ITUX förnyade bredbandsomvandlaren och då la switchen av?

Permalänk
Medlem

ITUX förnyade bredbandsomvandlaren och då la switchen av?

Min switch Netygear FS105 slutade helt tvärt att fungera.
Dagen efter så byter ITUX media omvandlaren och dom verkar byta mycket i deras när just nu.
Jag undrar om det kan vara så att ITUX eller min leverantör har förnyat något som switchen inte har stöd för längre och att det är problemet eller är det kanske bara otur att den dog just då. Lampor lyser konstant på den, men ingenting går genom switchen.

Vist switchen är urgammal och hadde ändå tänkt byta ut den snart men kör ju på 100 lina så har inte bråttom.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Modellören:

Dagen efter så byter min ISP mediaomvandlaren.

Jag undrar om det kan vara så att min leverantör har förnyat något som switchen inte har stöd för längre och att det är problemet eller är det kanske bara otur att den dog just då. Lampor lyser konstant på den, men ingenting går genom switchen.

Vist switchen är urgammal och hadde ändå tänkt byta ut den snart men kör ju på 100 lina så har inte bråttom.

Du hade väl inte switchen kopplad i medaiomvandlaren för där ska du ansluta tjänstefördelaren eller roitern beroende på hur nätet är byggt, en egen switch ska du bara ansluta på routerns lansida.

Beskriv hur du hade kopplat lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo det har jag och det har fungerat så i fem till åtta år. Den slutade fungera utan att har rört någon sen jag flyttat in här D:

En mediaovandare i hallen. (äkta fiber rätt in i den och utgångar för rj45) ovan en lucka i taket... Finns bara en låda där och det var exakt lika dant i förra lägenheten och jag har kopplat exakt lika dant och där körde jag med samma grejer sedan dom satte in ITUX Skulle kunna koppla en dator rakt in i den om man vill, allt ut från den är vanliga nätverkskablar. Rj45

Två kablar därifrån ut till vardagsrummet med en liten koppling så att man kan sätta in rj45 vidare till prylarna.

En kabel därifrån rätt in i switchen Netgear FS 105 och sen vidare ut till andra saker. Det har fungerat så i två år utan minsta problem i den här lägenheten och ca fem år i förra lägenheten.

Sedan därefter har vi.

en rj45 till gamerdatorn
En kabel in i wifisak så att jag kan köra min surfplatta och en laptopp med mera på wifi

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Modellören:

En mediaovandare i hallen. (äkta fiber rätt in i den och utgångar för rj45) ovan en lucka i taket... Finns bara en låda där och det var exakt lika dant i förra lägenheten och jag har kopplat exakt lika dant och där körde jag med samma grejer sedan dom satte in ITUX Skulle kunna koppla en dator rakt in i den om man vill, allt ut från den är vanliga nätverkskablar. Rj45

Två kablar därifrån ut till vardagsrummet med en liten koppling så att man kan sätta in rj45 vidare till prylarna.

En kabel därifrån rätt in i switchen Netgear FS 105 och sen vidare ut till andra saker. Det har fungerat så i två år utan minsta problem i den här lägenheten och ca fem år i förra lägenheten.

Sedan därefter har vi.

en rj45 till gamerdatorn
En kabel in i wifisak så att jag kan köra min surfplatta och en laptopp med mera på wifi

Men du har alltså ingen router inkopplad ?
Eller är det du kallar "en wifisak" egentligen en router som du har kopplat in på fel sätt så att den inte används som router eller är det en accesspunkt ?
Det låter mest som att ditt lan har varit och fortfarande är felkopplat så att det uppstår adressproblem och det kan ge slumpmässig funktion.

Det första du bör göra är att koppla in en router närmast inkommande anslutning och sedan koppla lanet korrekt.
Jag vet inte omGS 105 switchen är trasig eller inte för problemet kan bero på att det varit felkopplat och eftersom funktionen kan bli slumpartad när man har adressfel så kan du haft tur och inte råkat ut för märkbara problem under flera år men så dyker de upp och slår ut lanet.

Och även om switchen har gått sönder fysiskt så ska du först koppla lanet på rätt sätt för att kunna fortsätta felaöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du har alltså ingen router inkopplad ?
Eller är det du kallar "en wifisak" egentligen en router som du har kopplat in på fel sätt så att den inte används som router eller är det en accesspunkt ?
Det låter mest som att ditt lan har varit och fortfarande är felkopplat så att det uppstår adressproblem och det kan ge slumpmässig funktion.

Det första du bör göra är att koppla in en router närmast inkommande anslutning och sedan koppla lanet korrekt.
Jag vet inte omGS 105 switchen är trasig eller inte för problemet kan bero på att det varit felkopplat och eftersom funktionen kan bli slumpartad när man har adressfel så kan du haft tur och inte råkat ut för märkbara problem under flera år men så dyker de upp och slår ut lanet.

Och även om switchen har gått sönder fysiskt så ska du först koppla lanet på rätt sätt för att kunna fortsätta felaöka.

Det är kopplat så här för att slippa massa kablar i onödan då jag får sätta upp den så att min surfplatta får kontakt i sovrummet. Det är nästan det enda AX10 duger till i min lägenhet

Gaming körs trådat.

Du svarar inte på frågan riktigt. Är det min ISP som donat till det. Eller jag får völ tolka svaret som ja.
Dumma ISP som gör så här mot mig så att jag inte får dra kabel som jag vill ha det Nu blir det ju fler fula kablar.

Har du något förslag på en Switch som är duktigare att agera på egen hand, vi kan drämma till med en hårdvarubranvägg när vi ändå är på gång

Som en Netgate 1100 Pfsense eller Ubiquiti Networks EdgeRouter X ?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du "måste" koppla in en router mellan medieomvandlaren och dina enheter för att få ett bättre skydd och hantering av din anslutning.
Din ISP har inte gjort något med din switch, med tanke på att den la av före det att tekniker var där.

Vad är en wifisak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du "måste" koppla in en router mellan medieomvandlaren och dina enheter för att få ett bättre skydd och hantering av din anslutning.

Din ISP har inte gjort något med din switch, med tanke på att den la av före det att tekniker var där.

Tycker bara det är det att det är ett sammanträffande att den ska lägga av nu. Har dock inte haft något virus på 20 år eller något trubbel alls så jag bryr mig inte värst mycket längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt.

Sätt en router mellan mediaomvandlaren och din switch..
ISPn har väl kanske sett att du roffar åt dig 5-6st externa ip adresser och valde att stänga den funktionen för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Gör om gör rätt.

Sätt en router mellan mediaomvandlaren och din switch..
ISPn har väl kanske sett att du roffar åt dig 5-6st externa ip adresser och valde att stänga den funktionen för dig

Jo har ju inget val så !
Hahaha

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Modellören:

Det är kopplat så här för att slippa massa kablar i onödan då jag får sätta upp den så att min surfplatta får kontakt i sovrummet. Det är nästan det enda AX10 duger till i min lägenhet

Gaming körs trådat.

Du svarar inte på frågan riktigt. Är det min ISP som donat till det. Eller jag får völ tolka svaret som ja.
Dumma ISP som gör så här mot mig så att jag inte får dra kabel som jag vill ha det Nu blir det ju fler fula kablar.

Har du något förslag på en Switch som är duktigare att agera på egen hand, vi kan drämma till med en hårdvarubranvägg när vi ändå är på gång

Som en Netgate 1100 Pfsense eller Ubiquiti Networks EdgeRouter X ?

Du kan testa switchen separat för funkar den ska den fungera som en kabelskarv så koppla in den nånstans där du vet att kablat nät funkar och se vad som händer.

Det svåra med att felsöka den koppling du haft är att funktion kan bero på slumpen, det kan räcka med att man startar apparaterna i an annan ordning för att nätet ska dö eller tex att din operatör har gjort nått, inte fått nått egentligt fel utan bara ändrat så att det blir "normalt" hur som helst är det enormt svårt att felsöka ett felkopplat lan, så svårt att det är närmast meningslöst att försöka innan det är korrekt kopplat eftersom man ofta får slumpvis funktion när det är adressfel i lanet.

En switch kan inte lösa problemen med adressering du måste ha en router med dhcpserver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur du har haft det kopplat så låter det som att du haft tillgång till flera Publika IP:n.

Jag vet att jag via bredbandsbolaget en gång i tiden tillhandahöll 5 publika IP-adresser per anslutning.
Då IPv4-adresser är lite av en bristvara är det inte förvånande om din ISP/ITUX håller på och stramar åt detta om du haft tillgång till flera.

En router efter mediaomvandlaren bör lösa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Med tanke på hur du har haft det kopplat så låter det som att du haft tillgång till flera Publika IP:n.

Jag vet att jag via bredbandsbolaget en gång i tiden tillhandahöll 5 publika IP-adresser per anslutning.
Då IPv4-adresser är lite av en bristvara är det inte förvånande om din ISP/ITUX håller på och stramar åt detta om du haft tillgång till flera.

En router efter mediaomvandlaren bör lösa detta.

Det låter ju som logiskt rätt, jag har bara haft en väldig tur i och vist det har tagit lång tid att start om nätverket i bland och vissa gånger har det inte fungerat alls och då får man start om igen.
Tack... ja jag är ytterst lat men tänkt att jag ska bita i det sura äpplet så tänker läsa på lite om hur det fungerar.

Tänkt ändå att jag ska fixa någon billigare HW firewall kanske liknade en TP-Link Omada ER605, då kan jag ju minst koppla kablarna som jag vill att det ska vara och så kan jag ju hålla på lite med den för att lära mig något och med en sån kan jag ju kanske lära mig lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Dagen efter så byter ITUX media omvandlaren och dom verkar byta mycket i deras när just nu.
Jag undrar om det kan vara så att ITUX eller min leverantör har förnyat något som switchen inte har stöd för längre och att det är problemet eller är det kanske bara otur att den dog just då. Lampor lyser konstant på den, men ingenting går genom switchen.

Gammal switch - kan vara så att du behöver en korsad nätverkskabel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Gammal switch - kan vara så att du behöver en korsad nätverkskabel.

Netgear FS105 stödjer auto uplink (auto MDI/MDI-X) så det ska inte spela någon roll
https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/FS105/FS100series...

Permalänk
Medlem

Att du kopplat "fel" i två eller fem år är inte direkt relevant. Din internetleverantör har begränsat antal IPv4-adresser och dina grejer roffar åt alla tillgängliga adresser när du ansluter sådär 1-4 saker. Din accesspunkt kommer också roffa åt sig en publik ip-adress.

Då telefoner exempelvis brukar skapa tillfälliga mac-adresser kommer det gå snabbt att ta alla ip-adresser utan att du ens har "för många" prylar.

Ser nätet att dina prylar skickar för många förfrågningar eller skickar fel typ av trafik kommer din switchport för övrigt att stängas ner. Du behöver NAT, du berättar om symtomen på felkopplingen i #19779026.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du har två kablar till vardagsrummet.
Kan du inte bara sätta upp en router i vardagsrummet i den kabel som nu kommer från medieomvandlaren till WAN-porten på routern, sen dra LAN-porten från routern via den andra kabeln. Så får du köra din "koppling" vid medieomvandlaren precis som du har nu, bara att du använder den kabel som kommer från routerns LAN-port istället för att koppla in fler saker i medieomvandlaren? Då får du ett eget LAN hemma och slipper exponera alla dina prylar rakt ut mot stadsnätet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz