Behöver rätt ström för min retro sol-lampa

Permalänk
Medlem

Behöver rätt ström för min retro sol-lampa

Hej!

Jag har köpt en 70-tals UV-lampa från USA men det är varken rätt kontakt eller spänning för de svenska vägguttagen. Jag prövade med en vanlig transformator (US>EU) men det slutade med att lampan lös alldeles för starkt och att transformatorn gick sönder. För hög ström antar jag. Jag har gått till två olika elektronikbutiker men ingen verkar förstå sig på detta. Det verkar dock som jag behöver en gammal adapter plus något annat. Är det någon som skulle kunna hjälpa?

Så här står det på lampan: ”Use only with 275W. 110-125V .A.C”

Om du kan ge mig länkar var jag kan köpa utrustningen så hade jag varit evig tacksam!

Tråd flyttad till Hobby, fritid och livsstil /Vzano, Mod
Permalänk

Du behöver en omvandlare för 230v 50hz till 110v 60hz

Troligen därför den gick sönder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bara googla 230V-110V transformator, och kolla så den har minst 275W.

typ: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Ja, vi har dubbelt så hög spänning här i Europa. Idag är det inga problem för våra "switch mode power supplies". Förr var det noga att det blev rätt dock.

Dock blir jag lite konfunderad, du säger att det står 110V A/C på lampan men pratar samtidigt om transformator? Är du säker på att det inte är glimtändaren du tittar på, för det är ett lysrör gissar jag? Ta gärna bilder. (Ladda upp på imgur.com)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ta gärna bilder. (Ladda upp på imgur.com)

Eller ladda upp direkt i forumet. Finns funktion för det nu.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver som sagt en transformator som ger rätt spänning (230V till 110V) och klarar av minst 3 A.
https://www.amazon.com/Patioer-1000W-Voltage-Converter-Transf...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.