Långtidssjuk som ska arbetspröva. Tips på arbersplatser eller studier?

Permalänk
Medlem

Långtidssjuk som ska arbetspröva. Tips på arbersplatser eller studier?

Hej!
Jag insjuknade i ME 2016 och har således inte jobbat sedan 2017. Eftersom många ME-sjuka som söker sjukersättning riskerar att urförsäkras så har jag istället levt på a-kassa och senare aktivitetsersättning. Jag har sökt jobb men såklart inte fått något eftersom ingen vanlig arbetdgivare kan tillgodose mina anpassningsbehov. Nu vill man från arbetsförmedlingen utvärdera huruvida jag har någon arbetsförmåga, och i så fall i vilken utsträckning varför jag nu istället ska få arbetspröva.

För att en arbetsprövning ska lyckas i mitt fall så känner jag att det måste vara något som intresserar mig om jag ska kunna fokusera min begränsade energidepå. Gärna något som är intellektuellt stimulerande och utvecklande. Jag har tidigare jobbat som ljudtekniker, badmästare på badhus och kundservicekoordinator. Är ju givetvis hårdvaruintresserad och gillar problemlösning. Det hade varit roligt att lära mig mer om elektroniska komponenter, lödning etc. Kan eventuellt få möjlighet att plugga med aktivitetsersättning om det kan leda till jobb där det finns möjlighet till arbetsanpassning efter mina behov. Funderade då på elektronikingengörutbildning på typ yrkeshögskolan. Men den utbildningen är på 100% studietakt och kanske inte realistisk att jag klarar av. Har ni några andra tips? Antingen på utbildning eller eventuellt arbetsplatser yrken? Jobbar du själv med någonstans där jag kanske skulle kunna få möjlighet att arbetspröva?
Jag bor både ute på Värmdö och hos flickvännen i Norrtälje och lär beviljas taxiresor till och från arbetsprövningen. Kom gärna med förslag och idéer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Finns det kanske inget IT-företag där du kan få din arbetsprövning på? Där borde du ju kunna få hålla på med både hårdvara och problemlösning? Eller eventuellt någon elektronikfirma som håller på med reparationer? Kanske inte riktigt något svar på dina frågor men en tanke att tänka på kanske det kan vara iaf? Om du får på något IT-företag så borde dom ju kunna tillgodose dina behov iaf, men om det inte är något som du gillar så blir det ju kanske lite svårt med enegridepån :/

Visa signatur

Main
MOBO: MSI B450-A PRO MAX, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 4x4GB @ 3000MHz, GPU: GTX 1070, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB Chassi: SilverStone Raven RV03, PSU: BitFenix Whisper 550W, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Finns det kanske inget IT-företag där du kan få din arbetsprövning på? Där borde du ju kunna få hålla på med både hårdvara och problemlösning? Eller eventuellt någon elektronikfirma som håller på med reparationer? Kanske inte riktigt något svar på dina frågor men en tanke att tänka på kanske det kan vara iaf? Om du får på något IT-företag så borde dom ju kunna tillgodose dina behov iaf, men om det inte är något som du gillar så blir det ju kanske lite svårt med enegridepån :/

Det är just det jag inte har koll på. Ska ringa idag till ett ställe som jobbar med gaslarm, reparationer och den typen av arbetsmiljösäkerhetsprodukter. Jag känner chefen vilket är en fördel men enligt min kusin som också jobbar där så reparerar de inte själva kretskort etc. Så ingen lödning osv. Visst... "Beggars can't be choosers". Oavsett vill jag utforska om det finns fler alternativ innan jag kastar mig huvudstupa in i något som kanske inte passar.

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Uppfattar ME som att du är kronisk trött? Jättesvårt att veta vad du skulle passa för.

Arbetsprövning låter lite knepigt som koncept, det är ju inte en arbetsgivare utan anknytning till dig som har något rehabiliteringsansvar. Något med låga trösklar är first line support om du vill sitta framför dator och vill känna att du kommer igång snabbt.

Permalänk
Medlem

jag har inte fått nån bra diagnos heller, men din sjukdom ME stämmer in på mig jag är trött hela tiden, och utmattad och ingen bra sömn hjälper eller så. detta är inte normalt vid 47 års ålder att vara så jävla trött jämt. tycker det är skumt inte läkaren kan upptäcka detta ska det vara så svårt o få hjälp eller bli sjukskriven. jag har också svårt att jobba 100 procent borde ha minst 25 procent jobb tid

Visa signatur

[Intel Core i9@13700KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 6600Mhz cL34][2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][Svive 35 Tums, 180hz Gaming Curved][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Min första tanke kring utbildningen är att du bör kontakta en studievägledare på det universitet/den högskola du är intresserad av och förklara dina förutsättningar. Bara för att ett program normalt är upplagt på ett visst sätt betyder det inte att det inte är anpassningsbart

Det är lite som vid jobbansökningar, man ska inte stirra sig ordagrant blind på vad som efterfrågas. I många fall räcker det med att man uppfyller delar av kraven för att vara intressant. Jag tänker lite likadant kring studier; våga fråga även om det som initialt presenteras inte passar 100%

EDIT: Är du intresserad av elektronik och liknande så hade jag rekommenderat dig att skaffa en billig Arduino-enhet och diverse tillbehör. Det finns oändligt med möjligheter och information Det finns visserligen väldigt mycket tveksam information där "folk bara gör hellre än bra", men med rätt mindset och driv till att förstå logiken bakom så kan man komma ganska långt

(Skulle det vara riktigt tight ekonomiskt så kan jag skicka ett par arduino-enheter till dig)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Uppfattar ME som att du är kronisk trött? Jättesvårt att veta vad du skulle passa för.

Arbetsprövning låter lite knepigt som koncept, det är ju inte en arbetsgivare utan anknytning till dig som har något rehabiliteringsansvar. Något med låga trösklar är first line support om du vill sitta framför dator och vill känna att du kommer igång snabbt.

Njaej. Det är ju inte tal om rehabilitering utan snarare en funktionsnedsättning rent energimässigt. Kommer inte sannolikt jobba mer än 25%. För en arbetsgivare blir det en gratis extra resurs men utan prestationskrav. Kronisk trötthet är bara ett symptom och dålig beskrivning av sjukdomen som är en multisystemsjukdom, neurologisk, mitokondriell och immunlogisk. Om jag inte överansränger mig och inte är i något skov så har jag oftast några bra timmar om dagen. Men är känslig för stress så kundkontakt/support lär inte fungera i längden.
Om det funkar så kan jag antagligen bli anställd med lönebidrag så det blir ju även en kostnadseffektiv resurs för arbetsgivaren. När jag inte är hjärntrött fungerar jag nästan som tidigare. Lyckades hålla mig topp 500 i Quake Champions (duels) men har slutat lira nu för att energin ska räcka till annat och för att jag har problem med både stress och blodtryck. Har även problem med ortostatisk intolerans så om jag får plötslig hjärntrötthet/yresel sä måste jag ha möjlighet att kunna lägga mig ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hej!
Jag insjuknade i ME 2016 och har således inte jobbat sedan 2017. Eftersom många ME-sjuka som söker sjukersättning riskerar att urförsäkras så har jag istället levt på a-kassa och senare aktivitetsersättning. Jag har sökt jobb men såklart inte fått något eftersom ingen vanlig arbetdgivare kan tillgodose mina anpassningsbehov. Nu vill man från arbetsförmedlingen utvärdera huruvida jag har någon arbetsförmåga, och i så fall i vilken utsträckning varför jag nu istället ska få arbetspröva.

För att en arbetsprövning ska lyckas i mitt fall så känner jag att det måste vara något som intresserar mig om jag ska kunna fokusera min begränsade energidepå. Gärna något som är intellektuellt stimulerande och utvecklande. Jag har tidigare jobbat som ljudtekniker, badmästare på badhus och kundservicekoordinator. Är ju givetvis hårdvaruintresserad och gillar problemlösning. Det hade varit roligt att lära mig mer om elektroniska komponenter, lödning etc. Kan eventuellt få möjlighet att plugga med aktivitetsersättning om det kan leda till jobb där det finns möjlighet till arbetsanpassning efter mina behov. Funderade då på elektronikingengörutbildning på typ yrkeshögskolan. Men den utbildningen är på 100% studietakt och kanske inte realistisk att jag klarar av. Har ni några andra tips? Antingen på utbildning eller eventuellt arbetsplatser yrken? Jobbar du själv med någonstans där jag kanske skulle kunna få möjlighet att arbetspröva?
Jag bor både ute på Värmdö och hos flickvännen i Norrtälje och lär beviljas taxiresor till och från arbetsprövningen. Kom gärna med förslag och idéer.

Du gillar hårdvara. Prova med @webhallen eller @inet som datorbyggare utav deras färdigbyggda datorer?

Permalänk
Medlem

Ett problem idag är att "alla" känner sig trötta. Jag känner då en risk att företag är rädd för att ta in någon som av medicinska orsaker är trött då det kan "smitta av sig" på folk som redan är halvt utbrända.

Detta leder till att vissa IT arbetsplatser är tuffa att få såvida man inte kan jobba mer självständigt. Jag själv arbetade emot en halvutbränd (halvt sjukskriven) projektledare för ett annat företag en gång och det gick ej jobba emot denna som bara gjorde saker om han orkade.

Datormontör och liknande är nog bättre, även fysisk arbetsuppgifter där man inte blir en flaskhals i kedjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett problem idag är att "alla" känner sig trötta. Jag känner då en risk att företag är rädd för att ta in någon som av medicinska orsaker är trött då det kan "smitta av sig" på folk som redan är halvt utbrända.

Detta leder till att vissa IT arbetsplatser är tuffa att få såvida man inte kan jobba mer självständigt. Jag själv arbetade emot en halvutbränd projektledare för ett annat företag en gång och det gick ej jobba emot denna som bara gjorde saker om han orkade.

Datormontör och liknande är nog bättre, även fysisk arbetsuppgifter där man inte blir en flaskhals i kedjan.

Bryr dig inte om den här såsen.

Klart det finns både en bärande utbildning för dig, och en arbetsplats som har förmågan att anpassa tjänsten utefter dina nödvändiga villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Bryr dig inte om den här såsen.

Klart det finns både en bärande utbildning för dig, och en arbetsplats som har förmågan att anpassa tjänsten utefter dina nödvändiga villkor.

Utbildning är ofta enkel inom de flesta områden. Sjukdomar så finns det olika där man både kan bli bättre, sämre eller stå kvar i samma läge.
När det gäller arbetsplats så anpassas det inte lika mycket som skolan. Men man får tänka till. Vill man jobba med design så kanske man kan få god tid på sig att designa något. Vissa IT jobb är dock såna att man inte alls får god tid på sig. Självklart kan man då tänka till vid val av arbetsplats.

En nätverkstekniker kan vara ett yrke där man har supergod tid på sig. Det kan även vara jobbet där chefer skriker systemet är nere, kostar X antal hundra tusen kronor i timman, åtgärda felet nu och jobba dag och natt!
De flesta jobb är något mitt emellan. Men man bör tänka till vid valet. Vilket IT jobb utbildning tror man är lättast för en när man är klar? -Att klara själva utbildningen är ofta väldigt enkelt emot att just jobba inom området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta leder till att vissa IT arbetsplatser är tuffa att få såvida man inte kan jobba mer självständigt. Jag själv arbetade emot en halvutbränd (halvt sjukskriven) projektledare för ett annat företag en gång och det gick ej jobba emot denna som bara gjorde saker om han orkade.

Ja, nej en arbetsplats där folk är halvt utbrända skulle nog inte funka för min del heller. Hade det stressigt som fan när jag jobbade som kundservicekoordinator, varför man också först från vården trodde att det rörde sig om utmattningssyndrom. Först 2017 väcktes misstanke om ME och efrer en lång utredning fastställdes diagnosen först 2019. Fysiskt arbete fungerar inte eftersom det garanterat kommer trigga igång skov. Men visst... montera datorer på löpande band är ju inte jätteansträngande fysiskt. Däremot är det ju rätt intellektuellt hjärndött att på löpande band bygga datorer på det sättet. Behöver något utvecklande där jag lär mig något. Det är nödvändigtvis inte lätt att hitta, mrn lägger hellre tid på att hitta något som passar än att kasta mig huvudstupa in i något som är dömt att misslyckas. Men ja... Är lite fördomsfull mot företag som bygger och säljer datorer. Inte sällan leve4 verksamheten på praktikanter som man ständigt byter ut löpande. Var på ett sånt ställe i tonåren för typ 20 år sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Du gillar hårdvara. Prova med @webhallen eller @inet som datorbyggare utav deras färdigbyggda datorer?

Nu kommer jag inte ihåg vart Webhallens lager/produktion är, men Inets tredjepartslager är i Västsverige. Dustin finns nog kvar i Stockholmstrakten, men det kräver väl en hel del fysiska moment.

Permalänk
Medlem

Som Dimman skriver, hör av dig till den skolan som har utbildningen och se om de kan lösa så att du kan läsa på halv fart eller liknande!