Snabbkoll: Har du bytt till Windows 11?

Permalänk
Sötast

Här hemma körs proxmox, ubuntu, windows 10, samt windows 11

Senaste projektet var att köra hackintosh. Körde 4 veckor. Konstigt nog så hade jag inga större klagomål som daily driver, det var inte heller något fantastiskt. Vissa funktioner bättre, andra sämre.

Kändes som ett OK mellansteg mellan Linux och Windows.

Windows rullar bäst.
Linux känns bäst (men brister även mest i kompabilitet)
Osx känns nästan som linux och rullar lika bra som windows.
Kanske blir en mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Samma här, det var det första jag lade märke till efter att ha testinstallerat i en virtuell maskin. Finns tredjepartsprogram som löser problemet, minns dock inte vad det hette nu, men det borde verkligen inte behövas - fattar inte varför MS tog bort den möjligheten.

Än så länge har jag bara 11:an i den virtuella testmaskinen. Ingen brådska, inget behov.

Kör för närvarande 10:an på alla Windowsmaskiner.

Windhawk är kanske programmet du tänker på. Den klarar det och mycket annat. Det är killen bakom 7+ Taskbar Tweaker som skapar ett program från början med fokus mest på Windows 11 Tweaks.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Nej, ligger kvar på Win10. Skulle enkelt kunna uppdatera UEFI och sedan byta, men ser ingen anledning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Ingen av mina befintliga datorer stödjer win11, så det kommer aldrig bli aktuellt för dem. En laptop jag köpte nyligen hade 11:an förinstallerad dock.
Jag gillar inte alls win11. Ännu mer (om möjligt) försök att tvinga på användaren Microsofts molntjänster. Enda anledningen att köra 11 istället för 10 måste väl vara att 11 får (säkerhets)uppdateringar längre. Jag har BankID på kort som behöver köras någon gång om året och lite sådant, så det är inte helt irrelevant.

Annars kör jag mest Linux...

Permalänk

Vilka är de senaste rönen när det kommer till generell spelprestanda i dessa olika Windows versioner? Förutsatt att man har senaste drivrutiner, uppdateringar etc?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, W10 fortfarande.

Kravet på TPM, och MS-konto för installation, är två showstoppers för mig. TPM är en obehaglig funktion. Det kommer inom kort bli på datorn som det redan är på mobiler, att jag som användare inte själv bestämmer vad som körs och görs.

Du kan nog ha missuppfattat. TPM handlar om att din dator inte längre tillåter saker som inte du (eller i förekommande fall MS) installerat att köras på datorn, vilket stänger dörren för en otrolig massa malware att t.ex. laddas före operativsystemet när du bootar.

Den där allmänna paranoian om att MS "spionerar"/bryr sig om vad du gör på datorn började redan på Windows 95-tiden, och börjar kännas rätt gammal och uttjatad vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Uppgraderade direkt, men stötte på prestandaproblem i W11 så jag backade till W10. Såfort dom (steam?) fixar problemen så uppgraderar jag igen.

Jag tror inte att det ligger hos Steam, direkt, däremot kan Steam säkert använda sitt "spionage" (känner du igen temat?) för att ge skapa rapporter till utvecklare om vilka problem användare på en viss plattform stöter på så att det finns en chans att det kommer en fix för de problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du kan nog ha missuppfattat. TPM handlar om att din dator inte längre tillåter saker som inte du (eller i förekommande fall MS) installerat att köras på datorn, vilket stänger dörren för en otrolig massa malware att t.ex. laddas före operativsystemet när du bootar.

Den där allmänna paranoian om att MS "spionerar"/bryr sig om vad du gör på datorn började redan på Windows 95-tiden, och börjar kännas rätt gammal och uttjatad vid det här laget.

Nej, jag har inte missuppfattat. TPM möjliggör för (jag påstår inte att det är så det används just nu) att Microsoft kan låsa ner vad som kan köras på min dator, med hjälp av TPM. Precis som t ex Knox på min Samsung-mobil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, jag har inte missuppfattat. TPM möjliggör för (jag påstår inte att det är så det används just nu) att Microsoft kan låsa ner vad som kan köras på min dator, med hjälp av TPM. Precis som t ex Knox på min Samsung-mobil.

Och har du något realistiskt scenario där det skulle drabba saker du vill använda?

Microsoft låser ner möjligheten att köra Firefox för de tycker att alla ska använda Edge-sploder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Japp, går ju att installera om man vill på äldre hårdvara. men på main vill jag nog inte det tack vare andra saker (läs taskbar, m.m.)

Jag testar ju lite windows 11 ibland på Virtualbox och som du säger känns t.om den lite rappare när man grejar runt fast man har den Virtual. Lite konstigt.
Funderar på om man ska börja köra på Win 11 nu när man vilar på köpknappen till en Zen4 eller 13XXX, och sedan köra Windhawk eller ExplorerPatcher för att få tillbaka namnen på taskbaren.

hmm! bra tips där, två program jag inte hört om. ska kollas upp

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Gillar Windows 10 mest, det känns mer Windows och man har bättre kontroll.

Har kört Windows 11 vid tre tillfällen några månader men slutar ändå med att jag hoppar tillbaka till 10. Kör senaste Win 11 just nu för testa senaste versionen.

Ser ingen fördel med Windows 11 än, det kanske är "lite säkrare", men irriterar mig på att de ska flytta om saker och ting tex taskbar.

För mig är det typ 50/50, kommer nog gå över till Win 11 helt vid nästa datorköp om ca 2 år och hoppas Win 11 har växt till sig lite mer tex DirectStorage finns skarpt.

På bärbart kör jag Linux Mint, gillar det mer på bärbart (beroende på vad man ska göra, ska man inte spela så känns Windows rätt onödigt på bärbart)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och har du något realistiskt scenario där det skulle drabba saker du vill använda?

Ja, absolut. Men jag tänker inte beskriva det här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Och har du något realistiskt scenario där det skulle drabba saker du vill använda?

Microsoft låser ner möjligheten att köra Firefox för de tycker att alla ska använda Edge-sploder?

Ett realistiskt scenario är att MS blockar adblockers eller VPN...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Nej ser ingen anledning alls att byta till win11

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Ett realistiskt scenario är att MS blockar adblockers eller VPN...

Jo, Tesla har säkert en stor röd knapp som gör att alla deras bilar kan begränsas till att bara gå i 7 km/h och höja trafiksäkerheten jättemycket, men hur skulle marknaden reagera om de tryckte på den?

Ibland får man nog tänka ett steg längre och inse att möjligheten inte är lika med att det kommer användas p.g.a. att det skulle få allvarliga affärsmässiga konsekvenser hos avsändaren.

Permalänk
Medlem

Nej. Speldatorn har inte TPM-stöd och jobbdatorn vill jag inte ställa till problem med. Dessutom har jag läst för mycket on om den nya taskbaren. Tror inte att jag skulle stå ut.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, Tesla har säkert en stor röd knapp som gör att alla deras bilar kan begränsas till att bara gå i 7 km/h och höja trafiksäkerheten jättemycket, men hur skulle marknaden reagera om de tryckte på den?

Ibland får man nog tänka ett steg längre och inse att möjligheten inte är lika med att det kommer användas p.g.a. att det skulle få allvarliga affärsmässiga konsekvenser hos avsändaren.

Det är redan så i mobilvärlden. Jag kan t ex inte ta en skärmdump i min bankapp pga idiotiska låsningar. Jag kan inte heller spela in samtal pga idiotiska låsningar.

Naturligtvis blir det med tiden samma sak i datorer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Installerade windows 11 på jobbdatorn tidigt, men hemma kör jag windows 10.
Blev ingen wow-känsla direkt, det är inte dåligt men det känns bara "meh" så jag tillämpade "if it works don't fix it" på hemdatorn och windows 10 får rulla på ett tag till.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

givetvis win11 är snabbare i det mesta och helt utan problem.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är redan så i mobilvärlden. Jag kan t ex inte ta en skärmdump i min bankapp pga idiotiska låsningar. Jag kan inte heller spela in samtal pga idiotiska låsningar.

Naturligtvis blir det med tiden samma sak i datorer.

Jag hör att du använder Android, där malwares fortfarande är ett generellt problem, men det är ju också ett problem som grundlades från början när precis allt lämnades på vid gavel för användare (inkl. andra användare) att manipulera på din telefon.

Screenshots funkar med iOS, samtalsinspelning får man dock ringa via konferenssamtal för att lyckas göra, vilket skapar ett lager av säkerhet genom att användaren aktivt måste beställa tjänsten och ringa upp den innan samtal kan spelas in. Vilket föredrar du, att vem som helst med internetaccess kan spela in dina samtal eller att du måste göra ett extra steg för att spela in dina egna samtal?

TPM ger ett lås du själv kan kontrollera, medan det du snackar om är ett oflexibelt lås från tillverkaren som du inte själv kan låsa upp. Märker även av dessa idiotiska nedlåsningar på Samsung-plattan jag använder på jobbet, men anser fortfarande att det är en stor skillnad mellan de två applikationerna av "lås".

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Båda är dock bara "påhittade" krav och lätta att ta sig förbi.

Skulle säga att allt som kan köra 64-bitars versionen av Windows 10 även kan köra Windows 11.

Har läst detta förut. Har du någon bra länk där jag kan läsa om hur man gör för att hoppa förbi TPM och kravet på Windows-login?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Har läst detta förut. Har du någon bra länk där jag kan läsa om hur man gör för att hoppa förbi TPM och kravet på Windows-login?

Angående MS-konto: https://www.tomshardware.com/how-to/install-windows-11-withou...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Har använt Linux til 90% de sista 10+ åren. Tror inte min hårdvara är kompatibel och de få spel jag måste boota i Windows för fungerar alldeles utmärkt på grejerna jag har så det blir nog inget Win11 för mig på ett tag.

Jag kör Arch förresten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Nä jag sitter fortfarande med en FX-8370 och den är för gammal och saknar stöd lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

samtalsinspelning får man dock ringa via konferenssamtal för att lyckas göra, vilket skapar ett lager av säkerhet genom att användaren aktivt måste beställa tjänsten och ringa upp den innan samtal kan spelas in. Vilket föredrar du, att vem som helst med internetaccess kan spela in dina samtal eller att du måste göra ett extra steg för att spela in dina egna samtal?

Du förstår inte, men det är inte så konstigt för det gör uppenbarligen inte Google heller.

Att spela in samtal är oerhört viktigt att kunna göra. Det kan handla om att spara ett samtal med ett företag eller en myndighet för att ha en säker kopia av samtalet och det som avhandlades och avtalades. Det kan handla om att spela in samtal från en hotfull person, kanske en tidigare partner som är våldsam, för att samla in bevismaterial för att öka chanserna att kunna få till ett gripande, ett åtal och en fällande dom. Det är väldigt viktigt att det kan göras utan att den andra parten får reda på att samtalet spelas in. Det är fullt lagligt att spela in ett samtal man själv deltar i, även om andra i samtalet inte vet om det.

Jag vet inte vad du menar med "vem som helst med internetaccess kan spela in dina samtal", för det skulle krävas att mobilen har spionprogramvara inlagd. Säkert kan det förekomma hos utsatta personer, men sannolikt spelar en begränsning av det nuvarande slaget ingen roll för sån programvara i det läget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kör kvar på Windows 10 tills man måste byta.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är väldigt viktigt att det kan göras utan att den andra parten får reda på att samtalet spelas in. Det är fullt lagligt att spela in ett samtal man själv deltar i, även om andra i samtalet inte vet om det.

Jo, det går på iOS som jag sa med t.ex. TapeACall. Den enda svagheten är att det kräver en kort parkering av inkommande samtal för att trycka igång inspelningen (med pyttelite social ingenjörskonst löser man det enkelt genom att t.ex. "ta ut brödet ur ugnen"). Jag har själv använt det ett antal gånger utan att den i andra änden har en aning om att samtalet spelas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det går på iOS som jag sa med t.ex. TapeACall. Den enda svagheten är att det kräver en kort parkering av inkommande samtal för att trycka igång inspelningen, men har själv använt det ett antal gånger utan att den i andra änden har en aning om att samtalet spelas in.

Ok, men det i sig är ju lite suspekt för en vaken motpart.

Nåja, det här handlar inte om skillnaden mellan mobiler, utan om vad som kan göras med TPM och vad som redan är verklighet med motsvarande lösningar i mobilvärlden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Min fråga försvann i allt annat...

Vilka är de senaste rönen när det kommer till generell spelprestanda i dessa olika Windows versioner? Förutsatt att man har senaste drivrutiner, uppdateringar etc?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Windows 11 är som en bättre version av Windows 10, snyggare och bättre GUI, och lika bra eller bättre på alla punkter.

Fungerar fint att köra på gammal hårdvara som saknar TPM. Kör just nu 22H2 på Z87 + 4770k och det fungerar fint. Systemkraven är vad jag förstått inte heller högre, förutom TPM som enkelt kan lösas. Har kört Windows 11 ända sedan det kom ut, och aldrig haft några problem.

Konstigt att folk på Sweclockers är så konservativa Ingen kritik riktat mot någon, men det är lite förvånande.