Har det sagts något om kompensation för ev. elavstängning?

Permalänk
Medlem

Varför ska dom stänga av elen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så det är bara samhällsviktig verksamhet som är seriös?

Ja typ, om du säger att 99% av kontor inte är redo för ett strömavbrott så är det ju troligen inte så viktigt om man tappar ström ett tag.

Alla kontor jag har varit på har dock haft generatorer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Kanske. Eller så ansågs det så osannolikt att ha frekventa, planerade, om än korta, strömavbrott under vintertid att man inte ens hade i åtanke att det kunde ske?

Därtill kan det väl vara jättedyrt med strömavbrott utan att det för den sakens skull är försvarbart att sätta in generatorer? Det måste ju röra sig om miljontals kronor för att installera, underhålla, osv.

Jo precis, det du kommer fram till att några hundra tusen kronor spritt över ett helt kontorskomplex inte är särskilt mycket, i förhållande till hur mycket pengar man faktiskt drar in.

Permalänk
Medlem

Pendling är inget arbetstidsbortfall.

Du får heller inte milersättning för att pendla och det i sig har inget att göra med din faktiska kostnad.

Vad det gäller el är det skillnad på förbrukningsminskning, manuell bortkoppling och automatisk bortkoppling. Industrier som kan snabbt minska sin förbrukning blir i första hand ombedda att göra så, eller gör så p.g.a. mycket höga elpriser. Det krävs väldigt mycket för att det ska bli automatisk bortkoppling.

I Stockholm är det nog mer troligen att att den kommunöverskridande tätorten Stockholm till stor del drabbas av störningar än om du bor långt utanför.

Men nej, elbolagen behöver inte ersätta ett kontorshus som är utan el i 10 timmar. Det är driftsäkerhet och nätfel som styr utöver att det finns prioriterade kunder där du och din arbetsplats inte är inkluderad, inte dina påhittade skadesiffror. Ska du begära ersättning för förlorad arbetsinkomst när du får ett stenskott av bilen framför dig också? Nej det fungerar ju inte även om du behöver lämna in bilen för att byta rutan.

Vill du pendla till innerstaden så skaffa motorcykel

Kommunen kommer hjälpa dig med vatten, resten får du stå för själv.

Permalänk
Medlem

Alla pratar som om det var en naturkraft som orsakat detta...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ärligt talat, om det vore så katastrofalt dyrt om ett kontorskomplex tappar el och kommunikation så skulle kontorskomplex fixa reservgeneratorer och batterier p.g.a. ekonomiskt försvarbart. Precis som datahallar gör idag.

Eftersom de inte gör det, så är säkert kalkylen att det inte är så jäkla dyrt om några kontorsnissar tappar el någon dag.

Fastighetsägaren får ju fortfarande hyrespengar så länge elen återställs och lokalerna kan användas. Uppfyller de kraven hyresgästen ställt så ska de självklart få betalt, i princip ingen har att det ska finnas avbrottsfri kraft i hyreskontraktet och ansvarar i regel själv för anpassningar som UPS till server/nätverksutrustningen.

Ska du hyra ut kontor i Libanon finns det ju andra beräkningar att ta in.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Men, lägg på arbetstidsbortfall pga pendlingstiden (60 minuter totalt) och vipps kostar det 1 000 SEK till Det är ju dock oskattade pengar, så vill jag få ut pengarna i handen får vi dra bort arbetsgivaravgift (22%) och inkomstskatt (33%). Så det kostar “bara” ~450 SEK.

Jobba hemifrån: 6 SEK
Jobba från kontoret: 650 SEK

Hur kommer det sig att du räknar pendlingstid som arbetstidsbortfall? De allra flesta tar sig till och från sitt jobb på sin fritid, dvs inte betald arbetstid. Att det blir en ökad kostnad för dig - ja, men förklara gärna hur du tänker när du kallar det arbetstidsbortfall.

Edit: tvåa på bollen. Petterk hann före...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Resursutnyttjandet på landsbygden är ju oerhört mycket mer ineffektivt än för städer.
Där du och dina 10 grannar behöver 50km väg för att ta er hem, så behöver jag och mina 1000 grannar 5km väg för samma ändamål.

Det är det du betalar för.

Du betalar inte för mig, så enkelt är det, men nu frågar du om jag kommer kompensera dig på något sätt, varför skulle det ske?

Staden lär inte klara sig länge om den ska klara sig enbart på det som finns inom stadsgränsen. Med 44 kr I trängselskatt så är 3 mil dessutom inte särskilt långt ute i obygden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Hur kommer det sig att du räknar pendlingstid som arbetstidsbortfall? De allra flesta tar sig till och från sitt jobb på sin fritid, dvs inte betald arbetstid. Att det blir en ökad kostnad för dig - ja, men förklara gärna hur du tänker när du kallar det arbetstidsbortfall.

Edit: tvåa på bollen. Petterk hann före...

Många har noterat mitt val att använda just det ordet, så istället kanske jag borde skrivit: "Jag får kraftigt ökade kostnader om jag behöver åka in till kontoret. Detta eftersom jag inte anser att tiden jag spenderar i bilen är värdefull, utan hade kunnat spenderas på att arbeta."

Men jag har nog valt ett dumt ord [arbetstidsbortfall] för att beskriva vad jag menar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kanske. Eller så ansågs det så osannolikt att ha frekventa, planerade, om än korta, strömavbrott under vintertid att man inte ens hade i åtanke att det kunde ske?

Därtill kan det väl vara jättedyrt med strömavbrott utan att det för den sakens skull är försvarbart att sätta in generatorer? Det måste ju röra sig om miljontals kronor för att installera, underhålla, osv.

Fast vad ska du med en generator till som driver några bärbara datorer medan huset (kontorsfastigheten) kanske är utan fjärrvärme, vatten och avlopp och bränslet till fibernätets reservkraft tagit slut (om det fanns någon reservkraft)?

Jobbar du lokalt är det inget som hindrar dig att köra UPS så att arbetet kan sparas ner på ett säkert sätt. Jobbar du remote är det så gott som garanterat kört.

Din arbetsgivare eller uppdragsgivare hade ordnat allt om det var viktigt att du kan fortsätta jobba i en kris, de flesta accepterar att de kanske förlorar någon dag vid störning.

Skrivet av GLaDER:

Många har noterat mitt val att använda just det ordet, så istället kanske jag borde skrivit: "Jag får kraftigt ökade kostnader om jag behöver åka in till kontoret. Detta eftersom jag inte anser att tiden jag spenderar i bilen är värdefull, utan hade kunnat spenderas på att arbeta."

Men jag har nog valt ett dumt ord [arbetstidsbortfall] för att beskriva vad jag menar.

Det är fortfarande samma sak, du lägger orimlig vikt vid den punkten Samhället tar inte ansvar för att du inte ska behöva spendera tid att pendla.

Det är helt irrelevant då du vid långvarigt avbrott ändå behöver flytta/evakuera och vid korta störningar så är det mellan dig och din arbetsgivare där du ska uppfylla de krav och förväntningar som arbetsgivaren normalt ska ha.

Du kan liksom inte ringa elnätsföretaget och kräva ersättning för arbetstid eller pendlingstid för att de gör ett underhållsarbete på fyra timmar mitt på dagen när du vill sitta hemma och jobba. Oväntade kortare störningar går kanske inte att planera runt på samma sätt, men du blir inte viktigare bara för att det är oväntat eller oförutsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Varför ska dom stänga av elen?

För att ett visst antal dagar om året måste vi importera el för att möta efterfrågan (vilket i sig inte är så konstigt, jag läste någonstans att det gäller kanske 30-40h ett normalår, vilket även riskerar att bli mer i år beroende på när Ringhals 4 kommer upp igen), men det är inte säkert att det kommer finnas tillräckligt med el att importera i vinter dessa dagar. Detta till stor del pga lägre naturgas tillgång.

Permalänk
Medlem

Det som sagts från elnätsansvariga är att det kan handla om bortkoppling under nån timme eller två när effektbristen är som störst.
Mobilmaster kommer inte att kopplas bort.

Jobbar man hemifrån med bärbar dator och har mobil som kan skapa ett eget wifi-nätverk, och har ett mobilabonnemang med tillräcklig kapacitet, så bör det gå fint att arbeta vidare de få timmar det handlar om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är fortfarande samma sak, du lägger orimlig vikt vid den punkten Samhället tar inte ansvar för att du inte ska behöva spendera tid att pendla.

Det är helt irrelevant då du vid långvarigt avbrott ändå behöver flytta/evakuera och vid korta störningar så är det mellan dig och din arbetsgivare där du ska uppfylla de krav och förväntningar som arbetsgivaren normalt ska ha.

Men jag håller väl inte samhället till svars för något? Därtill menar jagatt min arbetsgivare inte har med saken att göra öht.

Jag har ett avtal med min kommunala elleverantör där de åtar sig att förse min fastighet med ström i utbyte mot pengar. Om de inte kan leverera ström till mig så medför det kraftigt ökade kostnader för mig, vilka jag [i min ursprungliga frågeställning] undrar om jag har rätt att bli kompenserad för.

Å andra sidan brukar en privatperson bara ha skyldigheter, sällan några rättigheter, så jag har hela tiden förväntat mig att svaret är: "Nej, du får nog inte ett skit.", men tycker du verkligen min fråga är så konstig?

Edit: Nu har du redigerat ditt inlägg så jag citerar det du la till nedan.

Skrivet av Petterk:

Du kan liksom inte ringa elnätsföretaget och kräva ersättning för arbetstid eller pendlingstid för att de gör ett underhållsarbete på fyra timmar mitt på dagen när du vill sitta hemma och jobba. Oväntade kortare störningar går kanske inte att planera runt på samma sätt, men du blir inte viktigare bara för att det är oväntat eller oförutsett.

Du börjar prata SLA här, och det var det jag menade ovan. Som privatperson har man i stort sett inga garantier vad gäller de tjänster man använder. ALLT är "best effort" och det suger.

En del gånger (fiber är senaste jag tittat på) har jag försökt beställa företagsvarianten av en tjänst istället men då fått nej pga "det levererar vi inte till vanliga hus". Det är skittråkigt

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Men jag håller väl inte samhället till svars för något? Därtill menar jagatt min arbetsgivare inte har med saken att göra öht.

Jag har ett avtal med min kommunala elleverantör där de åtar sig att förse min fastighet med ström i utbyte mot pengar. Om de inte kan leverera ström till mig så medför det kraftigt ökade kostnader för mig, vilka jag [i min ursprungliga frågeställning] undrar om jag har rätt att bli kompenserad för.

Å andra sidan brukar en privatperson bara ha skyldigheter, sällan några rättigheter, så jag har hela tiden förväntat mig att svaret är: "Nej, du får nog inte ett skit.", men tycker du verkligen min fråga är så konstig?

Vem som äger elnätsföretaget är ointressant, det är ändå inte kommunens ansvar. Elnätsföretagens ansvar regleras i lag och ingen kommer ge dig generator, du får evakuera och ta det med försäkringen och ansvarar själv för att minimera skadorna om det är något stort och långvarigt. Ersättning från elnätsföretaget räcker inte långt. Kommunen kanske kan låta dig sova i en idrottshall, men i första hand får du ordna allt själv.

Ja, jag tycker din fråga är konstig.

Även om det hade kommit något nytt så kan du googla. Frågan är konstig då den har en förväntad/antydd underton att du ska ha massor ersättning.

Tycker arbetsgivaren att det är viktigt att du ska kunna jobba vid en kris så har de reglerat detta med sina kunder i avtal och har lösningar. Är arbetsgivarens/kundens system nere vid avbrott så förväntas du säkert inställa dig, men du förväntas inte leverera.

Vanlig pendling är ingen fråga alls.

Skrivet av GLaDER:

Edit: Nu har du redigerat ditt inlägg så jag citerar det du la till nedan.

Du börjar prata SLA här, och det var det jag menade ovan. Som privatperson har man i stort sett inga garantier vad gäller de tjänster man använder. ALLT är "best effort" och det suger.

En del gånger (fiber är senaste jag tittat på) har jag försökt beställa företagsvarianten av en tjänst istället men då fått nej pga "det levererar vi inte till vanliga hus". Det är skittråkigt

Men du kan inte överdriva affärsavtal. SLA i ett fibernät behöver inte ha någon praktisk betydelse alls, du kommer ändå behöva reservlösningar om du t.ex. vill kunna ta betalt i kassan i din lilla butik medan företagsfibern är nere. Det är inte så att något blir mer driftsäkert för att du har mer reglerat i avtalet och det är rakt av samma infrastruktur i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem

Nej, i Sverige gillar vi inte att hålla företag, myndigheter eller tjänstemän ansvariga för sin inkompetens så du lär inte få någon ersättning för sådana saker. Så elnätsägarna kommer fortsätta kunna ta mer och mer betalt utan att se till att de kan uppfylla de avtal de har med sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men du kan inte överdriva affärsavtal. SLA i ett fibernät behöver inte ha någon praktisk betydelse alls, du kommer ändå behöva reservlösningar om du t.ex. vill kunna ta betalt i kassan i din lilla butik medan företagsfibern är nere. Det är inte så att något blir mer driftsäkert för att du har mer reglerat i avtalet och det är rakt av samma infrastruktur i de flesta fallen.

Precis som du skriver har ett SLA ingen praktisk betydelse för upptid. Ett SLA ska dock stipulera vad som gäller om överenskommen upptid inte levereras. Jag förväntar mig inte att en fiberanslutning via ett företagsabonnemang ska ge skydd mot nedtid, men jag förväntar mig att jag ska bli kompenserad i enlighet med vår SLA om jag har nedtid.

Du behöver skilja på vad som sker i praktiken (vem som bygger elnätet, gräver kablar, puttar på elektroner eller sprider ljus i en kabel) och de ingångna avtalen mellan företag och kunder.

Återigen handlade min ursprungliga fråga om huruvida jag som konsument har rätt att utkräva ersättning om företaget jag har ett avtal med inte kan leverera sin produkt. Jag är glad att du hjälpte mig komma fram till att det givetvis hanteras i SLA, men att jag som privatperson har ett värdelöst SLA.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Om jag hade fått lön för att jobba hemifrån, absolut. Men nu är det ju kunden som betalar ett arvode utifrån det värde de anser jag tillför deras företag

Så du jobbar gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, i Sverige gillar vi inte att hålla företag, myndigheter eller tjänstemän ansvariga för sin inkompetens så du lär inte få någon ersättning för sådana saker. Så elnätsägarna kommer fortsätta kunna ta mer och mer betalt utan att se till att de kan uppfylla de avtal de har med sina kunder.

Ska du ha ersättning så måste du betala för det, precis som premien till försäkringsbolaget.

Tycker det mer låter som folk inte tycker om att ta sitt individuella ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Precis som du skriver har ett SLA ingen praktisk betydelse för upptid. Ett SLA ska dock stipulera vad som gäller om överenskommen upptid inte levereras. Jag förväntar mig inte att en fiberanslutning via ett företagsabonnemang ska ge skydd mot nedtid, men jag förväntar mig att jag ska bli kompenserad i enlighet med vår SLA om jag har nedtid.

Du behöver skilja på vad som sker i praktiken (vem som bygger elnätet, gräver kablar, puttar på elektroner eller sprider ljus i en kabel) och de ingångna avtalen mellan företag och kunder.

Återigen handlade min ursprungliga fråga om huruvida jag som konsument har rätt att utkräva ersättning om företaget jag har ett avtal med inte kan leverera sin produkt. Jag är glad att du hjälpte mig komma fram till att det givetvis hanteras i SLA, men att jag som privatperson har ett värdelöst SLA.

Men det är helt oviktigt, du antyder fortfarande att du vill att någon ska stå för allt när det är du själv som har ansvar för reservlösningar, alternativa lösningar, pendla till arbetet o.s.v. Du kan bara få tillbaka de pengar du och andra kunder redan betalat för din garanti, mer pengar finns ju inte.

Du behöver tänka på system. Det handlar inte om avtal när något större sker, om du får avbrottsersättning för att huset är utan el ett dygn har ingen inverkan på ditt liv utan det påverkar snarare elnätsföretaget som får betala dig istället för att få betalt.

Går elen i ett större område så fungerar inte avloppspumpar och vattenförsörjning, fjärrvärme kanske inte fungerar heller. Självklart kan inte elnätsföretaget solidariskt stå för allt detta och som du ser är det inte bara din lön som påverkas. Det är faktiskt en konstig syn på avtalsrätt. Avtalsrätten åker dessutom ut vid force majeure i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska du ha ersättning så måste du betala för det, precis som premien till försäkringsbolaget.

Tycker det mer låter som folk inte tycker om att ta sitt individuella ansvar.

Jag har redan betalat för det, jag har köpt deras tjänst där de skall leverera el till mig. Jag har ett avtal med min elnätsleverantör där de förbinder sig att leverera el till mig, att de inte klarar av det pga sin inkompetens måste såklart ha konsekvenser. Det minsta man kan kräva är att de tvingas betala tillbaka pengarna för den tjänst man betalat för som de inte lyckas leverera.

Vilka andra tjänster tycker du att man skall betala för där företaget kan skita i att leverera utan att tvingas betala ersättning för det? Skall detsamma gälla om du beställer fysiska varor? Beställ ett grafikkort men företaget skrev fel adress så någon annan fick det, du får varken pengarna tillbaka eller ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Men jag håller väl inte samhället till svars för något? Därtill menar jagatt min arbetsgivare inte har med saken att göra öht.

Jag har ett avtal med min kommunala elleverantör där de åtar sig att förse min fastighet med ström i utbyte mot pengar. Om de inte kan leverera ström till mig så medför det kraftigt ökade kostnader för mig, vilka jag [i min ursprungliga frågeställning] undrar om jag har rätt att bli kompenserad för.

Å andra sidan brukar en privatperson bara ha skyldigheter, sällan några rättigheter, så jag har hela tiden förväntat mig att svaret är: "Nej, du får nog inte ett skit.", men tycker du verkligen min fråga är så konstig?

Med risk att jag bara fortsätter denna konstanta gissningslek, hellre än att ta reda på någon som helst fakta, är min tanke att det säkert finns ersättningsklausuler men som lär vara svåra att hävda. Mina tanke är: ersättning torde vara ganska slentrianmässig och finns i huvudsak för att det ska bli kostsamt för orätt agerande från leverantören. Samt att det tar sikte på längre avbrott. Långa nog för t ex kyld och fryst mat att förstöras. Som jag förstår tugget i riksmedia är upplägget för strategiska strömbortfall ett med rätt korta bortfall.

Det du tycks argumentera för är snarare ett sorts skadeståndsanspråk. Genom leverantörens (eventuella) agerande ökar dina kostnader som du söker kvantifiera och få ersatt. Jag blir lite nyfiken på om det finns merit att följa det spåret, eller om man fastnar tidigt i regelverk eller i hänvisning till force majeure.

Skrivet av joakim99:

Så det är bara samhällsviktig verksamhet som är seriös?

Vad som är samhällsviktig verksamhet kan tolkas brett. Som flera varit inne på tidigare är t ex industrier betydligt känsligare för produktionsstopp än de flesta andra verksamheter. Stannar bandet på Volvo Torslanda, eller en stålindustri med sina stora ugnar, kan det handla om miljontals kronor i förluster genom produktionsbortfall och produktförvanskning per minut. Allt måste bara funka. Samma industrier kan ha en central roll för ett område, en stads, näringsliv och arbetsförsörjning och blir på det sättet samhällsviktig.

Myndighetstjänster, kommunikation och kommunikationer med mera måste också fungera. Tåg kan liksom inte bara parkeras ute i skogen och släcks myndighetshemsidor och kontor ned kommer förtroendet för samhällets organisation sjunka, just i den stund tillgång till information och en upplevelse av ordning är som starkast.

Skrivet av Aktsu:

Jag har redan betalat för det, jag har köpt deras tjänst där de skall leverera el till mig. Jag har ett avtal med min elnätsleverantör där de förbinder sig att leverera el till mig, att de inte klarar av det pga sin inkompetens måste såklart ha konsekvenser. Det minsta man kan kräva är att de tvingas betala tillbaka pengarna för den tjänst man betalat för som de inte lyckas leverera.

Vilka andra tjänster tycker du att man skall betala för där företaget kan skita i att leverera utan att tvingas betala ersättning för det? Skall detsamma gälla om du beställer fysiska varor? Beställ ett grafikkort men företaget skrev fel adress så någon annan fick det, du får varken pengarna tillbaka eller ersättning.

Exemplet i andra paragrafen är, känner jag, ingen bra liknelse. Om du beställer en produkt som inte blir levererad kan du förväntas bli ersatt med en ny produkt eller återbetalad beloppet för produkten du inte fick. Men med tjänster är det något annorlunda. Låt säga att strömmen stryps en timme eller två under en månad. Om vi utgår från att en månad har 720 timmar (24h x 30), minus två timmar blir 718 timmar, eller ca 99,7% täckning. Helt annat än de 0% av produkten i exemplet. Vad är det du vill ha ersatt? Hela månadens elräkning?

Ersättning för de två timmarna kan du säkert få, men det lär ju kännas som en klen tröst.

Vad skulle annars hända under t ex planerat underhåll? Eller oplanerat underhåll vid en olycka? Vilket ersättningsanspråk ser du framför dig som rimligt?

Permalänk

Jag tycker frågeställningen är intressant, men eftersom det handlar om tjänster som alla "måste" ha så vet självklart leverantörerna att de inte behöver erbjuda så värst mycket vid avbrott. Folk "måste" ha tjänsten/tjänsterna ändå. Leverantörerna konkurrerar med pris och eventuellt innehåll i sina tjänster, men knappast de finstilta villkoren.

Permalänk
Medlem

Ja, det är i första hand villaområden man ska släcka. Där är det hög förbrukning men obetydlig skada vid bortkoppling.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men det är helt oviktigt, du antyder fortfarande att du vill att någon ska stå för allt när det är du själv som har ansvar för reservlösningar, alternativa lösningar, pendla till arbetet o.s.v. Du kan bara få tillbaka de pengar du och andra kunder redan betalat för din garanti, mer pengar finns ju inte.

Du behöver tänka på system. Det handlar inte om avtal när något större sker, om du får avbrottsersättning för att huset är utan el ett dygn har ingen inverkan på ditt liv utan det påverkar snarare elnätsföretaget som får betala dig istället för att få betalt.

Går elen i ett större område så fungerar inte avloppspumpar och vattenförsörjning, fjärrvärme kanske inte fungerar heller. Självklart kan inte elnätsföretaget solidariskt stå för allt detta och som du ser är det inte bara din lön som påverkas. Det är faktiskt en konstig syn på avtalsrätt. Avtalsrätten åker dessutom ut vid force majeure i många fall.

Jag märker att vi lever i olika världar. Där jag verkar är avtal viktiga och det är det enda man kan planera för. Vad är vitsen med ett avtal om ett företag kan säga: "Nej, det sket sig på vår sida, så vi tar inget ansvar nu."?

Om ett företag säger att de ska leverera ström till min kåk 8760 timmar om året och sen bara levererar 8700 så förväntar jag mig ersättning (i enlighet med vårt SLA) för de återstående 60 timmarna.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

Allt handlar ju om kostnad. Hur många gånger högre elpris är du beredd att betala för att få 99,999% uptime jämfört med dagens typ 99,9%? 100% är omöjligt att få från något bolag, således ligger ansvaret på konsumenten att täcka sådant om det är så kritiskt för dem. Det är därför sjukhus exempelvis har redundans själva.

Sen kan man förstås diskutera nätbolagens enorma vinster och deras extremt skrala investeringar i nätet, men det är ju en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag märker att vi lever i olika världar. Där jag verkar är avtal viktiga och det är det enda man kan planera för. Vad är vitsen med ett avtal om ett företag kan säga: "Nej, det sket sig på vår sida, så vi tar inget ansvar nu."?

Om ett företag säger att de ska leverera ström till min kåk 8760 timmar om året och sen bara levererar 8700 så förväntar jag mig ersättning (i enlighet med vårt SLA) för de återstående 60 timmarna.

Gissningsvis finns det delar av avtalet som säger att det kan bli kortare bortkopplingar av olika skäl.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det du tycks argumentera för är snarare ett sorts skadeståndsanspråk. Genom leverantörens (eventuella) agerande ökar dina kostnader som du söker kvantifiera och få ersatt. Jag blir lite nyfiken på om det finns merit att följa det spåret, eller om man fastnar tidigt i regelverk eller i hänvisning till force majeure.

Ja, tack för att du för samtalet framåt.

Det är exakt detta jag menar. Vilka kostnader jag har till följd av strömavbrottet är egentligen inte relevanta när det kommer till "hur mycket i ersättning bör jag få". I mitt specifika fall blir det en kännbar skillnad om jag "måste" åka in till kontoret, varför jag tog det som exempel.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det jag läst är att det måste vara avbrott i flera timmar (tror närmare 12 eller mer) innan man kan få ersättning för elavstängning.

Frågan är om staten på något sätt vill hjälpa till med det när elen stängs av medvetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Allt handlar ju om kostnad. Hur många gånger högre elpris är du beredd att betala för att få 99,999% uptime jämfört med dagens typ 99,9%? 100% är omöjligt att få från något bolag, således ligger ansvaret på konsumenten att täcka sådant om det är så kritiskt för dem. Det är därför sjukhus exempelvis har redundans själva.

Sen kan man förstås diskutera nätbolagens enorma vinster och deras extremt skrala investeringar i nätet, men det är ju en annan fråga.

Elpriset kommer snarare gå ner med stabilare matning och försörjning. Som vi hade fram tills för 8 år sedan...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Hoppas jag verkligen inte sker. Jag har bergvärme, utan el ingen värme, och blir det för kallt fryser allt sönder.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull