Priskoll: Geforce RTX 4090 från partnertillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kroella:

Märklig timing, går man nu in på Inet så är kundservice stängd idag pga utbildning 😂😂

Hade tänkt ringa dem idag och fråga angående min beställning (jag fick ju orderbekräftelse igår men det står i ordern att kortet ska vara i lager den 14/11), men såg precis som du att kundservicen är stängd idag. Riktigt dålig timing 😝

Permalänk
Skrivet av akjells:

Loggade in 15:10 i går och då var alla kort slut.
Nån som vet när dom kommer få in fler 4090? Var det så här i alla länder att hela lagret bara försvann på några minuter?

Inet verkar tro att de får in fler ASUS TUF om en månad.

Shark Gaming har fortfarande inne flera modeller. Det verkar ha varit ganska lätt att få tag på ett kort i staterna.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Gällande kostnaden.

Om man köper ett 4090-kort för 25k, säljer 3090 FE kortet man köpte för två sedan för säg 8k, och sen har 4090-kortet i 24 månader (tom nästa arkitektur), då kommer de nya kortet ha kostat 710kr/månaden.
(Finns ju också en initialkostnad för 3090 FE kortet, men det kortet kan ha delvis betalts genom att ett äldre kort sålts, och även de haft en "månadskostnad". Sen kommer man ju kunna sälja 4090-kortet om två år.)

Är man istället sportnörd och betalar för viaplay total, så kostar det 549kr/mån.

Inte då för att jag skulle få för mig att skaffa ett 4090-kort eller viaplus total.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Tror du det är någon / några som köpt 4090 på avbetalning?

Självklart har folk gjort det, det finns trots allt folk som köper mobiler på avbetalning.

Permalänk
Medlem

Komplett har fått in en hel del kort igen

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Och är man inte sportnörd så kanske man gillar att ta foton på sin mat och lägga upp dem på instacrap och då passar ju en iphone 14 plus 512Gb med applecare+ som handen i handsken, bara 20,3k! Sen kommer ju iphone 15 plus nästa år så då blir det ju att köpa nytt igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

+1
Samma sak varje gång det släpps nått nytt och dyrt. Att folk har pengar sparade på konton för oförutsedda utgifter eller för roliga grejer är helt främmande tydligen.

Förstånd för det när man hör hur många kollegor på tidigare jobb som lever lön till lön och knappt har råd att vara hemma pga sjukdom eller dyl.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

15:05 är tidsstämpeln på mailet, men var nog färdig 15:02 på inet.se

Min order har nu blivit skickad idag. Kanske finns flera bakomliggande orsaker till detta, högt tryck, dom kanske inte lägger upp alla kort som tillgängliga för att sedan bearbeta rad för rad manuellt för att inte sänka sidan/systemet för mkt, eller annan valfri spekulativ tanke 🙂

Tror jag var färdig runt 15:02:30 och fick mailet 15:04, osis. Men grattis till att din order skickats Då har du något roligt att pyssla med i helgen.

Skrivet av Kroella:

Märklig timing, går man nu in på Inet så är kundservice stängd idag pga utbildning 😂😂

Haha de behövde ett break efter anstormningen

Skrivet av källarinvånare:

<Uppladdad bildlänk>
Shark Gaming har fortfarande inne flera modeller. Det verkar ha varit ganska lätt att få tag på ett kort i staterna.
https://www.youtube.com/watch?v=bJbd_kmj7QQ

Man undrar ju om någon fått ett tidigare datum än 14e Nov?

Jag läste att det inte heller var några problem att få tag på kort i UK.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Inte varje dag ASUS glider in som billigast.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Inet nämnde på sin Facebook att hade 200 kort till försäljning, inte illa trots allt. Sen är det ju galet att de förvann på 10 minuter (Gigabyte modellen vara väl den som "överlevde" längst).

Vidare skrev de att de förväntar sig få flera leveranser de kommande veckorna men att inget är spikat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Min order har nu blivit skickad idag. Kanske finns flera bakomliggande orsaker till detta, högt tryck, dom kanske inte lägger upp alla kort som tillgängliga för att sedan bearbeta rad för rad manuellt för att inte sänka sidan/systemet för mkt, eller annan valfri spekulativ tanke 🙂

Det var minst 2 pers här som fick nekad order för de försökte betala med faktura så korten gick vidare i kön, en till dig då, lyckos här är det fortfarande gult.

Står 15:e nov för mig nu. oof.

Permalänk
Medlem

Finns många zotac på Komplett i lager.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem

Hade folk bojkottat dessa kort hade nvidia fattat att privatpersoner inte är så sugna ge 2 månadslöner för ett satans grafikkort... ni spelar dom bara i händerna tack för den utvecklingen..... snart kommer folk ta banklån för att köpa grafikkort....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hade folk bojkottat dessa kort hade nvidia fattat att privatpersoner inte är så sugna ge 2 månadslöner för ett satans grafikkort... ni spelar dom bara i händerna tack för den utvecklingen..... snart kommer folk ta banklån för att köpa grafikkort....

Det finns massor av grafikkort som INTE kostar över 22k......... ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Proshop har också ett gäng kort i lager nu, Inklusive Asus TUF.

(Och som andra nämnt. Komplett har 125+ Zotac-kort i lager)

Permalänk
Medlem

Nämen kanske skulle 'investera' i quad sli asus strix då, 100 papp endast

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

+1
Samma sak varje gång det släpps nått nytt och dyrt. Att folk har pengar sparade på konton för oförutsedda utgifter eller för roliga grejer är helt främmande tydligen.

Görs ju rätt så ofta undersökningar om oförutsedda utgifter. SEB kom ut med en rapport för tre dagar sedan om att var tredje svensk inte klarar av en oförutsedd utgift på 30.000kr.

Och från Swedbank 2017:

Citat:

16 procent skulle inte klara en plötslig utgift på 5 000 kronor. Det visar en undersökning som Swedbank gjort tillsammans med Sifo.

Mer än nio av tio sparar. Men sju procent har inget sparande alls. Ungefär lika många uppger att de inte klarar en oförutsedd utgift på 1 000 kronor och en av sex (16 procent) klarar inte en oförutsedd utgift på mer än 5 000 kronor.

- Det är positivt att så många sparar. För de med en lägre inkomst är det så klart svårare att få pengar över att spara. Men tänk på att även ett litet belopp varje månad kan spela stor roll den dagen något oförutsett händer, säger Arturo Arques, privatekonom för Swedbank och Sparbankerna.

Små marginaler ger en sårbar ekonomi
Yngre och de med lägre lön har mindre marginaler och en mer sårbar privatekonomi. Av de med en månadslön på upp till 24 000 kronor uppger tre av tio att de inte klarar en oförutsedd utgift över 5 000 kronor. 13 procent av de som tjänar upp till 24 000 kronor per månad klarar inte en utgift över 1 000 kronor.

- Om man inte klarar en plötslig utgift på 1 000 kronor så har man en mycket sårbar privatekonomi. Det innebär att man faktiskt inte har råd att gå till tandläkaren om man skulle behöva, forsätter Arturo Arques.

Med ålder och inkomst ökar marginalerna i hushållens ekonomi. Men även bland de som tjänar över 50 000 kronor före skatt per månad uppger knappt var tionde att de inte klarar en plötslig utgift på över 10 000 kronor.

Knappt var tionde som tjänar 50.000kr brutto klarar inte av en oförutsedd utgift på 10.000kr...

Permalänk
Medlem

Hur mycket tror ni att priserna har gått ned med om ett år? Några gissningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Hur mycket tror ni att priserna har gått ned med om ett år? Några gissningar?

Inte någonting till ett par tusen max är min gissning. Kommer inte finnas nån konkurrent som kommer vara i närheten av detta kortet i 4K med RT så finns ingen anledning att sänka inom 1 år, plus inflationer, höga kostnader på el mm.

Visa signatur

Permalänk

Billigt 🙂 inte ens en månadslön. Går från 1080 ftw som kostade 7500 när det köptes..räknar jag kronor per minut.. sjukt värt det.. till detta. Känns som ett lyft värt pengarna. Och jag kommer att utnyttja kapaciteten sitter på en stor Samsung skärm. Jag skulle aldrig köpa något som detta på avbetalning.

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det där gäller ju alla high end produkter. Inte bara inom datorkomponenter. Så har det alltid varit.

Njaä. Visst är det så, men - förr gav en uppgradering dels större steg, dels gav det större prestandasteget uppenbar visuell förbättring. Ett steg från 640x480 till 1024x768 gjorde ordentlig skillnad på spel som Quake 3 eller Morrowind. Ett steg från t.ex. 2560x1440 till 4k, eller 4k till 8k oavsett metod att nå dit, ger helt enkelt mycket mindre.

En fetch quest blir inte naturligtvis inte roligare, och har aldrig blivit det. Men också eye candy stegen blir mer och mer subtila samtidigt som de blivit dyrare. Det känns som om teknologiutvecklingen på området följer en marknadströghet, företagen måste släppa nya produkter som måste hypas och säljas, trots att behoven egentligen redan är tillfredsställda. Spelarna, och spelutvecklarna, hade varit bättre betjänta av mindre, strömsnålare och billigare gamingburkar, tillgängliga för flera. Utvecklingen i motsatt riktning drivs av hårdvarutillverkarna, och jag tror att de skjuter/skjutit sig själva i foten. Det är svårt att se att utvecklingen bygger en grundval för framtiden, och spelarstatistiken talar sitt tydliga språk. Det är kanske en lite djupare diskussion än vad man skall ge sig in på här, men det är svårt att inte reflektera över när Linus Tech Tips pratar exalterat om 8k gaming med grafikkort för 25000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ett steg från t.ex. 2560x1440 till 4k, eller 4k till 8k oavsett metod att nå dit, ger helt enkelt mycket mindre.

4k till 8k kommer att ge noll om vi pratar om _en_ _vanlig_ skärm. Finns ju en gräns för vad ögat kan urskilja, optimalt avstånd från skärmen, osv.
4k till 8k kommer att ge en hel del om man istället tänker sig mer exotiska saker, mer omslutande skärmar. där man skall kunna titta sig runt högupplöst. Kommer ju inte finnas mycket som skulle stödja något sådant dock.

Edit: och då menar jag att det kommer ge möjligheten till mycket fler pixlar. Men inte mer högupplöst.

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>
https://www.youtube.com/watch?v=bJbd_kmj7QQ

Verkar ha ändrats till den 15e Nov nu :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Sen är väl frågan hur många som skulle betala säg 40 000kr nu om de vet att de sänks till 25 000kr ett litet tag efter. Några, såklart, men kanske skulle man döda efterfrågan direkt? Å få motsatt effekt?

Antagligen skulle efterfrågan på så höga nivåer vara rätt låg och priserna skulle vid nästa batch få krypa ner, men jag har svårt att se hur detta i slutändan skulle påverka det genomsnittliga försäljningspriset negativt för Nvidia. Istället för att sälja alla kort för 25 000 så säljer de ett antal för 40 000, ett antal för 35 000 och så vidare, tills de kommer ner på 25 000-kronorsnivån och kan sälja vidare som de gör idag.

Jag kan bara tala för mig själv såklart, men jag ogillar starkt när det blir som ett lotteri på en viss prisnivå. Om jag inte får tag på ett grafikkort det under första, andra, eller tredje leveransen så innebär det att någon annan har fått köpa det på samma nivå som jag var villig att köpa det på, och således ha ett i flera månader innan jag får tag på något. Det blir orättvist. Bättre då att denna personen åtminstone får betala mer för privilegiet att få kortet tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Det var minst 2 pers här som fick nekad order för de försökte betala med faktura så korten gick vidare i kön, en till dig då, lyckos här är det fortfarande gult.

Står 15:e nov för mig nu. oof.

Ja jag misstänker att det var några st som skulle falla bort just av den anledningen, men vet ju inte om dom släpps direkt eller blir reserverade.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Inte någonting till ett par tusen max är min gissning. Kommer inte finnas nån konkurrent som kommer vara i närheten av detta kortet i 4K med RT så finns ingen anledning att sänka inom 1 år, plus inflationer, höga kostnader på el mm.

Hur har det sett ut förut då, har inte Nvidia/korttillverkarna brukat sänka priserna allt eftersom? Om man bortser från 3xxx-serien som det var sån brist på ett tag.

Permalänk

Bara ett scalperkort kvar på Tradera, alla andra annonser är borttagna. Fick de kalla fötter?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Bara ett scalperkort kvar på Tradera, alla andra annonser är borttagna. Fick de kalla fötter?

Blev väl svettigt när de inte fick ett enda bud inom 24h samtidigt som Klarna fakturan på 25k anlände 😁

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

1 dag efter release, verkar vara gott om kort på lager.

Permalänk
Medlem

Jag har anmält 3 annonser med "reserverat" kort (pga det är mot Tradera reglerna) och de var borta inom 15 min

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF