MSI antyder att AMD:s billigaste B650-moderkort blir avskalade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Har väntat länge på att uppgradera och för varje nytt släpp känner jag mig mindre motiverad, behåller nog min dator till den rasar och köper sen en begagnad Intel 10900k eller något. Vet inte om jag har tröttnat på datorer eller om det är för att marknaden ändrats så mycket.

Håller verkligen med. Framstegen från generation till generation är så små samtidigt som prislappen ständigt ökar. Det är inte värt det längre...

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Håller verkligen med. Framstegen från generation till generation är så små samtidigt som prislappen ständigt ökar. Det är inte värt det längre...

Är också inne på samma spår.
Priserna skenar alldeles för mycket och watten/värmen går åt fel håll.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Alltså, jag fattar inte vad man ska med så mkt plats till. Har använt en 128gb samt 500gb SSD i flertal år. Har man snabbt internet så orkar man inte ha allting nedladdat samtidigt.

Men sen så förstår jag att vissa spel tar brutalt mycket plats. Äre inte senaste COD som tar 250gb?

Vad är allt? Har du någon form av lagring av spel eller data som du inte behöver ha allt av på datorn samtidigt? Även om man skippar spel eller videofiler för de som håller på med videoredigering eller spelande.. Jag håller på med digitalt ritande, 3D-modellering och har hunnit samla på mig några GB data i mina programmeringsprojekt. Sen tillkommer OS och alla program som ger funktion och trygghet i vardagen. Sen inte att glömma backup. Min 2TB HDD rasade för någon vecka sedan och jag hade inte backup på allt. Min ena SSD på ca 256 GB gav upp tidigare i år. Jag kommer att behöva öka min lagringsförmåga framöver. Kanske kan jag känna mig trygg den dag då all min lagring är på över 8TB.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vanligt folk behöver ej så mycket extra. Dock minst 2st m.2 platser bör bli standard då vi går emot att anledningen att välja sata ssd inte längre är pris, utan att de m.2 platser som finns inte räcker till. Usb så fler än 5st använder nog inte den stora skaran, de som har detta behov kan köpa till ett internt kort, värre är det på laptops där folk tvingas ha sina idongles i fickan.

Det jag dock ogillar med de denna generations cpuer är att de både från Intel, AMD och Apple är grymma sett till råprestanda. Men alla har de olika brister. Apple såklart att man ej kan köpa dem löst. AMD att processorn blir onödig varm p.g.a. designvalet för bakåtkompilatet: https://www.sweclockers.com/nyhet/34994-ryzen-9-7900x-delidda...
Intels för att de små kärnorna fungerar dåligt i hypervisors och det rekommenderas ofta att stänga av dem.

Så vi har 3st tillverkare som har gjort riktigt bra cpuer, men ändå med var sin brist som får mig att avvakta på nästa generation.

*edit*
Min gissning med m.2 ssd är att det är en tidsfråga innan det för alla vanliga personer att enbart köpa såna. Det är bara de mer "extrema användarna" som kommer köpa sata ssd.
Samma fenomen har jag upplevt med trådlösa hörlurar, jag minns så väl när folk pratade om true wireless vs de med sladd. Olika argument hade folk emot True Wireless, sämre batteri, lättare att tappa bort en, inte kunna ha dem runt halsen. Den stora skaran upplevde jag var emot dem.
Idag, ja inear hörlurar som inte är true wireless finns knappt att köpa i de vanliga butikerna, kvar är mest gammalt skräp.
Samma fenomen gissar jag kring sata ssd. Varvid jag argumenterar för att vanligt folk kommer behöva många m.2 platser på deras dator.

För AMDs del: spelar det egentligen någon roll om kärnorna är 60 eller 95 grader om båda är inom specifikation? Sure, det blir lite högre effekt vid högre temperatur p.g.a. ökad resistans men då det är en stationär CPU där effekten ändå passerar 200 W kanske inte det är superkritiskt.

För Intels del: "de små kärnorna fungerar dåligt i hypervisors" är så vitt jag märkt inte sant. Det är specifikt Vmware som har problem och vad jag sett kan man komma runt det genom att ändra "power plan" från "Balanced" till "Best Performance". Inte heller det är en optimal lösning, men det handlar åter igen om en produkt som drar >200 W så de som köpt denna produkt kanske hårdprioriterar låg effekt.

HyperV (som bl.a. används av WSL2 och Docker desktop på Windows), samt KVM och Docker under Linux verkar inte ha motsvarande problem. D.v.s. det är inte ett generellt problem med virtualisering.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja en gång i tiden runt 1989 kosta ett moderkort runt 7000 +moms så vi är på väg tillbaka i pris 😃

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Är det bara pojkrumsbling som saknas känns det ändå som en vettig kompromiss, även om det fortfarande blir minst dubbelt så dyrt som mitt Asus Prime X370 Pro kostade vid lansering.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Kan inte förstå varför det inte finns mer avskalade moderkort?

Ta bort alla SATA-portar, interna kontakter för seriella anslutningar, äldre versioner av USB, extra PCI Express etc. Finns hur mycket som helst på moderkort jag aldrig använt på minst 5-10 år som vore en dröm att slippa.

Jag skulle inte kalla dom funktionsfattiga, jag skulle kalla dom anpassade till nutid och dessutom få ner priset.

Håller med. Jag skulle gärna slippa allt vad SATA-kontakter heter t.ex. för jag har enbart kört med M.2 sedan de blev konsumentprodukt. Jag unnar mig den lyxen. För mig är all SATA överflödig då jag inte heller haft DVDläsare eller liknande de senaste 6-7 åren.

Likaså är de flesta USB-uttagen filler i mitt scenario. Vem fyller upp 10-16st USB-portar? Jag använder 2st: tangentbord och musmatta (Logitech Powerplay). Så i min värld hade jag hellre sett bättre tracing, integrerad ljudkrets och VRM på bekostnad av SATA och USB. Lätt! Det lär dock aldrig hända då det inte är något som säljer till gemene man, men antal USB-anslutningar gör.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Håller med. Jag skulle gärna slippa allt vad SATA-kontakter heter t.ex. för jag har enbart kört med M.2 sedan de blev konsumentprodukt. Jag unnar mig den lyxen. För mig är all SATA överflödig då jag inte heller haft DVDläsare eller liknande de senaste 6-7 åren.

Likaså är de flesta USB-uttagen filler i mitt scenario. Vem fyller upp 10-16st USB-portar? Jag använder 2st: tangentbord och musmatta (Logitech Powerplay). Så i min värld hade jag hellre sett bättre tracing, integrerad ljudkrets och VRM på bekostnad av SATA och USB. Lätt! Det lär dock aldrig hända då det inte är något som säljer till gemene man, men antal USB-anslutningar gör.

Jag skulle gärna ha 10 SATA-portar och 14 USB-uttag, får köra 2 hubbar respektive kontrollerkort för att få det som jag vill ha det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av KorvMos:

I min värld är ett billigt moderkort typ 4-500kr. Den tiden är nog förbi för gott.

Mitt A520-kort kostade under 800 kr men nån info om A620 har jag inte sett än...

Permalänk
Medlem

Finns det några AM5-moderkort med fler än 4 PCIe slots och 6 stycken SATA-anslutningar? Tycker alla moderkorten är avskalade nu för tiden när det gäller anslutningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag skulle gärna ha 10 SATA-portar och 14 USB-uttag, får köra 2 hubbar respektive kontrollerkort för att få det som jag vill ha det.

Ja, alla har vi olika behov.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Jag skulle förvänta mig att de kommer ner en del i pris ännu, men det är nog rätt höga priser jämfört med AM4. Jämför man pris/prestanda för spel så är ju nog B550+5600 eller 5800X3D rätt lockande.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Nedskalning! Är vi på väg tillbaka till 90-talet igen? Trodde kompakttillverkningen kom för att göra totalen billigare..
1st ljudkort
1st nätverkskort
1st grafikkort
1st RAID-kort
1st IO-kort (GPIB någon ?)
1st RGB-adapter (valfri så kallad julgransadapter, RGB är annars det enda som är kvar på moderkortet i framtiden!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Är också inne på samma spår.
Priserna skenar alldeles för mycket och watten/värmen går åt fel håll.

Visst är det så,
Saknar tiden då utbudet var mer segmenterat. budget och mellan klass existerar ju inte längre (mest GPU sidan)..
Känns som att det hela har kommit att bli en pengakossa, Knappt nämnvärd prestanda ökning men mycket dyrare för slutanvändaren och elräkningen. Sjukt med ett kort med potential att dra upp till 1Kw
Något jag verkligen önskar är att spel utvecklarna byggde upp spelen från scratch till pc eftersom att pc är den kraftfullaste plattformen.
Så att spelet utnyttjade datorns potential och bättre optimering, därmed utveckla mer storslagna spel...

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av T4IM:

Visst är det så,
Saknar tiden då utbudet var mer segmenterat. budget och mellan klass existerar ju inte längre (mest GPU sidan)..
Känns som att det hela har kommit att bli en pengakossa, Knappt nämnvärd prestanda ökning men mycket dyrare för slutanvändaren och elräkningen. Sjukt med ett kort med potential att dra upp till 1Kw
Något jag verkligen önskar är att spel utvecklarna byggde upp spelen från scratch till pc eftersom att pc är den kraftfullaste plattformen.
Så att spelet utnyttjade datorns potential och bättre optimering, därmed utveckla mer storslagna spel...

Spel även på PC måste anpassas till de som inte har high-end riggar. Steam tyder på att flesta spelar fortfarande i 1080p, så de nya konsolerna snarare lyfter genomsnittet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Spel även på PC måste anpassas till de som inte har high-end riggar. Steam tyder på att flesta spelar fortfarande i 1080p, så de nya konsolerna snarare lyfter genomsnittet.

Med tanke på hur grafikkortsmarknaden sett ut de senaste åren, samt hur extremt hög prestanda vi har att röra oss med vid det här laget tror jag att kommande AAA-titlar kommer att stagnera lite vad gäller GPU-krav några år retroaktivt så att säga.
PC gaming är redan en förhållandevis liten målgrupp (jämfört med samtliga varianter av konsoler med motsvarande utbud av titlar dvs.) så det är inte direkt så att utgivarna vill stänga någon ute. Men det är bara vad jag tror och upplever
Jag minns faktiskt inte när jag senast såg en intro från AMD eller nVidia i något nylanserat spel.

Skrivet av OSkar000:

På tal om billiga moderkort så köpte jag ett grymt billigt Asrock K7S8X för många år sedan. Vill minnas att det kostade runt 500-lappen när ett bra motsvarande moderkort kostade ungefär det tredubbla eller mer. Inte riktigt lika snabbt men det fungerade felfritt och bra i många många år.

Ååååh, jag körde min webserver på ett sånt kort i minst 5 år, fungerade suveränt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Alltså, jag fattar inte vad man ska med så mkt plats till. Har använt en 128gb samt 500gb SSD i flertal år. Har man snabbt internet så orkar man inte ha allting nedladdat samtidigt.

Men sen så förstår jag att vissa spel tar brutalt mycket plats. Äre inte senaste COD som tar 250gb?

Folk kanske använder sina datorer till annat än spelande? Jag sitter på ca 3tb egenproducerade foton och videomaterial och det ser bara ut att öka framöver...och är långt ifrån nåt proffs utan bara en glad amatör.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Folk kanske använder sina datorer till annat än spelande? Jag sitter på ca 3tb egenproducerade foton och videomaterial och det ser bara ut att öka framöver...och är långt ifrån nåt proffs utan bara en glad amatör.

Jadå, det enda jag spelar är Wordfeud och Spindelharpan, med dessa skulle jag klara mig med en 80GB SSD.
Om det inte vore för att jag har ca 8 TB musik, 4 TB musikvideo's och ungefär lika mycket filmer...

Ibland behövs det plats helt enkelt.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Nedskalning! Är vi på väg tillbaka till 90-talet igen? Trodde kompakttillverkningen kom för att göra totalen billigare..
1st ljudkort
1st nätverkskort
1st grafikkort
1st RAID-kort
1st IO-kort (GPIB någon ?)
1st RGB-adapter (valfri så kallad julgransadapter, RGB är annars det enda som är kvar på moderkortet i framtiden!)

Kanske 80-talet till och med?
Där moderkortet bara hade uttag för tangentbord. *Alla* andra funktioner kräver tilläggskort. Den tiden var inte "mysig"!
Idag är man ju van att bara behöva stoppa in GPU, allt annat finns på mobo.

Tycker det låter bedrövligt att "low-end" mobos ska kosta cirka 3000, "tiern" som kostar runt tusenlappen idag? Själv kör jag alltid mid-range, och är van att pynta cirka 2000 för mobo. (Asus Strix B550/B560) Vad skulle ett sådant kosta i 650-version? 5000? Inte klokt i så fall.

Permalänk
Inaktiv

Så länge korten har 1Gbit RE45 och PCIE 5.0 på lagring och grafikkort så räcker det väl för mig. Hastighet över USB och WIFI kunde jag inte bry mig mindre om, inte heller behöver jag mer än 4 USB portar och SATA anslutningar mm. har varit obsoleta länge redan.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Wittwang:

Jo, de billigaste moderkorten har alltid varit avskalade, men den nya lägstanivån med sockel AM5 ligger på 125 USD. Med aktuell växelkurs hamnar detta kring 1 800 kronor, ett pris som hos tidigare generationer varit nog för många av de mer påkostade modellerna. När MSI nu visar vad 200-dollarssegmentet innebär, är det alltså tydligt att 125 USD inte längre är tillräckligt för extra funktioner eller välutrustade moderkort.

Ja, man får inte glömma bort den elaka dollarkursen just nu. Den gör sitt, ganska ordentligt!
Någon stans runt millennieskiftet såg det lika dant ut, med en dollarkurs runt eller strax över 10kr.

Visa signatur