3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Nja, riktigt så enkelt är det inte för alla, 7500:- är inte småpengar för alla. Det är ju inte direkt så att priset var en fantastiskt bra deal. Om man bara jämför med ordinarie pris, ja, kanske. Men i det stora hela så känns 7500:- för ett 3080 nästan två år efter releasen av serien, när en ny serie står runt hörnet, mer bara som ett "vettigt" pris, enligt mitt tycke iallafall. Sen om man är osäker på märket och modellen så är det ju inte bara att slå till. Det fanns inte jättemånga omdömen att ta del av för det här kortet heller. Jag vet inte hur du är, men jag tycker inte om att chansa och köpa grisen i säcken.

@Libra-75

Det är inte vanliga 3080 utan det med 12GB och lite mer upplåsta delar, presterar nästan som ett 3090 och då är under 7000kr bra om man räknar bort spelet som hängde på.

Priserna kommar bara öka som det ser ut nu på elektronik.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Libra-75

Det är inte vanliga 3080 utan det med 12GB och lite mer upplåsta delar, presterar nästan som ett 3090 och då är under 7000kr bra om man räknar bort spelet som hängde på.

Priserna kommar bara öka som det ser ut nu på elektronik.

Mvh

Ja, jag vet att det är ett 12GB kort, jag har läst specifikationerna på det (och andra kort). Tror inte just detta kortet presterar nästan som ett 3090. Det är ett av dom 12GB korten med lägst frekvens som jag sett, vilket borde betyda att det ligger i det lägre spannet av 12GB kort. Ett OC kort kanske kommer närma ett 3090, men jag tvivlar att det här kortet gör det.

Ja, priserna kommer att öka på elektronik i allmänhet och främst på nya produkter, men en kort-serie som håller på att fasas ut är jag inte så säker på.

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit på jakt efter ett nytt grafikkort som måste vara Nvidia hade jag haft ögonen öppna och slagit till om någon liknande deal dyker upp igen

Inflationen samt räntehöjningarna och råvarupriserna kommer återspeglas i all elektronik som är nyproducerad, det är ett faktum. Nvidia har också meddelat (på senaste bolagsstämman) att RTX 4000 serien till en början kommer säljas parallellt med RTX 3000. 3000 blir nog mellanklass/insteg till högre prestanda och kommer ligga kvar i prisnivå, samtidigt som 4000 serien får ett högre pris för alla modeller och positioneras som premium.

Mycket billigare än det har varit blir det nog inte närmaste 6-9 månaderna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av medbor:

Hade de en fix volym borde denna exponeras till användarna, sen när det är mindre än 5st kvar så vet man att det kanske inte går…

Låt den visa 600->243->137->… mycket bättre för alla @Komplett

Skrivet av Swedishchef_90:

Kan ju vara att varje land skall få XX antal i kampanjen. Sen att komplett kanske borde ha gjort det mer tydligt att det var så kan man tycka.
Kvar på kampanj <10 st
Lager 100+
Eller något sådant

Ja, vi är medvetna om att det inte är optimalt. Just nu har vi inte funktionaliteten för att visa lager/kampanjsaldo på det sättet. Ett alternativ kan vara att vi upprättar dubblett-artiklar och lägger ett virtuellt lagersaldo där. Men det kommer med massa andra utmaningar och problem som exempelvis felaktig listning på ex: prisjakt, internt "krångel" och eventuella frågor om "varför har ni kvar samma produkt till ett högre pris". Men det är absolut något vi kan se på och se hur vi kan förbättra. Vi har övervägt dublett-artiklar för exempelvis våra Bonanzor där vi har ett starkt begränsat antal till försäljning och där lagersaldot inte visar antal på kampanj.

Skrivet av marcusOCZ:

Lol. Kortet är ju på lager om man skriver .no i stället för .se. Precis samma varenummer och 50+ på lager. Dom ligger garanterat i samma hylla på lagret.
Något speciell form för scalping detta.

Säg som det är i stället. Att det var en felprisad produkt. Ush.

Som sagt tidigare så har vi sålt det antal vi hade till försäljning till just detta pris, i den svenska marknaden.
Samma produkt finns mycket riktigt i våra systerbutiker men då till ett avsevärt högre pris.

Vi har berättat det tidigare i andra trådar men det skadar inte att vara tydlig här också. Komplett.se har sitt huvudlager i norska Sandefjord. Vi delar inköp och lager med våra systerbutiker Komplett.no, Komplett.dk, våra B2B-butiker Komplettföretag.se, Komplettbedrift.no samt vårt distrubutionsvarumärke Itegra.se/no. Märk väl att vi INTE delar lager, inköp eller andra funktioner med Webhallen och Netonnet som ingår i Komplett Group -koncernen.

Med flera butiker som samsas om samma lagersaldo så kan det mycket väl hända att hundratals produkter försvinner snabbt. Vi eftersträvar såklart att ha gott om lager på kampanjprodukter och det hör inte till vanligheten, MEN det händer att vi går från +100 till slutsålt på en halv minut för att en företags eller distrubutions -kund köper en hel pall av något.
Nu kanske det inte är relevant för alla att kunna köpa först och fundera sedan. Men vi erbjuder hela 60 dagars öppet köp och fri retur, så vill man slå till på chans så finns alltid möjligheten att kostnadsfritt returnera beställningen inom 60 dagar.

Återigen, tråkigt att alla som var sugna inte hann med att slå till men det kommer "troligtvis" fler deals framöver

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Ja, vi är medvetna om att det inte är optimalt. Just nu har vi inte funktionaliteten för att visa lager/kampanjsaldo på det sättet. Ett alternativ kan vara att vi upprättar dubblett-artiklar och lägger ett virtuellt lagersaldo där. Men det kommer med massa andra utmaningar och problem som exempelvis felaktig listning på ex: prisjakt, internt "krångel" och eventuella frågor om "varför har ni kvar samma produkt till ett högre pris". Men det är absolut något vi kan se på och se hur vi kan förbättra. Vi har övervägt dublett-artiklar för exempelvis våra Bonanzor där vi har ett starkt begränsat antal till försäljning och där lagersaldot inte visar antal på kampanj.

Som sagt tidigare så har vi sålt det antal vi hade till försäljning till just detta pris, i den svenska marknaden.
Samma produkt finns mycket riktigt i våra systerbutiker men då till ett avsevärt högre pris.

Vi har berättat det tidigare i andra trådar men det skadar inte att vara tydlig här också. Komplett.se har sitt huvudlager i norska Sandefjord. Vi delar inköp och lager med våra systerbutiker Komplett.no, Komplett.dk, våra B2B-butiker Komplettföretag.se, Komplettbedrift.no samt vårt distrubutionsvarumärke Itegra.se/no. Märk väl att vi INTE delar lager, inköp eller andra funktioner med Webhallen och Netonnet som ingår i Komplett Group -koncernen.

Med flera butiker som samsas om samma lagersaldo så kan det mycket väl hända att hundratals produkter försvinner snabbt. Vi eftersträvar såklart att ha gott om lager på kampanjprodukter och det hör inte till vanligheten, MEN det händer att vi går från +100 till slutsålt på en halv minut för att en företags eller distrubutions -kund köper en hel pall av något.
Nu kanske det inte är relevant för alla att kunna köpa först och fundera sedan. Men vi erbjuder hela 60 dagars öppet köp och fri retur, så vill man slå till på chans så finns alltid möjligheten att kostnadsfritt returnera beställningen inom 60 dagar.

Återigen, tråkigt att alla som var sugna inte hann med att slå till men det kommer "troligtvis" fler deals framöver

//Erik

Jag tycker ni har gjort mer än vad som kan förväntas eller krävas av er i detta läge gällande denna händelse Bra hanterat och det är omöjligt att göra alla nöjda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Och jag som beställde igår ett Komplett kreditkort för att kunna nyttja av 4% cashback på den ordern (och spara ytterligare 300 spänn) ...

Jag tänkte typ "kreditkortet kommer nästa vecka, precis för att höra vad nvidia har att visa på deras keynote den 20:e och om jag inte gillar vad jag hör där beställer jag den här gpu:n eftersom jag har ju fram till slutet av månaden att göra det, det finns ju 100+ i lagersaldo trots allt..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Ja, vi är medvetna om att det inte är optimalt. Just nu har vi inte funktionaliteten för att visa lager/kampanjsaldo på det sättet. Ett alternativ kan vara att vi upprättar dubblett-artiklar och lägger ett virtuellt lagersaldo där. Men det kommer med massa andra utmaningar och problem som exempelvis felaktig listning på ex: prisjakt, internt "krångel" och eventuella frågor om "varför har ni kvar samma produkt till ett högre pris". Men det är absolut något vi kan se på och se hur vi kan förbättra. Vi har övervägt dublett-artiklar för exempelvis våra Bonanzor där vi har ett starkt begränsat antal till försäljning och där lagersaldot inte visar antal på kampanj.

Som sagt tidigare så har vi sålt det antal vi hade till försäljning till just detta pris, i den svenska marknaden.
Samma produkt finns mycket riktigt i våra systerbutiker men då till ett avsevärt högre pris.

Vi har berättat det tidigare i andra trådar men det skadar inte att vara tydlig här också. Komplett.se har sitt huvudlager i norska Sandefjord. Vi delar inköp och lager med våra systerbutiker Komplett.no, Komplett.dk, våra B2B-butiker Komplettföretag.se, Komplettbedrift.no samt vårt distrubutionsvarumärke Itegra.se/no. Märk väl att vi INTE delar lager, inköp eller andra funktioner med Webhallen och Netonnet som ingår i Komplett Group -koncernen.

Med flera butiker som samsas om samma lagersaldo så kan det mycket väl hända att hundratals produkter försvinner snabbt. Vi eftersträvar såklart att ha gott om lager på kampanjprodukter och det hör inte till vanligheten, MEN det händer att vi går från +100 till slutsålt på en halv minut för att en företags eller distrubutions -kund köper en hel pall av något.
Nu kanske det inte är relevant för alla att kunna köpa först och fundera sedan. Men vi erbjuder hela 60 dagars öppet köp och fri retur, så vill man slå till på chans så finns alltid möjligheten att kostnadsfritt returnera beställningen inom 60 dagar.

Återigen, tråkigt att alla som var sugna inte hann med att slå till men det kommer "troligtvis" fler deals framöver

//Erik

Mycket bra svar, behöver inget mer än att veta att ni lyssnar och försöker ert bästa. Ibland är inte situationen optimal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag tycker ni har gjort mer än vad som kan förväntas eller krävas av er i detta läge gällande denna händelse Bra hanterat och det är omöjligt att göra alla nöjda.

Mvh

Att göra vad som förväntas är väl rimligen att låta de som lagt till grafikkortet i varukorgen senaste minuten få checka ut istället för att produkten helt plötsligt försvinner. Som jag skrev tidigare så hade denna kundupplevelse aldrig accepterats i en fysisk butik, men det är tydligen andra regler som gäller på nätet för oss teknikentusiaster.

Såg ett tidigare inlägg som gav en förklaring till diffen mellan lagersaldo och kampanjsaldo.
Permalänk
Medlem

En bra dialog, kul när leverantören själv svarar (pluspoäng).

Däremot så antar (hoppas) jag att alla här i tråden drar en viktig lärdom:

Man kan inte lita på Kompletts lagersaldo på internetsajten, att ett +100 saldo för en GPU försvinner på en sek kan uppenbarligen inträffa. Säkrast att "skjuta snabbt" för att sedan skicka tillbaka om man ångrar sig, åtminstone för riktigt bra erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Att göra vad som förväntas är väl rimligen att låta de som lagt till grafikkortet i varukorgen senaste minuten få checka ut istället för att produkten helt plötsligt försvinner. Som jag skrev tidigare så hade denna kundupplevelse aldrig accepterats i en fysisk butik, men det är tydligen andra regler som gäller på nätet för oss teknikentusiaster.

Det är ju en löjeväckande jämförelse.

I butik så är det en kund åt gången som betalar osv, på nätet så är det ju teoretiskt en obegränsad mängd potentiella kunder i varje givet ögonblick, givetvis kan de inte ta hänsyn till samtliga.

Däremot kan jag tycka att om en produkt har lags till i en varukorg så borde den ligga kvar i 12-24 timmar, även om den försvinner ur sortiment. Då kan de kunder som lade till den från början få en chans att fullfölja sitt köp.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är ju en löjeväckande jämförelse.

I butik så är det en kund åt gången som betalar osv, på nätet så är det ju teoretiskt en obegränsad mängd potentiella kunder i varje givet ögonblick, givetvis kan de inte ta hänsyn till samtliga.

Däremot kan jag tycka att om en produkt har lags till i en varukorg så borde den ligga kvar i 12-24 timmar, även om den försvinner ur sortiment. Då kan de kunder som lade till den från början få en chans att fullfölja sitt köp.

Mvh

12-24 timmar? 5 minuter på sin höjd för att inte sabba lagersaldo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är ju en löjeväckande jämförelse.

I butik så är det en kund åt gången som betalar osv, på nätet så är det ju teoretiskt en obegränsad mängd potentiella kunder i varje givet ögonblick, givetvis kan de inte ta hänsyn till samtliga.

Däremot kan jag tycka att om en produkt har lags till i en varukorg så borde den ligga kvar i 12-24 timmar, även om den försvinner ur sortiment. Då kan de kunder som lade till den från början få en chans att fullfölja sitt köp.

Mvh

Vet inte varför du tycker det är så löjeväckande när lösningen på det jag problematiserar är exakt det du berör i din sista mening. Då behövs det inte heller pratas om timmar i varukorgen, räcker med 10 minuter eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

12-24 timmar? 5 minuter på sin höjd för att inte sabba lagersaldo.

Ja, 12-24 timmar vore extremt generöst men hursomhelst så någon form av tidsfrist innan varukorgen nollställs, då får kunden en chans även om artikeln plockats bort.

Skrivet av HULTAS:

Vet inte varför du tycker det är så löjeväckande när lösningen på det jag problematiserar är exakt det du berör i din sista mening. Då behövs det inte heller pratas om timmar i varukorgen, räcker med 10 minuter eller dylikt.

Jag menade på att det är självklart att en butiksmedarbetare i en kassa aldrig skulle rycka bort en vara framför näsan på dig i realtid om de avbryter en rea, men på nätet så kan det ju sitta 1000 personer samtidigt, något som återförsäljaren omöjligt kan förväntas ha koll på eller ta hänsyn till.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av HULTAS:

Att göra vad som förväntas är väl rimligen att låta de som lagt till grafikkortet i varukorgen senaste minuten få checka ut istället för att produkten helt plötsligt försvinner. Som jag skrev tidigare så hade denna kundupplevelse aldrig accepterats i en fysisk butik, men det är tydligen andra regler som gäller på nätet för oss teknikentusiaster.

Ja, att reservera en produkt som lagts i kundvagnen är något som är ganska vanligt inom evenemangsbranschen med biljetter. Det är en bra idé även för ehandel och faktiskt något som internt har diskuterats, skissats på och som jag tror ligger i en roadmap för framtida utveckling.
Men i dagens läge så reserveras inte produkten innan en order är genomförd. Vi förklarar detta lite mer ingående i denna tråd.

Skrivet av makatech:

En bra dialog, kul när leverantören själv svarar (pluspoäng).

Däremot så antar (hoppas) jag att alla här i tråden drar en viktig lärdom:

Man kan inte lita på Kompletts lagersaldo på internetsajten, att ett +100 saldo för en GPU försvinner på en sek kan uppenbarligen inträffa. Säkrast att "skjuta snabbt" för att sedan skicka tillbaka om man ångrar sig, åtminstone för riktigt bra erbjudanden.

Komplett är inte unika på detta. Att lagersaldon snabbt kan ändras eller att produkter försvinner utan förvarning sker hos många ÅF.

Vi vill samtidigt vara tydliga med att inte "missbruka" olika butikers generösa returpolicys. Även om just vi har en helt ny packnings-linje på lagret som minskar användandet av plast och papp, så blir det en onödig miljöpåverkan att skicka paket fram och tillbaka över landet

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Ja, att reservera en produkt som lagts i kundvagnen är något som är ganska vanligt inom evenemangsbranschen med biljetter. Det är en bra idé även för ehandel och faktiskt något som internt har diskuterats, skissats på och som jag tror ligger i en roadmap för framtida utveckling.
Men i dagens läge så reserveras inte produkten innan en order är genomförd. Vi förklarar detta lite mer ingående i denna tråd.

Komplett är inte unika på detta. Att lagersaldon snabbt kan ändras eller att produkter försvinner utan förvarning sker hos många ÅF.

Vi vill samtidigt vara tydliga med att inte "missbruka" olika butikers generösa returpolicys. Även om just vi har en helt ny packnings-linje på lagret som minskar användandet av plast och papp, så blir det en onödig miljöpåverkan att skicka paket fram och tillbaka över landet

//Erik

Ja, jo, som jag förstått det är väl den helt enorma mängden av returer en helt gigantisk kostnad för en del företag som idkar handel över Internet? Äter upp en del marginal? Folk som beställer olika färger, storlekar etc och skickar tillbaka det som inte blev bra, många har satt detta i system men möjligen ett problem även inom databranschen.

Men just i detta fall för en GPU med attraktivt pris, jag kommer skjuta snabbt nästa gång även om det just för mig inte är någon panik med ett nytt kort whatsoever. Just GPUer verkar dock vara en hmmm "speciell marknad".

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av makatech:

Ja, jo, som jag förstått det är väl den helt enorma mängden av returer en helt gigantisk kostnad för en del företag om idkar handel över Internet? Äter upp en del marginal? Folk som beställer olika färger, storlekar etc och skickar tillbaka det som inte blev bra, många har satt detta i system men möjligen ett problem även inom databranschen.

Men just i detta fall för en GPU med attraktivt pris, jag kommer skjuta snabbt nästa gång även om det just för mig inte är någon panik med ett nytt kort whatsoever. GPU verkar vara en hmmm "speciell marknad".

Nu spårar tråden lite Såklart påverkar det marginalerna men om det var en stor förlust för oss med 60d öppet köp så hade vi övervägt att ta bort det
Vi ser inte några stora returmängder eller att folk sätter det i system. Det är nog, som du säger, vanligare inom kläd och sko-branschen. //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag vet att det är ett 12GB kort, jag har läst specifikationerna på det (och andra kort). Tror inte just detta kortet presterar nästan som ett 3090. Det är ett av dom 12GB korten med lägst frekvens som jag sett, vilket borde betyda att det ligger i det lägre spannet av 12GB kort. Ett OC kort kanske kommer närma ett 3090, men jag tvivlar att det här kortet gör det.

Ja, priserna kommer att öka på elektronik i allmänhet och främst på nya produkter, men en kort-serie som håller på att fasas ut är jag inte så säker på.

@Libra-75

Kylaren är riktigt bra och kortet går svalt och tyst så att klocka upp det är nog inga problem 😊

Jag ska skrämma upp det i helgen så kan jag återkomma med resultat.

Edit: Jag kollade nu vad kortet boostar original utan att pilla och det visar 1980MHz och 65 gradera efter en körning Fire strike extreme.
Det är ju helt godkänt och verkar vara ett OC kort fast det inte står med.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Libra-75

Kylaren är riktigt bra och kortet går svalt och tyst så att klocka upp det är nog inga problem 😊

Jag ska skrämma upp det i helgen så kan jag återkomma med resultat.

Edit: Jag kollade nu vad kortet boostar original utan att pilla och det visar 1980MHz och 65 gradera efter en körning Fire strike extreme.
Det är ju helt godkänt och verkar vara ett OC kort fast det inte står med.

<Uppladdad bildlänk>

Mvh

Min går betydligt varmare. I krävande spel 2025 Mhz, 76 grader, 2200 RPM, 1,081 V, når power limit. Allt enligt HWMonitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Min går betydligt varmare. I krävande spel 2025 Mhz, 76 grader, 2200 RPM, 1,081 V, når power limit. Allt enligt HWMonitor.

@Jonas13

Hur ser ditt luftflöde ut??
Jag kör bara med 140mm A-rgb fläktar man kan leka med belysningen via en fjärrkontroll hur man vill de ska uppföra sig.
Kan även ställa fläkthastighet manuellt eller via pwm från moderkortet.

Jag körde Time Spy nu och då fick jag på 3080 12GB PNY kortet "Clock frequency 2025 MHz (1260 MHz)Average clock frequency 1930 MHz"
Verkar som jag inte behöver klocka upp kortet??

Prestera rätt bra, tempen va average 67 grader och kortet hörs inte då zalman 140mm cpu fläktarna låter mer.
Obs burken ligger ner

Mer bilder kommer i någon annan tråd jag får hitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Jonas13

Hur ser ditt luftflöde ut??

Jag har https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s... vilket innebär låg volym men något sämre luftflöde. Kanske kommer att köpa till någon fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Jag har https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s... vilket innebär låg volym men något sämre luftflöde. Kanske kommer att köpa till någon fläkt.

@Jonas13

Ja det hjälper nog rätt bra om då kan få till att en extra fläkt blåser in.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Hej!
Tror ni vi kommer få se ytterligare sänkningar på 3080 i närtid?
Billigaste korten ligger på 9500kr just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Hej!
Tror ni vi kommer få se ytterligare sänkningar på 3080 i närtid?
Billigaste korten ligger på 9500kr just nu.

Jag tror Black Friday kan bli trevligt för 3000 serien personligen 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Hej!
Tror ni vi kommer få se ytterligare sänkningar på 3080 i närtid?
Billigaste korten ligger på 9500kr just nu.

På beg marknaden tycker jag varje fall att man kan se ett visst tryck neråt. Oftast går väl nu 3080 inom spannet 5750-7000 (ungefär).

Jag är dock lite överraskad över detta, trodde inte att så många skulle lägga ut >20 lapp för nya 4090 kort.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat det kommer jag i alla fall göra. Även om de prissänker till 7.5k eller så hade jag ändå känt mig som en cuck om jag betalade nypris för ett kort med över 2 år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Hej!
Tror ni vi kommer få se ytterligare sänkningar på 3080 i närtid?
Billigaste korten ligger på 9500kr just nu.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror Black Friday kan bli trevligt för 3000 serien personligen 😊

Ja, förhoppningsvis så får vi se "bra" priser under Black Friday (Week). Hade gärna sett det innan, men jag antar att det inte kommer att hända nåt förrän BF.

Skrivet av makatech:

På beg marknaden tycker jag varje fall att man kan se ett visst tryck neråt. Oftast går väl nu 3080 inom spannet 5750-7000 (ungefär).

Jag är dock lite överraskad över detta, trodde inte att så många skulle lägga ut >20 lapp för nya 4090 kort.

Ja, det är riktigt överraskande att så många är villiga att betala de här fantasipriserna (över 20.000kr) som 4090 korten har just nu. Själv är jag inte ens beredd att betala hälften för ett grafikkort.

Skrivet av Nicklidstrom:

Köp begagnat det kommer jag i alla fall göra. Även om de prissänker till 7.5k eller så hade jag ändå känt mig som en cuck om jag betalade nypris för ett kort med över 2 år på nacken.

Det beror helt på hur långt ifrån 7500kr vi snackar. För 5750-7000kr skulle jag helt klart hellre köpa nytt för 7500kr. Garanti och att jag vet att kortet inte är använt är helt klart värt om skillnaden inte är större än så, för mig iallafall. Är kortet dessutom använt till mining så kan dom gärna få sitta med korten utan att få sålt, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Har tänkt köpa ny dator till black friday. Vilket grafikkort är mest framtidssäker om man ska se lite bang for the buck? är det 3080 eller ev ett bra prissatt 3090ti? Jag har 4st skärmar 1st 275hz sen 2st 27" på sidorna sen en 32" ovanför alla är 1440p

Visa signatur

Samsung 49" 240hz ,AOC 32" CQ32G1 | Iiglo Ms410|
Intel Core i7 8700K |Corsair 32GB DDR4 3000Mhz
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5|Samsung 960 500GB|Samsung 850 500GB|
ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING|Corsair Hydro H115i|2Tb Lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Hej!
Tror ni vi kommer få se ytterligare sänkningar på 3080 i närtid?
Billigaste korten ligger på 9500kr just nu.

Tips kolla tradera. De är öppna med vad de gjort med korten om man skickar pm.
Köpte en msi 3090 för 8500 kr nyligen. Killen hade minat på den i 3 månader, men på så kort tid är det otroligt låg chans för skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyan69:

Har tänkt köpa ny dator till black friday. Vilket grafikkort är mest framtidssäker om man ska se lite bang for the buck? är det 3080 eller ev ett bra prissatt 3090ti? Jag har 4st skärmar 1st 275hz sen 2st 27" på sidorna sen en 32" ovanför alla är 1440p

Personligen skulle jag ta 3080 och försöka uppgradera oftare i takten korten utvecklas nu. Du kan nog sälja den för runt 3-4k när 5000 serien släpps och då uppgradera igen med ett nytt 4080 för bara några tusenlappar med, speciellt om man köper begagnade.

Permalänk

har väntat i några månader nu och antar att priset kommer inte bli mycket bättre, förutom dom jag missade som gick under 8-9k i någon timme.

3080 12gb 10000

https://www.komplett.se/product/1205942/datorutrustning/dator...

3090 12500

https://www.amazon.se/dp/B08HLYQ9XL

borde jag köpa nån av de där eller ska man vänta tills blackfriday? känns som 3080 12gb vägrar att gå ner mer nu,

köper för vr/ 1440p och kommer matcha det med en 13700k, och eftersom amd korten har inte den bästa supporten för vr så kör jag hellre på med nvidia.