Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja tycker den ger bra bredd också, kör en hel del landsväg och det är bra sikt på diket och skogslinjen. Tror det är svårt att testa på något vettigt vis däremot och skulle säga sväng förbi BMW och låna ut demobilen och testa en kväll och jämför med en Enyaq eller ID.4. Jag kommer jämföra mer när föräldrarna får sin enyaq om den någonsin levereras men från de gånger jag testat hittills så är laserlight bättre.

Tänkte mer I de modeller där BMW presterat sämre, såsom i testet som länkades tidigare idag. Därav min teori om att vissa modeller med större lykta kanske har en fetare LED-matris som kan komplettera lasern. Men du kanske menar att lasern även märks ut mot sidorna när den når 60, och isåfall är ser väl bara så att den är olika bra i olika bilar i sin helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kan ju vara så att lasern ger lång men smal räckvidd, och beroende på hur stor man gjort modulen så har man fått snåla in på själva led-matrisen som ger "grundljuset" och därför presterar man olika bra i olika modeller. Testet som länkade tidigare visade ju att just den modellen (M8 Competition var det nog, inte X4-M som jag tidigare sa) var betydligt sämre än skoda Superb, men i4 kan ju lika gärna vara mycket bättre.

Men jag gissar bara. Brukar ju vara en avvägning mellan räckvidd och bredd också, och beroende på vilka vägar man kör på kanske man föredrar olika typer av ljus. Ska låna en Enyaq eller ID4 nu när mörkret kommit och utvärdera om jag måste flytta över Lightforce-rampen från Passaten när Skodan kommer eller om de inbyggda duger. Tror dock det är svårt att matcha en riktigt bra LED-ramp, än om de inbyggda kanske duger långt.

Har ID4 med Matrix, ljuset är bra men du kommer känna dig ovan med ljusbilden som är låg och bred med distinkt kant i höjdled - du får inte den där ljusmattan ända upp i trädtopparna som du säkert är van vid från extraljusen.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vi diskuterar, i slutändan är bil svindyrt och vi accepterar alla våra val, så inga konstigheter för min del. Uppskattar input och tankeställare

Det låter som en vanesak, i Volvo så har du följande: Kör du i 78 - Ett tryck ger 80. Ett tryck till ger 85. Gasar du upp till 90 och trycker igen så 95.

Led-Matrix är inte i nivå med Laser Light som jag förstått. Du får nog titta - Charged plus med drag landar på 800'. 699 i grundpris. Då får du lädersäten, panoramatak, 20-tums fälgar, HUD, adaptivt chassi och lite annat smått och gott.

Just fyrhjulsdrift har jag aldrig förstått tjustningen med, speciellt inte i Skåne där vi bor. Ska man ut och köra i snö absolut men för 90% av befolkningen känns det mest som en punkt som inte ger någon mer fördel än att det känns rätt. Jag är dock kluven till bakhjulsdrift, inte sladdat rundor sen farsans 940

Här är väl en rätt normalkittad "Charged plus" https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_ix3_charged_plus_...

edit: Efter lite googling så tror jag att matrix-led och laser lights är samma sak. Då landar en BMW nog 50-80k över en EnyaQ.

Kör någon så nuförtiden med en modern farthållare? Med t.ex. ID4 så trycker man på en knapp så lägger sig bilen i lagstadgad hastighet med inställd avstånd till framförvarande fordon. Sedan kör den själv genom rondeller, stannar för inbromsande fordon etc. Vill man tvunget köra fortare än gällande hastighet så trycker man 1 km/h eller swipar/långtrycker för större ökning.
Förstår inte problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kör någon så nuförtiden med en modern farthållare? Med t.ex. ID4 så trycker man på en knapp så lägger sig bilen i lagstadgad hastighet med inställd avstånd till framförvarande fordon. Sedan kör den själv genom rondeller, stannar för inbromsande fordon etc. Vill man tvunget köra fortare än gällande hastighet så trycker man 1 km/h eller swipar/långtrycker för större ökning.
Förstår inte problemet?

Du ställer in hastigheten - Inte sett att det kräver ett knapptryck och inte heller testet rondellkörning på det sättet du beskriver såvida du inte menar adaptiv farthållare så bilen svänger inte automatiskt?

Även med adaptiv farthållare får man ställa in hastigheten och det kräver mer än ett tryck om man vill ändra hastigheten enligt min erfarenhet. Dvs start adaptiv farthållare - Ändra hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Har ID4 med Matrix, ljuset är bra men du kommer känna dig ovan med ljusbilden som är låg och bred med distinkt kant i höjdled - du får inte den där ljusmattan ända upp i trädtopparna som du säkert är van vid från extraljusen.

Jo, samtidigt slipper man väl en bländande ljuskägla med i marken. Frågan är om man vill ha ljus som gör att ögonen blir mindre trötta eller ljus på rätt ställen för att kunna se vilt. Är lite inställd på att behöva flytta över rampen, men vore i alla fall skönt att kunna köra utan den för att kunna maximera räckvidd/slippa blända ner, och då vill man ju ha bra ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

1km/h behövs inte men det var inte tilltalande på samma sätt som V60/IX3. HUD kändes lite mer leksak än när jag kört BMW och det funnits. Första gången jag körde en BMW med det var i118.

Vi körde bilburen IX3 och Q4. Resultatet var att buren med nöd och näppe fick plats med ”lådan” till golvet på plats. Utan lådan i Q4an fick vi köpa ny bur då tröskeln var 10cm hög.

För 25-30 får du en bil som känns mer kvalitativ och med bättre körkänsla. Infotainmentsystemen kan jag inte uttala mig om.

Eftersom jag inte vet hur den funkar på V60/iX3 så kan jag inte kommentera det.

Men då är det ju speciellt för din del och inte generellt, din bur passar helt enkelt inte i Q4.

Mer kvalitet känsla kan jag köpa men körkänslan är ju subjektiv och där tycker jag Q4 är hur bra som helst.

Skrivet av Curik:

Avåkningsvarnare är standard men det är ju inte en filhållare.

Lite annat jag saknar som jag har idag:
* Elektriskt inställningsbart passagerarsäte
* Uppvärmda baksäten

Såg nu att det faktiskt finns en filhållare om man väljer till "Assistanspaket advanced". Bra nog!

Precis, den mer avancerade lane assisten finns som tillval.

El säte för passageraren finns i ett paket som heter "Förarkomfortpaket plus", det hittar du om du går till sammanfattning och trycker på "visa fler utrustningstillval".
Konfiguratorn är inte den bästa att navigera i men när man väl lärt sig den så hittar man bättre.

Uppvärmt baksäte kan jag hålla med borde finnas som tillval, för egen del spelar det mindre roll men om man ofta åker med folk bak är det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Eftersom jag inte vet hur den funkar på V60/iX3 så kan jag inte kommentera det.

Men då är det ju speciellt för din del och inte generellt, din bur passar helt enkelt inte i Q4.

Nej, standard för hur en adaptiv farthållare fungerar skulle jag säga. Minus Audis implementation i Q4an av oklar anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Precis, den mer avancerade lane assisten finns som tillval.

El säte för passageraren finns i ett paket som heter "Förarkomfortpaket plus", det hittar du om du går till sammanfattning och trycker på "visa fler utrustningstillval".
Konfiguratorn är inte den bästa att navigera i men när man väl lärt sig den så hittar man bättre.

Uppvärmt baksäte kan jag hålla med borde finnas som tillval, för egen del spelar det mindre roll men om man ofta åker med folk bak är det bra.

Fast nu var det en filhållare jag frågade efter, och det finns ingen sådan i standardutförandet. På svenska kallar Audi det för "avåkningsvarnare" - bra tycker jag. Tydligt och ärligt, så ingen tror att dom får mer än vad det är.

Stort tack för tipset om passagerarsätet, missade det när jag kollade sammanfattningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast nu var det en filhållare jag frågade efter, och det finns ingen sådan i standardutförandet. På svenska kallar Audi det för "avåkningsvarnare" - bra tycker jag. Tydligt och ärligt, så ingen tror att dom får mer än vad det är.

Stort tack för tipset om passagerarsätet, missade det när jag kollade sammanfattningen!

Vad jag kan se så är lane assist standard, alltså avåkningsvarnare. Under tillval och Visa fler assistanspaket (tror jag knappen hette) så finns den där, och visar standard/ligger redan i konfigurationen, för billigaste proline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, när vi körde den hoppade den 10km/h och inte 5. Knappen kändes rätt B, jag förväntade mig mer av en Audi.

Lastutrymme utan ilägg är snarlikt med IX3 men med ilägget blir det mindre.

Jag vet inte om snäppet mer stämmer - Försök att plocka ihop en Q4 med samma utrustning som en IX3 Charged plus och prislappen landar på 770+. En diff på 25-30k när man pratar den prisklassen kallar jag försumbar.

Det kan vara så enkelt att vi provkörde några olika typer av X3 och mina förväntningar på de rena elbilarna med nya plattformen skulle stå ut. Att vår V60 från 2019 inte skulle kännas vettigare sett till adaptiv farthållare och inredning.

Inkrementen bör kunna vara 1 km/h i taget med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Menar samma sak, du är ute efter den funktionen som håller bilen centrerad i den filen du kör?
Den funktionen finns i det paketet du nämnde, tror iaf det är det paketet.
Bilen jag testade hade funktionen tillsammans med att den saktade ner inför rondel och avfarter.

Annars missförstår jag dig helt.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är intressant att läsa om Q4, Model Y, IX3 och ID4.

Q4 får inte helt sällan smällar för att inte hålla förväntad kvalité för priset i jämförelse med övriga.

Ska bli spännande att få köra en elbil ordentligt i närtid!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Tycker att det är intressant att läsa om Q4, Model Y, IX3 och ID4.

Q4 får inte helt sällan smällar för att inte hålla förväntad kvalité för priset.

Ska bli spännande att få köra en elbil ordentligt i närtid!

Prissättningen är lite konstig ändå. Q4 är ju billigare än Id4 och Enyaq, som skralt utrustad och klen grundmodell, men kan också hamna väldigt mycket högre. Det är som ifall A3 skulle börja på lägre pris än Golf men då vara extremt dåligt utrustad och med en pyttemotor på typ 60 hk. Inte för att det är fel med billiga basmodeller, men varför ha den billiga basmodellen på "lyxmärket" i portföljen med varumärken? Borde inte de ha en Id4 eller åtminstone en Enyaq som instegsmodell till segmentet "inte småbil-elbil"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Prissättningen är lite konstig ändå. Q4 är ju billigare än Id4 och Enyaq, som skralt utrustad och klen grundmodell, men kan också hamna väldigt mycket högre. Det är som ifall A3 skulle börja på lägre pris än Golf men då vara extremt dåligt utrustad och med en pyttemotor på typ 60 hk. Inte för att det är fel med billiga basmodeller, men varför ha den billiga basmodellen på "lyxmärket" i portföljen med varumärken? Borde inte de ha en Id4 eller åtminstone en Enyaq som instegsmodell till segmentet "inte småbil-elbil"?

Min erfarenhet av Audi är att kommer med lite utrustning och sen blir det dyrt för att få något värt namnet. Oftast ändå rimligt pris sett till kvalité.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Min erfarenhet av Audi är att kommer med lite utrustning och sen blir det dyrt för att få något värt namnet. Oftast ändå rimligt pris sett till kvalité.

Jo precis. Jag gillar Audi och tycker ofta det är värt att betala mer för bättre kvalitetskänsla (som ju är Audis bästa egenskap). Därför känns detta konstigt, de borde ha en högre detaljkvalitet och ett högre startpris på Q4 istället för att köra med något lockpris och rätt pissig kvalitetskänsla när det ändå är kvalitetskänslan som är anledningen till att de flesta väljer en Audi över en VW eller Skoda med samma grejer "under skalet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tror det finns en ganska enkel förklaring till detta, elbilsbonus, på detta sättet får dom in alla 6 modellerna av Q4 under 700k.
Sen eftersom det måste vara en viss skillnad mellan olika modeller i grundpris så hamnar den billigaste på 622k medans den dyraste ligger 100-lappen under 700k.
Lite samma sak med detaljkvaliteten, hade det varit samma som normalt på Audi så hade dom inte fått in alla modellerna under 700k.

Varken Skoda eller VW behöver strippa bilen för att få in den under bonusgränsen.

Ganska övertygad om att när bonusen förvinner kommer det se annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror det finns en ganska enkel förklaring till detta, elbilsbonus, på detta sättet får dom in alla 6 modellerna av Q4 under 700k.
Sen eftersom det måste vara en viss skillnad mellan olika modeller i grundpris så hamnar den billigaste på 622k medans den dyraste ligger 100-lappen under 700k.
Lite samma sak med detaljkvaliteten, hade det varit samma som normalt på Audi så hade dom inte fått in alla modellerna under 700k.

Varken Skoda eller VW behöver strippa bilen för att få in den under bonusgränsen.

Gränsen på 700k kom ju dock långt efter modellprogrammen spikades. Tror inte billigare varianterna har kommit fram på senare tid i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vågat att släppa en bil som skadar anseendet att Audi håller högre kvalité än syskonen. De har såklart gjort en djup analys.

BMW sänkte Ix3 60k för att komma under 700. Så man tackar 🙏

Permalänk
Medlem

Hämtar upp en Mg ez ev imorgon. Beställde för ca ett år sedan och skulle kosta 2490:- 3000 mil på 36 månader leasing.

Skall bli spännande att se hur mycket det blir nu, är tydligen inte bundet.
Funderade på om man skulle ta ett bil-lån över typ 10 år, få samma månadskostnad ca men kunna sälja den sedan. Vad tror ni?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lafsen:

Hämtar upp en Mg ez ev imorgon. Beställde för ca ett år sedan och skulle kosta 2490:- 3000 mil på 36 månader leasing.

Skall bli spännande att se hur mycket det blir nu, är tydligen inte bundet.
Funderade på om man skulle ta ett bil-lån över typ 10 år, få samma månadskostnad ca men kunna sälja den sedan. Vad tror ni?

Du kan väldigt sällan ta billån över så lång tid eftersom bilens värde oftast skulle sjunka fortare än skulden. Max 7 år brukar vara kutym om du inte vänder sig till niche-utlånare med väldigt höga räntor. Vidare måste du vid billån enligt gällande regler slänga in minst 20% kontantinsats.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

På VW är det ju lite samma fast 10km-hopp istället för 5 alltså kör man 78 så ger ett tryck 80 och sen 90 osv. Kanske bra med 5km-steg om man vill kunna smyga just över begränsningen eller kompensera för mätare som visar fel, men jag brukar bara följa skyltarna så då duger det.

Jag vet inte hur det är på VW ID.3 och ID.4 men på Passat GTE finns det 1km/h steg, +/- knappen ger 10km/h, "SET" ger -1km/h och "RES" ger + 1km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Jag vet inte hur det är på VW ID.3 och ID.4 men på Passat GTE finns det 1km/h steg, +/- knappen ger 10km/h, "SET" ger -1km/h och "RES" ger + 1km/h.

Jo det är samma, förklarade det tidigare i diskussionen Trycker man löst så ökar den 1km/h, men trycker man hårdare så vibrerar den haptiska feedbacken till igen och så ökar den 10km/h. Rätt smart, men tyckte det blev störande att stega från typ 50 till 90 genom att behöva trycka "dubbelhårt" fyra gånger. På Enyaq (och förmodligen Q4 E-tron) rör man ju spaken upp/ner för 10km/h och använder set/resume för 1km/h.

Blir dock rätt ointuitivt då ena knappen är på sidan av spaken och andra kommandot sker genom att dra spaken emot en. Vill man smyga upp några km/h för att kompensera för fel rullomkrets så drar man alltså spaken emot sig några gånger, kanske ändå hyfsat lätt att komma ihåg, sällan man vill justera ner hastigheten någon enstaka km/h utan då blir det väl ner till närmaste 10-tal.

Tycker själv det funkar jättebra, ser inte behovet med lägre än 10-steg. Trycker man bara Resume utan att ha satt någon hastighet innan så kan dom där bilarna dessutom hoppa direkt till hastigheten som gäller för vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo det är samma, förklarade det tidigare i diskussionen Trycker man löst så ökar den 1km/h, men trycker man hårdare så vibrerar den haptiska feedbacken till igen och så ökar den 10km/h. Rätt smart, men tyckte det blev störande att stega från typ 50 till 90 genom att behöva trycka "dubbelhårt" fyra gånger. På Enyaq (och förmodligen Q4 E-tron) rör man ju spaken upp/ner för 10km/h och använder set/resume för 1km/h.

Blir dock rätt ointuitivt då ena knappen är på sidan av spaken och andra kommandot sker genom att dra spaken emot en. Vill man smyga upp några km/h för att kompensera för fel rullomkrets så drar man alltså spaken emot sig några gånger, kanske ändå hyfsat lätt att komma ihåg, sällan man vill justera ner hastigheten någon enstaka km/h utan då blir det väl ner till närmaste 10-tal.

Tycker själv det funkar jättebra, ser inte behovet med lägre än 10-steg. Trycker man bara Resume utan att ha satt någon hastighet innan så kan dom där bilarna dessutom hoppa direkt till hastigheten som gäller för vägen.

Stega från 50-90? 😂 Då är det väl bra mycket lättare att trampa på gasen? 😉

Permalänk
Medlem

Resume-knappen saknar jag i teslan..
Men deras scrollhjul är nice för att ställa hastigheten!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Min tio år gamla Passat har en spak för farthållaren, en "dutt" på den ökar hastigheten en km/h och en mer handfast petning upp eller ner ger tio snabbare eller långsammare, men det finns ingen möjlighet att minska med mindre än tio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Stega från 50-90? 😂 Då är det väl bra mycket lättare att trampa på gasen? 😉

Fast då ska jag ju gasa upp och hålla koll tills jag är ungefär rätt och sen ställa in farthållaren på 90 igen. Vill ju kunna göra det där i princip utan att ens behöva titta ner, och då är 4 snabbar knapptryckningar eller spakduttar smidigare om det är normala, fysiska knappar och inget haptiskt tjafs. Än om det haptiska i 90% av fallen funkar jättebra, är inte ofta det går från 50 till 90 men vi har några vägar vi ofta kör där det hoppar så.

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande ställen som erbjuder gratis laddning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Finns det fortfarande ställen som erbjuder gratis laddning?

Ja. Ikea Malmö t.ex.

Det är dock ganska ovanligt med gratis laddning idag.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Ja. Ikea Malmö t.ex.

Det är dock ganska ovanligt

Trodde det alltid var gratis på IKEA men det har ändrats? Rätt så rimligt ändå för kan tänka mig att det missbrukats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Trodde det alltid var gratis på IKEA men det har ändrats? Rätt så rimligt ändå för kan tänka mig att det missbrukats.

Du har nog läst mitt svar fel. Jag svarade att det var gratis på Ikea. Men att det börjar bli ovanligt (generellt) med gratis laddning.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett