Nvidia Geforce RTX 4090 "Ada Lovelace" – inflation i pris och prestanda

Permalänk
Medlem

Ja tack, ett sådant.
I wish, alldeles för sjuka pengar för min ekonomi Tom billigare 4080 kortet är alldeles för dyrt ;/
Och vettiga 3e parts korten kommer ju bli ännu dyrare.

Får väl se vart 4070 landar. Men ser ju inte så hoppfullt ut direkt.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl närmast om man ens ska recensera kort som inte är tillgängliga på den svenska marknaden?

Eller räcker det för Nvidia att sälja ett luftslott för att få PR och gratisplats på SweC framsida?

Märklig situation. Helt rätt att inte ge något betyg.

Permalänk
Medlem

2kliksPhilip jämförelse video med 4090 gentemot 3080 :

Satan vilken prestanda ökning.. Har sagt hela tiden att jag sitter lugnt i båten med mitt 3080 kort, men när man lirar 4K lite emellanåt så blir man ju lite sugen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men satiken också ... hade inte förväntat mig att den skulle ha en SÅ jäkla stor prestandaökning i 4K. Nu blir jag kluven ... den har fortfarande galet hög energiförbrukning och kostar något hemskt, men prestandan är förstås lockande pga att jag just har köpt en ny 4K 144 Hz-skärm pga att min gamla 4K 60 Hz-skärm plötsligt havererade.

Nåja, brådska finns det ingen anledning till, lugn och fin i båten, ska vänta på andra icke-idiotdyra kort och särskilt se vad AMD har att erbjuda.

Och som jag sagt förut, mitt 3090 har redan för hög energiförbrukning, så inte fasen vill jag ju ha något ännu värre, om jag kan undvika det.

Titta på grafen endast för grafikkort så ser du att 4090 drar marginelt mer än 3090, blir ju lite lurad av grafen för hela systemet då testet med 4090 troligen ger högre CPU-belastning.

Skrivet av Svampungen:

En tanke som jag genast slås av och som stör mig lite:
Som många av alla här antagligen vet är det som att jämföra äpplen med päron när man pratar om samsungs 8nm med 7nm från tsmc och att ett hopp från 8nm samsung till 4 nm tsmc innebär någon slags linjär prestandaförbättring på 50%.

Hade kanske varit på sin plats att konvertera detta till faktiskt storlek på motsvarande bolags tillverkningsprocess i form av transistoror/mm2, alt. en prestandajämförelse (eftersom att prestanda/transistor/watt antagligen skiljer sig markant mellan de olika bolagens (benämningsmässigt) jämförbara storlekar 7/8nm).

Har ni på sweclockers funderat något kring detta och hur ni ska tala om olika bolags tillverkningsprocesser så att det blir mer begripligt och hur man på ett realistiskt sätt kan jämföra dessa?

Är det inte precis det dom förklarar i stycket du citerar?

"Resultatet är att Nvidia enligt sina officiella siffror inte enbart dubblerat utan nästan tredubblat transistordensiteten jämfört med Ampere. "

Dom går från 45MMTr/mm² till 125MTr/mm² om man jämför nvidias siffror från GA102 till AD102, alltså nästan tredubblas densiteten.

Och att hur dom olika noder skiljer sig går dom ju mer in på i detta stycke.

Med arkitekturen Ada Lovelace tar Nvidia klivet över till TSMC:s 4-nanometersteknik, som är en smärre förbättring av bolagets 5 nanometer med 6 procent högre transistordensitet. Det här är den mest moderna tillverkningstekniken som finns tillgänglig idag och intressant är att Nvidia här gör något så ovanligt som att ta två kliv ned på tillverkningstrappan.

Föregående arkitektur Ampere i Geforce RTX 3000-serien tillverkas av Samsung på en teknik kallad 8 nanometer, vilken är en optimerad variant av bolagets 10 nanometer men med 10 procent högre transistordensitet. Hade Nvidia följt traditionen skulle nästa steg varit 7 nanometer eller ett derivat likt 6 nanometer, men med Ada Lovelace kliver de alltså över detta. Resultatet är att Nvidia enligt sina officiella siffror inte enbart dubblerat utan nästan tredubblat transistordensiteten jämfört med Ampere. Nvidia har med andra ord haft en rejäl transistorbudget att leka med när de utvecklat Ada Lovelace med tillhörande grafikkort i nya Geforce RTX 4000-serien.

Generellt så pratar man inte så mycket om MTr/mm² när man pratar generellt om noder då olika kretsar kan skilja sig väldigt mycket i hur många transistorer man kan använda per given yta. Man kan ju prata t ex om hypotetisk densitet (till exempel för minnes-celler), men då skulle det krävas att halvledtillverkare faktiskt börjar rapportera det. Därför är det nästintill branchstandard att man endast pratar om procentell-förbättring vid liknade krets-design mot tidigare noder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robocrap:

Känns mer och mer som att man ska gå över till konsolspelande framöver. Billigare att köpa en ny PS5 Pro när man behöver uppgradera..

Det har väl alltid vart billigare att lira på konsol än PC? Knappast någon nyhet att det kostar att ligga på topp...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra prestanda i höga upplösningar, helt klart! Bättre än jag trodde.

Blir nog till att jaga fatt på ett 4090FE.. suck.. det är så stökigt att de inte behagar sälja sin skit direkt till oss svennar på Nvidia.com. Fan ta dom! (Hörde jag bojkott?)

Nån som är sugen på ett 3090FE så håll utkik i annonserna här om ett par veckor..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Någon som har adressen till Tomten? Behöver skriva brev...

Tähtikuja 2, 96930 Rovaniemi, Finland

Permalänk
Medlem

Förklara för barnen varför de fryser i vinter för vi inte kan betala värmen för pappa behövde köpa ett 4090 så han får några extra FPS. De förstår säkert.

Skämt å sido så kommer jag inte köpa detta. Finns viktigare saker i livet än FPS till vilket pris som helst. Spelar hellre Mario med dottern utan att frysa hemma.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förklara för barnen varför de fryser i vinter för vi inte kan betala värmen för pappa behövde köpa ett 4090 så han får några extra FPS. De förstår säkert.

Skämt å sido så kommer jag inte köpa detta. Finns viktigare saker i livet än FPS till vilket pris som helst. Spelar hellre Mario med dottern utan att frysa hemma.

Det är väl ingen som kommer att frysa när det där kortet är igång

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Det här såg ju faktiskt så bra ut som man kunde hoppas på. Visst 3090 begagnat för 9isch är ingen dålig grej. Men som det här ser ut borde även 4080 12gb prestera snäppet bättre än 3090 och då blir det spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Frågan är väl närmast om man ens ska recensera kort som inte är tillgängliga på den svenska marknaden?

Eller räcker det för Nvidia att sälja ett luftslott för att få PR och gratisplats på SweC framsida?

Märklig situation. Helt rätt att inte ge något betyg.

På ett sätt håller jag med, men dels så presenteras här en ny generation kort vars arkitektur är intressant och dels så skiljer sig inte korten inom samma generation så väldigt mycket prestandamässigt som de gjorde förr. Så även om FE inte säljs här är det förstås intressant hur det presterar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Ah! Äntligen dags att byta ut hela systemet! Raptor Lake + Ada Lovelace it is.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Som sagt, imponerande prestanda, men varför är det sånt gigantiskt gap mellan max och min-fps i alla tester?

För att kortet blir CPU bundet, så dyker den mer när CPUn inte kan leverera, desto snabbare gpu desto större dipps.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Helt ointressant för mig, kör inte 4k och kommer inte att göra på ett bra tag. Helt nöjd med 3440x1440 för mina behov, RTX3080 duger bra än så länge.

Sen att det är galet dyrt och drar massor av ström är heller inga pluspoäng, men som sagt, kan ändå inte utnyttja det med nuvarande skärm.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Blir ju mycket spänd på att se vad man hittat på med 4070/4060 modellerna och hur de presterar jämfört med sina föregångare. 4090 är inte alls i min prisklass eller vad jag någonsin kommer att använda mig av. Utan ett bra/bättre kort till en 1440p skärm i en "hygglig" prisbild utan att man får sälja sin ena njure för att ha råd med ett kort.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Blir ju mycket spänd på att se vad man hittat på med 4070/4060 modellerna och hur de presterar jämfört med sina föregångare.

För 4070 vet vi ju det redan, presterar ungefär som ett 3090, kostar ungefär som ett 3090 och kallas ett 4080.

Permalänk
Medlem

RTX 40-serien -- När man får sälja Anus för att ha råd att köpa Asus.

Nu är ju detta visserligen "bara" RTX 4090, ett kort som i princip ingen normal gamer köper, så prissättningen just här är väl inte mycket att orda om sett till hur mycket värdet på SEK fallit. Det som är den stora cancern i sammanhanget är att de ska ta 16500 kr för det bästa volymkortet p.g.a. att det figurerar drivor av 30-serien eftersom Samsung aldrig lyckades få fram tillräckligt med kretsar när kunderna ville ha dem. Istället kom vågen av leveranser när showen nästan är över för 30-serien.

En stor del av detta är Samsungs fel, och med tanke på det bedrägliga beteende de uppvisat kring sina lagringsenheter där de satt högre siffror på sämre enheter så ska de få slippa mig som kund helt och hållet i något decennium framåt åtminstone.

Tyvärr styrs också priserna av konsumenter som gick och plundrade pensionskontot för att köpa ett RTX 3080 för samma pengar som 4080 16 GB kommer kosta nu. Bra jobbat gubbar. 👌

Finns det ens någon prognos för när de sålt ut lagren av 30-serien? Är det ett par årsförbrukningar av den globala efterfrågan som ligger och ruvar på hyllorna?

Skrivet av Jafka:

Finns dock inga roliga spel att köpa längre som kräver dessa grafikkort.

Nej, det är nu vi ser effekterna av Corona-nedstängningarna komma som ett tåg i en porslinsaffär, så det är inte konstigt att spelbranschen inte får fram några AAA-titlar med t.ex. DirectStorage som skulle släppts för längesen. Kan inte komma på när jag såg sådan stagnation på spelmarknaden senast.

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=60yFji_GKak&t=1208s&ab_channe...

70% power target ger ca -5% prestanda i spel!

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Titta på grafen endast för grafikkort så ser du att 4090 drar marginelt mer än 3090, blir ju lite lurad av grafen för hela systemet då testet med 4090 troligen ger högre CPU-belastning.

Är det inte precis det dom förklarar i stycket du citerar?

"Resultatet är att Nvidia enligt sina officiella siffror inte enbart dubblerat utan nästan tredubblat transistordensiteten jämfört med Ampere. "

Dom går från 45MMTr/mm² till 125MTr/mm² om man jämför nvidias siffror från GA102 till AD102, alltså nästan tredubblas densiteten.

Och att hur dom olika noder skiljer sig går dom ju mer in på i detta stycke.

Med arkitekturen Ada Lovelace tar Nvidia klivet över till TSMC:s 4-nanometersteknik, som är en smärre förbättring av bolagets 5 nanometer med 6 procent högre transistordensitet. Det här är den mest moderna tillverkningstekniken som finns tillgänglig idag och intressant är att Nvidia här gör något så ovanligt som att ta två kliv ned på tillverkningstrappan.

Föregående arkitektur Ampere i Geforce RTX 3000-serien tillverkas av Samsung på en teknik kallad 8 nanometer, vilken är en optimerad variant av bolagets 10 nanometer men med 10 procent högre transistordensitet. Hade Nvidia följt traditionen skulle nästa steg varit 7 nanometer eller ett derivat likt 6 nanometer, men med Ada Lovelace kliver de alltså över detta. Resultatet är att Nvidia enligt sina officiella siffror inte enbart dubblerat utan nästan tredubblat transistordensiteten jämfört med Ampere. Nvidia har med andra ord haft en rejäl transistorbudget att leka med när de utvecklat Ada Lovelace med tillhörande grafikkort i nya Geforce RTX 4000-serien.

Generellt så pratar man inte så mycket om MTr/mm² när man pratar generellt om noder då olika kretsar kan skilja sig väldigt mycket i hur många transistorer man kan använda per given yta. Man kan ju prata t ex om hypotetisk densitet (till exempel för minnes-celler), men då skulle det krävas att halvledtillverkare faktiskt börjar rapportera det. Därför är det nästintill branchstandard att man endast pratar om procentell-förbättring vid liknade krets-design mot tidigare noder.

Förstår inte hur jag missade just denna mening: "Resultatet är att Nvidia enligt sina officiella siffror inte enbart dubblerat utan nästan tredubblat transistordensiteten jämfört med Ampere", lol. Men mina funderingar kvarstår och det vore hemskt intressant om man lyckades (förstår såklart också, vilket du även antyder, att det är extremt komplicerat) ta fram någon metod så att man kunde jämföra de olika tillverkningsnoderna hos tsmc, intel, samsung. Vidare hade det ju kunnat leda att man mer exakt kan begripa hur stor del av förbättringarna, en generation till en annan (när vi talar om cpuer eller gpuer), som kan härledas till arkitektoniska förbättringar kontra tillverkningsnodstekniska. Förstår att denna frågeställning inte passar in just här i denna tråd, men bara något jag kom på efter alla vändor och snack om "7,8,5,6,4 nm".

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem

RDNA3 är mycket mer intressant. Tror dom kommer klå Nvidia på fingrarna

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är impad. Hade själv dragit ner power target till 60-70 % och haft ett sjukt effektivt grafikkort.

...bara den lilla grejen att jag aldrig skulle lägga 25000 kr på en GPU. Inte förrän jag har allt annat i livet iaf.

Men endå imponerad av allt utom priset. Bra jobbat Nvidia, nu är det snart AMD's tur!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospojken:

samtidigt som kortet drar -30% energi

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter två år lanserar Nvidia åter en ny arkitektur, som levererar extra allt i stora lass jämfört mot Geforce RTX 3000-serien.

Läs hela artikeln här

Skit också... var det sån skillnad. Hade inte tänkt uppgradera 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

RDNA3 är mycket mer intressant. Tror dom kommer klå Nvidia på fingrarna

Defintivt ett fall av "tror det när jag ser det" men skulle nog säga som så att såvidare inte de lägre lovelace-korten är ännu bättre än detta indikerar så kan nog rdna3 vara mer attraktivt för min del om AMD försöker hålla vettig prisnivå men undrar verkligen om de kan/vill få ut ett flaggskepp som toppar detta.

Sweclockers index indikerar att 4090 har ca 204% prestandan av mitt 6800XT till 209% av priset (techpowerups index indikerar dock 184% prestandan, vilket är brutalt det med) så känner jag jag ändå ligger bra till pris/prestandamässigt, och känner inte att jag egentligen lider av dålig prestanda i något jag spelar för tillfället.

10499kr för ett bra 6800XT vid launch kändes ändå så dyrt, men fortfarande bra beslut två år senare.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Prestandan, speciellt i 4K är för första gången superb.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

När 3000-serien kom var ju 3080 och 3070 bäst FPS/krona. Endast liten ökning i FPS till ett betydligt högre pris om man tog det 3090.

Nu verkar ju 4090 ligga runt samma FPS/krona som 4080 16/12GB om man går enligt det som släppts. Hade det inte varit att kronan är så värdelös idag hade det nog kliat enormt i köptarmen.

Permalänk

Funderar på att sälja bilen , sedan köpa en billigare bil plus ett 4090

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

RDNA3 är mycket mer intressant. Tror dom kommer klå Nvidia på fingrarna

Ur vilken aspekt? Jag tror varken raster eller raytracing jmf med 4090, men raster som den större 4080 åtminstone hoppas jag på. Rt kommer de ligga en gen efter på ca vilket folk kommer att påpeka ungefär lika ofta som för 3000-serien mot rx6000-serien. Jag hoppas det blir likartade effektivitets-siffror från rdna3 och jag tycker deras teknik är mer spännande med chiplets, inte en jättelik best.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Finns ingen chans att få tag i det i Sverige? Har en vän i England som kunde skicka men såg att det skulle bli ca 5k i moms i tullen 😭

Permalänk
Medlem

"I fronten sitter en fläkt i fronten på grafikkortets baksida, som blåser mot en kylfläns och ut genom framsidan. På grafikkortets bakre del sitter fläkten i på framsidan och blåser rakt mot kretskortet och ut ur chassits baksida."

Nån annan som är förvirrad vad som är bak och fram här!? 🤪