Elon Musk är nu VD på Twitter

Permalänk
Medlem

Musk ger mig en lite lätt krypande känsla efter hans uttalanden kring kriget i Ukraina. Man kan ju också fråga sig hur hans intressen i Kina påverkar hans inställning, eller åtminstone hur han kan tänkas agera, när Taiwan-frågan kommer på tapeten?

Jag använder personligen inte Twitter, men är inte så säker på att jag gillar idén att Musk bestämmer vad som ska släppas igenom och inte på en av de större plattformarna i den politiska debatten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Fast nu vet vi också att FBI påverkade facebook innan 2020 valet med att censurera information rörande Joe bidens son, Zuckerberg berättar själv om det.

Var har du läst det?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Är noll insatt i Musk måste jag säga och har missat detta om lögner och rasism. Finns det någon artikel eller liknande?

https://www.dn.se/ekonomi/kraftig-okning-av-hat-pa-twitter-ef...

Här till exempel.

Permalänk
Medlem

Att han orkar, har han inte nog mycket att göra redan? Dygnet har bara så många timmar...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att folk blir arga med en inställning i still med att "twitter är så stort så det måste jag ha...".

Gillar man det inte så sluta använda det! Inte svårare än så!
Det stora problemet här är ju folk som bundit upp hela sitt levebröd i en internettjänst. Det kan ju bli lite problematiskt om hela plattformen sjunker.

Permalänk
Medlem

kommer bli komedi med twitter då och alla foliehattars och konspirationsteoretiker ska samlas.
Finns ju många här på SweC som kan följa med

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Skällsord har ökat med 500% speciellt mot grupper som tex judar, svarta och hbtq. Musk har själv spridit misinformation.

Enligt anställda kommer dom få sparken om dom inte implementerar nya betalfunktionen inom 1 månad.

Låter helt fantastiskt!

Permalänk
Medlem

Skrämmande läsning att hatet redan har ökat på sajten. Jag tror jag gör mig redo att överge det skeppet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Tänker inte försvara eller lyfta Musks tweets men tanken om att man får säga vad som helst bara för man har yttrandefrihet är ju en av de största vanföreställningar som vissa verkar ha svårt att släppa.

Det är ju i grundprincipen vad den är till för. Det är inte olagligt att vara dum, eller att ha fel. Det finns vissa undantag i lagen men går ju att läsa.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Inte han själva som sagt något rasistiskt, men han tillåter det öppet på platformen.
Mängden med inlägg med n-ordet har exploderat sen han tog över och inget görs åt det, t ex....

I stort sett så får man säga vad man vill där nu, så länge det inte är något elakt om Musk, då blir du avstängd... Också något som ökat ordentligt, mängden som blivit avstängda för att dom kritiserar honom.

Ah tackar då är jag med på tåget! Ja det är ju inte så önskvärt om det skulle bli så öppet mål.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Det mest fascinerande i denna tråden är mängden av vad jag kallar för ”godhetsonanister”, min fundamentala uppfattning är friheten till åsikt och uttryck. Med detta så innebär det att om jag uttalar min åsikt offentligt t.ex på twitter (vilket jag inte har ändå) så måste jag förstå att någon annan ifrågasätter och/eller inte delar min uppfattning.
Det är just den delen som har fördärvats med cencur, safe space och annat trams, om du inte delar hans/hennes åsikt - debattera/dementera/diskutera, att kväva och censurera leder bara till intellektuell dekadens.
Sanningen är subjektiv, dvs vi upplever t.ex en situation olika men bådas versioner är kanske ändå sanningsenliga.

Att försöka motivera tystnad/censur med att man vill väl är inte ett hållbart argument - det är en form av fascism.

Så alla snowflakes 😉, var inte rädda för att någon annan tycker ”fel”, ta diskussionen för när det är över så kanske båda parter har vidgat sina vyer.

För övrigt så anser jag att fb, ig, tiktok och twitter är ett sattyg och bör förgöras 😬😂

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk

Han vill verkligen ha månadshyra på den blåa verifierings bocken?
Detta är antagligen den bästa förändringen med hela köpet, folk har behandlat den där lilla bildfilen som en helig relik fram till nu, det finns en efterfrågan, så då finns det ett pris.

Permalänk
Medlem

Kan bara bli bättre framöver. Jag tycker att Tesla har en del tramsiga funktioner i sina bilar, men bortsett från det så upplever jag Elon Musk som en unik och fantastisk person. Ska bli spännande och se om han lyckas vända skutan som heter Twitter.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Tänker inte försvara eller lyfta Musks tweets men tanken om att man får säga vad som helst bara för man har yttrandefrihet är ju en av de största vanföreställningar som vissa verkar ha svårt att släppa.

Det är näppeligen någon vanföreställning, definitionen av yttrandefrihet är just att man får säga vad som helst.

Det finns dock inget som säger att en privatägd kommunikationsplattform måste erbjuda yttrandefrihet. I den frågan är det däremot mycket vanligt med vanföreställningar.

I frågan Musk och eventuella rasistiska uttalanden, kan man ju också fråga sig om det inte är bra att han fått komma till tals? Nu vet du ju var du har honom i den frågan, och kan agera därefter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Musk är en sjuk människa. Glömmer aldrig den gången han postade en typisk Witcher porrbild på sin twitter.

Witcher? Va sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är näppeligen någon vanföreställning, definitionen av yttrandefrihet är just att man får säga vad som helst.

En definition som är vare sig önskvärd eller användbar. I de flesta civiliserade länder har man inte rätten att yttrycka vad som helst till vem som helst, och man bör inte heller ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Återstår nu att se hur långt tid det tar för honom att köra det i marken.

Har exakt samma tanke, kommer vara svårt för honom att få statliga subventioner för att driva Twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenyaro:

En definition som är vare sig önskvärd eller användbar. I de flesta civiliserade länder har man inte rätten att yttrycka vad som helst till vem som helst, och man bör inte heller ha det.

Definitionen är vad den är. Huruvida det är rätt eller fel att stater begränsar yttrandefriheten är en komplex fråga utan universalsvar, som jag är föga intresserad att diskutera i en miljö som har enorm potential att bli totalinfekterad. Det skulle garanterat leda till att folk blir ännu mer förbannade på varandra, utan att något av värde åstadkoms.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är näppeligen någon vanföreställning, definitionen av yttrandefrihet är just att man får säga vad som helst.

I Sverige har man rätt att säga nästan vad man vill. Man har rätt att uttrycka sin åsikt i radio, i tv och på webben. I yttrandefrihetsgrundlagen står det om dessa rättigheter. Där står också vad som inte är tillåtet, som till exempel att förtala eller kränka en annan person.

Yttrandefrihetsgrundlagen har vuxit i takt med att nya medier har utvecklats. Om något förmedlas som kan ses som hets mot folkgrupp eller om det visas filmer med inslag av sexuellt våld kan det räknas som brott mot yttrandefrihetsgrundlagen. Det gäller också om staten eller samhället skadas genom att något publiceras som innebär till exempel spioneri.

Källa - Riksdagen.se

Det är ju detta du har att förhålla dig till i Sverige. Andra länder har sina tolkningar men mer eller mindre hela västvärlden har något i klass med detta.

Att du har åsikter som menar att yttrandefrihet borde vara total får stå för dig. Men det är ju då bara subjektivt tyckande och således stämmer inte ditt argument.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Elon Musk är en fascinerande man och det är en ynnest att få dela tidslinje med honom.

Läste en diskussion någonstans om att man ville se Kim Dotcom i rollen som VD, och det hade förmodligen varit både underhållande och givande för vad plattformen skulle kunna vara.

För övrigt har Twitter under en lång tid haft verktyg med vilka användarna egenrådigt kan tysta specifika ord, fraser, användarnamn, emojis, hashtags osv för att skapa sig en tillrättalagd upplevelse på plattformen, och istället för olika påverkanskampanjer mot verifierade ”kontroversiella användare” så finns redan ansvarsutkrävande via reellt lagrum – re: ”Hot” och ”Hat”.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är näppeligen någon vanföreställning, definitionen av yttrandefrihet är just att man får säga vad som helst.

Nja, inte riktigt. Termen yttrandefrihet är allmänt vedertagen att syfta till yttranden av åsikter, inte vad som helst. Det skulle t.ex vara väldigt märkligt om vi skulle ha såna absoluta lagar om yttrandefrihet där det till och med skulle vara okej att mordhota någon utan påföljd.

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

I Sverige har man rätt att säga nästan vad man vill. Man har rätt att uttrycka sin åsikt i radio, i tv och på webben. I yttrandefrihetsgrundlagen står det om dessa rättigheter. Där står också vad som inte är tillåtet, som till exempel att förtala eller kränka en annan person.

Yttrandefrihetsgrundlagen har vuxit i takt med att nya medier har utvecklats. Om något förmedlas som kan ses som hets mot folkgrupp eller om det visas filmer med inslag av sexuellt våld kan det räknas som brott mot yttrandefrihetsgrundlagen. Det gäller också om staten eller samhället skadas genom att något publiceras som innebär till exempel spioneri.

Källa - Riksdagen.se

Det är ju detta du har att förhålla dig till i Sverige. Andra länder har sina tolkningar men mer eller mindre hela västvärlden har något i klass med detta.

Att du har åsikter som menar att yttrandefrihet borde vara total får stå för dig. Men det är ju då bara subjektivt tyckande och således stämmer inte ditt argument.

Fast det verkar ju som att de saker som människor vill få bort från sociala medier är i stort indelade i två huvudkategorier, det som kallas misinformation och den kategori som de flesta kallar "hot och hat".

Problemet är att dessa är lite luddigt definierade, om någon grupp med folk i världen tror att månen är gjord av ost, och jag skämtar om att månen är gjord av ost, har jag då gjort mig skyldig till misinformation, eller hat mot denna grupp?

Hade råkat skriva har i stället för hat
Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

I Sverige har man rätt att säga nästan vad man vill. Man har rätt att uttrycka sin åsikt i radio, i tv och på webben. I yttrandefrihetsgrundlagen står det om dessa rättigheter. Där står också vad som inte är tillåtet, som till exempel att förtala eller kränka en annan person.

Yttrandefrihetsgrundlagen har vuxit i takt med att nya medier har utvecklats. Om något förmedlas som kan ses som hets mot folkgrupp eller om det visas filmer med inslag av sexuellt våld kan det räknas som brott mot yttrandefrihetsgrundlagen. Det gäller också om staten eller samhället skadas genom att något publiceras som innebär till exempel spioneri.

Källa - Riksdagen.se

Det är ju detta du har att förhålla dig till i Sverige. Andra länder har sina tolkningar men mer eller mindre hela västvärlden har något i klass med detta.

Att du har åsikter som menar att yttrandefrihet borde vara total får stå för dig. Men det är ju då bara subjektivt tyckande och således stämmer inte ditt argument.

Är helt på det klara med att vi har en begränsad form av yttrandefrihet i Sverige, vilket jag också har målsättning att respektera.

Citerar mitt förra inlägg, "Huruvida det är rätt eller fel att stater begränsar yttrandefriheten är en komplex fråga utan universalsvar, som jag är föga intresserad att diskutera i en miljö som har enorm potential att bli totalinfekterad. Det skulle garanterat leda till att folk blir ännu mer förbannade på varandra, utan att något av värde åstadkoms."

För den allmänna fridens skull kan jag dock tillägga att jag är helt okej med den sortens begränsningar. Är ingen yttrandefrihetsfundamentalist eller så.

Skrivet av Slashgibber:

Nja, inte riktigt. Termen yttrandefrihet är allmänt vedertagen att syfta till yttranden av åsikter, inte vad som helst. Det skulle t.ex vara väldigt märkligt om vi skulle ha såna absoluta lagar om yttrandefrihet där det till och med skulle vara okej att mordhota någon utan påföljd.

Se ovan. Är inte heller särskilt intresserad av semantikdiskussionen. I sammanhanget Musks twitteruttalanden rörde det sig om just åsikter, inte hot eller liknande, och jag använde den citerades egna ord.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Gillar ändå att han kom bärandes på ett handfat... "Let this ZINK in"

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Trodde aldrig jag skulle säga detta men är faktiskt sugen på att skapa ett twitter-konto, musk är based

Permalänk

För att balansera upp alla som tror att Twitter har ändrats på en natt av Elon själv: https://www.engadget.com/twitter-removed-1500-accounts-coordinated-trolling-campaign-073056421.html?src=rss

Alla Elonhatare är kanske inte så snälla heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimmoire:

Härligt!
Visst kan man ha åsikter om den tveklöst excentriske Musk men det är trist att efter att följt debatten se att så många (speciellt sweclockare) är censurivrare nu för tiden.

Back in the days var de flesta i allmänhet och datanördar i synnerhet för yttrandefrihet (minns den gamla parollen "information wants to be free" ex) oavsett politisk hållning på höger/vänster-skalan. De enda som idkade på censur var gamla stofiler som Siewert Öholm, Hem&Skola-kärringar och trötta amerikanska senatorer. Då hade ingen hade kunnat ana att hela "vänstern" och "oberoende" (som om det existerar idag) journalister skulle ställa sig på samma barrikad om några år.

Ska man vara krass så handlade inte "Information wants to be free" om att man ska skulle få uttrycka sig fritt. Det handlade om något helt annat. "Nördarna" tyckte att det skulle vara var mans rätt att komma åt information fritt. Jag vet inte om det var någon form av utökning till upplysningseran eller om det bara var ett svepskäl för att få kopiera andras verk.

Vidare så har många av oss nu växt upp och har lärt oss mer om vilka begränsningar vi har i yttrandefriheten samt faktiskt förstår varför de finns? Sedan vet jag inte om censur är rätt ord. Twitter är ett privat företag och inte en stat. Du bor i ett land där det fortfarande står dig fritt att skapa en egen liknande tjänst med dina regler (om tjänsten i övrigt följer lagen).

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Trodde aldrig jag skulle säga detta men är faktiskt sugen på att skapa ett twitter-konto, musk är based

Folk som aktivt jobbar emot fackförbund och möjligheten till arbetare att organisera sig kommer aldrig vara "based" i mina ögon. Han är ett vuxet barn som aldrig lärt sig konsekvenstänk.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Se ovan. Är inte heller särskilt intresserad av semantikdiskussionen. I sammanhanget Musks twitteruttalanden rörde det sig om just åsikter, inte hot eller liknande, och jag använde den citerades egna ord.

Jag har inte följt er konversation, kommenterade bara på det som för mig såg ut att vara ett uttalande angående absolut yttrandefrihet. Mitt misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nja, inte riktigt. Termen yttrandefrihet är allmänt vedertagen att syfta till yttranden av åsikter, inte vad som helst. Det skulle t.ex vara väldigt märkligt om vi skulle ha såna absoluta lagar om yttrandefrihet där det till och med skulle vara okej att mordhota någon utan påföljd.

Detta är dock en inskränkning av yttrandefriheten, om än en vanlig sådan. Sverige brukar även sägas ha yttrandefrihet trots lagar mot vissa åsiktsuttryck som omfattas bland annat av lagen om hets mot folkgrupp. När man säger att ett land har yttrandefrihet menar man oftast bara att man tycker att begränsningarna är rimliga.

För övrigt omfattar yttrandefriheten inte ens i denna mening uteslutande åsikter, utan även de flesta faktapåståenden(med undantag såsom förtal), då det vore fullständigt orimligt att lagstifta mer generellt mot att ha fel.