Tilltagna priser när B650-moderkort listas i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

Biostar verkar ha ett mATX med 3st M.2 platser, B650EGTQ. Dock så tappar man 20mm i luftflöde under grafikkortet eller tjocklek på grafikkortet(mot "ITX" layout). Saknar pris för tillfället...

Ojdå, den hade jag missat (eller om den kommit ut nyligen). Ja den kan nog vara intressant beroende på pris och omdömen, tack för tipset. Känner inte till Biostar så mycket, bara sett nån riktig flopp till grafikkort på Hardware Unboxed - kan man lita på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Ojdå, den hade jag missat (eller om den kommit ut nyligen). Ja den kan nog vara intressant beroende på pris och omdömen, tack för tipset. Känner inte till Biostar så mycket, bara sett nån riktig flopp till grafikkort på Hardware Unboxed - kan man lita på dem?

Har inte använt någon biostar produkt så kan varken säga något positivt eller negativt. Har inte hört/läst något speciellt knasigt om dom, men det kan ju bero på att dom inte säljer så många moderkort som ASUS, MSI, Asrock eller Gigabyte.

(Om man vill ha "många" M.2 sdd på mATX verkar lga1700 moderkort vara bättre val, finns minst 3st z690 moderkort med 3st M.2 platser från ca 2500kr. finns även z690/z790 ITX moderkort med 3st M.2 platser.)

Ett tips är att kolla in PCPartPicker, de saknar några återförsäljare här i Sverige. Dock brukar dom vara hyffsat snabba med att skriva in produkter där, som man kanske inte trodde fanns. Brukar finnas där inom en vecka efter "announcement"/lansering.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ajsing bajsing, det här hjälper ju inte direkt AMD:s försäljningsdipp.

Jag minns när ett påkostat moderkort gick på 2500:-, och det var inte särskilt länge sedan.

Dålig dollarkurs går ju inte göra något åt, men ändå.

Jag minns när ett feting mammakort gick på 800:- och absolut bästa cpu'n för 3200:- och vi tjänar inte speciellt mycket mer pengar i lön idag som då. Så de där med att man har mer pengar är mest att man blivit äldre och tjänar bättre, inte att genomsnittliga lönen har dubblerats. Lönerna är inte dubblerade sen den här tiden.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Men vad är det som blivit så kostnadsdrivande? Har moderkort blivit raketforskning? Eller passar tillverkarna helt enkelt på?

Det krävs högre kvalite på mönsterkort och kapslar.
https://resources.altium.com/p/what-goes-pcie-50-layout-and-r...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Men vad är det som blivit så kostnadsdrivande? Har moderkort blivit raketforskning? Eller passar tillverkarna helt enkelt på?

Dollarkursen är den största anledningen, följt av inflation, fraktkostnader. Sen massor av ny teknik på AM5, PCI-E 5, DDR 5, med mera.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE