Anmäl dig till Roborock Challenge!

technicolor tg799vac extreme under 100 mb?

Permalänk

technicolor tg799vac extreme under 100 mb?

hej sweclockers. Jag bor i ett två våningshus där jag har en fiberfördelaren på väggen sedan går en lång cat6 kabel till en router som enheter är kopplade till på nedervåningen för att sen grenas vidare via en lång cat 6 kabel till övervåningen där jag också har enheter kopplade för bästa trådlösa koppling. När jag testar min speldator som är kopplad till routern på övervåningen så kommer jag aldrig över 100 mb fast jag betalar för 250 mb. När jag tar min laptop kopplar den direkt i den röda porten på tjänstefördelaren får jag ut 250 mb men så fort något kabelvis kopplas in restriktivas hastigheten till 100 mb. Är det dom gula portarna på routern som bara har en kapacitet på 100 mb? för går jag inte på routern via gatewayen säger den 100 mb på alla gula portar. isf hur är tanken man ska kunna grena vidare? mvh martin

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nu vet absolut ingen av oss vad du har för tjänstefördelare så vi kan omöjligt svara på om vissa portar bara är 100Mbps men det är inte omöjligt.. Du har normalt 1 port för LAN (Internet) 1 port för IPTV osv exempelvis. Se till att du kopplat rätt, att inga kablar är skadade samt att du inte har låst nätverkskortet till 100Mbps ("Duplex")
Du ska koppla in alla enheter som använder kablat och kabellöst internet till routern som ska anslutas till LAN på tjänstefördelaren, behöver du fler portar köp en switch

Permalänk
Medlem

Om det är den telia kör med (https://www.telia.se/dam/jcr:e10fa4fe-085d-46bf-921e-8c2fafdb...) är de gula portarna 10/100/1000. Den röda är för WAN. Kan bekräfta att routern åtminstone orkar skyffla deras 250Mbit-abbonemang.