Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bäst brandvarnare?

Är ute efter en bra brandvarnare och hoppas att ni har testat dem alla.

Utöver det självklara att den ska vara pålitlig, utan massa fellarm, och låta som ett flyglarm så att man vaknar. Så vill jag att de ska gå att seriekoppla då jag kommer ha flera larm och vill att alla ska låta om en reagerar. Batteritiden ska vara 10år. Ser gärna att det skickas notiser till app eller liknande i telefon om larm går (ifall man inte är hemma), men det är snarare en fin bonus än något hårt krav.

Själv har jag hittat några från capidia, cleverio, housegard och fireangel. Men vet inte hur kvalitén är på dessa. Nest har jag kört med tidigare med sett att de fått extremt mycket skit de senaste åren pga rejäla problem med batterierna som drainas och Google gör inte ett skit åt saken. Och fibaro rör jag inte ens i med tång efter mina erfarenheter av det skräpmärket.

I dagsläget kör jag med Netatmo, och är nöjd förutom ett falsklarm. Men de går inte att seriekoppla och de vägrar lägga till den funktionen. Därför jag kollar på något nytt.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att den här ska släppas för att se om den är så bra som allt annat dom har är...
https://shelly.cloud/products/shelly-smoke-smart-home-automat...

dock 2 år batteri istället för 10 år

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Jag väntar på att den här ska släppas för att se om den är så bra som allt annat dom har är...
https://shelly.cloud/products/shelly-smoke-smart-home-automat...

dock 2 år batteri istället för 10 år

Som du säger bara 2 år batteri. Och såg ingen info om den kan seriekopplas? Dessutom rätt osäkert om när den släpps.

Permalänk
Avstängd

Ta dit en elektriker och kör nätanslutna och seriekopplade, så behöver du aldrig bry sig om batteritid

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag inte brandvarnare med 10-årsbatterier - utan bara vanliga 9v-batterier som jag byter (minst) en gång per år inför advent och ljus-säsongen. Lite nojjigt kanske, men jag vill inte riskera att stå med en brandvarnare som jag tror skall hålla i 10 år, men som sedan visar sig hålla betydligt kortare och brandvarnarens ljudsignal för dåligt batteri kanske inte funkar.

Jag vet inte om mitt tillvägagångssätt ger en högre säkerhet - men det ger mig i alla fall känslan av att ha kontroll.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

En brandvarnare (vilken som helst) är bättre än ingen. Utöver det har jag inte mycket att säga, tror inte det är så stor skillnad på varnarna i sig. Finns en del olika sätt att upptäcka röken/värmen men utöver det handlar det om krav på annat

Om batterier tar slut eller inte så slutar ju själva sensorn vara tillförlitlig efter ett tag oavsett (framförallt de radioaktiva varianterna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Personligen använder jag inte brandvarnare med 10-årsbatterier - utan bara vanliga 9v-batterier som jag byter (minst) en gång per år inför advent och ljus-säsongen. Lite nojjigt kanske, men jag vill inte riskera att stå med en brandvarnare som jag tror skall hålla i 10 år, men som sedan visar sig hålla betydligt kortare och brandvarnarens ljudsignal för dåligt batteri kanske inte funkar.

Jag vet inte om mitt tillvägagångssätt ger en högre säkerhet - men det ger mig i alla fall känslan av att ha kontroll.

Köpte ny brandvarnare, som hade någon längre batteritid, 5 eller 10 år, som sedan började pipa inom någon månad. När det sker tappar jag förtroende för hela brandvarnaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En brandvarnare (vilken som helst) är bättre än ingen. Utöver det har jag inte mycket att säga, tror inte det är så stor skillnad på varnarna i sig. Finns en del olika sätt att upptäcka röken/värmen men utöver det handlar det om krav på annat

Om batterier tar slut eller inte så slutar ju själva sensorn vara tillförlitlig efter ett tag oavsett (framförallt de radioaktiva varianterna)

Sedan jag lärde mig att det finns två (säkert fler) typer av brandvarnare är jag lite i limbo över vilken man "bör" ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Sedan jag lärde mig att det finns två (säkert fler) typer av brandvarnare är jag lite i limbo över vilken man "bör" ha.

Lite som med RAID, bästa är att blanda så kan inte alla sluta fungera samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Personligen använder jag inte brandvarnare med 10-årsbatterier - utan bara vanliga 9v-batterier som jag byter (minst) en gång per år inför advent och ljus-säsongen. Lite nojjigt kanske, men jag vill inte riskera att stå med en brandvarnare som jag tror skall hålla i 10 år, men som sedan visar sig hålla betydligt kortare och brandvarnarens ljudsignal för dåligt batteri kanske inte funkar.

Jag vet inte om mitt tillvägagångssätt ger en högre säkerhet - men det ger mig i alla fall känslan av att ha kontroll.

Många, eller i alla fall flera, av varnarna har ju iofs ”självtest” av siren, batteri, anslutning osv (helt beroende på hur smart varnaren och vilka funktioner den har).

Men det är klart, köper man en helt ”vanlig” varnare med 10-års batteri som bara har en knapp för att testa ljudet så vet man ju bara när man trycker på knappen. Men då vet jag inte riktigt om man kan skylla på att man inte litar på 10-års batterier om man inte trycker på knappen med jämna mellanrum för att testa. Då är det nog snarare sig själv man inte ska lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Sedan jag lärde mig att det finns två (säkert fler) typer av brandvarnare är jag lite i limbo över vilken man "bör" ha.

Båda, men lycka till med att få tag i en joniserande typ i dag. Pga irrationell rädsla för den mikroskopiska mängd radioaktivt ämne som finns i dem, har nått snille lyckats få bort dem från marknaden i hela EU, och kanske hela Europa. I USA finns de att få tag i, men frakt, tull och moms gör det orimligt dyrt.

De är betydligt bättre på vissa saker, så att bara använda ena typen är inte bra. Under en period fanns det brandvarnare med både optisk och joniserande sensor i samma enhet, men de var kortlivade, eftersom de kom kort innan strålningsskräcken skördade offret.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Många, eller i alla fall flera, av varnarna har ju iofs ”självtest” av siren, batteri, anslutning osv (helt beroende på hur smart varnaren och vilka funktioner den har).

Men det är klart, köper man en helt ”vanlig” varnare med 10-års batteri som bara har en knapp för att testa ljudet så vet man ju bara när man trycker på knappen. Men då vet jag inte riktigt om man kan skylla på att man inte litar på 10-års batterier om man inte trycker på knappen med jämna mellanrum för att testa. Då är det nog snarare sig själv man inte ska lita på.

Testknappen säger ju bara att batteri och siren funkar, men inte om sensor är ok. Så det är nog bra att testa med en tändsticka eller så ibland.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Testknappen säger ju bara att batteri och siren funkar, men inte om sensor är ok. Så det är nog bra att testa med en tändsticka eller så ibland.

Nu var det ju det ett svar på hens rädsla för 10-års batterier och inte på huruvida sensorn fungerar eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

I dagsläget kör jag med Netatmo, och är nöjd förutom ett falsklarm. Men de går inte att seriekoppla och de vägrar lägga till den funktionen. Därför jag kollar på något nytt.

Netatmo har ju stöd för homekit, så kör det du kan du skapa automatiseringar och få ”seriekoppling” den vägen.

Själv kör jag Nest brandvarnare ihopkopplat med Philips Hue, så när de larmar tänds all belysning i huset också. Dyra, men bra med förvarning så man hinner stoppa falsklarm o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt med brandvarnare att man inte vet säkert hur de fungerar förrän de verkligen behövs.

Hur ofta rengör och testar ni era brandvarnare? Och då menar jag med "teströk" och inte bara tryck på knappen.

Måste skaffa ett par till själv då vi saknar i några rum fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Sedan jag lärde mig att det finns två (säkert fler) typer av brandvarnare är jag lite i limbo över vilken man "bör" ha.

Trodde det bara såldes optiska brandvarnare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

https://youtu.be/DuAeaIcAXtg

Trodde det bara såldes optiska brandvarnare idag.

Tyvärr är det så här, men i USA kan man fortfarande köpa båda sorterna. Jag håller inte med om slutsatserna i videon. Jag anser att joniserande är bäst om man bara ska ha en sort, men kan man få tag i båda så är en av varje toppen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr är det så här, men i USA kan man fortfarande köpa båda sorterna. Jag håller inte med om slutsatserna i videon. Jag anser att joniserande är bäst om man bara ska ha en sort, men kan man få tag i båda så är en av varje toppen.

Joniserande brandvarnare är bäst på att reagera på "snabbt uppflammande bränder". Vilket händer i stort sett aldrig i ett vanligt hem.

Och händer det så är det i regel i köket det händer... så därför har vi en joniserande just där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Netatmo har ju stöd för homekit, så kör det du kan du skapa automatiseringar och få ”seriekoppling” den vägen.

Själv kör jag Nest brandvarnare ihopkopplat med Philips Hue, så när de larmar tänds all belysning i huset också. Dyra, men bra med förvarning så man hinner stoppa falsklarm o.s.v.

Nej, det går inte att göra i homekit. Det du kan göra är att tända lampor vid larm osv. Men inte välja att alla andra brandvarnare ska pipa när en gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Nej, det går inte att göra i homekit. Det du kan göra är att tända lampor vid larm osv. Men inte välja att alla andra brandvarnare ska pipa när en gör det.

Nej, men man kan ju hitta på andra kreativa saker, spela musik på högsta volym på högtalare, blinka lampor o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nej, men man kan ju hitta på andra kreativa saker, spela musik på högsta volym på högtalare, blinka lampor o.s.v.

Sant, men jag är ute efter en seriekoppling där
alla brandvarnare låter. att förlita sig på att homekit eller valfri liknande lösning ska fungera vid eventuell brand är inget annat än idiotiskt. Att riskera familjen för sådana lösningar borde vara kriminellt. nej tack, jag har varit med om alldeles för många krånglande automatiseringar för att förlita mig på sådant vid brand. Så håller mig till seriekoppling av brandvarnare. Där har jag inte tappat förtroendet, än.

Permalänk
Medlem

En tysk brandman

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vafan, den var ju slut när det började bli bra.

Permalänk
Medlem

Jag kör dessa: https://brandvarnare.se/produkt/brandvarnare-optisk-sammankop... (2 st 3-pack för totalt 6 brandvarnare) jag har också test-knappen: https://brandvarnare.se/produkt/fjarrkontroll-for-att-styra-s...

Utöver dessa har jag några Z-wave brandvarnare för att få notis till telefon mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Sant, men jag är ute efter en seriekoppling där alla brandvarnare låter. att förlita sig på att homekit eller valfri liknande lösning ska fungera vid eventuell brand är inget annat än idiotiskt. Att riskera familjen för sådana lösningar borde vara kriminellt.

Förlita sig på ja, som komplement kan det vara ok. Som jag satt upp det själv att all belysning ska tändas 100% i mitt hem, inte livsnödvändigt om det inte fungerar, men fungerar det en mörk natt så är det ett litet plus vid utrymningen.

Kör själv Nest Protect, som har flera olika detektorer, håller koll på funktion och batteri och de börjar larma allihop om larmet verkligen löser ut: https://store.google.com/product/nest_protect_2nd_gen?hl=sv&p...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Förlita sig på ja, som komplement kan det vara ok. Som jag satt upp det själv att all belysning ska tändas 100% i mitt hem, inte livsnödvändigt om det inte fungerar, men fungerar det en mörk natt så är det ett litet plus vid utrymningen.

Jag ska göra samma, väntar bara på att aqaras smoke detector ska släppas då jag kör resten via dem också.

Vill man ha alla vanliga varnare seriekopplade? Jag tänker mig att jag vill kunna lokalisera vilken varnare det är som kört igång för att eventuellt kunna motverka med brandsläckaren. Detta kommer dock lösas av framtida "smart" varnarna som förhoppningsvis talar om i appen vilken det är som varnar.

Men å andra sidan, har man väldigt stort hus eller är svårväckt väger nog det tyngre än lokalisering av brandposition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Förlita sig på ja, som komplement kan det vara ok. Som jag satt upp det själv att all belysning ska tändas 100% i mitt hem, inte livsnödvändigt om det inte fungerar, men fungerar det en mörk natt så är det ett litet plus vid utrymningen.

Kör själv Nest Protect, som har flera olika detektorer, håller koll på funktion och batteri och de börjar larma allihop om larmet verkligen löser ut: https://store.google.com/product/nest_protect_2nd_gen?hl=sv&p...

Nej, men nu var det inte "som komplement" du la upp det som när du kommenterade. Och det var också det jag svarade på.

Citat:

Nej, men man kan ju hitta på andra kreativa saker, spela musik på högsta volym på högtalare, blinka lampor o.s.v.

"nej, men eftersom seriekoppling inte finns så kan du göra så här ISTÄLLET" tolkar jag det som.
Och det var som sagt det jag svarade på.

Men för att komma vidare, hur tycker du nest fungerar? Du har inga problem med dem, framförallt batterierna?

Jag hade som sagt nest när v2 precis hade släppts. Och jag var nöjd då. Men har på senare år sett extremt många missnöjda användare som har rejäla problem med framförallt batterier som drainas extremt snabbt. Och google har inte kommit med någon lösning än vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Men för att komma vidare, hur tycker du nest fungerar? Du har inga problem med dem, framförallt batterierna?

Haft mina ett par år, vet inte vilken version det är, de fortsätter rapportera att allt är grönt och de reagerar (med förvarning) när jag bränner något i köket o.s.v., så de verkar sköta sitt jobb.

Generellt med säkerhetsprylar så kan det vara bra att inte förlita sig på ett märke. Tänk redundanta system... om ett fallerar så fungerar förhoppningsvis det andra. Jag har faktiskt ett par Netatmo också i två sovrum som komplement till nest protect som sitter en per våning som primärt system och det räcker för att väcka oss i hela huset.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Jag ska göra samma, väntar bara på att aqaras smoke detector ska släppas då jag kör resten via dem också.

Vill man ha alla vanliga varnare seriekopplade? Jag tänker mig att jag vill kunna lokalisera vilken varnare det är som kört igång för att eventuellt kunna motverka med brandsläckaren. Detta kommer dock lösas av framtida "smart" varnarna som förhoppningsvis talar om i appen vilken det är som varnar.

Men å andra sidan, har man väldigt stort hus eller är svårväckt väger nog det tyngre än lokalisering av brandposition.

i princip 100% av alla brandvarnare som kan seriekopplas fungerar som så att när du trycker på en brandvarnare för att pausa ljudet så pausas alla UTOM den som detekterade röken (säger "i princip" för jag har inte kollat alla och kanske har missat någon som inte fungerar så). Dvs vaknar du mitt i natten av larmet och har en brandvarnare i sovrummet, ställ dig upp och tryck på den. Så hör du bara den som har detekterat röken sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

[..] tryck på den. Så hör du bara den som har detekterat röken sen.

Gött att veta tack