Netonnet gör sig av med all first-line support

Permalänk
Medlem

Netonnet gör sig av med all first-line support

Jaha, läser att Netonnet är i färd med att sparka hela sin first-line kundtjänst och lägga ut det på extern part. Undrar hur detta kommer att gå. Har handlat där bland annat för att jag tycker att deras kundtjänst funkat förhållandevis bra.

Skickade en fråga om en beställning via mejl i morse. Blir intressant att se hur lång tid svar tar nu...

Uppdatering: Låst artikel men säger inte så mycket mer än att kundtjänst läggs ut, att de som får sparken inte helt oväntat är besvikna, och att ledningen är nöjda för att det blir mer flexibelt eftersom man bara behöver betala för så många som behövs vid varje givet tillfälle. Samt att de även varslar ett fåtal personer på andra avdelningar för att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.f:

Jaha, läser att Netonnet är i färd med att sparka hela sin first-line kundtjänst och lägga ut det på extern part. Undrar hur detta kommer att gå. Har handlat där bland annat för att jag tycker att deras kundtjänst funkat förhållandevis bra.

Skickade en fråga om en beställning via mejl i morse. Blir intressant att se hur lång tid svar tar nu...

Låst artikel fyi

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men verkar finns en betydande andel folk som tycker anställdas arbetsförhållanden är en icke-fråga, så länge de själva kan köpa saker snabbt och billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låst artikel fyi

Sorry, var visst inloggad så jag tänkte inte på det.

Men står i princip bara vad jag skrev plus att de som får sparken inte helt oväntat är besvikna. Och att ledningen är jätteglada för att det blir mer flexibelt och man behöver bara betala för så många som behövs vid varje givet tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tråkigt, men verkar finns en betydande andel folk som tycker anställdas arbetsförhållanden är en icke-fråga, så länge de själva kan köpa saker snabbt och billigt.

Nej, man har ju vissa favoritbutiker pga bra service, men får väl erkänna att jag ofta går på lägsta priset på prisjakt också utan att direkt gräva i hur butiken sköter sig på det sättet, så är väl själv tyvärr en del av problemet kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.f:

Sorry, var visst inloggad så jag tänkte inte på det.

Klistra in texten i ditt första inlägg istället

edit: jag menade hela artikeltexten, inte bara din egen sammanfattning...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Klistra in texten i ditt första inlägg istället

edit: jag menade hela artikeltexten, inte bara din egen sammanfattning...

Det får man inte pga copyright eller liknande. Man kan ta mindre citat men inte hela inlägget.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Klistra in texten i ditt första inlägg istället

edit: jag menade hela artikeltexten, inte bara din egen sammanfattning...

Man får inte bara ta hela artiklar och sprida så i Sverige, citat går bra https://lagen.nu/1960:729#K2R13 men helt kopiera är inte okay https://lagen.nu/1960:729#K2R3

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Klistra in texten i ditt första inlägg istället

edit: jag menade hela artikeltexten, inte bara din egen sammanfattning...

Finns liknande intetsägande via finwire:

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/10/12/komplett-ne...

"Av respekt för den processen kan vi i nuläget inte säga exakt hur många som berörs, men det handlar om cirka 10 till 15 personer. Vi kommer nu att göra vårt bästa för att stötta de som berörs i den här processen", säger Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef, till tidningen.

Hade för övrigt missat /glömt att NON ägs av Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Tråkigt, men verkar finns en betydande andel folk som tycker anställdas arbetsförhållanden är en icke-fråga, så länge de själva kan köpa saker snabbt och billigt.

Innebär det att du inte handlar från någon utan att först göra en rejäl genomlysning av deras anställdas arbetsförhållanden?

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att Komplett lägger ned NoN efter vart. Ser inte helt syftet med dom med Komplett som ägare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är ganska säker på att Komplett lägger ned NoN efter vart. Ser inte helt syftet med dom med Komplett som ägare.

Varför i hela friden skulle Komplett göra det? Netonnet är ju en populär butik i Sverige med starkt varumärke, där man kan enkelt åka och hämta det man vill ha utan massa plotter i butiken.
Komplett i sig är mindre kända allmänt än Netonnet.

Permalänk
Avstängd

Jag handlar väldigt mycket på nätet, men jag kan inte komma på något tillfälle då jag behövt använda kundtjänst.

Vad är det ni använder kundtjänst till? Vad är det för frågor ni har? Varför kontaktar ni dem?

Jag är helt ärligt intresserad av vilka frågor ni ställer, då jag aldrig arbetat vid en sådan kundtjänst.

Jag arbetar vid en myndighet, lite längre bak i leden, där frågor från kundtjänst kan komma in och som de inte kan svara på. De frågor som jag då får är befogade, då de är ganska specifika och som vi inte kanske skriver tydligt på webbplatsen. Det är inte heller meningen, då dessa saker är så pass specifika så man inte kan skriva ut det (för mycket text för gemene man).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Innebär det att du inte handlar från någon utan att först göra en rejäl genomlysning av deras anställdas arbetsförhållanden?

Det innebär att jag undviker stället om jag vet att de har ruttna arbetsförhållanden, som Amazon med årliga strejker, eller hemmatföretagen där anställda inte har möjlighet att använda toaletten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag handlar väldigt mycket på nätet, men jag kan inte komma på något tillfälle då jag behövt använda kundtjänst.

Vad är det ni använder kundtjänst till? Vad är det för frågor ni har? Varför kontaktar ni dem?

Jag är helt ärligt intresserad av vilka frågor ni ställer, då jag aldrig arbetat vid en sådan kundtjänst.

Jag arbetar vid en myndighet, lite längre bak i leden, där frågor från kundtjänst kan komma in och som de inte kan svara på. De frågor som jag då får är befogade, då de är ganska specifika och som vi inte kanske skriver tydligt på webbplatsen. Det är inte heller meningen, då dessa saker är så pass specifika så man inte kan skriva ut det (för mycket text för gemene man).

... de finns av en anledning. Reklamationer, frågor om produkter, allmänna problem relaterade till företaget, fakturafrågor, klagomål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Det innebär att jag undviker stället om jag vet att de har ruttna arbetsförhållanden, som Amazon med årliga strejker, eller hemmatföretagen där anställda inte har möjlighet att använda toaletten.

Om man inte har möjlighet att använda toaletten så har nog inte företaget så många anställda.

Man får nog läsa kritik mot företag med en viss skepticism, oavsett vilket företag det handlar om. De som uttalar sig negativt överdriver ofta ganska rejält för att få genomslag hos media.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

... de finns av en anledning. Reklamationer, frågor om produkter, allmänna problem relaterade till företaget, fakturafrågor, klagomål.

Vad är det för frågor om produkter som du behöver ställa till en människa?

Vad är det för allmänna problem som du behöver ställa till en människa?

Vad är det som är oklart med de fakturor som du får, om du handlar på faktura?

Klagomål? Berätta mer.

Reklamationer, vad handlar det om som du inte kan lösa via nätet?

Permalänk
Medlem

Blir nog inte sämre. Köpte en SSD där typ veckan före jul som julklapp för ett par år sedan men dom skickade 250 istället för 500GB som jag beställt, och ersatte inte ens med motsvarande för deras tabbe när det jag beställt hunnit ta slut..

Permalänk
Medlem

Hade ärende med inet då min dator började läcka ena gången och andra så dog PSU'n. De hjälpte snabbt och smärtfritt med utbyte av grejer i butiken. Det går inte att lösa online...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chksix:

Hade ärende med inet då min dator började läcka ena gången och andra så dog PSU'n. De hjälpte snabbt och smärtfritt med utbyte av grejer i butiken. Det går inte att lösa online...

Jag hade gjort det via nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är det för frågor om produkter som du behöver ställa till en människa?

Vad är det för allmänna problem som du behöver ställa till en människa?

Vad är det som är oklart med de fakturor som du får, om du handlar på faktura?

Klagomål? Berätta mer.

Reklamationer, vad handlar det om som du inte kan lösa via nätet?

Är du seriös?

"När kommer produkt X tillbaka i lager?"

"Jag blir utloggad från hemsidan stup i ett, vad händer?!"

"Jag använde en rabattkod, men den är inte med på fakturan!"

"Mitt paket var helt mosat när det kom fram, vafan?"

"Varför godkände ni inte min reklamation, vafan?"

Ringer kundtjänst alla dagar i veckan om jag kan lösa det direkt med dem istället för att gå fram och tillbaka med epost i flera veckor.

Permalänk
Medlem

Den var under garanti...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Är du seriös?

"När kommer produkt X tillbaka i lager?"

"Jag blir utloggad från hemsidan stup i ett, vad händer?!"

"Jag använde en rabattkod, men den är inte med på fakturan!"

"Mitt paket var helt mosat när det kom fram, vafan?"

"Varför godkände ni inte min reklamation, vafan?"

Ringer kundtjänst alla dagar i veckan om jag kan lösa det direkt med dem istället för att gå fram och tillbaka med epost i flera veckor.

Jag inser att vi är olika. Jag låter det vara där.

Permalänk
Moderator
Moderator

Givetvis väldigt tråkigt för de drabbade men just supporten tycker jag har varit deras absolut svagaste punkt i min erfarenhet, tyvärr.
Så har hopp om bättre fungerande lösningar framöver.

(Random tanke - NoN-butiker som även tillhandahåller pick-up points för Komplett, det hade varit något. :])

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det innebär att jag undviker stället om jag vet att de har ruttna arbetsförhållanden, som Amazon med årliga strejker, eller hemmatföretagen där anställda inte har möjlighet att använda toaletten.

Och i detta fall så vet du att NetOnNet inte har ruttna arbetsförhållanden men att det bolag som som tar över deras kundtjänst har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ringer kundtjänst alla dagar i veckan om jag kan lösa det direkt med dem istället för att gå fram och tillbaka med epost i flera veckor.

Det är högst troligt samma kundtjänst som har hand om e-post och internetformulär etc. också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Om man inte har möjlighet att använda toaletten så har nog inte företaget så många anställda.

Man får nog läsa kritik mot företag med en viss skepticism, oavsett vilket företag det handlar om. De som uttalar sig negativt överdriver ofta ganska rejält för att få genomslag hos media.

Man bör väl som alltid både titta efter vilka källor som står för kritiken och gärna även förekomsten av missnöje hos anställda/kunder i relation till storleken på bolaget. T.ex. vore det väl märkligt om ett bolag i Amazons storlek inte hade några missnöjda anställda och kunder, men det behöver väl inte i sig innebära att det inte kan finnas även på t.ex. Inet bara att man inte lär höra lika mycket om det i så fall om det inte är väldigt många som samtidigt är väldigt missnöjda. Börjar man sen fundera på hur det förmodligen är i de för oss mer eller mindre okända fabrikerna som lär producera varorna vi köper så blir det nog svårt att handla någonting alls utan dåligt samvete...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Börjar man sen fundera på hur det förmodligen är i de för oss mer eller mindre okända fabrikerna som lär producera varorna vi köper så blir det nog svårt att handla någonting alls utan dåligt samvete...

Helt rätt, men det bryr sig inte kunderna i Sverige om. Huvudsaken är att man kan ringa till kundtjänst och ställa frågor som står klart och utförligt på webbsidan.

Permalänk
Sötast

Känns som att det kommer ske en hel del förändringar framöver med skenande kostnader och många valutor som tappar värde....

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så är ju inte NoN 1:line support så mycket att hänga i granen så jag kan faktiskt förstå detta. Om ingen hjälps av supporten, varför då ha den kvar? Å andra sidan så är jag inte säker på att en extern support är särskilt mycket bättre, det beror så otroligt mycket på vem man får prata med. Jag kommer ihåg när jag ringde tre ang. mitt dåliga mobila bredband och jag fick prata med samma kvinna varje gång. Och varje gång så frågade hon någon annan och kunde ge ett svar. Tredje gången jag ringde frågade jag om jag kunde få prata med denna person direkt, vilket jag fick, och då löstes mina problem direkt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.