Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Trist men de kanske läggs in i efterhand. Har ju gjorts i andra lir. Alla spel numera släpps som early access så man ska aldrig köpa spel vid lansering.

Hoppas det. Yes spel vid release är ingen hit.

Permalänk
Medlem

Men snälla någon!? Kan ingen göra ett nytt spel idag eller? Varför måste allt vara remakes av gamla spel?

Vissa remakes är ju helt nya spel (Resident Evil 2 & 3, Final Fantasy 7), men varför inte bara göra ett nytt spel istället? Suck!

Edit: Jag spelade aldrig Silent Hill 2 så oavsett blir det en ny upplevelse för mig. Men varför gör dom bara inte ett nytt Silent Hill? Puckon. Ajja, Bloober Team har inte gjort mycket bra och Konami kan man inte räkna med, så...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

https://blog.playstation.com/2022/10/20/new-final-fantasy-xvi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men snälla någon!? Kan ingen göra ett nytt spel idag eller? Varför måste allt vara remakes av gamla spel?

Spelindustrin har antagligen samma problem som filmindustrin.
Men principiellt har jag inga problem med remakes, speciellt äldre spel som inte går att få tag på längre.
Förutsättningen är ju att remaken inte är en buggig cashgrab som GTA trilogy... de måste verkligen hata sina spelare.

Permalänk
Medlem

Någon som kör A Plague Tale Requim? Är 30 fps förödande?

Tänker ändå att det är ett typ av spel det ändå kan fungera på.. inget shooterspel typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Tänker ändå att det är ett typ av spel det ändå kan fungera på.. inget shooterspel typ.

Är du van med 30 fps/aldrig haft några problem med det förut så är det nog inga konstigheter.
Jag personligen vägrar spela spel i 30 fps, lägger hellre min tid på att vänta in en 60 fps version/inte spela spelet. Hade väl varit typ nya God of War som jag hade kunnat tänka mig spela i 30 fps då jag ser fram emot det väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Beror på hur van du är med 30fps och hur känslig du är när det gäller frame drops, för det här spelet är verkligen inte låst till 30fps just nu. Förhoppningsvis kommer det nån patch som löser det och kanske till och med lägger till ett 60fps mode. Spelet verkar väldigt dåligt optimerat, för det är väldigt tungdraget även på PC (enligt flera recensioner). Själv står jag ut för att jag verkligen gillade första spelet och detta är ganska likvärdigt än så länge, enligt mitt tycke iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Spelet ingår i Xbox Game Pass men trots att jag har ett XSX med Game Pass Ultimate så är jag inte ett dugg intresserad av att spela spelet i 30fps för 0kr. Jag tyckte ettan var riktigt bra.

30fps är inte godkänt 2022 och spelet klarar inte ens av 30fps.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tänkte ge er en kort uppdatering om hur mitt serviceärende hos Sony går. Nio (9) arbetsdagar senare och de har inte ens lyckats registrera mitt paket. Skandalöst dåligt.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På tal om remakes, här är i alla fall en som jag ser fram emot :). Det ser lovande ut, hoppas verkligen att det blir i klass med RE2 Remake, eller helst ännu bättre förstås.

Lägger med den nya trailern också

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Spelet ingår i Xbox Game Pass men trots att jag har ett XSX med Game Pass Ultimate så är jag inte ett dugg intresserad av att spela spelet i 30fps för 0kr. Jag tyckte ettan var riktigt bra.

30fps är inte godkänt 2022 och spelet klarar inte ens av 30fps.

Jag vet. Men har spelet hemma. Och lär ta månader att få till 60 fps. Annars hade de väl vart med nu?

Dom kommer nog inte längre än låst 30 fps (40 med 120 hz läge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Jag vet. Men har spelet hemma. Och lär ta månader att få till 60 fps. Annars hade de väl vart med nu?

Dom kommer nog inte längre än låst 30 fps (40 med 120 hz läge).

Det är ju bara du som kan bestämma ifall du tycker att 30fps och lägre är spelbart eller inte. Det är dock fortfarande underkänt för ett spel 2022.

Det blir varken köp eller nerladdning från min sida förrän dom fixar 60fps. Likadant med Gotham Knights som också är låst till 30fps. Patetiskt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Min PS5a har börjat slå av sig ibland. Fixade till stället så nu hoppas jag att den slutar spontandö. Mitt i Elden Ring utan förvarning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är ju bara du som kan bestämma ifall du tycker att 30fps och lägre är spelbart eller inte. Det är dock fortfarande underkänt för ett spel 2022.

Det blir varken köp eller nerladdning från min sida förrän dom fixar 60fps. Likadant med Gotham Knights som också är låst till 30fps. Patetiskt!

Jo jag vet Men tror aldrig dom får till 60 fps och 1:an var ett mästerverk och 2:an fått riktigt bra recensioner.

Tar et par kalla innan så det redan snurrar så kanske det går bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Jo jag vet Men tror aldrig dom får till 60 fps och 1:an var ett mästerverk och 2:an fått riktigt bra recensioner.

Tar et par kalla innan så det redan snurrar så kanske det går bra

Nej, det är ju upp till utvecklaren och utgivaren att bestämma om dom vill ha pengar eller inte. Får dom inte till 60fps förblir spelet ospelbart på konsol för mig och jag kommer vara än mindre intresserad av deras kommande spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, det är ju upp till utvecklaren och utgivaren att bestämma om dom vill ha pengar eller inte. Får dom inte till 60fps förblir spelet ospelbart på konsol för mig och jag kommer vara än mindre intresserad av deras kommande spel.

Jag är helt inne på din linje, jag förstår inte att det envisas med att trycka in så mycket "ögongodis" som möjligt och nöja sig med 30 fps från utvecklarnas sida. Spelkänslan är så otroligt mycket bättre vid 60 fps och den där lite finare grafiken spelar ingen roll egentligen om man måste välja. Sedan om man pratar för dator och att även 60 fps är på tok för lite så tror jag nog i alla fall de flesta håller med om att det är otroligt mkt mindre viktigt att gå från 60 till 120/144 fps jämfört med att gå från 30 till 60...

Spelade själv igenom Horizon Forbidden West relativt nyligen och det startade ju på "quality mode" vilket var helt ospelbart enligt mig. Där var ju dock utvecklarna smarta nog (eller ja, normala nog ) att även ha ett performance-läge från start vilket gjorde det till ett helt annat spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skrivet av haijen:

Jag är helt inne på din linje, jag förstår inte att det envisas med att trycka in så mycket "ögongodis" som möjligt och nöja sig med 30 fps från utvecklarnas sida. Spelkänslan är så otroligt mycket bättre vid 60 fps och den där lite finare grafiken spelar ingen roll egentligen om man måste välja. Sedan om man pratar för dator och att även 60 fps är på tok för lite så tror jag nog i alla fall de flesta håller med om att det är otroligt mkt mindre viktigt att gå från 60 till 120/144 fps jämfört med att gå från 30 till 60...

Spelade själv igenom Horizon Forbidden West relativt nyligen och det startade ju på "quality mode" vilket var helt ospelbart enligt mig. Där var ju dock utvecklarna smarta nog (eller ja, normala nog ) att även ha ett performance-läge från start vilket gjorde det till ett helt annat spel.

Bara för att klargöra. Jag föredrar alltid bilduppdatering före grafik. Alla dagar. Går inte spela 30 när man vant sig vid 60.

Ska starta upp ikväll och så får man ta ett beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag håller med. Jag har ingenting emot att det t.ex. finns ett 30fps-läge med ray-tracing i native 4K så länge utvecklarna också har lagt in ett 60fps läge - där ska standarden vara 2022. Spelarna får själva avgöra vilket läge dom vill spela. Men minimum ska alltid vara minst ett läge i 60fps. Sen kan dom få erbjuda 30fps med ray-tracing eller 40fps för 120Hz, 120fps i lägre upplösning eller vad dom nu vill hitta på hur mycket som helst, det är bara positivt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Försök att rösta med plånboken. Om alla spel som bara har 30fps säljer dåligt så kommer det försvinna tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Försök att rösta med plånboken. Om alla spel som bara har 30fps säljer dåligt så kommer det försvinna tillslut.

Tror inte särskilt många multiplattformspel kommer vara något annat än 30fps om några år tills det kommer en ny konsol.
Det är bara Sony och MS egna studios som lägger krut på att optimera spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Mycket riktigt. Därför laddar jag inte ens ner det gratis via Game Pass.

Skrivet av Bozzeta:

Tror inte särskilt många multiplattformspel kommer vara något annat än 30fps om några år tills det kommer en ny konsol.

Det hoppas jag verkligen inte, men i sådana fall så blir det bara Sony och Microsoft som säljer spel till mig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om spelen säljer dåligt kommer det nog att prioriteras.
Däremot tror jag inte att spelen kommer sälja dåligt och att du därför får rätt.

Jag spelar alltid multiplatform på PC av denna anledningen. Och tyvärr på Ps4 kunde man ju inte ens köpa Sonys spel heller som dom flesta var 30fps, så den konsolen stod och dammade mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

De kan ju lägga en hel del press för att få ge ut spel på deras konsoler dock. Sen så är det inte massvis med jobb att konfigurera om. På pc får man ju göra det själv går på minuter

Vad jag finner är att vi nått en sån pass hög kvalitetsnivå så det är inget större offer köra spel i 60 fps vs 30 fps numer på konsol. Och ju fler som får smak på högre framerates så kommer de konverteras och ha svårt gå tillbaks.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är ju Xbox Series S som håller tillbaka hela denna nuvarande generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om spelen säljer dåligt kommer det nog att prioriteras.
Däremot tror jag inte att spelen kommer sälja dåligt och att du därför får rätt.

Jag spelar alltid multiplatform på PC av denna anledningen. Och tyvärr på Ps4 kunde man ju inte ens köpa Sonys spel heller som dom flesta var 30fps, så den konsolen stod och dammade mest.

Det tråkiga är ju att på PC lägger de på en massa värdelösa kopieringsskydd som förstör upplevelsen (hej Resident Evil Village mm..).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Är ju Xbox Series S som håller tillbaka hela denna nuvarande generation.

Det tror jag inte.
Inte mer än att det naturligtvis kräver mer jobb att optimera fler plattformar, som det var med PS4/PRO.
Beror nog snarare på vilken spelmotor som används.
Matrix Unreal5 visade ungefär vad konsolen är kapabel till och vi kommer hamna på runt 30 fps med DRS.

Permalänk
Medlem

Kan någon här förklara varför 40 fps-lägen kräver VRR? Jag har 120hz tv, så 40 fps bör inte vara ett problem men som jag förstår det krävs också—av någon outgrundlig anledning—att även VRR stöds. 🤔

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Kan någon här förklara varför 40 fps-lägen kräver VRR? Jag har 120hz tv, så 40 fps bör inte vara ett problem men som jag förstår det krävs också—av någon outgrundlig anledning—att även VRR stöds. 🤔

*Jag har fredagshuvud.. 120hz borde i teorin såklart funka, det har du rätt i. 3x40 blir 120hz så är jämt. Antar att spelet inte kan hålla konstant 40fps därav VRR krav kanske.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad av jämförelser.