VR med mitt 3080 Ti. Finns diskussioner efter diskussioner på olika forum om liknande problem med time frames, och av någon anledning är det grafikkortet som blir flaskhalsen.

Gick sedan tillbaka till Windows 10, och allt flyter på...
Det är fortfarande för mycket problem för att jag ska kunna helhjärtat gå över till Windows 11.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Jag körde Windows 11 ett par månader, men gick tillbaka till Windows 10 igen.

Hade massiva grafikproblem i VR med mitt 3080 Ti. Finns diskussioner efter diskussioner på olika forum om liknande problem med time frames, och av någon anledning är det grafikkortet som blir flaskhalsen.

Gick sedan tillbaka till Windows 10, och allt flyter på...
Det är fortfarande för mycket problem för att jag ska kunna helhjärtat gå över till Windows 11.

Problem med VR ska vara fixat nu. Orsaken till det är att SteamVR och Oculus inte kunnat hantera den nya schemaläggaren så processerna kördes med låg prioritet. Nu funkar det som det ska däremot.

Permalänk
Medlem

Det man lär sig med windows är installera aldrig nyaste patcharna direkt. Så många gånger de fuckat ur saker helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det man lär sig med windows är installera aldrig nyaste patcharna direkt. Så många gånger de fuckat ur saker helt.

Inget jag märkt av. Kört med insider preview (beta) i över 1 år på en av mina bärbara datorer och den har inte haft något problem. Jag installerar också uppdateringarna till de övriga datorerna så fort det kommer ut utan något som fuckat upp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Av ren nyfikenhet, var hittar du denna beta fixen? Sökte på Nvidias hemsida precis och där hittar jag inget

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/geforce-experience/beta/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

instämmer, dock kan du flytta startmenyn i inställningar. har min på vänster sida som i windows 10.

Förlåt, jag menade hela taskbaren. Startmenyn går absolut att flytta, vilket jag precis som du gjorde direkt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har fått uppdateringen i min uppdateringslista nu. Ska man uppdatera eller inte? Många av er som fått problem med prestandan?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Har fått uppdateringen i min uppdateringslista nu. Ska man uppdatera eller inte? Många av er som fått problem med prestandan?

Har inte märkt något, men drog in beta-versionen av GeForce Experience som Nvidia hävdar ska fixa problemet. Tror även att den kanske inkluderas i senaste drivrutinen som de nu släppt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har inte märkt något, men drog in beta-versionen av GeForce Experience som Nvidia hävdar ska fixa problemet. Tror även att den kanske inkluderas i senaste drivrutinen som de nu släppt.

Jag har inte testat nya drivrutinen än men updaterade Windows och GeForce Experience. Har inte haft några problem alls.

Permalänk
Medlem

Så jag har installerat nya drivrutinen (Nvidia driver 517.48), kvarstår problemet med den nya wersionen av WIN11.
Jag hatar ha updates liggandes där nere i listan

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Så jag har installerat nya drivrutinen (Nvidia driver 517.48), kvarstår problemet med den nya wersionen av WIN11.
Jag hatar ha updates liggandes där nere i listan

Osäker på om det var en fråga eller ett påstående...

Inga problem här i varje fall. Fungerar som vanligt efter uppdatering av både Windows och drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Osäker på om det var en fråga eller ett påstående...

Inga problem här i varje fall. Fungerar som vanligt efter uppdatering av både Windows och drivrutiner.

yeeeah sorry, det var en fråga. Iochmed jag tappade massive dumps innan updateringen så vill jag inte göra det innan det funkar som det ska igen. Låter bra

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns det ens någon orsak att ens gå över till Win 11?

Auto HDR funktionen ska vara markant bättre än HDR-implementationen i win10. Tror tyvärr att bara det gör det värt det om man har en bra HDR-skärm