Elon Musk är nu VD på Twitter

Permalänk
Medlem

Intressant att den där blå verifierade symbolen kommer bli en betaltjänst. De som har en sådan oftast har ett ekonomiskt intresse att ha det, så betalningsviljan finns nog. Det kommer också stoppa en del scams.

Skrivet av mastrovious:

Gillar ändå att han kom bärandes på ett handfat... "Let this ZINK in"

Handfat heter bara sink på engelska och memen är "let that sink in".

Skrivet av ex-con:

Det mest fascinerande i denna tråden är mängden av vad jag kallar för ”godhetsonanister”, min fundamentala uppfattning är friheten till åsikt och uttryck. Med detta så innebär det att om jag uttalar min åsikt offentligt t.ex på twitter (vilket jag inte har ändå) så måste jag förstå att någon annan ifrågasätter och/eller inte delar min uppfattning.
Det är just den delen som har fördärvats med cencur, safe space och annat trams, om du inte delar hans/hennes åsikt - debattera/dementera/diskutera, att kväva och censurera leder bara till intellektuell dekadens.
Sanningen är subjektiv, dvs vi upplever t.ex en situation olika men bådas versioner är kanske ändå sanningsenliga.

Att försöka motivera tystnad/censur med att man vill väl är inte ett hållbart argument - det är en form av fascism.

Så alla snowflakes 😉, var inte rädda för att någon annan tycker ”fel”, ta diskussionen för när det är över så kanske båda parter har vidgat sina vyer.

För övrigt så anser jag att fb, ig, tiktok och twitter är ett sattyg och bör förgöras 😬😂

Twitter kommer följa lagen, om lagen censurerar kommer Twitter censurera. Annars blir det böter och det gillar inte Twitter.

Permalänk
Medlem

All your base are belong to Elon

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Vereus:

Detta är dock en inskränkning av yttrandefriheten, om än en vanlig sådan. Sverige brukar även sägas ha yttrandefrihet trots lagar mot vissa åsiktsuttryck som omfattas bland annat av lagen om hets mot folkgrupp. När man säger att ett land har yttrandefrihet menar man oftast bara att man tycker att begränsningarna är rimliga.

För övrigt omfattar yttrandefriheten inte ens i denna mening uteslutande åsikter, utan även de flesta faktapåståenden(med undantag såsom förtal), då det vore fullständigt orimligt att lagstifta mer generellt mot att ha fel.

Det här med ”absolut yttrandefrihet”, finns det något land som faktiskt tillämpar det?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vereus:

Detta är dock en inskränkning av yttrandefriheten, om än en vanlig sådan. Sverige brukar även sägas ha yttrandefrihet trots lagar mot vissa åsiktsuttryck som omfattas bland annat av lagen om hets mot folkgrupp. När man säger att ett land har yttrandefrihet menar man oftast bara att man tycker att begränsningarna är rimliga.

För övrigt omfattar yttrandefriheten inte ens i denna mening uteslutande åsikter, utan även de flesta faktapåståenden(med undantag såsom förtal), då det vore fullständigt orimligt att lagstifta mer generellt mot att ha fel.

Vilket är varför jag skrev att termen 'yttrandefrihet' bara är ett vedertaget begrepp för frihet till åsiktsyttranden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det här med ”absolut yttrandefrihet”, finns det något land som faktiskt tillämpar det?

USA är väl det enda exemplet.

Permalänk
Medlem

Även Binance har investerat i Twitter och vill bidra med Web3 integrering…
https://cointelegraph.com/news/twitter-monetization-and-free-...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag vill ha ett internet där det inte finns några konsekvenser för nånting men jag vill självklart inte ha ett internet där man inte får dela olika åsikter.

Svårt det där.

Får se om det leder till fler attacker om det inte blir några konsekvenser på att sprida hat och misinformation etc. Kanske mest gäller USA.
----
"Inskränkningarna varierar starkt mellan olika länder. USA har till exempel inte någon motsvarighet till Sveriges lagstiftning om hets mot folkgrupp som gör det kriminellt att hota eller uttrycka missaktning mot folkgrupper."

Europakonventionen anger till exempel följande skäl som är godtagbara för att begränsa yttrandefriheten:

"...hänsyn till den nationella säkerheten,
den territoriella integriteten eller den allmänna säkerheten,
till förebyggande av oordning eller brott,
till skydd för hälsa eller moral,
till skydd för annans goda namn och rykte eller rättigheter,
för att förhindra att förtroliga underrättelser sprids eller
för att upprätthålla domstolarnas auktoritet och opartiskhet"
- Wikipedia

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Witcher? Va sjukt!

Inte Witcher men såg ut som ett sådant här Witcher kort man fick i Witcher 1 när man rullade runt i sänghalmen med damerna fast Musk bild var ytterligare lite snuskigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det här med ”absolut yttrandefrihet”, finns det något land som faktiskt tillämpar det?

Ingenmansland.

Jag tycker att det säger en hel del om den tappra skolgången folk upplevt, då de skriker/skriver på Twitter utefter hur den inre monologen talar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raincloud_Man:

Han vill verkligen ha månadshyra på den blåa verifierings bocken?
Detta är antagligen den bästa förändringen med hela köpet, folk har behandlat den där lilla bildfilen som en helig relik fram till nu, det finns en efterfrågan, så då finns det ett pris.

Skrivet av pine-orange:

Intressant att den där blå verifierade symbolen kommer bli en betaltjänst. De som har en sådan oftast har ett ekonomiskt intresse att ha det, så betalningsviljan finns nog. Det kommer också stoppa en del scams.

Alltså, nu har jag noll koll på twitter då jag aldrig använt det, men det där med månadsavgift har väl gammalt?

https://www.cnbc.com/2021/11/09/twitter-blue-subscription-ser...

Och att det kommer bli mer fokus på det är väl också relativt väntat oavsett om Musk hade gått in eller inte, twitter är ju inte sådär superlönsamt, vilket iof inte brukar spela så stor roll medan man fortfarande växer som företag. Men likt många andra företag så ser man mer och mer fokus på lönsamheten så fort användarantalen börjar stabilisera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

USA är väl det enda exemplet.

Även USA har inskränkningar (ursäkta min lathet i att inte orka dra fram bättre än Wikipedia som källa).United_States_free_speech_exceptions

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

Det mest fascinerande i denna tråden är mängden av vad jag kallar för ”godhetsonanister”, min fundamentala uppfattning är friheten till åsikt och uttryck. Med detta så innebär det att om jag uttalar min åsikt offentligt t.ex på twitter (vilket jag inte har ändå) så måste jag förstå att någon annan ifrågasätter och/eller inte delar min uppfattning.
Det är just den delen som har fördärvats med cencur, safe space och annat trams, om du inte delar hans/hennes åsikt - debattera/dementera/diskutera, att kväva och censurera leder bara till intellektuell dekadens.
Sanningen är subjektiv, dvs vi upplever t.ex en situation olika men bådas versioner är kanske ändå sanningsenliga.

Att försöka motivera tystnad/censur med att man vill väl är inte ett hållbart argument - det är en form av fascism.

Så alla snowflakes 😉, var inte rädda för att någon annan tycker ”fel”, ta diskussionen för när det är över så kanske båda parter har vidgat sina vyer.

För övrigt så anser jag att fb, ig, tiktok och twitter är ett sattyg och bör förgöras 😬😂

Hate speech är däremot inte free speech och en diskussion typ ingen har ett intresse att ta annat än lättkränkta högerpopulister som gråter för att de inte får kalla chokladboll för n-ordetboll.

Samma högerpopulister har också svårt att förstå att twitter ToS inte har något med vare sig hidden agendas eller snowflakes att göra. De vill bara tjäna maximalt med pengar och att motverka t ex racial slurs är lönsammare än motsatsen.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Fattar nog inte. Musk har uppenbarligen ett par vettiga företag, varför inte fokusera på dessa istället för att låta en så dålig produkt som Twitter ta del av den tiden. Twitter framstår som en misskött produkt men kanske finns det någon potential där mitt bland röran. Om det inte var ren hybris och avsaknad av konsekvenstänk, vad är det han ser?

Förstår heller inte bu eller bä runt Musk och vad han kommer göra med Twitter. Det är redan en högljudd platform med överlag dåliga diskussioner. Vad är det som ska bli fantastiskt? För mig låter det främst som de flesta ser nyttan i att det blir fler högljudda användare och att dessa nu kan gottas i att yttrandefrihet ska vara konsekvensfritt. Reglerna är mindre viktigt att hålla än att alla ofiltrerat får slänga ut sig vad man känner konsekvensfritt? Verkar ju som en rätt kass idé och inget som behövs för att upprätthålla yttrandefrihet. Trump bröt flertalet gånger mot de enkla och rimliga reglerna nedskrivna för Twitter. Varför ska han befrias från det?

Vänder han Twitter till något som fokuserar och faktiskt börjar kopplas till meningsfulla diskussioner så visst.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Ska man vara krass så handlade inte "Information wants to be free" om att man ska skulle få uttrycka sig fritt. Det handlade om något helt annat. "Nördarna" tyckte att det skulle vara var mans rätt att komma åt information fritt. Jag vet inte om det var någon form av utökning till upplysningseran eller om det bara var ett svepskäl för att få kopiera andras verk.

Vidare så har många av oss nu växt upp och har lärt oss mer om vilka begränsningar vi har i yttrandefriheten samt faktiskt förstår varför de finns? Sedan vet jag inte om censur är rätt ord. Twitter är ett privat företag och inte en stat. Du bor i ett land där det fortfarande står dig fritt att skapa en egen liknande tjänst med dina regler (om tjänsten i övrigt följer lagen).

Uttrycket har definitivt använts på båda sätt men whatever bortsett från det så fanns andan där vilket du ju själv medger iom att du säger dig "växt" ifrån det.
Det andra borde jag inte ens orka kommentera men...språkpoliser borde veta att 1. ett språk är levande (därmed kan ords innebörd ändras över tid beroende på bruk) och 2. ord kan användas i andlig och inte bara i bokstavlig mening. Debatten har främst handlat om just censur och det är även vad Elon själv hävdat var hela motiveringen till köpet så jo, det är rätt ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Så donald trump är bannad från twitter, men Irans president finns på platformen?

https://twitter.com/hassanrouhani

Donald bannades när han inte längre var president, minns att det var något med att det finns undantag för statstjänstemän och dyl representanter då det ligger i allmänhetens intresse att inte banna dem även om de bryter mot reglerna

https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/public-interest

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Är noll insatt i Musk måste jag säga och har missat detta om lögner och rasism. Finns det någon artikel eller liknande?

https://www.youtube.com/watch?v=clmpd55vWxo&ab_channel=Farron...

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Donald bannades när han inte längre var president, minns att det var något med att det finns undantag för statstjänstemän och dyl representanter då det ligger i allmänhetens intresse att inte banna dem även om de bryter mot reglerna

https://help.twitter.com/en/rules-and-policies/public-interest

Trump var tekniskt sett fortfarande president då, han blev avstängd den 8:e jan 2021 och Biden tog över som president den 20:e jan 2021. Men han var ju definitivt på väg ut då, vilket kanske påverkade Twitters beslut.

Men oavsett så är såna undantag ingen hård regel, som de skriver på den sidan så är det upp till Twitters egen bedömning om de ska göra ett undantag eller ej. Trump bröt mot reglerna om och om igen, och fortsatte t.o.m. att göra det efter att han blev avstängd genom att försöka gå förbi avstängningen genom att använda t.ex. POTUS-kontot istället, så till slut fick nog Twitter nog även fast han var president.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Inte han själva som sagt något rasistiskt, men han tillåter det öppet på platformen.
Mängden med inlägg med n-ordet har exploderat sen han tog över och inget görs åt det, t ex....

I stort sett så får man säga vad man vill där nu, så länge det inte är något elakt om Musk, då blir du avstängd... Också något som ökat ordentligt, mängden som blivit avstängda för att dom kritiserar honom.

Har du någon statistik på att N-ordet har ökat och hur mycket?

Permalänk

Elon Musk köpte upp en sida som spred felaktig information (tystade åsikter som inte var politiskt i "den" riktningen de ville).

Facism med andra ord.

Skrivet av Wikifelia:

Fascism är en form av högerextrem auktoritär ultranationalism karakteriserad av maktutövande via diktatur, våldsamt förtryck av politiskt oliktänkande med strikt dominans över samhället.

Problemet är att Wiki-artikeln är fortfarande riktad.

Skrivet av Dictionary:

Fascism : a way of organizing a society in which a government ruled by a dictator controls the lives of the people and in which people are not allowed to disagree with the government.

Så det kan bara gå bättre nu, eller så kommer "de" stänga ner domänen eller hota företag och internetleverantörer som har något positivt med sidan att göra.

Nu reagerar folk över hur Twitter blir efter köpet.

Twitter är som en åsiktshindrande damm som förstörde växtlivets balans nedströms, och nu kommer alla åsikter på en gång, då dammen öppnas upp och återställer det till ursprunget.

Saker som nu blir neutrala anses vara riktad extremism för de snöflingor som är så vana vid att vara så upptryckta i det ena politiska hållet. Men sociala medier är som alla vet, VÄLDIGT riktade. Vore de inte det så kommer inte pengarna in från ni vet vilka.

Sen om han nu vet hur man håller en sida uppe då alla andra mediajättar nu kommer göra allt deras mästare säger för att stänga ner Twitter återstår att se.

Varken för eller mot Elon Musk, men underhållande har det varit.
Får se om han håller vad han lovar och inte blockar folk med åsikter som går emot hans riktning, för då är det hyckleri.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Inte han själva som sagt något rasistiskt, men han tillåter det öppet på platformen.
Mängden med inlägg med n-ordet har exploderat sen han tog över och inget görs åt det, t ex....

Är ingen fantast över att banna ord, vad än det må vara. Brukar ge ord ännu mer makt när man försöker begränsa, gömma. Jag tycker att ord ska kunna uttryckas och finnas, med kontext såklart.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

Sanningen är subjektiv, dvs vi upplever t.ex en situation olika men bådas versioner är kanske ändå sanningsenliga.

Denna missriktade postmodernistiska inställning till sanning (relativisim) är källan till oerhört mycket elände i världen ("Min sanning är lika mycket värd som din sanning!"). Bara för att upplevelser är subjektiva betyder det inte att sanningen är det. Det spelar till exempel ingen roll om du tror att jorden är platt, det ändrar inte faktumet att den är rund.

Skrivet av ex-con:

Med detta så innebär det att om jag uttalar min åsikt offentligt t.ex på twitter (vilket jag inte har ändå) så måste jag förstå att någon annan ifrågasätter och/eller inte delar min uppfattning.

Ja, idealt sett. Problemet är väl mängden skräp, inklusive medveten manipulation, spam, trollfabriker etc. som gör att det blir ohållbart utan någon form av filtrering. Att privata aktörer har monopol på vilka regler som ska gälla på sociala plattformar som kommit att dominera det offentliga samtalet är i sig ett problem, oavsett vad man tycker om Musk, Zuckerberg mfl.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Musk är en sjuk människa. Glömmer aldrig den gången han postade en typisk Witcher porrbild på sin twitter.

That is disgusting! Where?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Var har du läst det?

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-62688532

Han berättar hela storyn själv i Joe rogan podcasten. Summa summarum, FBI närmar sig zuckerberg om att ryssland inlett en "definformations kampanj" gällande Joe biden och hans son.

Visar sig senare att FBI undanhöll informationen om "Hunter biden laptop" till efter valet, då de var oroliga att det skulle skada demokraternas chanser i valet.

Återigen, att tro att myndigheter inte påverkar sociala medier är naivt.

Permalänk
Medlem

- Lol, jag köper Twitter.

- OK, lägg ett bud.

- Lol, här då, här är budet. Jag avsvär mig väl rätten till due diligence också, era rötägg.

- OK, då kör vi igång transaktionen då.

- Ja, alltså, hehe, jag vill ju givetvis veta om det är rimligt att gå vidare.

- Du avsvor dig det. Nu tar vi den formella proceduren här.

- Vänta, vänta, vänta. Jag har några brasklappar innan det här känns tryggt.

- Nej, du avsvor dig allt det. Nu kör vi.

- Jaha...Jahaja. OK--Lol, det var precis det jag ville!

Typ så har hela den här cirkusen känts.

All heder åt Elon Musks framgångar och innovationer, men det här har känts barnsligt från första början. Han gjorde det först halvt på skoj, sen blev det på riktigt. När verkligheten så inföll sig ville han bromsa händelseförloppet, kanske till och med backa ur. Men då var det för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vilket är varför jag skrev att termen 'yttrandefrihet' bara är ett vedertaget begrepp för frihet till åsiktsyttranden.

Vilket jag försökte precisera, då det inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Kul för honom!
Klart en framgångsrik riskkapitalist tillika chief engineer hos Tesla ska få ha lite 'hederligt sköj' för sina pengar också; på fritiden eller hur nu än en dylik arbetsnarkoman klassar en sånhär urspårad fyllegrej ^^

Enjoy osv, men frånsett tillämpningsmöjligheten som 'free speech'-främjande Twitter o dylika tjänster kan ha i demokratibegränsade länder, så kan väl ändå inte dess bakomliggande stomme/'produkt' aka en artificiell begränsning i text- och videoformat, kunna anses nydanande eller ens behjärtansvärd, imo.

Fortsätter undvika twitter och tror jag skattar mig lycklig 'gott så'; regurgitated retweets i emoticon- och länk-täta följetånger läser jag hellre om i summerad form nån annan stans. Thanks tho ^^
Tjipp!

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Intressant att den där blå verifierade symbolen kommer bli en betaltjänst. De som har en sådan oftast har ett ekonomiskt intresse att ha det, så betalningsviljan finns nog. Det kommer också stoppa en del scams.

Hur kan det hjälpa mot scam när man kan köpa det? Borde väl bli tvärtom. Missar jag något? Folk kan köpa det, försöka efterlikna någon annan, scamma dom och dumpa kontot.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Twitter är som en åsiktshindrande damm som förstörde växtlivets balans nedströms, och nu kommer alla åsikter på en gång, då dammen öppnas upp och återställer det till ursprunget.

Du har inte använt Twitter om du tycker så. Folk har lagt upp allt möjligt på twitter, spenderar du ett par timmar där så hittar du alla sorters åsikter.

Ser flera svenska twitter användare med ganska extrema åsikter som postar på twitter och samma gäller för amerikaner.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Indefinite:

Hur kan det hjälpa mot scam när man kan köpa det? Borde väl bli tvärtom. Missar jag något? Folk kan köpa det, försöka efterlikna någon annan, scamma dom och dumpa kontot.

Jag kan tänka mig att verifieringen blir liknande som idag men att det helt enkelt blir en betaltjänst. M.a.o kan inte vem som helst köpa en verifiering för vem som helst

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Handfat heter bara sink på engelska och memen är "let that sink in".

Tack för rättningen, förlåter du mig?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Får se om han lägger det nu eller inte