Snabbkoll: Har du bytt till Windows 11?

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon direkt anledning att uppgradera än, är så otroligt nöjd med Windows 10.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Kör Windows 11 på laptopen o tycker de funkar bra utan några konstigheter. Men på stationära kör jag fortfarande Windows 10 o har inga planer på att byta till w11

Visa signatur

Asus TUF RX 6800, Ryzen 7 5800x3D, Asus TUF B550 Pro, DDR4 32gb, 2tb hdd, 1 tb ssd, 250gb ssd
Asus TUF VG27AQ

Permalänk
Medlem

Kör 11:an. Fick dock problem efter uppdateringen från 10:an. Bl.a Steam kunde inte uppdatera sig och MS-store hade även den problem.

Efter en ren installation funkade allt klockrent dock. Varför 11:an, kul med nytt antar jag.

Permalänk
Medlem

Håller med många andra att Win 11 är snyggt och har bra flyt, men det är de där extra klicken man måste göra för att komma till rätt meny.
Själv hade jag även problem fjärrskrivbord som inte lirade som jag önska, vilket fick mig att gå tillbaka till Win 10.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att byta till 11 över 10 än, även med kompatibel hårdvara. En kraftig nedgradering av UI't och sämre bakåtkompatibilitet med äldre spel. Vem gillar inte att lira igenom klassiker då och då?

Permalänk
Medlem

Uppade till 11 i våras och har inte ångrat mig. Visst, lite småpill, men seriöst, jämför uppdateringen du gjorde från 7 eller 8 till 10. Då var det massor med nytt att vänja sig vid. Sedan vill ju en del hävda att W11 egentligen bara är kosmetika på W10, och det fanns ju fog för det resonemanget i början av lanseringen, kanske lite mindre nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör alltid senaste när det kommer ut. För mig och hur jag använder windows så märker jag ingen skillnad på 10 och 11.

De enda windows versionerna som inte varit bra genom tiderna för mig var ME och 8. Alla andra har jag kört utan problem så snabbt de kom ut.

Permalänk
Medlem

Funkar kanon på min dator. Bytte väldigt snabbt och inga problem hittills.

Permalänk
Medlem

Inte hunnit gå igenom det så mycket då jag installerade det först igår på nya datorn. Skriver detta på en 8.1 dator, har Win 10 på jobbet.
Och är väl av den åsikten att jag fortfarande saknar XP eller Vista. De gick att slimma och unbloata bäst. Varje version efter det har säkert blivit mycket bättre under skalet. Men GUI för inställningar osv har bara blivit värre och värre.

Men men, som sagt håller jag på att lära mig "debloata" Win 11 men so far:
* Slippa MS-account gör man under installationen via Shift+F10 och sen skriver "oobe\bypassnro" (bör väl inte ha internet inkopplat för att det ska fungera)
* Regedit för att ta bort diverse onödiga "folders" så som bilder, videos i explorer.
* Samma för context menu (högerklick meny). Som man för övrigt får tillbaka utöver mycket annat av: https://www.startallback.com/

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Japp, det är mycket bättre och snabbare än 10an.

Permalänk
Medlem

En del musikprodukter (både hårdvara och mjukvara) gillar inte Windows 11 ännu så ligger kvar på 10 tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Japp, det är mycket bättre och snabbare än 10an.

Intressant, något särskilt du upplever som mycket snabbare jämfört med tian?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Min nuvarande dator klarar inte systemkraven men det blir win11 nästa gång det blir ny dator.

Permalänk
Medlem

Kan inte. Min 6700K låter mig inte uppgradera. Det får bli när jag väl byter upp min dator i framtiden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

1. Finns ingen anledning att uppdatera om det inte finns några konkreta fördelar, TPM är inte en fördel, det är en nackdel.
2. TPM är en "dealbreaker", står ut med skiten på telefonen, men funderar seriöst på att testa GrapheneOS.
3. Jag har redan motvilligt börjat med Windows 10 nyligen, XP blev ju gammalt i samma stund som det blev stabilt (max 4GB RAM eller inga drivrutiner för internetdongeln i XP64), provade Vista, men spydde på det.
Win7 skippade jag direkt till 8.1 då det var mindre svullet och bootade snabbt.

Man fixar inte vad som inte är trasigt helt enkelt, blir inte Win12 okej, så är det nog bägaren som får droppen att rinna över till Linux, det ska ju gå att emulera Windows för spelkompabilitet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Förstår inte rikitgt varför MS förbjudit sekundvisare i windows 11 (alltså inte bara tagit bort UI-inställningar utan också stängt av möjligheten till registerhack för att få igång sekundvisare som funkade i preview build men sedan dödades vid skarp lansering - och inga sekundangivelser i CMD/powershell längre).

Jag tror det är för att dölja att windows inte klarar av att visa en noggrann sekundvisare som går jämnt. Jag tyckte iofs att det var användbart som diagnos för att visa om windows hade problem, men det gick ju inte alltid att lita på de visade sekunderna.

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen, väntar tills nästa datorbygge.

Permalänk
Medlem

Tycker det blir bättre och bättre. gui't är trevligare för det mesta.
saker som att man inte kunde ha klocka och datum och "widgets" på flera skärmar(var låsta till huvudskärmen i början) har dom ju löst. snart kanske man också kan klicka på klocka/datum på andra skärmar med igen!
sökfunktionen var hopplöst dålig i början där allt skulle sökas på nätet via bing istället för appar/dokument lokalt.
Blev betydligt bättre när jag hoppade över till engelska språkpaketet. så dom kanske sparkade för många som jobbade med lokalisering.
Men sök funkar mycket bättre nu än i början överlag.

Permalänk
Medlem

Sopade in win11 när den kom ut på mina 2 hem datorer ena ser ni på min signatur den andra på ett x99 thaichi som jag fick montera på en TPM chip sen var det ok med en ren installation båda har tyffat på fint länge nu...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kravet på TPM, och MS-konto för installation, är två showstoppers för mig.

Båda är dock bara "påhittade" krav och lätta att ta sig förbi.

Skulle säga att allt som kan köra 64-bitars versionen av Windows 10 även kan köra Windows 11.

Permalänk
Medlem

Nej, nu är det Linux som gäller! Se tråden länkad i min signatur om ämnet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Installerade så fort RTM ison kom både på jobbet och hemma, funkar fint.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ja, på samtliga enheter som används. Inga som helst problem. När jag måste använda Windows 10 så känns det numera ”gammalt”

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Usch nej
Blir kvar i 10an tills det inte går längre. Ungefär som jag var kvar i 7an i fler år efter att 10an kom^^

Permalänk
Keeper of the Bamse

Uppgraderade direkt, men stötte på prestandaproblem i W11 så jag backade till W10. Såfort dom (steam?) fixar problemen så uppgraderar jag igen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att uppgradera ännu. Det enda som skulle få mig att byta är om Direct Storage ger en märkbar prestandaskjuts i W11 jämfört med W10, men tveksamt om så blir fallet i de första spelen som släpps med stöd.

Permalänk

Kvar på 10 mest för 11 kräver microsoft konto.
Jag vill verkligen inte ha ett sådant och det är inte pga integritets skäl utan av rent praktiska skäl. Trött på att maintaina konton och passwords till allt.

Visst det finns workarounds men jag ids inte i dagsläget. Blir väl så illa tvungen om jag uppgraderar burken dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Tidigare har jag uppdaterat då det krävts för stöd för nya versioner av DirectX eller drivrutiner för spelhårdvara. Men jag har inte sett något krav eller fördel för spelande med Win 11. Så varför då ändra i något som funkar? Dessutom dyker ju nyheter upp om att Win 11 har sämre prestanda. Så länge det inte ger mig nån fördel så ser jag ingen vits.

Samma här, då främst i kombination med att Windows 11 verkar haft en ganska skakig launch. Nu är det väl förvisso så att den skakiga launchen delvis beror på ny teknologi som skulle integreras under skalet, men känner att jag inte har något större tålamod för att agera betatestare åt MS på min fritid. Jag har ingenting emot att ta inlärningkurvan för ett nytt OS, men spel är hela drivkraften bakom prestandabehoven.

Jag har en laptop med en i3-7100U och 6 GB RAM som skulle duga till det jag gör på desktop i övrigt numera, nästa speldator kommer dock ha 64 GB DDR5 och minst en åttakärnig CPU.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Kör fortfarande Windows 10 på samtliga enheter. Har egentligen ingen anledning till detta utöver lathet. Skulle kunna säga nånting i stil med "ah, men barnsjukdomar osv", men såhär ett år efter release verkar allt fungera rätt smidigt. Får se om jag lyckas uppgradera någon gång under det kommande året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det fungerar fint på laptopen, men jag vill ha kvar en klocka i operativsystemet med sekundvisare när jag håller på med loggar vilket w11 inte tillåter.

Förstår inte rikitgt varför MS förbjudit sekundvisare i windows 11 (alltså inte bara tagit bort UI-inställningar utan också stängt av möjligheten till registerhack för att få igång sekundvisare som funkade i preview build men sedan dödades vid skarp lansering - och inga sekundangivelser i CMD/powershell längre).

Sedan är jag lite fundersam över att ingen annan verkar sakna sekundvisaren ;).

Samma här, det var det första jag lade märke till efter att ha testinstallerat i en virtuell maskin. Finns tredjepartsprogram som löser problemet, minns dock inte vad det hette nu, men det borde verkligen inte behövas - fattar inte varför MS tog bort den möjligheten.

Än så länge har jag bara 11:an i den virtuella testmaskinen. Ingen brådska, inget behov.

Kör för närvarande 10:an på alla Windowsmaskiner.

Visa signatur

5950X, 3090