Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Geforce RTX 4090 råkar ut för smälta 12VHPWR-adaptrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inget fel på Lidl... snobb!

Allt annat är Olidligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ingen elektriker här, men enligt databladet så ska en 12pin MINI-FIT MOLEX vara specifierad för 10.5A per pin med 16awg kabel (1,3mm2). 12VHPWR har 6 pin för 12v, och klarar sig då med 8,3A för 600W. Ser ju ut att vara inom god marginal, eller missar jag något?

Tror fortfarande det är den där bläckfiskadaptern nvidia kör med som är känslig, och inte 12VHPWR i sig, om det inte är handhavande fel dvs. Kontakten ser ordentligt misshandlad ut på ena bilden som smygolf var inne på.

Bra googlat! Jag minns att jag försökte leta upp den siffran i en annan närliggande diskussion men att jag inte lyckades hitta den. Dock inte oväntat att det finns en god marginal i designen.

Jag skulle tro att det finns en betydande komponent av handhavandefel här, men samtidigt undrar jag varför man satte kontakten på långsidan av kortet? Det finns ju massor av chassin som inte är speciellt djupa, där det t.o.m. kan vara problem att få dit vanliga 8-pins PCIe-kablar när det är ett stort grafikkort. Måhända är det kortets längd och tyngd som bidragit till beslutet att inte ha kontakterna där, för att minska belastningen på PCIe-platsen?

Alternativt behövs någon brasklapp i stil med att "ska du använda adaptern så behöver ditt chassi vara minst [xxx] mm djupt". Det snackas även om 35 mm här i tråden, tror det är något missförstånd där, för det lär handla om 35 mm radie på böjen i så fall och inte att 35 mm av kabeln måste vara rak. I vilket fall ställer det ju krav på någon form av dragavlastning då det ska hänga upp till fyra stycken 8-pin PCIe i änden av adaptern. Det enda vettiga om man vill ha det snyggt lär vara ett ATX 3.0-nätagg med rätt kabel från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det är inte kortslutning som sker såvitt jag förstått, det är för liten kontaktyta mellan blecken när kontakten hamnar lite snett pga kabelböjning. Det ger hög resistans och det blir varmt. Jag har sett detta även i 240V säkringsskåp med felaktigt monterade kablar.

nä det jag menar är värsta scenariot.. om plasten mellan stiften smälter finns risk för brand/kortslutning & redan om det luktar bränt är det nåt fel som inte är rätt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

De äldre kablarna smälter bra med.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Enligt vår elektriker så riskerar 12V att bli mycket varmare än högspänning. Således är där större brandrisk om något blir fel.

Vi fick nämligen det utbytt när vi köpte vår bostad då tidigare ägare bara tryckt upp 12V/35W LED i isoleringen och snurrat ihop kablarna med eltejp (finns dock de som är avsedda för detta vilket är det vi fick bytt till men de har egen kapsel). Säljarna menade också att det bara var 12V och lagligt men 3 oberoende elektriker menade på att så inte var fallet.

Kan inte regelverket så kan inte säga vad som gäller en dator. Men en strömkabel som inte orkar bära strömmen blir extremt varm och bränns till sist av. Det borde det rimligtvis finnas krav på kan jag tycka.

Man ska följa tillverkarnas anvisningar om man vill ha ryggen fri vid eventuella olyckor. Den installationen du beskriver låter inte det minsta seriös men inte på grund av 12v.

Men som sagt starkströmföreskrifterna gäller just starkström (högspänning är över 1000v och inget man har i hus) och däför är 12v inte inkluderat.

Permalänk

Tolkning av informationen som framgår av Cablemod för att nämna någon är precis som framgår att ingen böjning får ske inom 35mm området - Kontaktstyckets baksida och 35mm räknat bakåt mot PSU
Man rapporterar även en tydlighet kring hur viktigt det är. Det finns inte en chans att folk följer denna rekommendation och toleranserna är överstigna för längesen, så mycket troligt handhavandefel.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

För att aluminium är ledande, hört talats om ordet kortslutning? 😉

Måste tänkt helt fel där=)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Gör om och gör rätt!

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Tolkning av informationen som framgår av Cablemod för att nämna någon är precis som framgår att ingen böjning får ske inom 35mm området - Kontaktstyckets baksida och 35mm räknat bakåt mot PSU
Man rapporterar även en tydlighet kring hur viktigt det är. Det finns inte en chans att folk följer denna rekommendation och toleranserna är överstigna för längesen, så mycket troligt handhavandefel.

... vilket gör att man måste ha sidopanel öppen på ganska många burkar. Att folk dessutom inte läser såna saker är inte så konstigt (vem läser manualen för isättning av grafikkort?), speciellt inte när man förväntar sig att man ska kunna böja kabeln lite just för att man vill ha en stängd dator. Konstruktionen ÄR dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Enligt vår elektriker så riskerar 12V att bli mycket varmare än högspänning. Således är där större brandrisk om något blir fel.

Vi fick nämligen det utbytt när vi köpte vår bostad då tidigare ägare bara tryckt upp 12V/35W LED i isoleringen och snurrat ihop kablarna med eltejp (finns dock de som är avsedda för detta vilket är det vi fick bytt till men de har egen kapsel). Säljarna menade också att det bara var 12V och lagligt men 3 oberoende elektriker menade på att så inte var fallet.

Kan inte regelverket så kan inte säga vad som gäller en dator. Men en strömkabel som inte orkar bära strömmen blir extremt varm och bränns till sist av. Det borde det rimligtvis finnas krav på kan jag tycka.

Då skulle jag sparka den elektrikern...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

... vilket gör att man måste ha sidopanel öppen på ganska många burkar. Att folk dessutom inte läser såna saker är inte så konstigt (vem läser manualen för isättning av grafikkort?), speciellt inte när man förväntar sig att man ska kunna böja kabeln lite just för att man vill ha en stängd dator. Konstruktionen ÄR dålig.

Där är vi överens! Katastrofalt dålig konstruktion, inget snack om saken.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lustigt det där, låter nästan i artikeln som att partnertillverkarna inte börjat bygga korten än trots reveal om en vecka. Tar väl ett bra tag att bygga ihop ett grafikkort (även om kylaren redan är klar), sen paketering, sen logistiken till grossisterna osv med tullar/hamnar och allt vad det innebär.

Är ju bara presentation 3 nov. Släppet kommer senare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Man ska följa tillverkarnas anvisningar om man vill ha ryggen fri vid eventuella olyckor. Den installationen du beskriver låter inte det minsta seriös men inte på grund av 12v.

Men som sagt starkströmföreskrifterna gäller just starkström (högspänning är över 1000v och inget man har i hus) och däför är 12v inte inkluderat.

Ursäkta min dåliga terminologi här.

Referensen till 12V var att det tycks finnas en felaktig tro om att installationer med låg spänning/effekt inte är reglerad och att "man kan göra som man vill". Så verkade ju inte vara fallet.

Men jag kan verkligen ingenting om regelverken för elsäkerhet i produkter och vilka krav som ställs. Men det kändes som det borde existera.

Skrivet av anCOOL:

Då skulle jag sparka den elektrikern...

Det elektrikern sa att låg spänning riskerar att bli varmare kanske är helt fel. Har du någon mer information om hur värmen utvecklas i en kabeln? Antar att det i slutändan är effekten som har betydelse och jag trodde kanske lite felaktigt då att 12V installationer har större risk att använda sämre/tunnare kablar. (men det var min slutsats på det han sa).

Men jag har ingen koll.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det elektrikern sa att låg spänning riskerar att bli varmare kanske är helt fel. Har du någon mer information om hur värmen utvecklas i en kabeln? Antar att det i slutändan är effekten som har betydelse och jag trodde kanske lite felaktigt då att 12V installationer har större risk att använda sämre/tunnare kablar. (men det var min slutsats på det han sa).

Värmeutvecklingen i en ledare är P = I²R, d.v.s. ström i kvadrat gånger motståndet. Så givet samma effekt är det effektivare att använda högre spänning för att få lägre ström och lägre värmeutveckling, detta är t.ex. orsaken till att vi använder högspänningsledningar för att distribuera el.

Men som du säger så lär kvalitén på grejorna vara det stora problemet snarare än att det är just 12V, LED-slingor och liknande kommer ofta från delar av världen där elsäkerhet mer är ett förslag än något man faktiskt bör följa. Kolla in t.ex. bigclivedotcom på Youtube så kommer du aldrig våga köpa elprylar på eBay/Wish/AliExpress/etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Om det är så lätt att handhavandefela nåt så är det ett konstruktionsfel.

Nej. Det står klart och tydligt att man inte ska böja kabeln närmare än 35 mm från kontakten. Att kunden inte tar till sig detta är kundens fel och således ett handhavandefel. Precis som om du tankar diesel istället för bensin. Det är ett handhavandefel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Nej. Det står klart och tydligt att man inte ska böja kabeln närmare än 35 mm från kontakten. Att kunden inte tar till sig detta är kundens fel och således ett handhavandefel. Precis som om du tankar diesel istället för bensin. Det är ett handhavandefel.

Fast kommer inte kabeln vika sig närmare än 35mm ändå? Vikten av kabeln kommer ju vika sig så nära kontakten som möjligt tillslut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Nej. Det står klart och tydligt att man inte ska böja kabeln närmare än 35 mm från kontakten. Att kunden inte tar till sig detta är kundens fel och således ett handhavandefel. Precis som om du tankar diesel istället för bensin. Det är ett handhavandefel.

Det ena utesluter inte det andra. Är det väldigt lätt att göra fel (och/eller svårt att göra rätt) så är det en dålig konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det ena utesluter inte det andra. Är det väldigt lätt att göra fel (och/eller svårt att göra rätt) så är det en dålig konstruktion.

Nej. Om kabeln och/eller kontakten utsätts för påfrestningar som går utanför vad dessa är konstruerade för så är det inte en dålig konstruktion utan ett handhavandefel.

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett sätt att få saker att böjas efter säkerhetsmarginalen och det är att den är styv så pass långt ut och sedan böjs ner alternativt L vinkel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Enligt Tom'sHardware så har man i skrivandets stund hittat 2 ytterligare exempel. Ett på facebook och ett i kommentarerna till en video på youtube. Det ena exemplet var en pre-built från CyberPowerPC, så inte något misstag från en "hemmabyggare". Börjar bli lite väl många incidenter på kort tid nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Nej. Det står klart och tydligt att man inte ska böja kabeln närmare än 35 mm från kontakten. Att kunden inte tar till sig detta är kundens fel och således ett handhavandefel. Precis som om du tankar diesel istället för bensin. Det är ett handhavandefel.

Skrivet av SFF:

Nej. Om kabeln och/eller kontakten utsätts för påfrestningar som går utanför vad dessa är konstruerade för så är det inte en dålig konstruktion utan ett handhavandefel.

Nej, det där med 35mm är väl inget som kommer från ATX-standarden eller Nvidia, utan det är en rekommendation från Cable Mods för deras kablar.

Någon med ett 4090 som vet om det kommer med någon info alls om hur adaptern får, och inte får böjas?

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Nej, det där med 35mm är väl inget som kommer från ATX-standarden eller Nvidia, utan det är en rekommendation från Cable Mods för deras kablar.

Någon med ett 4090 som vet om det kommer med någon info alls om hur adaptern får, och inte får böjas?

Noll information, det fanns inte ett endaste papper i hela min kartong.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är ju bara presentation 3 nov. Släppet kommer senare.

Jo, absolut och vi vet inte hur mycket senare men det kan väl knappast vara så att inget är klart den 3e Nov?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ursäkta min dåliga terminologi här.

Referensen till 12V var att det tycks finnas en felaktig tro om att installationer med låg spänning/effekt inte är reglerad och att "man kan göra som man vill". Så verkade ju inte vara fallet.

Men jag kan verkligen ingenting om regelverken för elsäkerhet i produkter och vilka krav som ställs. Men det kändes som det borde existera.

Det elektrikern sa att låg spänning riskerar att bli varmare kanske är helt fel. Har du någon mer information om hur värmen utvecklas i en kabeln? Antar att det i slutändan är effekten som har betydelse och jag trodde kanske lite felaktigt då att 12V installationer har större risk att använda sämre/tunnare kablar. (men det var min slutsats på det han sa).

Men jag har ingen koll.

Det blir teoretiskt mer värme ju tunnare kabel och ju lägre spänning du har men varmgång i kablarna hos en ledinstallation har jag aldrig hört talas om.
35w som du skrev är 3A och du ska ha en bra tunn kabel innan det blir problem kabelmässigt.

Det som låter som huvudproblemet i installationen hos dig är att både kopplingar och armaturer som ej är gjorda för det verkar vara upptryckt direkt i isolering. Då ökar ju värmen i kvadrat och det finns ofta ganska mycket damm och annat mysigt brännbart dirket mot isolering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo, absolut och vi vet inte hur mycket senare men det kan väl knappast vara så att inget är klart den 3e Nov?

Ett antal demoex av referenskorten har de säkert klara vid det här laget, sedan hur många är väl svårt gissa sig fram till. Den stora frågan är väl om de byggt med den nya kontakten initialt och då hur lång tid det tar att designa om för de äldre. Finns ju inget som säger att de alls använt den nya kontakten så det kanske inte är något problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

haha fyfan vad illa, känns som man "dodged a bullet" att inte köpa 4090, väntar tills nya kort släpps med 4x gamla kontakten, vilket säkerlighen kommer eventuellt behöva göras, detta känns rent utsagt farligt.

Permalänk
Medlem

Snart måste man vara behörig elektriker för att plugga in grafikkorten..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Nej. Det står klart och tydligt att man inte ska böja kabeln närmare än 35 mm från kontakten. Att kunden inte tar till sig detta är kundens fel och således ett handhavandefel. Precis som om du tankar diesel istället för bensin. Det är ett handhavandefel.

Är det fortfarande handhavandefel om pumpen/handtagen har samma färg och ingen text? Lite så är det med denna kabel, restriktioner som dom flesta kommer att bryta pga ett flertal olika faktorer.

Att korten är bokstavligt talat gigantiska ser jag som ett totalt misslyckande. Nvidia har inte ens haft en tanke på problemen det ställer till, eller skiter i vilket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är det fortfarande handhavandefel om pumpen/handtagen har samma färg och ingen text? Lite så är det med denna kabel, restriktioner som dom flesta kommer att bryta pga ett flertal olika faktorer.

Att korten är bokstavligt talat gigantiska ser jag som ett totalt misslyckande. Nvidia har inte ens haft en tanke på problemen det ställer till, eller skiter i vilket.

Det är ett handhavandefel så fort kunden gör något som produkten inte är designad för. Därför som det finns manualer, men dagens kids "orkar" inte läsa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Det är ett handhavandefel så fort kunden gör något som produkten inte är designad för. Därför som det finns manualer, men dagens kids "orkar" inte läsa den.

I det här fallet handlar det om att 9 gånger av 10 verkar det vara fysiskt omöjligt att installera korten utan att bryta mot rekommendationerna, inte att folk inte läser instruktionerna. DET är konstruktionsfel hur gärna man än vill lägga det på konsumenten. Varför man nu skulle vilja det med all fakta framlagt?