Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Logitech och Herman Miller rullar ut spelstolen Vantum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon39592:

Kontorsstol från Höganäs. Halva priset, 100ggr bättre👍

Intressant, då har du testat denna stol, efter ett så självsäkert konstaterande?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Varför man skulle lägga 15kkr på en sån här plojstol istället för t.ex. en ordentlig 24/7-stol från KAB är bortom mig.
Eller gå ner hälften i pris och få motsvarande stol från en vanlig stoltillverkare som Kinnarps.

Permalänk
Medlem

Varför är dom det tvungna att göra dem två pungkulorna röda därnere under stolen och förstöra allt

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Fan, jag blir nästan upprörd, jag går ju fortfarande och sörjer Kinnarpsstolen jag hade på jobbet en gång i tiden med läder på framdelen av sittdynan.

Jag trodde att sitsen på mirra skulle slitas men jag har använt den i 12+ år nu (så nu är väl min garanti slut, dmnit) dagligen med huvudsakligen jeans och den visar inga spår av slitage - helt klart över förväntan.
i denna stolen är det ju dock tyg men jag menar att det finns alternativ till läder som är trevligare nu när det blir 35 grader på sommaren

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Malmstolen master race

Permalänk
Medlem

Nog det saftigaste priset för vad det klassificerar som en "gamingstol". Jag har haft ett stillasittande arbete "alltid" och det först jag gör med en ny stol är ta bort armstöd och nackstöd. Haft dyra stolar och billigt skräp men den skönaste stolen jag någonsin haft va 3 år på Malta där jag tog 7 trasiga kontorsstolar och byggde ihop en "Franken-chair". Den gnissla, den hade en lutning på ett par grader, ful som stryk... och det va fan helt fantastisk... Kunde somna i den... Är nästan lite arg att jag inte tog med mig den till Spanien.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Musikälskare

Köpte en begagnad Kinnarps 9000 för ca 3-4K för några år sen och den känns som ny än, skulle gissa på att det är samma kvalitet som den där stolen eller likvärdig för betydligt mindre summa pengar

Har provsuttit dom där "gaming / racing" stolarna på inet och dom känns som leksaker

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har en Kinnarp sen typ 10 år, bytte cylinder på den eftersom den började bli lite seg för 500KR på Kinnarp i Barkarby, skulle aldrig lägga 15 papp på en "gamingstol"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Många som inte ser meningen i att betala så pass mycket för en kontorsstol och jag var helt på ert spår, körde själv finare Kinnarps i säkert 10-15 år både på jobbet och hemma. Sen nästan 2 år tillbaka köpte jag en Harman Miller Aeron på grund av rygg problem och kan bara konstatera att det var väl investerade pengarna. Hade varit fint om man hade kunnat ha samma på jobbet men det blir nog svårt, gissar på att jag kommer sätta dit en privat Herman Miller.

Jag är inte helt med på varför man hänger upp sig på att det "är" en "gamer" stol? har det någon som helst betydelse i detta fallet? Den ser ut att ha den ergonomi man kan förvänta sig av Herman Millers stolar förutom då nackstödet som man säkert kan plocka bort.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag är inte helt med på varför man hänger upp sig på att det "är" en "gamer" stol? har det någon som helst betydelse i detta fallet? Den ser ut att ha den ergonomi kan förvänta sig av Herman Millers stolar förutom då nackstödet som man säkert kan plocka bort.

Så fort folk ser ordet gamingstol/spelstol så slutar de kolla och börjar kasta skit, bästa man kan göra är att prova ignorera det.

Skulle Kinnarps/RH/KAB/Malmstolen släppa en spel SKU där en detalj har annan färg skulle det nog se likadant ut i kommentarerna.

Har själv suttit på stolar i 10-20k klassen hela livet, det är imo värt det om man ska sitta länge.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Oneone:

Har en Kinnarp sen typ 10 år, bytte cylinder på den eftersom den började bli lite seg för 500KR på Kinnarp i Barkarby, skulle aldrig lägga 15 papp på en "gamingstol"

Ja nu är man fast och kommer aldrig kunna ha något annat hehe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

...det först jag gör med en ny stol är ta bort armstöd och nackstöd.

Intressant - det är det enda jag saknar på mirra: nackstöd. När man vill kunna luta sig tillbaka ibland och filosofera kring något är det rätt drygt att inte ha nackstöd. Skulle inte använda det varje dag för jag sitter "för rakt" men jag saknar det någon gång per vecka.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vad är det som ställer så höga krav när man spelar jämfört med när man arbetar så att stolarna behöver "byggas om från grunden"? Det är inget annat än trams.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Logitech... *suck*

Det gör bra möss dock...

Om stolen håller samma kvalitet som deras möss så chansen 50/50 att inom ett år så går stolen inte att luta tillbaka eller så lutar den fram och tillbaka oavbrutet när man sitter i den.

Skrivet av Kyraal:

Jag tror inte det har så mycket med amerikansk företagskultur att göra. Hade en gamingstol med huvudstöd under en period och det blev för ofta att jag lutade mig tillbaka i stolen för att ta en paus, istället för att göra det riktiga: ställa mig upp och gå omkring lite.

Allt det här är ju väldigt individuellt, men jag tycker folk är knasiga som vill ha superkomfortabla stolar, som gör att de blir sittande 4+ timmar i sträck. Det är väldigt dåligt för hälsan att göra det dag ut och dag in. Istället ska en stol vara tillräckligt komfortabel att man inte ska vara medvetet distraherad av den hela tiden, men också tillräckligt okomfortabel att man ska bli motiverad att regelmässigt stå upp och röra sig omkring, och kontinuerligt göra små mikrojusteringer i hur man sitter för att hålla blodflödet igång.

Visst får man väl sitta hela dagarna i en komfortabel stol om man nu vill, men då bör man också vara medveten om faran det medför så man kan ta ett informerat beslut. På tok för många är helt okunniga i det här ämnet, eller helt enkelt inte bryr sig.

Jag gillar komfortabla kontosstolar, men jag ändrar också ställning väldigt mycket. Det är därför jag gillar synkrongunga, ena stunden sitter man svagt framåtlutad och andra ligger man nästan som en hängmatta. En bra stol underlättar att du kan hitta bekväma positioner. Det är därför jag tycker de där IKEA-stolarna är rena döden, trots att de verkar som om det är många som gillar dem.

Men nu när du nämner det så är jag nog upp och går en del också, när jag tänker efter.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rich:

Intressant, då har du testat denna stol, efter ett så självsäkert konstaterande?

Jag går på egna erfarenheter och hur denna stol är specad/konstruerad enligt beskrivning från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Jag går på egna erfarenheter och hur denna stol är specad/konstruerad enligt beskrivning från tillverkaren.

De e som sätta betyg på en film utan att se den, det går men de e inte rätt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

De e som sätta betyg på en film utan att se den, det går men de e inte rätt.

Vi pratar om en konstruktion och dess fysiska egenskaper, men du kanske tittar på en stol en fredagskväll med polarna eller sitter på en film när du arbetar framför skärmen. Vad vet jag?

Permalänk
Keeper of Traditions

Usch, nej tack, secret lab-stolar ska det vara.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon39592:

Jag går på egna erfarenheter och hur denna stol är specad/konstruerad enligt beskrivning från tillverkaren.

Du gör så klart som du vill.

Personligen tycker jag det är heltokigt att dra slutsatser, när du inte ens prövat produkten. Speciellt med tanke på hur välrenommerad tillverkaren Herman Miller är.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad Malmstolen 700S (föregångare till 7000) för 2.5k förra veckan. Så jäkla nöjd. Hade bara suttit på Ikeas stolar tidigare och det är som natt och dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Vi pratar om en konstruktion och dess fysiska egenskaper, men du kanske tittar på en stol en fredagskväll med polarna eller sitter på en film när du arbetar framför skärmen. Vad vet jag?

Haha visst, om du tror du kan gissa sig dig till hur en kontorsstol är att sitta i under längre tid utan att testa så kör på. Min uppfattning är raka motsatsen, det räcker inte ens att testa stolen i en butik för att säkert veta, man behöver iallafall en vecka för att kroppen ska anpassa sig.

Första veckan med Herman Miller Aeron stolen tog knäcken på min rygg, anledning? För att den var van vid en sämre sittställning från Kinnarps stolen. Nu är ryggen bättre än någonsin.

Jag köper dock att man kan tycka att priset på Herman Miller stolar är högt för vad man får rent fysiskt, jämför man med ex Kinnarps så kan de kännas mer påkostade. HM stolen jag har kostar 20 000 kr, jag kan tycka att den kanske har ett fysiskt värde på 10 000 kr om ens det. Men när man inser att det är ett sunt tänk runt sittställningen som man betalar för så blir också priset mer rimligt.

Ergonomi är högst personligt och behöver egentligen inte ha så mycket med vad som är bekvämt att göra vilket man ofta inser när man blir äldre. Att faktiskt testa runt kan man tjäna mycket på, kanske inte ekonomiskt men hälsomässigt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rich:

Du gör så klart som du vill.

Personligen tycker jag det är heltokigt att dra slutsatser, när du inte ens prövat produkten. Speciellt med tanke på hur välrenommerad tillverkaren Herman Miller är.

Jag har efterfrågat all information från tillverkaren och granskat den. Baserat på materialval och konstruktion kan jag inte se fördelen att betala det högre priset för en produkt som inte kommer i närheten av Höganäs +381 när det kommer till hållbarhet och ergonomi.

Har testat och reparerat en del stolar så jag känner mig trygg med min kunskap, men alla gör sina val beroende på olika faktorer.

I en annan tråd rekommenderar du en produkt baserat på andras erfarenhet utan att själv testat och fann det helt ok utan att ha någon branscherfarenhet så jag ser det märkligt att du anser min åsikt verkar "heltokig", men vi är alla individer och lever det liv vi önskar.

Allt väl

Permalänk
Medlem

Nöjd med min dxRacer jag köpte för .. 6-7 år sedan. Bara katten som har gjort ett märke i den, håller riktigt hög kvalitet. Sitter oftast med jeans som har små bitar i röven/bältet men ingen påverkan på stolen. Gav 4600 för min.

Detta var overkill 14k!

Permalänk
Medlem

Skulle väl kunna vara intressant att testa, men annars ser jag personligen ingen anledning att köpa en sån här när Herman Miller Aeron finns. Den är ju dessutom snyggare.

För min del är det som jag sagt flera gånger förr sadelstol (utan rygg- eller armstöd) som gäller, så jag rockar en redig Salli.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

Haha visst, om du tror du kan gissa sig dig till hur en kontorsstol är att sitta i under längre tid utan att testa så kör på. Min uppfattning är raka motsatsen, det räcker inte ens att testa stolen i en butik för att säkert veta, man behöver iallafall en vecka för att kroppen ska anpassa sig.

Första veckan med Herman Miller Aeron stolen tog knäcken på min rygg, anledning? För att den var van vid en sämre sittställning från Kinnarps stolen. Nu är ryggen bättre än någonsin.

Jag köper dock att man kan tycka att priset på Herman Miller stolar är högt för vad man får rent fysiskt, jämför man med ex Kinnarps så kan de kännas mer påkostade. HM stolen jag har kostar 20 000 kr, jag kan tycka att den kanske har ett fysiskt värde på 10 000 kr om ens det. Men när man inser att det är ett sunt tänk runt sittställningen som man betalar för så blir också priset mer rimligt.

Ergonomi är högst personligt och behöver egentligen inte ha så mycket med vad som är bekvämt att göra vilket man ofta inser när man blir äldre. Att faktiskt testa runt kan man tjäna mycket på, kanske inte ekonomiskt men hälsomässigt.

Håller med till större delen, men om man får tvinga sin kropp att acceptera en produkt är den inte ergonomisk. Då är den ett medicinskt verktyg med mina ögon sett.

En bra stol ska inte märkas vare sig före eller efter en dags sittning. Den finns bara där och bär upp kroppen.

Kinnarps har faktiskt ett oförtjänt bra rykte. Deras stolar håller inte i längden varken kroppsligt eller mekaniskt så jag håller med på den.

Baserar min åsikt på HM och Logis specs och ritningar samt egna tester (dock inte på modellen i artikeln) och självklart skiljer den sig från din.

Jag kan inte motivera det högre priset och i mina ögon en sämre produkt än t.ex. Höganäs +381

Allt väl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon39592:

Jag har efterfrågat all information från tillverkaren och granskat den. Baserat på materialval och konstruktion kan jag inte se fördelen att betala det högre priset för en produkt som inte kommer i närheten av Höganäs +381 när det kommer till hållbarhet och ergonomi.

Har testat och reparerat en del stolar så jag känner mig trygg med min kunskap, men alla gör sina val beroende på olika faktorer.

I en annan tråd rekommenderar du en produkt baserat på andras erfarenhet utan att själv testat och fann det helt ok utan att ha någon branscherfarenhet så jag ser det märkligt att du anser min åsikt verkar "heltokig", men vi är alla individer och lever det liv vi önskar.

Allt väl

Du syftar på min rekommendation av ett bildäck?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

När man kritiserade tidigare stolar för bristen på nackstöd minns jag att Herman Miller-frälsta menade att nackstöd var ett ergonomiskt misslyckande och att det inte behövdes vid korrekt hållning. Antar att forskningen ändrades nu då och att vi som klagat på hur stolar utan nackstöd blir obekväma efter längre perioder helt plötsligt hade rätt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Varför man skulle lägga 15kkr på en sån här plojstol istället för t.ex. en ordentlig 24/7-stol från KAB är bortom mig.
Eller gå ner hälften i pris och få motsvarande stol från en vanlig stoltillverkare som Kinnarps.

Och vad gör en 24/7-stol bättre än denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Varför är dom det tvungna att göra dem två pungkulorna röda därnere under stolen och förstöra allt

Det är ju inte en "gaming"-produkt om man inte slänger in lite fula röda detaljer.

Permalänk
Medlem

Ny gamer stol!!!!!1!!!!!11!!!!!!!! pöggärsh!!!