SweClockers nya testsvit för grafikkort

Permalänk
Medlem

Intressant att ni väljer 2 ubisoftspel. 2 ubisoftspel som dessutom presterar onormalt dåligt på nvidia, finns ju mycket mer väloptimerade spel att välja mellan.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Det måste inte nödvändigtvis vara AAA-spel, men oftast är det den typen av titlar som väljs ut till följd av att de generellt pushar hårdvaran mer. Annars brukar inbyggda benchmarks värdesättas, alternativt möjlighet att hitta in-game slingor som är konsekventa mellan körningarna och med vettiga sparplatser för startpunkten. I det här fallet har vi haft lite "tur" i och med att 11 av 12 spel har inbyggda benchmarks, vilket är en lyx vi inte är vana vid.

Annars är det precis som du skriver att spelet inte får vara alldeles för purfärskt av patchskäl. 3-4 månader från release brukar vara ok, men ibland händer det att man behöver köra om ett spel helt från grunden på grund av en prestandahöjande (eller sänkande) uppdatering.

Chernobylite är helt klart lite av en udda fågel sett till typen av titlar vi brukar välja till sviten (vikt mot AAA). Men i det här fallet ville jag ha med något Unreal Engine-baserat spel, och då dök det upp på radarn som ett tungdrivet och visuellt tilltalande spel (samt att vi kan använda det för ray tracing-testerna). Att det hade en bra inbyggd benchmark skadade inte heller.

Tack för svar då förstår jag mycket bättre hur det går till! Skönt att de flesta är inbyggda och att ni inte tvingas göra egna slingor det blir konsekventa resultat gissar jag då.

Tråkigt att ni plockar ut äldre kort från testsviten men jag förstår också varför ni gör så när de blivit för långsamma men är riktigt intressant att jämföra äldre kort med nya och se hur generationerna har utvecklats. Skulle vara kul om ni kunde göra prestanda per watt från Kepler till Lovelace t ex med tanke på energikrävande senaste generationerna blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Intressant att ni väljer 2 ubisoftspel. 2 ubisoftspel som dessutom presterar onormalt dåligt på nvidia, finns ju mycket mer väloptimerade spel att välja mellan.

Inte för att vara sån, men det är tre Ubisoftspel: AC: Valhalla, Far Cry 6 och Watch Dogs: Legion. Det senare är marknadsfört som RTX-spel av Nvidia, de två förra marknadsfördes av AMD. Alla tre använder olika spelmotorer, man kan tänka sig att respektive spel är optimerat för respektive företags kort. Spelmotorerna för Far Cry 6 och AC: Valhalla kommer mest troligt att användas i fler spel i de serierna, mer oklart för Watch Dogs: Legions spelmotor, iom att den spelserien har ryktats läggas ner (om nu inte spelmotorn tas upp i andra spel isf).

Att tänka på är att de här nya testerna är omgjorda med uppdaterade drivrutiner samt att Resizable Bar är aktiverat. Sweclockers brukar annars återanvända gamla data ur sin databas, ofta från drivrutiner som kom med kortet första gången. Det innebär att värden i de gamla testerna mer speglar historiska inbördes positioner än nutida.

Optimalt borde alla korten testas om varje gång med de nyaste drivrutinerna, men det är nog för tidskrävande. Jämfört med de äldre testerna som inte har uppdaterade drivrutiner och är gjorda utan R-Bar är det så här det ser ut idag. AMD presterar bättre än tidigare jämförelsevis, och det kan kanske ge en psykologiskt upplevd känsla av att Nvidia presterar onormalt dåligt mot hur det "borde" se ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Inte för att vara sån, men det är tre Ubisoftspel: AC: Valhalla, Far Cry 6 och Watch Dogs: Legion. Det senare är marknadsfört som RTX-spel av Nvidia, de två förra marknadsfördes av AMD. Alla tre använder olika spelmotorer, man kan tänka sig att respektive spel är optimerat för respektive företags kort. Spelmotorerna för Far Cry 6 och AC: Valhalla kommer mest troligt att användas i fler spel i de serierna, mer oklart för Watch Dogs: Legions spelmotor, iom att den spelserien har ryktats läggas ner (om nu inte spelmotorn tas upp i andra spel isf).

Att tänka på är att de här nya testerna är omgjorda med uppdaterade drivrutiner samt att Resizable Bar är aktiverat. Sweclockers brukar annars återanvända gamla data ur sin databas, ofta från drivrutiner som kom med kortet första gången. Det innebär att värden i de gamla testerna mer speglar historiska inbördes positioner än nutida.

Optimalt borde alla korten testas om varje gång med de nyaste drivrutinerna, men det är nog för tidskrävande. Jämfört med de äldre testerna som inte har uppdaterade drivrutiner och är gjorda utan R-Bar är det så här det ser ut idag. AMD presterar bättre än tidigare jämförelsevis, och det kan kanske ge en psykologiskt upplevd känsla av att Nvidia presterar onormalt dåligt mot hur det "borde" se ut?

Ja 3 tom, ubisoft har ju flera studios så det kan vara anledningen till att det är blandad kvalitet.
I division 2 tex är prestandan toppen men valhalla e den väldigt svängig.

Visste inte att det var olika motorer för alla spel, så det e ju intressant att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tror han syfta på:
https://youtube.com/playlist?list=PL8mG-RkN2uTxLsQhOyM5TBgMHF...

där Intel har blåst nära 100k på att uppgradera LTT's anställdas hårdvara.
inte direkt muta men har svårt att tror att det inte påverka ens syn när man få 5k $ i näven att blåsa på vad man vill sålänge det innehåller en Intel CPU.

LTT känns ändå så pass proffsiga/rutinerade att det inte ska påverka något när det gäller recensioner, rekommendationer eller att Linus skulle "hålla tillbaka på sina åsikter". Han är rätt känd för sina hot takes på The WAN Show hehe.

Det kan snarare vara så att det är negativt för Intel inom LTT Media Group då långt under hälften fått en upgrade, så kan finnas folk som i smyg är avundsjuka. Men jag tror inte heller det är något som spelar större roll, at the end of the day.

Helt rätt att köra på Intels värsting i testbänkarna imo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Innan jag säger bakåtsträvare - Testsviten ska väl användas 1-2 år framåt så det känns vettigt att byta till Win11 nu.
Att många vägrat nya Windows är väl för att det inte gjort någon större skillnad. Har detta ändrat nu?
Önskar du Windows 10 siffror även i fortsättningen så finns det säkert någon sida där ute att vända sig till.
Själv har jag kört win11+ddr5 sen november och är nöjd.

Well, bakåtsträvare är nog fel ord, jag vill inte gå tillbaka till Windows 7. Men konservativ när det gäller att uppdatera Windows-version stämmer. Jag har ej testat Windows 11, men jag har läst en del. Känner inte riktigt att det finns någon anledning till att köra det helt enkelt. Som jag uppfattar det så är Win 11 relativt bra faktiskt, med några mindre saker folk sagt att de stört sig på.

Dock är det nog prestandan som känns som det som kanske tippar över vågen till Windows 11 fördel just med Intels 12000-seriens CPU:er då de hanterar P- och E-cores bättre, vilket gör den lite vassare och ofta resulterar i högre benchmark-poäng vs samma system på Win 10.

Jag tänker mest att när det kommer till tester så känner jag personligen (lite egoistiskt jag vet) att det blir som mest relevant när man faktiskt kan jämföra rakt av med den hård- och mjukvara som man använder just nu. Det känns som att vi precis är i en mellanfas. En lösning kanske skulle vara att göra en mycket begränsad del där man använder Windows 10, och Windows 11 för prestandaindex och primära speltesterna.

Blir det extra jobb? Yes. Värt det om det hjälper ~75%/3 av 4 användare här att jämföra grafikprestandan mer exakt med sitt nuvarande system (då CPU sällan flaskar)? Hell yes tycker jag. Jag planerar inte att uppdatera innan jag känner att det finns en rejäl fördel med det, och jag gissar att det finns fler som kommer hålla tillbaka något år till eller så. Enligt Steam Survey kör 71.26% Windows 10 och 21.23% Windows 11.

Sure, det kommer finnas att hitta på nätet. Dock föredrar jag allt som oftast SweClockers då de helt enkelt har mitt förtroende för att det görs ordentligt, med rutiner som lämnar så lite som möjligt åt slumpen. Vi vill ju inte skicka onödig trafik till andra sidor om det finns en möjlighet att ha ett begränsat test här heller.

Det är inte så att min värld rasar samman, men det hade varit kul och användbart imho - tror det tar mer än ett år för Win 11 att passera Win 10.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av krigelkorren:

Eller för att särskilja sig en aning med objektiva benchmarks från den där lilla skaran hårdvaru-siter som enbart tittar på resultat från ett Windows-perspektiv.

Sarkasm åsido, det är rätt många av top 100-spelen som fungerar på Linux idag och vad jag förstått det så är många av era spel benchmarkade via Steam-plattformen, Valve är ju trots allt dem som lägger mest energi på att lösa den biten som i princip hela industrin givit kalla handen tidigare.

Så personligen tror jag inte att det hade medfört så extremt mycket merarbete att ha en extra SSD med en Linux-dist och något benchmark-tool i testburken/sviten.
-Låt inte blodtrycket stiga för högt nu, ni kan simma lungt för i 99% av fallen handlar det ändå om Windows spel som körs med kompatibilitetslager, så ni simmar inte allt för långt ifrån ankdammen när det kommer till vad ni benchmarkar för plattformar ändå.

Tro mig. Det gör det.

Förutom fler tester så ska det göras fler diagram, och behövs en egen Linux-sida med test till.
Det blir mycket mer jobb för väldigt liten vinst i det här fallet (enligt mig).

Permalänk
Medlem

Chenobylite

Skrivet av JonasT:

Det måste inte nödvändigtvis vara AAA-spel, men oftast är det den typen av titlar som väljs ut till följd av att de generellt pushar hårdvaran mer. Annars brukar inbyggda benchmarks värdesättas, alternativt möjlighet att hitta in-game slingor som är konsekventa mellan körningarna och med vettiga sparplatser för startpunkten. I det här fallet har vi haft lite "tur" i och med att 11 av 12 spel har inbyggda benchmarks, vilket är en lyx vi inte är vana vid.

Annars är det precis som du skriver att spelet inte får vara alldeles för purfärskt av patchskäl. 3-4 månader från release brukar vara ok, men ibland händer det att man behöver köra om ett spel helt från grunden på grund av en prestandahöjande (eller sänkande) uppdatering.

Chernobylite är helt klart lite av en udda fågel sett till typen av titlar vi brukar välja till sviten (vikt mot AAA). Men i det här fallet ville jag ha med något Unreal Engine-baserat spel, och då dök det upp på radarn som ett tungdrivet och visuellt tilltalande spel (samt att vi kan använda det för ray tracing-testerna). Att det hade en bra inbyggd benchmark skadade inte heller.

Det blir fler kort i sviten till den första recensionen som den används. @CrispVanDahl är i full gång med att lägga till kort.

Ray tracing får en separat del senare till första recensionen, med fyra spel från vanliga sviten och några syntetiska tester från 3DMark. När det kommer till tester gällandes PCI Express-versioner samt VRAM-gränser så kommer det hanteras lite case-by-case eller i separata artiklar.

Hej, jag tittade lite på Chenobyliteslingan då spelet verkar intressant men jädrar vad det var dålig upplösning och frågan blir då, vad var orsaken.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Du ställer dig väldigt negativ till en teknik som ger så extremt mycket i många spel med korrekta miljöer bara för att det ger ett prestandatapp, RTX är en "lyxprodukt" och därav gör sig där i spel där man inte måste ha 100+fps. Är väl bra att Nvidia kommer med nya saker.

Det jag vill säga är att du ställer dig negativt till en teknik du inte direkt betalar extra för ej heller så behöver du inte ha den på om du inte gillar prestandatappet.

Det handlar väl om ren åsikt då- jag tycker inte att RT gör så oerhört mycket för spelupplevelsen- mer kanske om man tittar på tech demos etc. Flera gånger har jag kännt att det ger en sämre upplevelse.

Jag körde igenom en bra bit av Cyberpunk 2077 med ett 2080S RT on, och sedan resten med 6800XT RT av. Spelupplevelsen var på det stora hela enormt bättre med RT av, då det faktiskt kändes stabilt.

Jag återbesökte det senare med ett av mina 3090 och ja, där var det okej med RT on, men då är vi väl lite ute ur "en teknik du inte direlt betalar för" territoriet eller?

Vet inte vad du menar med att det är en lyxprodukt- det är väl ändå din åsikt och inget uttalat att det handlar om low fps spel?
Glöm inte att nvidia hypade BFV som första RTX spel om jag minns rätt. Köpte ett 2060 specifikt för att testa det och det var inte spelbart med RT innan en del patchande skedde.
Fortnite och COD har ju öven RT, doom eternal har RT. Skulle argumentera att Doom har en särdeles stabil implementering dessutom vilket kör hem punkten att det inte precis är omöjligt att göra det bra för hög FPS - det är bara inte alla som gör det.

Det är inte RT i sig jag är negativ mot oavsett utan de halvbakta implementeringarna som kommer just utav att prestandan inte finns där för att köra fullt RT GI helt och hållet - senaste exempel är dying light 2 där der ser bra ut ändå men knappast är real-time då du kan vända dig och se uppdateringen av GI på väggar släpa efter. Verkligen inte "it just works".

Sagt det förut men får väl upprepa igen - enda riktigt bra fully ray traced spel jag sett, fortfarande, är Teardown vilket är hårdvaruagnostiskt. Metro är bra, men kömmer fortfarande ikte att det är redo för GI i så komplex spel medan grafik anpassad för att faktiskt köra GI gör sig bättre.

Men- allting är åsikter och jag får ha åsikter precis som du får.

Jag har sedan RT dök upp haft 2060, 2080S, 3090 och 6800XT så det är inte som att jag inte testat RT eller hårdvaran rätt rejält vid detta laget, jag anser mig därav ha rätt till min egen åsikt.

Med tanke på priserna på nvidiakorten är jag extremt skeptiskt till uttalandet att det inte skulle vara något man betalar för - 2080 släpptes för samma MSRP som 1080Ti med pinsamt liten prestandaökning, största skillanden mellan dem var just RT och tensor cores. Jag skulle argumentera att man absolut betalar för det om man vill ha ett grafikkort även om man inte ens tänkt spela spel med RT.

Jag tycker om att utvecklingen gör framåt- men tycker att det var en väldigt missvisande och överdriven marknadsföringkampanj runt RT.

Hursomhelst var min poäng inte "RT dåligt" utan "RT inte i samma värld av framsteg som VR" vilket också är min åsikt givetvis.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag ser att ni glömde skriva att ni även kommer att testköra med lämplig GNU/Linux-dist.

Behövs det när phoronix har så mycket tester med linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon343162:

Även om AMD's kommande DDR5-plattform utklassar intel's Raptor Lake med 250% så kommer nog alla influensers och dessa tekniksidor att välja Intel Nvidia framför AMD, varför? Ingen aning.

Nvidia RT är ganska så 'meh' inte värt det lilla för den stora prestandaförlusten om man spelar med en 144-250hz skärm.

Intel med sina hungriga prollar..

Förstår inte vad du retar upp dig på och du låter bara som en arg fanboy i mina öron. Givetvis användar recensionsidor av det bästa tillgängliga när de gör en testbänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

För att ta hand om den där stora mängden Linux-gejmers.

Vilken jävla arrogant inställning. Bra jobbat! Fortsätt trycka dit de där idioterna som försöker köra system på ett sätt som inte vi andra normala windows gejmers inte gör. Det får absolut inte bli en förändring till ett mer öppet system där ingen ens får betalt sponsorpengar!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ThurahT:

Vilken jävla arrogant inställning. Bra jobbat! Fortsätt trycka dit de där idioterna som försöker köra system på ett sätt som inte vi andra normala windows gejmers inte gör. Det får absolut inte bli en förändring till ett mer öppet system där ingen ens får betalt sponsorpengar!

Ville inte framstå som arrogant men att begära rigorös, tidsslukande testning av ett operativsystem som nästan ingen använder till spelande är rätt mycket begärt. Det var givetvis med glimten i ögat.

Phoronix är ju annars en bra nishad site som täcker det behoven.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Pauls711:

Hej, jag tittade lite på Chenobyliteslingan då spelet verkar intressant men jädrar vad det var dålig upplösning och frågan blir då, vad var orsaken.
Mvh Paul

Youtube har en tendens att komprimera sönder vissa spelslingor, men det kan också vara värt att kolla att spelaren inte defaultade till 480p (vilket den gjorde för mig senast).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Förstår inte vad du retar upp dig på och du låter bara som en arg fanboy i mina öron. Givetvis användar recensionsidor av det bästa tillgängliga när de gör en testbänk.

Jag använder både Nvidia och Intel.

AMD och AMD.

Varför har Swec endast haft Intel på alla sina plattformar? och kom inte och säg, ''iNTeL äR BäSt''

Du tror inte Intel smugglar in lite checkar till Swec?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon343162:

Jag använder både Nvidia och Intel.

AMD och AMD.

Varför har Swec endast haft Intel på alla sina plattformar? och kom inte och säg, ''iNTeL äR BäSt''

Du tror inte Intel smugglar in lite checkar till Swec?

För att Intel presterat bättre när de uppgraderat?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon343162:

Jag använder både Nvidia och Intel.

AMD och AMD.

Varför har Swec endast haft Intel på alla sina plattformar? och kom inte och säg, ''iNTeL äR BäSt''

Du tror inte Intel smugglar in lite checkar till Swec?

Jag har varit med och byggt samt valt ut delar till samtliga testriggar i den där listan, och måste tyvärr göra dig besviken att inga checkar från Intel var inblandade.

Den enkla anledningen att Intel varit processorvalet vid respektive tillfälle är för att de haft bäst spelprestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Jag har varit med och byggt samt valt ut delar till samtliga testriggar i den där listan, och måste tyvärr göra dig besviken att inga checkar från Intel var inblandade.

Den enkla anledningen att Intel varit processorvalet vid respektive tillfälle är för att de haft bäst spelprestanda.

Varför inte köpa AMD's bästa när den släpps? T.ex invänta 15e September AM5.. Jag kan lova ni inväntar Intels motsvarande på diverse generation, men ni kan inte invänta AMD's motsvarande på diverse generation..

Om du förstår vad jag menar.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon343162:

Varför inte köpa AMD's bästa när den släpps? T.ex invänta 15e September AM5.. Jag kan lova ni inväntar Intels motsvarande på diverse generation, men ni kan inte invänta AMD's motsvarande på diverse generation..

Om du förstår vad jag menar.

För att det är helt enkelt inte hållbart rent tidsmässigt att vänta in något, oavsett det är AMD eller Intel. Innan jag slutade så var jag med och byggde ihop första riggen och började testa runt lite. Det var ett par månader sen, det tar sjukt lång tid att bygga ihop nya testsystem så att vänta på en processor som släpps i september när det ryktas om kort samma månad funkar bara inte.

Och ja, jag förstår vad du menar. Du gillar AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Varför inte köpa AMD's bästa när den släpps? T.ex invänta 15e September AM5.. Jag kan lova ni inväntar Intels motsvarande på diverse generation, men ni kan inte invänta AMD's motsvarande på diverse generation..

Om du förstår vad jag menar.

Skrivet av Kenneth:

För att det är helt enkelt inte hållbart rent tidsmässigt att vänta in något, oavsett det är AMD eller Intel. Innan jag slutade så var jag med och byggde ihop första riggen och började testa runt lite. Det var ett par månader sen, det tar sjukt lång tid att bygga ihop nya testsystem så att vänta på en processor som släpps i september när det ryktas om kort samma månad funkar bara inte.

Och ja, jag förstår vad du menar. Du gillar AMD.

För att inte tala om de buggar och allt som en ny plattform innebär.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har 980PRO SSD installerad.
Tillsammans med AMD Ryzen 5-CPU och SSD 980. Nu är den SSD lite slö, nyttjar ca 10% av vad kanalen kan ta men fanns inga bättre just då jag köpte den.
Startupen av Windovs går lite snabbare numer. När väl moderkortet gjort sina starter och operativet börjar installeras så tar de 5 - 10 sek så är Windows igång. Man står ut med att vänta på uppstarterna i vart fall numer. Vet inte hur det går med en Intel men de brukar ha dubbla uppstarter ibland. Fast de kan bli överhettade ibland om de får jobba för mycket.

Permalänk

RTX 4090 kommer ligga på 269 poäng i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

RTX 4090 kommer ligga på 269 poäng i 4k.

Nah, 253 poäng.

Edit: Har sagt det förr, Swec borde ordna en gissningstävling där vinnaren vinner ära, berömmelse, prinsessan och halva riket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tro mig. Det gör det.

Förutom fler tester så ska det göras fler diagram, och behövs en egen Linux-sida med test till.
Det blir mycket mer jobb för väldigt liten vinst i det här fallet (enligt mig).

Beror nog mest på vad man ämnar köra för tester i så fall. T.ex. en Steam Deck och nuvarande testsystemet vore ju kul att se hur de presterar samt hur prestandanivån utvecklas över tid. Om inte möjligt direkt mot Windows resultat (Spel som Fortnite är väl t.ex. aktivt blockerade på Linux-plattformen) så åtminstone med möljigheten att jämföra mot tidigare resultat från Linux-plattform. Något lär ju vara bättre än inget.

Man borde (enl. mig) kunna regga sweclockers som profil hos ex. https://openbenchmarking.org/ och sedan köra en runda eller två med PTS när det börjar dra ihop sig.
Resultaten för körningarna finns ju sedan tillgängliga där med grafer och allt, och profilens system/körningar kan visas publikt om man så vill. Bara att länka körningen till i artikeln.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur ni gjort testerna, men för mig i min ryzen rig så får 6900x bättre fps i nästan alla spel än ett 3090ti. Bytte nyss upp mig till ett rx6950 (samma chip, men lite hörge clock) och det värsta 3090 jag provat i samma maskin ligger halvvägs i vissa fall i fps.

Som vanligt skiter jag i "raytracing" då det ser alla ting ut att vara fake och konstlade (eller fula) precis som "post processing var en stor grej förr för att få spel att se ut som skit. (Guild wars 1 vär värsta exemplet, såg fint ut utan pp, men förjävlig med det påslaget, finns hundratals exempel, men Risen serien kommer direkt till mitt minne, alla spel var ospelbara med pp påslaget, till och med fyran)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Har 980PRO SSD installerad.
Tillsammans med AMD Ryzen 5-CPU och SSD 980. Nu är den SSD lite slö, nyttjar ca 10% av vad kanalen kan ta men fanns inga bättre just då jag köpte den.
Startupen av Windovs går lite snabbare numer. När väl moderkortet gjort sina starter och operativet börjar installeras så tar de 5 - 10 sek så är Windows igång. Man står ut med att vänta på uppstarterna i vart fall numer. Vet inte hur det går med en Intel men de brukar ha dubbla uppstarter ibland. Fast de kan bli överhettade ibland om de får jobba för mycket.

Ibland? Alla Intelprocessorer måste köra en lightversion av Minix innan de startar alls. Min nya ryzen tar ett par sekunder att boota linux eller windows, mitt gamla "as" med 44 cores tog över 1m 20 sek att starta voidlinux, 2 min att starta ubuntu och ungefär lika att starta windows 7/10.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Fundering: I nya testsvitens Time Spy 4K är totalpoäng högre och grafikpoäng lägre för tex 3090 - ijmf med samma test och samma kort i föregående testsvit.

Det är förvisso liten skillnad men vetgirig som man är, vad beror det på?

Permalänk

Prestandaindex

Vad kallas detta på engelska? Kan det vara performance index??

Visa signatur

Fractal Design Define R5 (Titan) i7-6700K 4,6Ghz, 16GB, 500GB SSD, GTX980 Ti, ASUS ROG SWIFT PG278Q (IPS)
Fractal Design Define, 3600x, 32GB, 500GB m2, 2070super

Alienware R3 i7-7700HQ, 16GB, 512GB SSD m2, GTX 1060 6GB
Gpu låda 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

RTX 4090 kommer ligga på 269 poäng i 4k.

Jäklar. Jag tror du är löjligt nära*.
Jag var för pessimistisk.

*(relativa skillnaden i Time Spy 4K återspeglar ganska bra relativa skillnaden i nya testsvitens Prestandaindex för 4K. enl en läcka är 4090 1.83 ggr snabbare än 3090 i Time Spy 4K. det kommer förstås inte stämma exakt men om vi för skojs skull tar 3090s prestandaindex på 147 och multiplicerar med 1.83 så hamnar vi på...just det, 269! samma "taktik" för 4080 16G lägger den på 200 prick)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

RTX 4090 kommer ligga på 269 poäng i 4k.

Jäklar vad nära du var så här med facit i hand!