EU-parlamentet röstar för USB Type-C

Permalänk
Medlem

I grunden är det en bra tanke, men frågan är hur länge USB-C kommer att vara aktuellt, om ett par år är den kanske begränsad vad det gäller hastighet / hur snabbt det laddar etc.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få det till gpuer också? Tänk dual/triple usb-c för 4090

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du kanske skulle se över hur DU behandlar dina apparater. För jag har aldrig fått en glappande USB-c ens efter en LÅNG tids användning.
Låter mer som ett DU-problem och inte USB-C-Problem.

Finns ju folk som har barnfamiljer också..
Men där går i princip allt i kontaktväg sönder till slut. Ungar rycker i sladdar och kontakter.
Jag har heller aldrig råkat ut för ett trasigt USB-uttag, haft USB sedan 1998.
Sladdar däremot, så händer det. Men rätt sällan.

En enda USB-C-kontakt (sladdhane) har pajat, började ryka, för telefonen (vattentät) hade fortfarande vatten kvar i uttaget. Telefonen klarade sig, men inte sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte om det alltid är så, men visst kan man vara glad åt att vi har gemensam kontaktstandard för elen i vägguttagen ändå ;). Inte för att den är bäst - utan för att det är samma överallt.

Så ja jag håller med dig om att det kan bli väldans bra när politiker lagstiftar om gemensam kontaktstandard.

Fast nu är det som att de sagt att det måste gå att sticka i kontakten, vilken spänning eller laddstandard är inte definierat och det finns väl 10 olika mer eller mindre bra. Så nej varken politiker eller forumanvändare har kompetens att definiera laddstandard eftersom de inte ens förstår vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog ingen som ägt en iPhone som missat att ena änden av kabeln är en normal USB, eller att det går att använda en Apple-laddare för att ladda upp andra enheter som tar ström via USB.

Problemet är att USB-C inte är i närheten av lika robust som Lightning-kontakten (sen kan man diskutera Apples kabelkvalitet genom åren i en separat tråd), men nu får ju alla samma billiga skit istället för möjligheten att kunna välja något bättre. En ytterligare konsekvens av EUs anarkotyranneri är att telefoner kommer kosta lika mycket, men att man som kund får betala extra för att få laddaren och i förlängningen laddkabeln.

Vad är det som är robustare? Materialvalet? Finns ju USB-C kablar med kevlar som håller i en halv evighet om man vill ha det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och varför gäller inte standarden de absoluta största bovarna av småelsladdare/småelsnätaggregat som inte fungerar till något annat, Braun och Philips alla sunkiga hårvårdsprodukter och tandborstar? Europeiska företag? EU, sandlådan för bittra USA och Asien-hatare. Pinsamt. Barrelplugs med valfri spänning och polaritet...

Permalänk
Medlem

Man tycker marknaden borde sköta detta själv.

Jag övervägde och skulle byta från Android till Iphone för några månader sedan men när jag upptäckte att dom inte använder USB-C så blev det en ny Samsung-telefon igen. Fick för mig att Iphone hade gått över till USB-C men det var tydligen bara på deras Ipad's av någon märklig anledning.

Samtidigt kan jag tycka att robustheten i USB-C är sådär. Många enheter som börjat glappa efter ett tag. Vet inte om det bara är USB-C eller om man haft otur med kvalitén. Någon som har bättre koll på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

I grunden är det en bra tanke, men frågan är hur länge USB-C kommer att vara aktuellt, om ett par år är den kanske begränsad vad det gäller hastighet / hur snabbt det laddar etc.

Det finns ingenting som hindrar att regelverket förändras om en vettig och långvarig ersättare dyker upp. USB-C kommer knappast tappa aktualitet det närmsta decenniet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog ingen som ägt en iPhone som missat att ena änden av kabeln är en normal USB, eller att det går att använda en Apple-laddare för att ladda upp andra enheter som tar ström via USB.

Problemet är att USB-C inte är i närheten av lika robust som Lightning-kontakten (sen kan man diskutera Apples kabelkvalitet genom åren i en separat tråd), men nu får ju alla samma billiga skit istället för möjligheten att kunna välja något bättre. En ytterligare konsekvens av EUs anarkotyranneri är att telefoner kommer kosta lika mycket, men att man som kund får betala extra för att få laddaren och i förlängningen laddkabeln.

Som sagt, att kontakten är bra spelar ingen roll när kablarna inte håller istället. Inte haft sönder en usb-c än på min S10a.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Idiotiskt...

Visst det är väl okej för mobiltelefoner och paddor, men laptops? Inte en chans att USB-C uttaget håller i längden för laptops/notebooks.

USB C borde väl hålla betydligt längre på en laptop än på mobiler som stöpslas i och ur konstant?

Permalänk

På IPhone har aldrig min kontakt krånglat men USB C kablar har jag fått byta 3 st de tål inte att dras ut och in ofta o kontakten och så samlas det skit i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Och varför gäller inte standarden de absoluta största bovarna av småelsladdare/småelsnätaggregat som inte fungerar till något annat, Braun och Philips alla sunkiga hårvårdsprodukter och tandborstar? Europeiska företag? EU, sandlådan för bittra USA och Asien-hatare. Pinsamt. Barrelplugs med valfri spänning och polaritet...

Brauns "Oral B" har kontaktfri laddning. Laddaren har en spole, tandborsten har en spole.

Barrelplugs har sina fördelar, men också sina nackdelar. Vet att vissa av HP:s datorer vägrar "piratladdare", då det förs över data/"handskakning" mellan dator och laddare, så datorn "godkänner" laddaren. Louis Rossman kan jag har sett detta på.

Rätt polaritet/spänning/ampere räcker inte , för det ska vara "propriertärt".
Sådan skit, tycker jag är jättebra om EU tar bort i och med beslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag övervägde och skulle byta från Android till Iphone för några månader sedan men när jag upptäckte att dom inte använder USB-C så blev det en ny Samsung-telefon igen.

Menar du allvar när du skriver detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Som sagt, att kontakten är bra spelar ingen roll när kablarna inte håller istället. Inte haft sönder en usb-c än på min S10a.

Som tur är så är man inte tvungen att köpa en Apple-kabel, bara för att det är Lightning-kontakt.

Sist köpte jag t.ex. en Unisynk Premium (kevlarförstärkt) för samma peng som en Apple-kabel kostar, vilken är betydligt trevligare på alla sätt. Problemet med dålig kvalitet på originalkablarna är ju inte isolerat till Apple heller. Min dryga året gamla Samsung Galaxy Tab som jag har varit rädd om glappar redan med originalkabeln, medan en Belkin funkar bättre. Har tappat mobila enheter med både Lightning och USB-C, och på USB-C har kontaktstycket böjt sig mycket för små stötar genererade av några centimeters fall (typ glider av ett par staplade böcker under laddning).

Jag har även lyckats böja en Lightning som föll drygt en meter medan den var inkopplad i en telefon och landade snett på kontaktstycket, men det gick bara att se böjningen om man tittade utmed kontaktstyckets långsida.

Har tyvärr aldrig haft någon trasig iPhone jag kunnat testa att ta en tång och bryta på kontakten för att se om telefonen eller kontakten går sönder först, men ingen av dem verkar vara särskilt känslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är det som är robustare? Materialvalet? Finns ju USB-C kablar med kevlar som håller i en halv evighet om man vill ha det?

Lightning-kontaktstycket, genom sin konstruktion där den i princip är fyrkantsrör med relativt tjocka väggar istället för en tunn bleckplåt med en öppen skarv som på USB-C. Det handlar alltså om mekanisk robusthet, sen finns det många andra tillverkare av kablar av bättre kvalitet än Apple för motsvarande pengar, så ingen är tvungen att använda en medioker kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

USB C borde väl hålla betydligt längre på en laptop än på mobiler som stöpslas i och ur konstant?

Tycker du? Min laptop kopplas in och ut mer än min mobil när jag är ute och reser, förflyttar mig mellan olika lokaler mm. Upplever också att de runda kontakterna är rejält mer robusta än USB-C kontakter, och med mindre risk för skadliga spänningar när elsladden hänger ner.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lightning-kontaktstycket, genom sin konstruktion där den i princip är fyrkantsrör med relativt tjocka väggar istället för en tunn bleckplåt med en öppen skarv som på USB-C. Det handlar alltså om mekanisk robusthet, sen finns det många andra tillverkare av kablar av bättre kvalitet än Apple för motsvarande pengar, så ingen är tvungen att använda en medioker kabel.

Så det de invänder alltså emot att med en standard så kommer man få med sämre skit i kartongen? I så fall märkligt eftersom man numera inte får med laddare alls, vilket väl också var ett EU-förslag?

Om man genom en kombination av dessa lagförslag tvingas att köpa en USB-C laddare till sin enhet om man inte redan har en, så kan väl användaren då själv välja kvalitet på produkten, så återigen är vi i ett läge där jag inte förstår vad det klagas på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lightning-kontaktstycket, genom sin konstruktion där den i princip är fyrkantsrör med relativt tjocka väggar istället för en tunn bleckplåt med en öppen skarv som på USB-C. Det handlar alltså om mekanisk robusthet, sen finns det många andra tillverkare av kablar av bättre kvalitet än Apple för motsvarande pengar, så ingen är tvungen att använda en medioker kabel.

Sedan att notera så är ju Apple's Lightning-kontakt också begränsad till USB 2.0 vad gäller dataöverföring. Med USB-C så ligger begränsningen snarare i vad telefontillverkaren väljer att stödja.

Visst, kanske inte ofta man överför grejer med sladd nuförtiden men är ju i alla fall mycket trevligare att ha alternativet, framför allt om man kanske har flera gigabyte i en massa bilder och filmer som man vill föra över till sin dator. Har du en iphone så går det nog inte särskilt fort om du använder något annat än trådlös överföring via wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så det de invänder alltså emot att med en standard så kommer man få med sämre skit i kartongen? I så fall märkligt eftersom man numera inte får med laddare alls, vilket väl också var ett EU-förslag?

Om man genom en kombination av dessa lagförslag tvingas att köpa en USB-C laddare till sin enhet om man inte redan har en, så kan väl användaren då själv välja kvalitet på produkten, så återigen är vi i ett läge där jag inte förstår vad det klagas på.

Det fetade tror jag inte var ett "EU-förslag" utan snarare att Apple och Samsung såg extrapengar att tjäna genom att inte inkludera laddare med telefonerna.

Min Xiaomi, jag köpte under sommaren 2021, hade en 33W snabbladdare inkluderad med telefonen, USB-C givetvis.

"Risken" med att folk använder "gamla laddare" är att de inte får snabbladdningen de suktat efter, om de kopplar in en gammal USB-laddare till USB-sladden.
Finns fortfarande en massa 1A-laddare ute i folks "byrålådor", blir 5 Watts laddning med sådan "väggvårta". Inte "jättekul" direkt.

Själv återanvänder jag gamla samsung-laddare på 1A till Google Chromecast, Samsung Watch etc. Och ibland, i nödfall, ladda nyare telefoner som har "snabbladdning", men får vänta ett par timmar i stället för knappa halvtimman med korrekt laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Sedan att notera så är ju Apple's Lightning-kontakt också begränsad till USB 2.0 vad gäller dataöverföring.

Stämmer detta? Jag har för mig att det var usb 3.0 på ipad pro modellen som hade lightninfg kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lightning-kontaktstycket, genom sin konstruktion där den i princip är fyrkantsrör med relativt tjocka väggar istället för en tunn bleckplåt med en öppen skarv som på USB-C. Det handlar alltså om mekanisk robusthet, sen finns det många andra tillverkare av kablar av bättre kvalitet än Apple för motsvarande pengar, så ingen är tvungen att använda en medioker kabel.

Jag var av liknande åsikt men sen delade jag med mig av den till någon som implicit* haft något att göra med båda standarderna och hen tyckte jag var ett pucko. All erfarenhet från lightning-kontakten hade de tagit med när USB-C gjordes, menades det, och de bad mig googla fram bilder på alla dessa trasiga USB-C kontakter, gärna någon med mittenpinnen avböjd (något som jag beskrev som ett potentiellt problem).

Speciellt viktigt var att påpeka att retention-mekanism faktiskt sitter i hankontakten på USB-C, medan lightning har den i porten, dvs blir det glappt så är det pga den svårutbytta kontakten i Lightnings fall medan när det gäller USB-C så ska det bara vara att byta sladd (givet porten inte är full med ludd).

Jag gav mig.

* Detta var en forumkonversation någonstans där jag hänger och inget direkt påstående kring dennes inblandning var direkt uttryckt. Men sättet dom refererade till diverse punkter i patenten gav mig ett visst intryck. Allt med en nypa salt!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Vad "förvånad" man blev av att öppna kommentarsfältet och se en våg av kritiska meddelanden vars argument redan har monterats ner av själva artikeln...

Antar att det inte fanns någon tid att spilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? Jag har för mig att det var usb 3.0 på ipad pro modellen som hade lightninfg kontakt.

Osäker där. Vet att samtliga iPhones (inkl. senaste 14-serien) är begränsade till USB 2.0-hastigheter men kan stämma det du säger.

I såfall är det väl mindre en hårdvaruskillnad utan snarare att Apple bara struntat i att uppdatera kontrollern i iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Brauns "Oral B" har kontaktfri laddning. Laddaren har en spole, tandborsten har en spole.

Barrelplugs har sina fördelar, men också sina nackdelar. Vet att vissa av HP:s datorer vägrar "piratladdare", då det förs över data/"handskakning" mellan dator och laddare, så datorn "godkänner" laddaren. Louis Rossman kan jag har sett detta på.

Rätt polaritet/spänning/ampere räcker inte , för det ska vara "propriertärt".
Sådan skit, tycker jag är jättebra om EU tar bort i och med beslutet.

Jo tack, jag tror alla vet att eltandborstar laddas med induktion, men steget innan kan vara hur proprietärt som helst.

Jag får väl kontra med lite egen mansplaining.

Laddaren har inte en strömstyrka (ampere) den har en maximal strömstyrka den klarar, mottagaren styr strömstyrkan, inget motstånd=kortslutning=oändlig strömstyrka.

När du säger proprietärt, menar du standardiserat? Eller skriver du någon form av ironi jag inte förstår? Eller skall det stå fel istället för rätt?

Sorry om jag var dryg, var bara lite menat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Vad "förvånad" man blev av att öppna kommentarsfältet och se en våg av kritiska meddelanden vars argument redan har monterats ner av själva artikeln...

Antar att det inte fanns någon tid att spilla

Då finns det något mellan raderna bara du ser... I alla fall inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Man tycker marknaden borde sköta detta själv.

Jag övervägde och skulle byta från Android till Iphone för några månader sedan men när jag upptäckte att dom inte använder USB-C så blev det en ny Samsung-telefon igen. Fick för mig att Iphone hade gått över till USB-C men det var tydligen bara på deras Ipad's av någon märklig anledning.

Samtidigt kan jag tycka att robustheten i USB-C är sådär. Många enheter som börjat glappa efter ett tag. Vet inte om det bara är USB-C eller om man haft otur med kvalitén. Någon som har bättre koll på detta?

Rent mekanisk hållbarhet är den klart sämre än lightning om den har andra fördelar förutom de facto-standard vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är det som är robustare? Materialvalet? Finns ju USB-C kablar med kevlar som håller i en halv evighet om man vill ha det?

Mekanisk design, tunnaste delen. Stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag var av liknande åsikt men sen delade jag med mig av den till någon som implicit* haft något att göra med båda standarderna och hen tyckte jag var ett pucko. All erfarenhet från lightning-kontakten hade de tagit med när USB-C gjordes, menades det, och de bad mig googla fram bilder på alla dessa trasiga USB-C kontakter, gärna någon med mittenpinnen avböjd (något som jag beskrev som ett potentiellt problem).

Speciellt viktigt var att påpeka att retention-mekanism faktiskt sitter i hankontakten på USB-C, medan lightning har den i porten, dvs blir det glappt så är det pga den svårutbytta kontakten i Lightnings fall medan när det gäller USB-C så ska det bara vara att byta sladd (givet porten inte är full med ludd).

Jag gav mig.

* Detta var en forumkonversation någonstans där jag hänger och inget direkt påstående kring dennes inblandning var direkt uttryckt. Men sättet dom refererade till diverse punkter i patenten gav mig ett visst intryck. Allt med en nypa salt!

Ja jag beklagar att jag inte har en ingenjörsbakgrund och kan fatta rationellare beslut utifrån den utan måste förlita mig på mina simpla personliga erfarenheter. 😪

Permalänk

Något jag funderar på är att USB A är fortfarande standardporten på så många ställen. Vi pratar om laptops, bilar, bussar, usb vägguttag, chassiportar på nas, stationära o.s.v.

Frågan är om vi nu inte även kommer se en övergång där? Kommer usb c bli standard i ens bil?
Rent praktisk så köper många som mig in dyra prylar, vissa av prylarna tänker vi ha väldigt länge. Frågan är om man inte bör fundera på att gå över till usb c på dem?

Ta en comportsadapter. Ska man köpa en usb A eller C? Idag kan man tänka att usb A portar finns på varenda dator och hur många som helst. USB C finns ibland och då ofta bara en, där man skulle kunna ha en annan sak som usb c ssd i den. Därför är usb A ett bättre val.

*edit*
Jag själv köpte en sd-kort läsare med både usb A och C i vardera ända. Jag har ej ännu prövat usb c porten, men tänkte någon gång kanske... Varför inte använda usb c porten, jo den sitter så krångligt till på mina dator. På baksidan på både stationära och laptoppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

I såfall är det väl mindre en hårdvaruskillnad utan snarare att Apple bara struntat i att uppdatera kontrollern i iPhone.

Det är nog kontrollern som är det huvudsakliga problemet, men även Apples [korkade] filosofi om att trådlöst är bästa alternativet i alla lägen. Nu använder jag visserligen WiFi till all dataöverföring (iCloud-backup, synkronisering), så har bara använt kabeln i något enstaka fall av ren nyfikenhet för att se hur det fungerar.

Nu lär det ju inte finnas några incitament för att uppdatera iPhones i den aspekten heller.