Intel avtäcker Core 13000 "Raptor Lake" – extra kärnor och högre klockfrekvenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ni som kör AIO vattenkylning: Hur lång livstid räknar man med på en sådan? Och hur stor (liten?) är risken för läckage?

Har kört flera år gamla aio's utan problem men som med allt annat så är inget garanterat.

Tror dock att läckage är det sista du behöver oroa dig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

En sanning med viss modifikation: om du kör en liten låda så ja då behöver du sannolikt vattenkylning men om du kör en riktig full tower så bör en DH15 fungera, med viss reservation för Zen 4 och 13000 serien som är uppskrämda i sannolikt lite för höga hastigheter att döma av temperaturerna. Jag har i alla fall aldrig haft något problem med att min 5950X klockat ner sig på grund av för hög temperatur men så har jag även en mycket stor låda.

Ja, om luft är mediet är det klart att det är bra att ha tillgång till mer, men då får man väl istället problemet att man måste köra fläktarna högre vilket skapar mer oljud, vilket väl tar bort lite av poängen.

Skrivet av DasIch:

Det har jag sagt sedan jag försökt överklocka en 5820K med både AiO och en NH-D15. Vill minnas att skillnaden var ungefär 15C där, för att då inte tala om att vattenkylare står sig bättre under sommaren. Att kyla de senaste monsterprocessorerna på luft lär bli intressant.

Enligt internet är dock luftkylare alltid bäst. Det är sen gammalt.

Är väl från vattenkylningens "barndom" när kvaliteten på komponenterna var sisådär och folk inte visste vad de gjorde, så postade folk bilder på sina sönderläckta system och alla blev rädda Men det är som bekant en dålig idé att basera sina åsikter på gamla sanningar.

Även om man inte klockar alls gör ju en sådan temperaturskillnad att man tappar prestanda nu när boost är så dynamiskt. Sen är det klart att tillhör man kategorin "Äh! några procent hit eller dit spelar ingen roll" så... Ja då är det väl så. Själv är jag mer sådan att jag blir irriterad om jag vet att det finns mer prestanda att hämta som lämnas på bordet.

Skrivet av Saagaa:

Ja man tappar lite prestanda med en luftkylare vs vattenkylare men är knappast ett dåligt val ändå. En 100-150mhz mindre vid max all core load med en 7950x gör väldigt lite skillnad. Själv skulle jag köra den i 105W Eco läge för mindre värmeutveckling i rummet.

Att den boostar till 95c har jag inget emot i sig självt. Kör alltid mina cpuer/gpuer varmt vilket som för att hålla nere ljudnivån.

105W med "AMD-TDP" är väl fortfarnde runt ~145W package power, och då funkar fortfarande luft, absolut.

Skrivet av str8forthakill:

Taget ur kontext av ett fan av tekniken.
AOI kylare har ett penetrerande pumpljud som vinar 24/7. För oss som lämnar datorer på och inte spelar hela tiden är det skönt att datorn är knäpptyst 90% av dagen med luftkylare. Som ger knappt mätbart sämre prestanda över tid.

När man sitter med hörlurar på mitt i ett spel, vem bryr sig om datorn är ett par decibel tystare med samma prestanda? Inget man hör över spelen ändå.

Jag har också läst det där med pumpljudet. Jag trodde folk hittade på. Men testade att köra min AiO helt standalone och stoppa fläktarna och visst då hörs det lite. Men när den sitter i en låda med andra fläktar igång samtidigt hör jag det inte alls.

Det man kan testa är väl att köra pumpen i lite olika hastigheter. Själv kör jag alltid pumpen på 100% enligt Der8auers rekommendation så att kylplattan alltid har tillgång till kallast möjliga vatten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Bara sen årsskiftet har den svenska kronan blivit 25% dyrare från vad en produkt som säljs i dollar. Så 6000 hade kostat 4500 före nyår.

4500*1.25=5625...

Permalänk
Medlem

https://www.cosmotec-us.com/portfolio/protherm-indoor/ Får nog ta och använda samma kylsystem vi har på jobbet. Den som vi har har en kylkapacitet på 850w och drar 415w. Det är en extern AC som sitter på utsidan av ett stängt torn med kablar till tusen och en dator + skärm som är dammtätt i denna damm och explosiva miljö den gör sitt jobb.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

4500*1.25=5625...

Glöm inte skatt och kemikalie skatt plus eventuell lite mera som bränsle kostnader som har höjts så kommer du upp till 6000.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Visst finns det inte på världskartan att man kan kränga lika många processorer/system till de här priserna?
Speciellt inte i en lågkonjunktur..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Så Intel släpper mer prisvärda processorer (fler kärnor vid varje given prispunkt) än AMD, på en billigare plattform med överlägsen prestanda i produktivitet för de lägre prispunkterna. ...

Återstår att se när oberoende tester presenteras, och beror även på hur man räknar.

  • Billigare plattform?
    Kompatibla Intel-moderkort på marknaden är just nu billigare, ja, men om man vill byta CPU om tre år krävs ett nytt.
    AMDs plattform kommer ha billigare alternativ att köpa om ett halvår, och de kommer fungera med ny CPU om ett par generationer.

  • Överlägsen prestanda i produktivitet?
    Sett till absolut prestanda i mellansegmentet, ja, men med dagens elpriser är det också intressant att jämföra prestanda i form av energiförbrukning per vecka vid normal användning. Zen4 som körs undervoltad med begränsad maxeffekt kan kapa elnotan rejält!
    Dessutom finns väl en del mjukvara som inte funkar optimalt ihop med Intels två typer av kärnor?

  • ... för de lägre prispunkterna?
    CPU i prisklass <1500 kr ser inte så ljust ut för Intel. Core i5-10400F mot Ryzen 5 5500 ligger båda strax under 1500 kr, och tittar man på dem under 1000 kr så...

Permalänk
Medlem

Roligt att se Pat på scen. Han är ju definitivt rätt man på rätt jobb.
Även roligt att se produkter som de lanserar. Skall bli spännande att se recensioner av de och även kika på plattformar och kompletta system med kostnader. Roligt när det lanseras nytt från alla håll och kanter.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

" men 3D V-cache-bestyckade Ryzen 7 5800X3D får inte vara med i dessa jämförelser. " 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ni som kör AIO vattenkylning: Hur lång livstid räknar man med på en sådan? Och hur stor (liten?) är risken för läckage?

Har kört en gammal corsair h110 eller om det är en h100 sedan 2014. Nu flyttad till sambons dator då jag bytt men den rullar fortfarande på fint.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Skrivet av Saagaa:

Ja man tappar lite prestanda med en luftkylare vs vattenkylare men är knappast ett dåligt val ändå. En 100-150mhz mindre vid max all core load med en 7950x gör väldigt lite skillnad. Själv skulle jag köra den i 105W Eco läge för mindre värmeutveckling i rummet.

Att den boostar till 95c har jag inget emot i sig självt. Kör alltid mina cpuer/gpuer varmt vilket som för att hålla nere ljudnivån.

Jag kör vattenkylare sen många år tillbaka och kommer gå tillbaka till luftkylare denna generation. Trodde det skulle vara tystare, men nej, inte numera iaf.

Asså, för gaming om du kör alla cores i 100% så att du behöver de där sista 5%en cpu så gör du nåt fel Testa dra upp upplösningen förbi 640x320 pixels eller så... så jag vet inte, en 13600k kommer inte bli så varm vid normalbelastningen så jag behöver vatten och om jag behövde vatten skulle det inte vara på cpun. Då slipper jag saker som "skorrar" och låter efter några år, eller om de gör det kanske jag ids byta ut det iaf utan känna "nej, bättre låta skiten dö".

Permalänk
Medlem

Spekulerar vilt

Känns inte den här avtäckningen av Intel ganska märklig på det stora hela?? Jag förstår timingen såklart, då man vill stjäla rampljuset från AMD direkt efter deras lansering av "Raphael" men i övrigt blir jag lite fundersam.

Är tillgången på produkter ett problem? Varför släpps processorerna först den 20 oktober till försäljning annars??

Varför släpper man precis all information, inkl säljstart och priser direkt från återförsäljare, redan nu men man håller på recensioner från tredje part? Ifall "Raptor Lake" verkligen blir den nye herren på täppan så fattar jag inte varför de inte vill att kunderna ska veta det redan nu när man kan köpa "Raphael" i flera veckor innan "Raptor Lake" kommer.

Prissättningen är också intressant kunde jag konstatera efter en snabb koll hos Inet. 13600K är dyrare än 7600X, 13700K är dyrare än 7700X men 13900K är billigare än 7950X (trots att AMD sänkt priset på den i förhållande till 5950X). Det blir ju lätt lite vanskligt att göra jämförelser rakt av här med tanke på kärnantal och konfiguration hos Intel-CPUerna, men intressant att Intel inte väljer att vara dyrare över hela brädet.

Man får ju en känsla av att Intel-processorerna kommer gå varmt och dra massor med effekt. Att man valt att sänka basfrekvensen för BÅDA typen av kärnor på ALLA modellerna gentemot "Alder Lake", trots att man höjt den angivna "Turbo Power"-effektförbrukningen, skvallrar väl om det. Sen så skyltar man med höga turbofrekvenser men de kommer väl bara vara aktuella när bara 1-2 kärnor är aktiva.

Summan av kardemumman lutar ju åt "Raptor Lake" med högre frekvenser och finslipad IPC kommer vara snabbast i fåtrådade laster men kommer få problem i produktivitetstesterna trots de utökade kärnantalen, pga värme. Eftersom betydligt fler småkärnor verkar vara själv grejen med "Raptor Lake" så blir det hela kanske lite pinsamt för Intel? Jag anar iaf "ugglor i mossen". Om man nu hade haft anledning att slå sig för bröstet så undrar jag ju som sagt, var är recensionerna??

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Återstår att se när oberoende tester presenteras, och beror även på hur man räknar.

  • Billigare plattform?
    Kompatibla Intel-moderkort på marknaden är just nu billigare, ja, men om man vill byta CPU om tre år krävs ett nytt.
    AMDs plattform kommer ha billigare alternativ att köpa om ett halvår, och de kommer fungera med ny CPU om ett par generationer.

  • Överlägsen prestanda i produktivitet?
    Sett till absolut prestanda i mellansegmentet, ja, men med dagens elpriser är det också intressant att jämföra prestanda i form av energiförbrukning per vecka vid normal användning. Zen4 som körs undervoltad med begränsad maxeffekt kan kapa elnotan rejält!
    Dessutom finns väl en del mjukvara som inte funkar optimalt ihop med Intels två typer av kärnor?

  • ... för de lägre prispunkterna?
    CPU i prisklass <1500 kr ser inte så ljust ut för Intel. Core i5-10400F mot Ryzen 5 5500 ligger båda strax under 1500 kr, och tittar man på dem under 1000 kr så...

Wow vilken akrobatik, AMD-Aktier? Eller har du insider-info om framtiden? Intressant att bara AMD blir billigare, bättre, går att undervolta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja allt det där är faktiskt vansinnigt löjligt. Även om man gått efter standardiserade mått, typ avståndet mellan transistorer, bredden på Gate, eller vad som helst, så säger det ju noll och ingenting om prestanda, energieffektivitet etc etc. Jag bara noterade att det nu väl är tredje eller fjärde gången samma nod används så det blir ju lite 14nm++++++ -känsla på det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=s0ukXDnWlTY&list=LL&index=1
En genomgång på hur på papperet likvärdiga processnoder (4 nm) i verkliga livet kan skilja sig åt ganska ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Visst finns det inte på världskartan att man kan kränga lika många processorer/system till de här priserna?
Speciellt inte i en lågkonjunktur..

Naturligtvis kan man inte det.
”Lösningen” på minskad försäljningsvolym är tyvärr ofta att öka vinstmarginalen. Och det kan funka utmärkt kortsiktigt för företagen.
Varken AMD eller intel hymlar numera om att detta är produkter som riktar sig till gamers(*), dvs inköpen antas inte nödvändigtvis följa någon rationell cost/benefit analys, utan snarare hype - XX utklassar YY! - vid 7% skillnad. I Cinebench.

Men självklart påverkar det försäljningsvolymerna! I senaste Steam hardware survey står RTX3090+3080+3070 plus RX6900+6800+6700 för ungefär 5% av grafikkorten efter två år på marknaden.
Den förkrossande majoriteten av PC-spelarna har alltså inte valt att följa med upp i prisnivå, och lär inte vara benägna att lägga ännu mer i ett bistrare ekonomiskt klimat. Allt färre betalar allt mer till företagen.

(*) ”Gamers” är i det här fallet snarare en beteckning på hårdvaruentusiaster-som-motiverar-sina-inköp-med-spelprestanda. (Även om prestandaförbättringen både är omärkbar och lika gärna skulle kunna uppnås genom att skruva på en setting eller två.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Känns inte den här avtäckningen av Intel ganska märklig på det stora hela?? Jag förstår timingen såklart, då man vill stjäla rampljuset från AMD direkt efter deras lansering av "Raphael" men i övrigt blir jag lite fundersam.

Är tillgången på produkter ett problem? Varför släpps processorerna först den 20 oktober till försäljning annars??

Varför släpper man precis all information, inkl säljstart och priser direkt från återförsäljare, redan nu men man håller på recensioner från tredje part? Ifall "Raptor Lake" verkligen blir den nye herren på täppan så fattar jag inte varför de inte vill att kunderna ska veta det redan nu när man kan köpa "Raphael" i flera veckor innan "Raptor Lake" kommer.

AMD avtäckte Raphael för en månad sedan och sägs ha skjutit upp lanseringen för att sammanfalla med Intels avtäckande som varit känt länge. Så du läser nog in lite för mycket i datumen, att presentera produkter en månad innan recensioner och säljstart är helt normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

AMD avtäckte Raphael för en månad sedan och sägs ha skjutit upp lanseringen för att sammanfalla med Intels avtäckande som varit känt länge. Så du läser nog in lite för mycket i datumen, att presentera produkter en månad innan recensioner och säljstart är helt normalt.

Att Intel skulle avtäcka "Raptor Lake" igår var inget som var bekräftat i förväg. Sweclockers skrev senast igår "Intel har i vanlig ordning inte officiellt bekräftat huruvida presentationen bjuder på några hårda paket. Evenemangets information samt en rad Twitter-inlägg utlovar däremot att Gelsinger ska introducera bolagets senaste teknikframsteg, trender och roadmap för framtida planer.". Så endel historieförvanskning från din sida där.

Sen så spelar det ju egentligen ingen roll vilka datum som SPEKULERATS i på förhand när vi väl har fakta på bordet och faktum är att AMD hade lanserat, släpp på recensionembargot och börjat sälja "Raphael" innan Intel gjorde sin avtäckning. AMD hade redan visat sina kort och Intel kunde välja fritt hur de skulle reagera på det. Hur de väljer att göra det är därför intressant. Speciellt när de har vetat ända sedan AMDs avtäckning den 30 augusti att säljstarten för "Raphael" var spikad till den 27 september då den informationen ingick i vad som offentligjordes vid det tillfället.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag är lite IO-nörd i allmänhet men Ethernet i synnerhet. Har nu gått igenom specar på en massa Asus Z790-moderkort och endast deras knasdyra top of the line-kort (ROG Maximus Z790 Extreme) har 10Gb ethernet.

I blame Intel, eftersom 2.5Gb/s "ingår" i chipset. De är väl inne på gen 5 av deras 10Gb/s controller nu... Jag skippar gärna varenda SATA för Intels 10 Gb/s-krets på moderkortet.

Så...
Din logik är att om du inte kan få 10Gbit så tar du hellre 1Gbit än 2.5Gbit bara för att tjura?
och om du inte kan få 10Gbit så ska ingen annan heller få snabbare än 1GBit?

Jag tycker ändå att det är bra att 2.5Gbit håller på att bli standard för åtminstone lite bättre moderkort.
Det är inte det ultimata nätverksgränssnittet, men det är fortfarande betydligt snabbare än 1Gbit och om moderkortet man köper ändå har 2.5Gbit inbyggt är det ingen extra kostnad för användaren, jämfört med om de skulle begränsat till 1Gbit och ändå tagit samma pris.
De är lite av en hönan och ägget situation.
Att fler och fler datorer får 2.5Gbit gör marknaden för 2.5Gbit switchar större, att det säljs större volymer och att priserna går ner.

Sen är väl Wifi också en stor anledning för snabbare än 1Gbit Ethernet.
Låter kanske bakvänt.
Men om du har Wifi6 / Wifi 6E eller i framtiden Wifi 7 eller snabbare...
...och så har du accesspunkten ansluten via 1Gbps ethernet till resten av ditt nätverk, din NAS, etc.
Ja då blir ethernet länken flaskhalsen.
Så även om din laptop kan kommunicera i mer än 1Gbit med din Wifi accesspunkt,
om kommunikationen sen behöver gå över 1Gbit Ethernet för att nå din NAS eller vad du försöker kommunicera med, så blir det inte snabbare än det ändå.

Så jag tycker ändå att det är jättebra att det händer något på nätverkssidan.
Att vi tydligen trots allt inte lever i 2005 längre, även om man nästan skulle kunna tro det ibland.
Sen hade det fått hänt mer på kortare tid, absolut.
Men ändå bättre att det händer något än inget.

Jag tycker att mer påkostade moderkort gärna hade fått ha både RJ45 anslutning och någon form av SFP.
Exempelvis RJ45 med 10Gbit Ethernet och QSFP+ för 40Gbit fiberanslutning eller "Direct Attach Copper".

Sen finns ju alternativet att köpa ett nätverkskort också.
Så även om du har ett moderkort med bara 2.5Gbit Ethernet så betyder det inte att du inte kan få snabbare...
Ungefär som att många som inte tycker att processorns integrerade grafik är tillräckligt kraftfull köper ett dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Taget ur kontext av ett fan av tekniken.
AOI kylare har ett penetrerande pumpljud som vinar 24/7. För oss som lämnar datorer på och inte spelar hela tiden är det skönt att datorn är knäpptyst 90% av dagen med luftkylare. Som ger knappt mätbart sämre prestanda över tid.

När man sitter med hörlurar på mitt i ett spel, vem bryr sig om datorn är ett par decibel tystare med samma prestanda? Inget man hör över spelen ändå.

Ontopic så kanske det blir dags för DDR5 plattform nästa år då!

Min Corsair H150i har då inget pumpljud som hörs om jag inte sätter örat mot burken. Kör pumpen på mellanläget. På max hörs lite som ett tickande ljud. Kanske att det skulle höras mer om man sitter med datorn på bordet med örat intill, fast det är ju å andra sidan inte en så smart placering om man vill ha det tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Att Intel skulle avtäcka "Raptor Lake" igår var inget som var bekräftat i förväg. Sweclockers skrev senast igår "Intel har i vanlig ordning inte officiellt bekräftat huruvida presentationen bjuder på några hårda paket. Evenemangets information samt en rad Twitter-inlägg utlovar däremot att Gelsinger ska introducera bolagets senaste teknikframsteg, trender och roadmap för framtida planer.". Så endel historieförvanskning från din sida där.

Sen så spelar det ju egentligen ingen roll vilka datum som SPEKULERATS i på förhand när vi väl har fakta på bordet och faktum är att AMD hade lanserat, släpp på recensionembargot och börjat sälja "Raphael" innan Intel gjorde sin avtäckning. AMD hade redan visat sina kort och Intel kunde välja fritt hur de skulle reagera på det. Hur de väljer att göra det är därför intressant. Speciellt när de har vetat ända sedan AMDs avtäckning den 30 augusti att säljstarten för "Raphael" var spikad till den 27 september då den informationen ingick i vad som offentligjordes vid det tillfället.

Det var kanske inte officiellt bekräftat av Intel, men att de skulle avtäcka Raptor Lake i dag har varit förväntat sen i somras. Så Intels reaktion på AMDs lansering var att inte reagera alls och bara köra på som planerat, vilket väl kanske är intressant i sig men också ganska typiskt Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag fick för mig att iaf Artic hade lång garanti, Artics? De är bra iaf!

Skrivet av Maaxan:

Har kört flera år gamla aio's utan problem men som med allt annat så är inget garanterat.

Tror dock att läckage är det sista du behöver oroa dig för.

Skrivet av kheldan:

Har kört en gammal corsair h110 eller om det är en h100 sedan 2014. Nu flyttad till sambons dator då jag bytt men den rullar fortfarande på fint.

Stort tack till er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så...
Din logik är att om du inte kan få 10Gbit så tar du hellre 1Gbit än 2.5Gbit bara för att tjura?
och om du inte kan få 10Gbit så ska ingen annan heller få snabbare än 1GBit?

Jag tycker ändå att det är bra att 2.5Gbit håller på att bli standard för åtminstone lite bättre moderkort.
Det är inte det ultimata nätverksgränssnittet, men det är fortfarande betydligt snabbare än 1Gbit och om moderkortet man köper ändå har 2.5Gbit inbyggt är det ingen extra kostnad för användaren, jämfört med om de skulle begränsat till 1Gbit och ändå tagit samma pris.
De är lite av en hönan och ägget situation.
Att fler och fler datorer får 2.5Gbit gör marknaden för 2.5Gbit switchar större, att det säljs större volymer och att priserna går ner.

Sen är väl Wifi också en stor anledning för snabbare än 1Gbit Ethernet.
Låter kanske bakvänt.
Men om du har Wifi6 / Wifi 6E eller i framtiden Wifi 7 eller snabbare...
...och så har du accesspunkten ansluten via 1Gbps ethernet till resten av ditt nätverk, din NAS, etc.
Ja då blir ethernet länken flaskhalsen.
Så även om din laptop kan kommunicera i mer än 1Gbit med din Wifi accesspunkt,
om kommunikationen sen behöver gå över 1Gbit Ethernet för att nå din NAS eller vad du försöker kommunicera med, så blir det inte snabbare än det ändå.

Så jag tycker ändå att det är jättebra att det händer något på nätverkssidan.
Att vi tydligen trots allt inte lever i 2005 längre, även om man nästan skulle kunna tro det ibland.
Sen hade det fått hänt mer på kortare tid, absolut.
Men ändå bättre att det händer något än inget.

Jag tycker att mer påkostade moderkort gärna hade fått ha både RJ45 anslutning och någon form av SFP.
Exempelvis RJ45 med 10Gbit Ethernet och QSFP+ för 40Gbit fiberanslutning eller "Direct Attach Copper".

Sen finns ju alternativet att köpa ett nätverkskort också.
Så även om du har ett moderkort med bara 2.5Gbit Ethernet så betyder det inte att du inte kan få snabbare...
Ungefär som att många som inte tycker att processorns integrerade grafik är tillräckligt kraftfull köper ett dedikerat grafikkort.

Ok det var mycket, tar bara några saker ur detta. 2.5Gbit/s integrerad MAC är standard på alla Intel-chipset idag, inte en high-end-produkt. Tack förklaringen över nätverk/wifi, hade jag ingen aning om. Slutligen, du tycker det är för mycket begärt med 10Gbit på moderkort i det övre segmentet samtidigt som du föreslår SFP-portar?

EDIT sedan att du totalt missförstår mig medvetet eller inte är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det var kanske inte officiellt bekräftat av Intel, men att de skulle avtäcka Raptor Lake i dag har varit förväntat sen i somras. Så Intels reaktion på AMDs lansering var att inte reagera alls och bara köra på som planerat, vilket väl kanske är intressant i sig men också ganska typiskt Intel.

Att det må va typiskt Intel gör inte det nödvändigtvis mindre märkligt.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

CPU i prisklass <1500 kr ser inte så ljust ut för Intel. Core i5-10400F mot Ryzen 5 5500 ligger båda strax under 1500 kr, och tittar man på dem under 1000 kr så...

Intels 12100f ligger ju på 1200kr och är bättre i många användningsområden än Ryzen 5500 som är betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg när man kunde få en värstingburk för 12.000 sek back in the day?
Nu känns det som att det ska kosta 40.000 minst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Wow vilken akrobatik, AMD-Aktier? Eller har du insider-info om framtiden? Intressant att bara AMD blir billigare, bättre, går att undervolta...

Jag har tyvärr inga AMD-aktier.
Som jag inledde med så är det svårt att ge några definitiva förutsägelser om Intels hårdvara eftersom den ännu inte finns att tillgå.

Vi vet att Zen4 är extremt energieffektiv med optimerade inställningar, eftersom det är vad den designats för (laptop och server, där de stora pengarna finns). Visat i alla tester som brytt sig om att försöka att man kan halvera effektförbrukningen och ändå bara tappa <10% flertrådig prestanda.
Hur Raptor Lake presterar när man optimerar för energieffektivitet har vi inga siffror på, men eftersom det inte är så stor skillnad i arkitektur jämfört med Alder Lake borde den inte prestera så mycket bättre heller.

Vi vet att billigare moderkort med AM5 är på gång nära (sannolikt efter) årsskiftet.
Till Raptor Lake finns redan billiga moderkort på marknaden, så där är det en icke-fråga om man inte kräver DDR5. Vill man ha billiga moderkort med stöd för DDR5 blir det till att vänta ett okänt tidsspann på dessa.

Min huvudpoäng är i alla fall att detta ännu inte kan utropas till någon entydig promenadseger för Intel (eller AMD), oavsett vilken prisnivå vi jämför.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Harddrive:

Någon som kommer ihåg när man kunde få en värstingburk för 12.000 sek back in the day?
Nu känns det som att det ska kosta 40.000 minst..

En "värstingburk" för 4k gaming kan vara betydligt billigare men vill man ha topprestanda i 1440p eller speciellt 1080p så kostar det, dock inte 40k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ni som kör AIO vattenkylning: Hur lång livstid räknar man med på en sådan? Och hur stor (liten?) är risken för läckage?

Har en dator med en Corsair H100 från 2014 som kylt en i7 2600k utan problem eller byten. Gått måååååånga timmar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Finns det synergier mellan AMD CPU och GPU? Dvs får du ut mer prestanda om du, med en AMD GPU, väljer en AMD CPU vs Intel CPU? Eller är det bara att välja fritt efter tycke o smak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Någon som kommer ihåg när man kunde få en värstingburk för 12.000 sek back in the day?
Nu känns det som att det ska kosta 40.000 minst..

Någon som minns när en 80Gb SSD kostade 1500kr
Någon som minns när en 320Gb HDD kostade 1000kr
Eller när 0.5Mb extra minne till A500 kostade 2000 kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w