LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Det var den här (typ samma) https://www.amazon.se/-/en/dp/B08917J8BV/ref=sr_1_6?crid=30CG...

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte nödvändigtvis. Mjukvaran lever antagligen med rätt så tydliga begränsningar. Det är massproducerad hårdvara byggd för att möta ett försäljningsmål. Problemen några upplever har antagligen inte så värst mycket med själva bildprocessningen att göra. Att LG:s inbränningsdimmer verkar trigga på energianvändning snarare än bildinnehåll kan ha den enkla förklaringen att LG inte kan lösa detta på annat sätt med sin nuvarande teknik.

Min erfarenhet av TV-apparaters utveckling är att det är enkla system som med tiden blir mer komplicerade bit för bit. Mer som ett lapptäcke. Tillverkarna tar föregående modell och ser vad man kan fixa bättre den här gången utan att det är för dyrt. Måste ju få klart allt till nästa års produktion. Detta med en prioritetslista med säker några hundra eller kanske tusen andra poster.

Fast de svaren sitter LG:s ingenjörer på. Besluten fattas sedan högre upp.

Varför skulle der vara svårare att lösa pga att man mäter energianvändning? Den torde ju vara låg o mörka scener.

Permalänk

Hej! Är det bara jag som har lite svårt att förlika mig med den "magiska" fjärrkontrollen LG MR21GC

Känner att knapparna inte sitter där jag intuitivt skulle hitta dom. Man kanske vänjer sig?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

Varför skulle der vara svårare att lösa pga att man mäter energianvändning? Den torde ju vara låg o mörka scener.

Det ska du nog fråga LG:s ingenjörer, inte mig

Men jag har ställt liknande frågor när jag fått chansen med de flesta tillverkarna. Svaret, essensen eller pudelns kärna är att alla former av komplexa algoritmer är hårdkodade. TV-apparater har ingen FPGA som kan programmeras om på det sättet. Massproduktion med billigast möjliga komponenter. Man lappar det lappverk man har för nästa generation.

Jag gissar att algoritmen är att konstant samma energiförbrukning = tolka det som stillbild. För det fungerar för det scenariot algoritmen är framtagen för: inbränningskydd när någon pausat menyn på en BD-film eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inte nödvändigtvis. Mjukvaran lever antagligen med rätt så tydliga begränsningar. Det är massproducerad hårdvara byggd för att möta ett försäljningsmål. Problemen några upplever har antagligen inte så värst mycket med själva bildprocessningen att göra. Att LG:s inbränningsdimmer verkar trigga på energianvändning snarare än bildinnehåll kan ha den enkla förklaringen att LG inte kan lösa detta på annat sätt med sin nuvarande teknik.

Min erfarenhet av TV-apparaters utveckling är att det är enkla system som med tiden blir mer komplicerade bit för bit. Mer som ett lapptäcke. Tillverkarna tar föregående modell och ser vad man kan fixa bättre den här gången utan att det är för dyrt. Måste ju få klart allt till nästa års produktion. Detta med en prioritetslista med säker några hundra eller kanske tusen andra poster.

Fast de svaren sitter LG:s ingenjörer på. Besluten fattas sedan högre upp.

OK att de inte kan göra algoritmen smartare, men de bör kunna säga att timeouten är 5 minuter istället för 1 minut. De bör också kunna vara så pass intelligenta att de sätter timeouten till 1 eller 5 minuter baserat på något annat - säg om det är HDR10 eller inte. Skulle t.o.m. kunna sätta timeouten baserat på någon form av total energi konsumerad.

Nej, jag tror inte att det är en hårdvarubegränsning, eftersom den fanns för minst 5 år sen. Då hade de fixat den nu, eftersom de uppdaterar modellerna löpande. Jag tror att det är extremt randfall som nu märks i HotD, och tidigare i GoT och antagligen Obi-wan, och inte har märkts av tidigare. Lever tillräckligt många rövare om det så kanske de fixar det.

Men visst är det som du säger, det är bara LGd ingenjörer som vet vad som är möjligt att fixa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

vill man stänga av TPC och GSR och har en telefon liggandes med IR (jag använder en Galaxy S6) och denna app.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.signzzang.s...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Hej! Är det bara jag som har lite svårt att förlika mig med den "magiska" fjärrkontrollen LG MR21GC

<Uppladdad bildlänk>

Känner att knapparna inte sitter där jag intuitivt skulle hitta dom. Man kanske vänjer sig?

Hm, själv tycker jag det är en av de bästa fjärrkontroller jag haft.
Köpte en extra att ha i reserv för rimlig peng.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det ska du nog fråga LG:s ingenjörer, inte mig

Behövs inte eftersom du högst troligt har svaret.

Svårigheten ligger troligen i att algoritmen ligger hårdkodad i panelens styrkretsar, inte i en firmware som kan uppdateras.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mpat:

Nej, jag tror inte att det är en hårdvarubegränsning, eftersom den fanns för minst 5 år sen.

Just därför tror jag att det är en hårdvarubegränsning. För de har inte lyckats fixa det efter alla år. LG:s OLED har alltid fluktuerat i ljusnivåer lite hej vilt jämfört med Sony och Panasonic – där Philips fluktuerar än mer, fast då åt det ljusstarkare och retetionskapande hållet.

Knappast så att LG:s ingenjörer är omedvetna om problemet utan de gör vad de kan med de medel de har. De kör lapptäcket och kan bara ändra lapptäcket inom strikta begränsningar. Annat som får gå före när målet – försäljning – ska prioriteras.

Fast ju fler som uppmärksammar detta, desto större möjlighet att det prioriteras bättre. Räkna inte med vettiga fixar till befintliga modeller dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Just därför tror jag att det är en hårdvarubegränsning. För de har inte lyckats fixa det efter alla år. LG:s OLED har alltid fluktuerat i ljusnivåer lite hej vilt jämfört med Sony och Panasonic – där Philips fluktuerar än mer, fast då åt det ljusstarkare och retetionskapande hållet.

Knappast så att LG:s ingenjörer är omedvetna om problemet utan de gör vad de kan med de medel de har. De kör lapptäcket och kan bara ändra lapptäcket inom strikta begränsningar. Annat som får gå före när målet – försäljning – ska prioriteras.

Fast ju fler som uppmärksammar detta, desto större möjlighet att det prioriteras bättre. Räkna inte med vettiga fixar till befintliga modeller dock.

Tänker mest på att det inte har varit så mycket innehåll som är HDR och becksvart tidigare. Det där utskällda GoT-avsnittet (S8E3) var i brytpunkten där de flesta fortfarande såg det via klassisk kabelTV. De kan absolut ha varit omedvetna om det här specifika fallet tills nu, när det varit två exempel på kort tid.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Bildexpert 📺

För att förtydliga och förklara mer:

LG har som alla andra stora företag en kundtjänst som samlar på sig feedback från kunder. Jag har inte sett någon statistik men följer jag spåren bakåt – så att säga – torde det absolut vanligaste klagomålet vara att det är "...dålig bild på TV". För det är ju den allra vanligaste synpunkten från de som inte har nördat in sig och fattar hur det hänger ihop på en TV.

Nördgissa att 30% av klagomålen handlar om just "...dålig bild på TV". Detta självklart inte alls LG:s fel att folk har sopiga TV-källor. Men man vill behålla kunderna och ser de därför klagomålet som en kärnfråga. Därför utvecklar LG AI-uppskalning med maskininlärning från superdatorer och trycker in de resulterande algoritmerna i Alpha-kretsarna.

Klagomål om onödig dimmning i bilden utgör kanske en bråkdel av detta. Nördgissar mindre än 0,5% eftersom de personer som lägger märker till sådant dels är få, dels sällan ringer LG:s kundtjänst. De googlar och skriver på Sweclockers istället. Eller gör YT-videos. Ingenjörerna får dock motsvarande 0,5%-nivå av resurser att lösa problemet. Som kanske endast löser sig ifall LG designar om hela hårdvaruplattformen från grunden. Vilket inte sker. Så man lappar täcket år efter år.

Angånde Alpha-processorn och AI-uppskalningen så förbättras algoritmerna varje år. För trådens 2021-modeller är det LG:s AI-teknik som den såg ut typ våren 2020 som sedan blir basen för den generationens Alpha-processor.

Där har jag frågat LG:s ingenjörer direkt ifall det inte borde gå att uppdatera äldre modeller med de nya AI-algoritmerna eftersom det är kontinuerlig drift på maskininlärningen? Svaret är nej, eftersom allt är hårdkodat i Alpha-processorn. Det sitter inga Nvidia V100 eller liknande i TV-apparaterna. Funktionerna är låsta till den tidpunkt då kretsarna i din TV etsades.

Permalänk
Medlem

Släpade min PS 5 till vardagsrummet i ett försök se om jag kunde få igång min ratt med GT 7. Need for speed hot pursuit remastern här tyckte jag ändå det var lite klasskillnad mellan min gamla oled vs LG 48 C1. Nu har ju den äldre absolut gått lite mer och jag kan inte riktigt simulera exakt samma fov och position då den äldre är 55" och jag sitter längre ifrån pga behov av benrum så jag får nog ändå lite större fov med 48"aren.

Men skärpan och kontrasten upplevs klart bättre med C1 48 här mycket lättare hitta genvägarna förutom då det lägre input lagget som gör man undviker räckena lättare. Liret körs i 60 hz men C1an kanske kan interpolera snyggt till 120 eller är i allmänt bara rappare. Fast nu ska väl även de äldre oled va snabbare än ögat månne.

Angående black crush ingenting jag märker av längre och nu känns det nog som philipsen har lite mer. Kört en hel del dying light 2. De har ett dark mode där blir det verkligen mörkt men det är ju hela tanken. I kalibreringarna för ps 5 och spel får jag ofta gå väl under snittet i brightness/gamma då jag ser skillnader i gråskalorna långt ner i skalorna numer. Minns inte när jag senast var inne i "spelläget" och pillade med de inställningarna.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som kortfattat kan förklara skillnaden mellan dessa och 2022:s modeller (a2/b2/c2)? Är det värt att köpa 2022 modellerna istället för lite dyrare peng?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av padinni:

Någon som kortfattat kan förklara skillnaden mellan dessa och 2022:s modeller (a2/b2/c2)? Är det värt att köpa 2022 modellerna istället för lite dyrare peng?

Vilken modell tänker du på främst?
Jag hittar bara C1 77" (24990 kr) och C1 48" (15600 kr, samma pris som C2) bland C-modellerna.
B1 65" och B1 77" verkar ha OK pris också.

Utöver några av dem (C1 48" är väl ingen mening) så är det nog black friday som gäller för 2022-modellerna. Det finns nog potential att spara en del där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilken modell tänker du på främst?
Jag hittar bara C1 77" (24990 kr) och C1 48" (15600 kr, samma pris som C2) bland C-modellerna.
B1 65" och B1 77" verkar ha OK pris också.

Utöver några av dem (C1 48" är väl ingen mening) så är det nog black friday som gäller för 2022-modellerna. Det finns nog potential att spara en del där.

Ja tänkte mest på A eller B modellerna då jag personligen tycker C är alldeles för dyr. Är det mkt skillnad på dem mellan 2021 och 2022?

Ja får invänta black friday med

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja tänkte mest på A eller B modellerna då jag personligen tycker C är alldeles för dyr. Är det mkt skillnad på dem mellan 2021 och 2022?

Ja får invänta black friday med

Nej det är ingen större skillnad b står för bättre bang for buck

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vad jag sett så är väl den största skillnaden 120Hz vs 60Hz mellan A och B eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

C1 är något ljusstarkare, har en snabbare processor, 4st hdmi 2.1 vs 2st.
Och en annan fot. Det är väl bara det vad jag vet, men det är ett år sen jag kollade så kan ha fel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag gissar att algoritmen är att konstant samma energiförbrukning = tolka det som stillbild. För det fungerar för det scenariot algoritmen är framtagen för: inbränningskydd när någon pausat menyn på en BD-film eller liknande.

Att mäta energiförbrukningen är ju en väldigt elegant lösning på det här problemet om man ser till alternativen. En videoström på, säg, 4K i 120Hz är ju en väldig massa data. För att få någon slags indikation på att bilden har förändrats måste man göra någon slags approximation, och det snabbt. Att skicka tillbaka varje frame till processorn i TVn är inte ett val, så man vill kunna beräkna ett tal för varje frame och räkna ut ett medelvärde för den sista tiden. Men varför göra det, när energiförbrukningen är en sådan approximation och energiförbrukningen finns ju där oavsett om man mäter den eller inte.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på hur jag tar bort så mycket reklam som möjligt på LG C1? Får notifikationer om serier och sånt så fort jag startar TV:n.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

C1 är något ljusstarkare, har en snabbare processor, 4st hdmi 2.1 vs 2st.
Och en annan fot. Det är väl bara det vad jag vet, men det är ett år sen jag kollade så kan ha fel.

Skrivet av Dax:

Vad jag sett så är väl den största skillnaden 120Hz vs 60Hz mellan A och B eller är jag helt ute och cyklar?

Fast nu menar du B mot C eller hur?
Frågan ovan gällde även A mot B och där tappar man även från 120 till 60 hz.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av gwingis:

Någon som har tips på hur jag tar bort så mycket reklam som möjligt på LG C1? Får notifikationer om serier och sånt så fort jag startar TV:n.

Tar upp det i testet av LG 42C2 som nr 8: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

C1 har en liknande inställning men det kan ligga lite annorlunda i menyerna. Nästan så att man kan misstänka att detta ska vara extra klurigt att stänga av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast nu menar du B mot C eller hur?
Frågan ovan gällde även A mot B och där tappar man även från 120 till 60 hz.

Oj, då missförstod jag helt. Sorry.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laxpudding:

Tar upp det i testet av LG 42C2 som nr 8: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

C1 har en liknande inställning men det kan ligga lite annorlunda i menyerna. Nästan så att man kan misstänka att detta ska vara extra klurigt att stänga av...

Det där är väl tyvärr inte allt dock? Jag dubbelkollade att de där var avstängda för mig, men notifikationer kommer det då och då oavsett.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Det där är väl tyvärr inte allt dock? Jag dubbelkollade att de där var avstängda för mig, men notifikationer kommer det då och då oavsett.

Kan eventuellt vara reklamnotiser från appar och tjänster du redan använder snarare än det som normalt stängs av vid Hemreklam:Av. Till exempel att du får notiser från exempelvis Netflix ifall du redan är Netflix-användare.

När jag testat detta tidigare på 2021 och 2022-modeller blir det tyst med reklam. Mycket barnfilmer och liknande som annars presenteras. Men jag loggar också aldrig eller väldigt sällan in på de inbyggda apparna.

Permalänk
Medlem

När jag ska installera vissa appar kräver TVn att jag ska logga in med konto. Är det normalt? Måste jag skapa ett konto för LG-tv-appar alltså?

55C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

När jag ska installera vissa appar kräver TVn att jag ska logga in med konto. Är det normalt? Måste jag skapa ett konto för LG-tv-appar alltså?

55C1

japp blev tyvärr så iom C1 serien...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Oj vad jag hoovrade över köpknappen! Men har en bra TV hemma, så håller mig. Bra tips dock!

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Oj vad jag hoovrade över köpknappen! Men har en bra TV hemma, så håller mig. Bra tips dock!

Jag köpte en! Bättre TV för de pengarna går nog inte hitta i år.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C