House of the Dragon (Game of Thrones-spinoff)

Permalänk
Medlem

Även om det senaste avsnittet var förutsägbart så börjar det verkligen hända saker och intrigerna ökar
Hade väldigt låga förväntningar till denna serie. Blir positivt överraskad för varje avsnitt som går.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

ep7 är egentligen första intressanta avsnittet. Fast samtidigt så finns det inga personer i serien som är lika intressanta som i GoT.

Serien kommer nog tillrätta först när gammelgubben kolat. I nuläget läggs besticken fram som kommer slåss över tårtbiten, när porten väl står öppen. Det senaste avsnittet var lite svalt fram till att knodden hamna i bråk.

Inlevelsen var visserligen dögrym under flygningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Serien kommer nog tillrätta först när gammelgubben kolat. I nuläget läggs besticken fram som kommer slåss över tårtbiten, när porten väl står öppen. Det senaste avsnittet var lite svalt fram till att knodden hamna i bråk.

Inlevelsen var visserligen dögrym under flygningen.

Precis. Lite som GoT S01, som var lite halvseg.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Jag slutade bry mig ungefär när prinsessan reducerades till att servera vin vid rådet.

Skrivet av DasIch:

Nej, det passar inte in i världen och tiden. Betjänter serverar vin och att behandla prinsessan på det viset borde betraktas som ren förnedring och reflektera väldigt negativt över kungen.

Skrivet av DasIch:

Du tror inte någon såg det problemet under medeltiden?
Prinsessor var inte maktlösa mähän som bara dög som avelskor. Här har vi en person som kan komma att ansvara för hela Kings Landing om kungen drar ut i krig. Hon ska dock reduceras till en enkel betjänt för att…?

Att bli utsedd till munskänk var en stor ära och skall inte förknippas med en simpel betjänt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte sett senaste avsnittet, men serien växer på mig! Det tog ett tag nu näst-senaste episoden innan jag kopplade att alla åldrats 10 år dock

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Är det inte tråkigt när de i senaste avsnittet tydligt har filmat kvällsscenerna på dagtid, och sen lägger som ett grått filter vilket gör att allt bara ser förjävligt ut?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Han var väl(?) över 20 innan timejumpen så dom tyckte det var onödigt att byta skådespelare då man ser relativt lika ut vid säg 22 som 32. Dom 4* karaktärerna som fick nya skådisar var alla ca. 15-17 år gamla innan timejumpen och bör således se tämligen annorlunda ut vid 25-27.

Criston Cole är 15 år äldre än Rhaenyra, vilket gör att han borde ha varit 32 under bröllopet som var det sista innan de hoppade. Samtidigt har de dragit upp Rhaenyra’s ålder en del - hon borde vara 9 år yngre än Alicent, och här är de närmast barndomsvänner - så det är lite oklart hur gamla alla andra är. Han är långt ifrån tonåring, i vilket fall som helst.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Är det inte tråkigt när de i senaste avsnittet tydligt har filmat kvällsscenerna på dagtid, och sen lägger som ett grått filter vilket gör att allt bara ser förjävligt ut?

Du kan ju alltid ha öppet serien Sagan om Ringen på skärmen bredvid, om du vill ha sagolika scener lik ett rullande wallpaper. Vilket är det enda den serien duger till.

Samtidigt är det svårt att gissa sig till vad du menar till, när upplevde du detta? Var själv ganska uppslukad i handlingen. Lite uttråkad till en början i avsnittet men det rullade ju över i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Du kan ju alltid ha öppet serien Sagan om Ringen på skärmen bredvid, om du vill ha sagolika scener lik ett rullande wallpaper. Vilket är det enda den serien duger till.

Samtidigt är det svårt att gissa sig till vad du menar till, när upplevde du detta? Var själv ganska uppslukad i handlingen. Lite uttråkad till en början i avsnittet men det rullade ju över i slutändan.

Egentligen första scenen där det övergick till "skymning".

Begravningen där de "sjösatte" kistan, och sedan så stod de på samma terrass på kvällen / natten. Frutkansvärt fult och dåligt gjort

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Senaste två avsnitten har varit fantastiska.

Visst, "mörkläggningen" i avsnitt 7 kunde varit snyggare men man förstod vad dom var ute efter och det bröt inte min inlevelse.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Say it.

Fucking älskar Deamon alltså

Dold text
Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vilket avsnitt! Fångade det där speciella GOT gjorde i sina glansdagar där en scen är både rörande, håller mig på nerverna och hemskt ledsam / vacker på samma gång. Eloge ändå att HBO lyckades fånga upp det som gjorde GOT bra och få tillbaka livskraft i franchisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Say it.

Fucking älskar Deamon alltså

Dold text

A man does not simply talk shit about Rhaenyra infront of Daemon and Viserys.

Paddy Considine är fantastisk i rollen som "Vizzy T".

...han kommer vara saknad.

Dold text
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem

Kollade precis på förra avsnittet, o ja jävlar vilken urusel grade. Nån hade dragit en fet clamp överallting o called it done. Nåt av det fulaste jag sett på tv på jag vet inte hur många år.
Avsnittet i sig var ganska irriterande med mycket konstigt som skedde. Det mest störande var dock början på avsnittet där det efter den där begravningen så hände det inte nånting på 5-10 minuter. Dom gick runt o minglade lite med smårandom grejer händer medans jag själv höll på att somna.

Sen hela det här tidshoppet som skedde för några avsnitt sen, minns inte hur många år det gick, men var väl kanske runt tio o Rhaenyra växte upp o blev vuxen, hennes far blev en gammal gubbe med dåligt smink medans hans bror Daemon höll samma ålder o är numera lika ung som Rhaenyra, vilket gör att dom nu tydligen är ett perfekt par. Kändes bara skumt.

O under hela den där fajten mellan kidsen o efterdyningarna där alla vuxna var arga på varandra så nämndes draken inte en enda gång. Känns som den var en "ganska" viktig del i hela processen.

Men ja, inser att jag ligger ett avsnitt efter. Får se när jag kollar på det, tycker ju tyvärr inte serien är sådär superbra ändå så kanske dröjjer en stund..

Permalänk

"You are no son of mine" flaaashback GoT S04E10.

https://youtu.be/SE2mpse6O1c?t=134

bonus det fantastiska soundtracket.

https://youtu.be/uuD1etH8QL0

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Kollade precis på förra avsnittet, o ja jävlar vilken urusel grade. Nån hade dragit en fet clamp överallting o called it done. Nåt av det fulaste jag sett på tv på jag vet inte hur många år.

Avsnittet i sig var ganska irriterande med mycket konstigt som skedde. Det mest störande var dock början på avsnittet där det efter den där begravningen så hände det inte nånting på 5-10 minuter. Dom gick runt o minglade lite med smårandom grejer händer medans jag själv höll på att somna.

Såg bra ut på min skärm i SDR.

Och hela den där scenen är bättre än något Rings of Power producerat och det säger en hel del Det är förövrigt första scenen från första dagen som alla var tillsammans on-set.

Dagens avsnitt var riktigt bra och emotionellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Sen hela det här tidshoppet som skedde för några avsnitt sen, minns inte hur många år det gick, men var väl kanske runt tio o Rhaenyra växte upp o blev vuxen, hennes far blev en gammal gubbe med dåligt smink medans hans bror Daemon höll samma ålder o är numera lika ung som Rhaenyra, vilket gör att dom nu tydligen är ett perfekt par. Kändes bara skumt.

Det har varit flera tidshopp, och det där de byter skådespelare är bara ett av dem. Rhaenyra har gått från en sjuåring till att vara fembarnsmor, om jag räknar rätt. Nämnde det nån annanstans, men exakt hur gammal hon är är lite oklart - de har helt klart dragit upp hennes ålder en del i de sekvenserna när hon skall vara ett barn.

Viserys blir inte så mycket gammal som att han blir sjuk. Serien har faktiskt visat detta under en längre period, att han skär sig på tronen och får infektioner som de aldrig lyckas bota, och åderlåtningen hjälper inte direkt. I det senaste avsnittet är han sannolikt rejält beroende av ”milk of the poppy”, dvs opium, som drottningen proppat i honom för att hon skall kunna göra som hon vill.

Daemon skall inte vara jämnårig med Rhaenyra - han skall vara äldre, och det är en del av historien att folk har svårt att acceptera dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det har varit flera tidshopp, och det där de byter skådespelare är bara ett av dem. Rhaenyra har gått från en sjuåring till att vara fembarnsmor, om jag räknar rätt. Nämnde det nån annanstans, men exakt hur gammal hon är är lite oklart - de har helt klart dragit upp hennes ålder en del i de sekvenserna när hon skall vara ett barn.

Viserys blir inte så mycket gammal som att han blir sjuk. Serien har faktiskt visat detta under en längre period, att han skär sig på tronen och får infektioner som de aldrig lyckas bota, och åderlåtningen hjälper inte direkt. I det senaste avsnittet är han sannolikt rejält beroende av ”milk of the poppy”, dvs opium, som drottningen proppat i honom för att hon skall kunna göra som hon vill.

Daemon skall inte vara jämnårig med Rhaenyra - han skall vara äldre, och det är en del av historien att folk har svårt att acceptera dem.

Sjuåring? Hon såg ut att vara typ 15 för att sen bli 35 medans Daemon gick från 35 till 36 o kungen 50 till 65. Tydligen ska det dock vara fyra år skillnad mellan Daemon o kungen men det syns inte öht, sjukdom eller ej.
Men det är väl bara ett tekniskt fel som går att försöka se förbi om man inte tänker för mycket, men jag har svårt att inte tänka.

Men så flera tidshopp alltså, antar det blir ett till i senaste avsnittet jag inte sett än? Tycker oavsett att tidshopp är rätt tråkiga när det händer massa grejer offscreen som man bara får nån random recap av eller bara får se o acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag "såg" första avsnittet igår kväll och jag såg inte ett skit. Pausade flera gånger för att se om det var något fel på inställningarna. Helt mörklagt rum, kväller ute, LG C1 OLED som annars ger utmärkt bild på allt jag tittat på.. Detta var hopplöst.

Annars lät det väl som en ok start på något.. Ska kolla efter lite varianter idag, kanske den 2160p HMAX 10bit HDR DDP5 Atmos version jag hade från min fullt lagliga streamingsite inte var helt rätt.

Har en LG CX, tror du får skicka in din panel eller göra en factory reset för det är inga problem med bilden på HBO Max.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

För lite folk som dör, speciellt on kamera.
Serien känns inte lika smutsig som game of thrones

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men så flera tidshopp alltså, antar det blir ett till i senaste avsnittet jag inte sett än? Tycker oavsett att tidshopp är rätt tråkiga när det händer massa grejer offscreen som man bara får nån random recap av eller bara får se o acceptera.

Det enda som händer i tidshoppen är att de får fler barn. Barn som inte hade fötts än nåt serien började (Alicents söner) är nu vuxna, så de har hoppat en hel del sammanlagt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Har en LG CX, tror du får skicka in din panel eller göra en factory reset för det är inga problem med bilden på HBO Max.

Det var något wonky med Plex-appen på TVn. Plex på min Shield skötte sig bättre, och TV-appen med några dagar senare.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av Molotov:

sånt kommer när dansen börjar...🫡

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Oh my sweet summer child...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag "såg" första avsnittet igår kväll och jag såg inte ett skit. Pausade flera gånger för att se om det var något fel på inställningarna. Helt mörklagt rum, kväller ute, LG C1 OLED som annars ger utmärkt bild på allt jag tittat på.. Detta var hopplöst.

Annars lät det väl som en ok start på något.. Ska kolla efter lite varianter idag, kanske den 2160p HMAX 10bit HDR DDP5 Atmos version jag hade från min fullt lagliga streamingsite inte var helt rätt.

https://www.youtube.com/watch?v=D83SXcguwBU

Permalänk
Medlem

Bra klipp! O som han säger är så är ASBL ett sattyg. Det har varit ett problem redan med min 2017 års OLED så jag förstår inte hur det fortfarande kan finnas kvar. Visst att det är en setting kanske, men den ska _inte_ finnas i service-menyn. Min ASBL är iaf avstängd o det är verkligen så mycket bättre, dock så var avsnittet fortfarande riktigt fult att kolla på. Det intressanta var ju att shotsen redan innan när dom minglade efter begravningen o det fortfarande var eftermiddag så kändes vissa shots också clampade o konstiga. Vet inte alls vad gradearen höll på med när han jobbade på det där avsnittet.

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt seriens mörker som ett problem tidigare på min C1:a. Men jag har upptäckt ganska nyligen att något slänger ett koben på ljuset, då jag fibblade mellan standard och cinema-läget mitt i tittandet och upptäckte hur bilden hoppade astronomiskt upp i ljusstyrka för en kvartmillisekund, innan den åter sänktes till ett djupt mörker.

Får nog stöka runt i menyerna och kika på vad man missat.

Permalänk
Avstängd

Denna serie är så sjukt bra. Dagens avsnitt återigen.

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Denna serie är så sjukt bra. Dagens avsnitt återigen.

Håller med! längtar redan nästa vecka

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Avstängd

Jag tycker vissa börjar få lite djup men det går ju väldigt segt... Är egentligen inget som når upp till GoT nivåer..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR