House of the Dragon (Game of Thrones-spinoff)

Permalänk
Medlem

Min sammanfattning efter fyra avsnitt:

Blablabla…bla

Nej, det här var inget för mig

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Min sammanfattning efter fyra avsnitt:

Blablabla…bla

Nej, det här var inget för mig

Karaktärsuppbyggnad och worldbuilding är ingenting för dig med andra ord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Karaktärsuppbyggnad och worldbuilding är ingenting för dig med andra ord

Ingen av dem är lika intressanta som nästan vem som helst i GoT.
(Yes, sagt det förut och säger det igen).

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Karaktärsuppbyggnad och worldbuilding är ingenting för dig med andra ord

Jo då, om det är intressanta karaktärer eller världar, det här var bara: blablabla…bla
jag gav dem fyra timmar att fånga mitt intresse, men jag hörde bara bla.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Ingen av dem är lika intressanta som nästan vem som helst i GoT.
(Yes, sagt det förut och säger det igen).

Jämför du 8 säsonger av GoT mot 10 avsnitt av HotD?
Inte direkt någon förutom Tyrion, Tywin och Eddard var intressanta i Säsong 1 av GoT för mig iaf.

Hela säsongen handlar om uppbyggnad iallafall. Säsong 2 så kommer alla slagsmål och drakar som många enbart verkar vara intresserad av

Skrivet av issue:

Jo då, om det är intressanta karaktärer eller världar, det här var bara: blablabla…bla
jag gav dem fyra timmar att fånga mitt intresse, men jag hörde bara bla.

Du avslutar precis lagom innan de byter till vuxna skådisar
Hjälper förövrigt om man höjer volymen om man har svårt att höra vad som sägs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Jämför du 8 säsonger av GoT mot 10 avsnitt av HotD?
Inte direkt någon förutom Tyrion, Tywin och Eddard var intressanta i Säsong 1 av GoT för mig iaf.

Hela säsongen handlar om uppbyggnad iallafall. Säsong 2 så kommer alla slagsmål och drakar som många enbart verkar vara intresserad av

Du avslutar precis lagom innan de byter till vuxna skådisar
Hjälper förövrigt om man höjer volymen om man har svårt att höra vad som sägs.

Nej, redan första säsongen har mycket bättre karäktärer mycket snabbare.
Även the wildling kvinnan i hardhome avsnittet kändes mer äkta än de flesta i HoD. Hon var med i ett avsnitt, kände att hon hade ett djup, en personlighet osv. Jämför sedan med crab king i HoD och vi vet ingenting om honom. Nada. Han bara ser märklig ut och har vissa ansiktryck.

Det är inte samma klass på serien och kommer troligtsvis aldrig bli.
Däremot så är det möjligt att den håller samma nivå rakt igenom och blir inte riktigt uselt i slutet som GoT.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Långsam och träig början med svagt intresse för dess karaktärer. Men runt avsnitt 4-5 började det lossna, och gått spik rakt upp.
HotD har verkligen nu fångat mitt intresse. Inte riktigt i klass med GoT S01 dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Även the wildling kvinnan i hardhome avsnittet kändes mer äkta än de flesta i HoD. Hon var med i ett avsnitt, kände att hon hade ett djup, en personlighet osv.

Ja nu vet man att du trollar iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Ja nu vet man att du trollar iallafall.

Nej. GoT är grymt mycket bättre.
Fråga folk vad Daemon egentligen vill ha så kommer folk ha svårt att ge svar.

Vart är humörn in HoD? Ingenstans. Det är begravningsstämning typ överallt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jämför du 8 säsonger av GoT mot 10 avsnitt av HotD?
Inte direkt någon förutom Tyrion, Tywin och Eddard var intressanta i Säsong 1 av GoT för mig iaf.

Säsong 1 GoT >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> HOtD Säsong 1

Känner inte heller speciellt mycket för någon av karaktärerna. Det absolut enda som skulle chocka mig nu är ifall Daemon skulle dö, precis som de tog Eddard. Utöver det är det både en och två klasser under GoT.

Med det sagt; en helt OK serie såhär långt. Underhållande.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Nej. GoT är grymt mycket bättre.
Fråga folk vad Daemon egentligen vill ha så kommer folk ha svårt att ge svar.

Vart är humörn in HoD? Ingenstans. Det är begravningsstämning typ överallt.

Vad vill Daemon ha? Luta sig bakåt och ta en öl.
Vill du verkligen att allting ska vara skyltat med Neon så att du vet precis vad allt och alla vill och vad allas mål är?

Vad ville egentligen Little Finger genom S1 - 6?

Vart var Humorn i GoT S1?

Är 100% säker att de flesta som tycker GoT S1 > HOTD S1 lider av lite Nostalgi. Som WoW fans när de tänker tillbaka till Vanilla. Var så många år sedan att man förvridit vad man egentligen tyckte till något överdrivet positivt.
Känner många som inte alls kom in i GoT förräns i Säsong 3 eller när nu Red Wedding sker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Vad vill Daemon ha? Luta sig bakåt och ta en öl.
Vill du verkligen att allting ska vara skyltat med Neon så att du vet precis vad allt och alla vill och vad allas mål är?

Vad ville egentligen Little Finger genom S1 - 6?

Vart var Humorn i GoT S1?

Nu ska jag inte agera minne åt dig. Bara King Robert var en rolig jäkel, sen så har vi förstås Tyrions eskapader.
Vänskap som byggs upp mellan Sam och Jon... något sådant finns inte i en hel säsong i av HoD. Jag får inte ens intrycket att bägge drottningarna har vänskap bakom sig. Allt är sämre, t o m CGI.
Men som sagt, det går ju att kika på.
Nästa säsong som kommer ut 2024 typ ska inte ha fler tidshopp o ska ha bättre tempo enligt vad jag har läst.
Inga fler byten av skådisar heller.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

När jag såg några avsnitt av GoT S01 så blev jag helt hooked och kunde inte vänta tills nästa avsnitt kom ut, så blev det inte med HotD men serien har varit helt ok.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Nu ska jag inte agera minne åt dig. Bara King Robert var en rolig jäkel, sen så har vi förstås Tyrions eskapader.
Vänskap som byggs upp mellan Sam och Jon... något sådant finns inte i en hel säsong i av HoD. Jag får inte ens intrycket att bägge drottningarna har vänskap bakom sig. Allt är sämre, t o m CGI.
Men som sagt, det går ju att kika på.
Nästa säsong som kommer ut 2024 typ ska inte ha fler tidshopp o ska ha bättre tempo enligt vad jag har läst.
Inga fler byten av skådisar heller.

Är Sam ens med i Säsong 1? Är inte han uppe i norr, vid muren?

Tyrion och Robert, ja, det är olika karaktärer i en annan tidsepok. Två skilda serier. HotD är mer drama och ska vara mörkare än GoT.

Varför skulle drottningarna ha en vänskap? De är från olika familjer med olika mål. De var barndoms vänner och inte så mycket mer.

Vad för CGI hade Säsong 1 av GoT?

Säsong 2 ska ha krig och drakar, med en ännu högre budget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Är Sam ens med i Säsong 1? Är inte han uppe i norr, vid muren?

Tyrion och Robert, ja, det är olika karaktärer i en annan tidsepok. Två skilda serier. HotD är mer drama och ska vara mörkare än GoT.

Varför skulle drottningarna ha en vänskap? De är från olika familjer med olika mål. De var barndoms vänner och inte så mycket mer.

Vad för CGI hade Säsong 1 av GoT?

Säsong 2 ska ha krig och drakar, med en ännu högre budget.

Ärligt talat, minns du inte säsong 1? Vart träffar vi på honom första gången? När Sam säger att han inte kan slåss ett skit så svara Jon: "Ja, du kan i alla fall inte bli sämre" så skrattar de gott, här byggs en vänskap upp som är viktigt för deras personliga utveckling.

Drottningarna var vänner, det visas i HoD i början, men de snackar aldrig riktigt som de vore det. De har inte tillräckligt med samtal för att det här ska byggas upp något vettigt sätt. De har inte ens samtal om att den ena gifter sig med den andras far, kungen. Helt absurt.

CGI som inte byggdes upp med Unreal motorn (like Mandalorian).

Ja högre budget, kan de fixa ens vettig ljussättning denna gång. Ska allt se tråkigt och monotomt ut?

House of the Dragon Season 2 May Look Totally Different
https://www.fortressofsolitude.co.za/house-of-the-dragon-seas...

"Although the ‘ground-breaking’ technology had been used for all the other Star Wars shows, Andor decided that they were not going to make use of it at all, and the other shows have been described as shallow and flat in comparison to the amazing show. Looking at the shows that have been made with the use of The Volume, versus Andor, which physically created many of its sets, reveals that they all pale in comparison to the real thing and that The Volume may not be worth all the hype. And it’s starting to show. "

Det är också varför Andor ser bättre ut än alla andra SW serier. Och tekniken gör också att HoD ofta ser mer fake ut än en mycket äldre serie.

Sen så är inte drakarna det intressanta i storyn. Kan man inte göra en scen där det faktiskt ser ut som en båt åker på vatten så är det illa. Hellre tar jag också en låg budget scen där Robert B. jagar där man inte ser usel CGI-djur som inte ens i närheten ser äkta ut. Då hade de inte ens tid att filma scenen under lång tid och budgeten tillät inte ens hästar. Men allt var i alla fall äkta i scenen. HoD introducerar mer CGI som inte ser bra ut. Av den anledningen så skulle jag gärna dumpa drakarna helt och hållet med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Ärligt talat, minns du inte säsong 1? Vart träffar vi på honom första gången? När Sam säger att han inte kan slåss ett skit så svara Jon: "Ja, du kan i alla fall inte bli sämre" så skrattar de gott, här byggs en vänskap upp som är viktigt för deras personliga utveckling.

Drottningarna var vänner, det visas i HoD i början, men de snackar aldrig riktigt som de vore det. De har inte tillräckligt med samtal för att det här ska byggas upp något vettigt sätt. De har inte ens samtal om att den ena gifter sig med den andras far, kungen. Helt absurt.

CGI som inte byggdes upp med Unreal motorn (like Mandalorian).

Ja högre budget, kan de fixa ens vettig ljussättning denna gång. Ska allt se tråkigt och monotomt ut?

Har inget minne av Sam utöver att han är rätt värdelös och gillar böcker.

Det är en dyster serie?
Och jag har inga problem med att det ser dåligt belyst ut. Verkar som att din TV är problemet. Kika på HDTV Test så kanske du kan fixa det? Har inga problem på varken en datorskärm av IPS i SDR eller VA TV i SDR.

De snackar inte? Gör de väl. Men de är från två skilda familjer och deras vänskap skiljs ju i stort sett direkt när det annonseras att hon ska gifta sig med kungen..? Eller har du tittat på en annan serie?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Har inget minne av Sam utöver att han är rätt värdelös och gillar böcker.

Det är en dyster serie?
Och jag har inga problem med att det ser dåligt belyst ut. Verkar som att din TV är problemet. Kika på HDTV Test så kanske du kan fixa det? Har inga problem på varken en datorskärm av IPS i SDR eller VA TV i SDR.

De snackar inte? Gör de väl. Men de är från två skilda familjer och deras vänskap skiljs ju i stort sett direkt när det annonseras att hon ska gifta sig med kungen..? Eller har du tittat på en annan serie?

Äger OLED, och det är ju bättre än vilken VA och IPS som helst. Det är inte mycket variationer i färger överhuvudtaget. Det har dykt upp en hel artiklar om problemet medans GoT så fuckade de bara upp ett avsnitt av extremt många.

Sam var inte värdelös, han gjorde mycket saker som få någonsin skulle våga..lite synd att vissa inte minns bara. Det går att kolla på supercuts och vad som helst på YT om man nu skulle behöva minnas igen..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Äger OLED, och det är ju bättre än vilken VA och IPS som helst. Det är inte mycket variationer i färger överhuvudtaget. Det har dykt upp en hel artiklar om problemet medans GoT så fuckade de bara upp ett avsnitt av extremt många.

Sam var inte värdelös, han gjorde mycket saker som få någonsin skulle våga..lite synd att vissa inte minns bara. Det går att kolla på supercuts och vad som helst på YT om man nu skulle behöva minnas igen..

Problemet är väl främst på OLED? Och det rörde sig bara om ett avsnitt.

Kanske för att Sam inte var en karaktär som folk direkt brydde sig om särskilt mycket. Folk var mer inbitna i Snow, Rob, Tyrion, Tywin, Jamie, Dany, Little Finger mfl.

Vet inte varför man vill ha en massa färger i t.ex. Dragonstone.

Permalänk
Medlem

Killar, kramas och gå vidare. Det är helt okej att föredra GoT över Hot D och vice versa, det är inte som att någon av serierna är dålig. (Slutet av GoT ej inkluderat.) 🙂

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Problemet är väl främst på OLED? Och det rörde sig bara om ett avsnitt.

Kanske för att Sam inte var en karaktär som folk direkt brydde sig om särskilt mycket. Folk var mer inbitna i Snow, Rob, Tyrion, Tywin, Jamie, Dany, Little Finger mfl.

Vet inte varför man vill ha en massa färger i t.ex. Dragonstone.

Nej, OLED har bäst kontrast. Och nej, inte bara ett avsnitt vad gäller HoD, folk har klagat på många avsnitt och artiklarna har varit många. Bara ett avsnitt i GoT däremot:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Long_Night_(Game_of_Thrones...
"Many criticized the handling of the White Walker mythology, what was viewed as the lack of catharsis, and the use of dark production lighting which was seen as gratuitous, artistically unnecessary and disorienting."

"Kanske för att Sam inte var en karaktär som folk direkt brydde sig om särskilt mycket"
Herregud mannen.. försök minnas.

"Vet inte varför man vill ha en massa färger i t.ex. Dragonstone."
Livet har variation, det bör även en serie klara av.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Men snälla, tråden handlar om HoTD och inte GoT. Det räcker nu.

Förövrigt, fantastisk serie.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

LET THE DANCE BEGIN!

🖕 väntetiden...😭

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GarfieldPower:

Men snälla, tråden handlar om HoTD och inte GoT. Det räcker nu.

Förövrigt, fantastisk serie.

Rätt säker på att de hänger ihop...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Nej, OLED har bäst kontrast. Och nej, inte bara ett avsnitt vad gäller HoD, folk har klagat på många avsnitt och artiklarna har varit många.
"Kanske för att Sam inte var en karaktär som folk direkt brydde sig om särskilt mycket"
Herregud mannen.. försök minnas.

"Vet inte varför man vill ha en massa färger i t.ex. Dragonstone."
Livet har variation, det bör även en serie klara av.

Problemet har dock ingenting med kontrast att göra. Och det är bara ett avsnitt som folk med dåligt kalibrerade OLED apparater hade problem med.

Varför ska jag minnas vad du minns? Det är dock uppenbart att du ogillar den här serien och känner starkt för karaktärer i en serie som är riktigt gammal idag och du har troligtvis förvrängt ditt egna minne av serien och vissa karaktärer. Som folk ofta gör med tiden. Har personligen sett gott om variation i serien. Men du vill alltså att allt ska se tecknat ut? Frågan är, har du faktiskt sett serien? Känns inte riktigt som det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Problemet har dock ingenting med kontrast att göra. Och det är bara ett avsnitt som folk med dåligt kalibrerade OLED apparater hade problem med.

Det handlar inte om kalibrering utan en bugg i mjukvaran som gör att den börjar dimma ner bilder som är mörka länge, tills det är omöjligt att se något. Det sker även för proffskalibrerade apparater.
#19760673
Se även videon två inlägg ner om ni ändå tror det är mitt fel eller bara nåt fel med min TV

On topic: Riktigt bra avsnitt, och serie! Galet surt att behöva vänta kanske 1.5 år nu bara...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Problemet har dock ingenting med kontrast att göra. Och det är bara ett avsnitt som folk med dåligt kalibrerade OLED apparater hade problem med.

Varför ska jag minnas vad du minns? Det är dock uppenbart att du ogillar den här serien och känner starkt för karaktärer i en serie som är riktigt gammal idag och du har troligtvis förvrängt ditt egna minne av serien och vissa karaktärer. Som folk ofta gör med tiden. Har personligen sett gott om variation i serien. Men du vill alltså att allt ska se tecknat ut? Frågan är, har du faktiskt sett serien? Känns inte riktigt som det.

Hur har jag förvrängt saker när jag fyller i tomrum som du har? Varför tror du de valde att behålla Sam levande ur the long night t.ex? Folk gillar honom, men...du minns ju inte. De lät honom överleva just p.g.a. att han var populär, hade GoT hållit samma kvalité rakt igenom så hade inte han ens befunnit sig i striden utan hellre antingen styrt upp mer strategiskt eller gömt sig i krypten tillsammans med Sansa Stark som inte heller kan slåss.
Han blev Grand Maester utan ens ha utbildningen till det. Han blev det för att han var en tittarfavorit.

"Men du vill alltså att allt ska se tecknat ut"
Hur 17 lyckas du missförstå precis allt? Det ser ju mer oäkta ut nu, inte mindre. Jag har precis citerat ur en artikel som beskriver problem med tekniken som används i många SW serier och även nu i HoD. Varför ser Andor bättre ut? Läs om, gör rätt.

En dag ska för 17 kunna se ut som en dag. Men lite färger också. Gör handlingen mörkare istället, om ni klarar av ens det längre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det handlar inte om kalibrering utan en bugg i mjukvaran som gör att den börjar dimma ner bilder som är mörka länge, tills det är omöjligt att se något. Det sker även för proffskalibrerade apparater.
#19760673
Se även videon två inlägg ner om ni ändå tror det är mitt fel eller bara nåt fel med min TV

Bugg i vilken mjukvara? Din TV? Varför sker det inte på tex datorskärmar eller vanlig TV i SDR?

Skrivet av Kaleid:

"Men du vill alltså att allt ska se tecknat ut"
Hur 17 lyckas du missförstå precis allt? Det ser ju mer oäkta ut nu, inte mindre. Jag har precis citerat ur en artikel som beskriver problem med tekniken som används i många SW serier och även nu i HoD. Varför ser Andor bättre ut? Läs om, gör rätt.

En dag ska för 17 kunna se ut som en dag. Men lite färger också. Gör handlingen mörkare istället, om ni klarar av ens det längre.

Andor är grådassig rakt igenom om man räknar bort Coruscant. Dagarna ser ut som dagar för mig iallafall. Något fel med era apparater. Och återigen så var det bara ett avsnitt, hade dock inga problem med det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Bugg i vilken mjukvara? Din TV? Varför sker det inte på tex datorskärmar eller vanlig TV i SDR?

Mjukvaran i LGs OLED-TVs framför allt ja, men det kan ske på andra tillverkares också.
Det sker i en av algoritmerna för att skydda mot burn-in och händer därför inte på tekniker.
I SDR tycks algoritmen också vara mindre aggressiv, sannolikt för att max-ljusnivån oftast är väldigt mycket lägre och inbränningsrisken därmed lägre.
Men det är ju en dålig eller buggad algoritm i grunden -- den tror att bilden är statisk bara för att ljusnivån är snarlik, oavsett hur mycket rörelse det är, och dimmar ner för att skydda panelen, även i avsnitt 7 (8?) där hela strandscenen med Rhaenyra och Daemon är mastrad till under 1 nit.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

bara att stänga av TPC och GSR i service menyn på LG OLED.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hur har jag förvrängt saker när jag fyller i tomrum som du har? Varför tror du de valde att behålla Sam levande ur the long night t.ex? Folk gillar honom, men...du minns ju inte. De lät honom överleva just p.g.a. att han var populär, hade GoT hållit samma kvalité rakt igenom så hade inte han ens befunnit sig i striden utan hellre antingen styrt upp mer strategiskt eller gömt sig i krypten tillsammans med Sansa Stark som inte heller kan slåss.
Han blev Grand Maester utan ens ha utbildningen till det. Han blev det för att han var en tittarfavorit.

Det är för att det är ett skämt. Sam vet allt och har 5000 kg plot armour därför att han representerar George R. R Martin. Jag orkar inte ens göra en lista på alla populära karaktärer som de faktiskt hade ihjäl genom serien, så jag tänker sammanfatta det som praktiskt taget alla utom Joffrey och Ramsay.