Elon Musk är nu VD på Twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Hate speech är däremot inte free speech och en diskussion typ ingen har ett intresse att ta annat än lättkränkta högerpopulister som gråter för att de inte får kalla chokladboll för n-ordetboll.

Samma högerpopulister har också svårt att förstå att twitter ToS inte har något med vare sig hidden agendas eller snowflakes att göra. De vill bara tjäna maximalt med pengar och att motverka t ex racial slurs är lönsammare än motsatsen.

Fast choklad får den inte heta heller då det finns regler kring just choklad och bollen är inte i närheten på att uppfylla dessa kriterier. Därav att tex Delicato kallar den Delicatoboll...

Så alldeles oavsett vad man tycker om det gamla namnet så är chokladboll direkt felaktigt, eller som man säger idag. Fake!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fast choklad får den inte heta heller då det finns regler kring just choklad och bollen är inte i närheten på att uppfylla dessa kriterier. Därav att tex Delicato kallar den Delicatoboll...

Så alldeles oavsett vad man tycker om det gamla namnet så är chokladboll direkt felaktigt, eller som man säger idag. Fake!

Jag röstar på "Havre-smör-socker-kakao-klot med socker-sfär"

Permalänk
Medlem

"There's a difference between hate speech and speech that you hate" -Tom MacDonald (Fake Woke)

Att så många tycker att bara åsikter man själv håller med om ska få yttras kommer bli fallet för vår civilisation. När folk inte känner sig lyssnade på eller rent av nedtystande så växer hatet och blir på sikt en krutdurk som bara väntar på att explodera. Vad hände med åsiktsfriheten? Att hävda att privata bolag har rätt att styra sina sidor hur dom vill håller inte när ett fåtal plattformar i princip har monopol på internet.
Skönt att iallafall någon i "eliten/corporatocracyn" förstår detta och bryr sig om vanligt folk.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mizccc:

"There's a difference between hate speech and speech that you hate" -Tom MacDonald (Fake Woke)

Att så många tycker att bara åsikter man själv håller med om ska få yttras kommer bli fallet för vår civilisation. När folk inte känner sig lyssnade på eller rent av nedtystande så växer hatet och blir på sikt en krutdurk som bara väntar på att explodera. Vad hände med åsiktsfriheten? Att hävda att privata bolag har rätt att styra sina sidor hur dom vill håller inte när ett fåtal plattformar i princip har monopol på internet.
Skönt att iallafall någon i "eliten/corporatocracyn" förstår detta och bryr sig om vanligt folk.

Vilka sorters åsikter är det som tystas ned som faller under "speech that you hate" men samtidigt inte "hate speech" eller desinformation, då?

De flesta gångerna brukar det ju sluta med att det visar sig vara rasistiskt/homofobiskt/lögner (ofta COVID-relaterat) som folk blir avstängda för.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Alla förstår att en person uppvuxen i Somalia inte är utbildad i Finsk grundskola. Du väljer att göra den sämsta tolkningen trots att du är smart nog att förstå exakt vad jag menar (du bevisar det i ditt inlägg).

Men jag kan börja uttrycka mig i sats-logik och fullständigt fackspråk om det är det du vill/krävs på en halv-seriöst diskussionsforum.

En del saker är så triviala eller vedertagna att man inte ens behöver källhänvisa i vetenskapliga sammanhang. Att X lands befolkning härstammar från och är uppvuxna i land X är en sådan trivial fakta (eller enligt er åsikt).

Möjligen skulle jag lagt till "..att komma in på arbetsmarknaden" eller "...in i samhället" för att specifiera exakt vad som är problematiskt.

Jag har exakt noll problem att skilja på "fakta" och "åsikt" men ni arbetar på bra för att få mig att låta totalt död inuti hjärnan. Höna av en fjäder och så vidare. Good for you, eller något.

Är det inte så här yttrandefrihet och diskussioner ska fungera? Du kommer med ett påstående som någon vill argumentera eller ifrågasätta och så är bollen i rullning?
Tror inte någon är ute efter dig personligen så varför bli så defensiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

"There's a difference between hate speech and speech that you hate" -Tom MacDonald (Fake Woke)

Att så många tycker att bara åsikter man själv håller med om ska få yttras kommer bli fallet för vår civilisation. När folk inte känner sig lyssnade på eller rent av nedtystande så växer hatet och blir på sikt en krutdurk som bara väntar på att explodera. Vad hände med åsiktsfriheten? Att hävda att privata bolag har rätt att styra sina sidor hur dom vill håller inte när ett fåtal plattformar i princip har monopol på internet.
Skönt att iallafall någon i "eliten/corporatocracyn" förstår detta och bryr sig om vanligt folk.

Förstår nog inte det synsättet helt. Vad är målet med det? För mig måste ändå målet med yttrandefrihet att komma åt bra diskussioner och lära, och självklart måste man få prata ut och säga sina tankar högt för det. Men som alltid finns det självklart krav på vad en vettig diskussion är eller hur man ger ut information på ett bra sätt. Att någon står och skriker nedsättande ord utan viljan att ha en diskussion eller bara för att provocera känns så meningslöst? Eller desinformation, alltså att någon utnyttjar vår kollektiva oförmåga att tänka kritiskt för att förstöra. Är det värdefullt?

Vi människor har ju inte automatiskt förmågan att skriva eller uttrycka oss vettigt bara för att vi existerar, det är ju något vi ska träna och lära oss att bli. Att bara släppa på alla krav, vad ger det? För mig ger detta bara samma sorts bortskämdhet som Karens som skriker i affärer. Att vi måste bli lyssnade på eller måste få uttrycka oss precis som vi vill konsekvensfritt hade ju aldrig varit godtagbar ursäkt för uppfostran för ett barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Är det inte så här yttrandefrihet och diskussioner ska fungera? Du kommer med ett påstående som någon vill argumentera eller ifrågasätta och så är bollen i rullning?
Tror inte någon är ute efter dig personligen så varför bli så defensiv?

Jo, det är fritt fram att påpeka alla möjliga fel vare sig de är fel på riktigt eller inte i mina inlägg.

Det betyder ju knappast att jag tänker hålla med. Att vara defensiv är en reaktion på en offensiv och en sund del av en diskussion. Sen är det rejält implicerat enligt åtminstone något inlägg att jag inte kan skilja på fakta och åsikter vilket är fel, ska jag bara ta det då? Lägga mig helt platt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jo, det är fritt fram att påpeka alla möjliga fel vare sig de är fel på riktigt eller inte i mina inlägg.

Det betyder ju knappast att jag tänker hålla med. Att vara defensiv är en reaktion på en offensiv och en sund del av en diskussion. Sen är det rejält implicerat enligt åtminstone något inlägg att jag inte kan skilja på fakta och åsikter vilket är fel, ska jag bara ta det då? Lägga mig helt platt?

Du tycker inte det är en överreaktion att tro att folk försöker få dig att framstå som död inuti i hjärnan bara för att de inte tycker att du kan skilja på åsikt och fakta? Ursäkta om jag missat något inlägg som explicit påstår det.

Vem har bett dig att bara ta det eller lägga dig platt? Jag menar, hur mycket nytta tillför det till diskussionen än att du bara tar på dig offertkoftan?
Är inte det exakt det högern beskyller vänstern för att göra i div. debatter?

Permalänk
Medlem

Kan ingen köpa YT och lägga tillbaka tumme ner..

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Alla förstår att en person uppvuxen i Somalia inte är utbildad i Finsk grundskola. Du väljer att göra den sämsta tolkningen trots att du är smart nog att förstå exakt vad jag menar (du bevisar det i ditt inlägg).

Men jag kan börja uttrycka mig i sats-logik och fullständigt fackspråk om det är det du vill/krävs på en halv-seriöst diskussionsforum.

Bara för att förtydliga så har jag inte bemött ditt påstående i sak, gällande invandrare från Somalia. Det är inte en diskussion jag är intresserad av.

Nu undrar jag dock vad poängen är att ens framföra något "som exakt alla vet och förstår", fast göra det inkorrekt så att det bokstavligt tolkat betyder något annat än du menar.

Och jag undrar också vad problemet vore om en grupp individer bemöter det du ordagrant skrivit med motargument? Om du inte menade det du skrev förefaller det vara lätt att reda ut.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Oavsett vad så har han köpt en stor källa till värdefull data, i dessa AI-tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Bara för att förtydliga så har jag inte bemött ditt påstående i sak, gällande invandrare från Somalia. Det är inte en diskussion jag är intresserad av.

Nu undrar jag dock vad poängen är att ens framföra något "som exakt alla vet och förstår", fast göra det inkorrekt så att det bokstavligt tolkat betyder något annat än du menar.

Och jag undrar också vad problemet vore om en grupp individer bemöter det du ordagrant skrivit med motargument? Om du inte menade det du skrev förefaller det vara lätt att reda ut.

Jag släpper det här nu.

Permalänk
Medlem

Hoppas Donald Trump kommer tillbaka nu 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hoppas Donald Trump kommer tillbaka nu 🙂

Varför? Han har ju sin egna platform

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Jag röstar på "Havre-smör-socker-kakao-klot med socker-sfär"

Du lyckades missa det som ger mest smak. Kaffet (eller mocka som man brukar benämna det i tex bakverk).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Bara jag som älskar att följa Elon's minst skrivet humoristiska levnadsstil?

Han skjuter raketer upp i rymden, bor i en barrack, tar Tesla till höjder, startar NeuraLink, skaffar 9 barn och många med olika tjejer, twittrar om allt utan att bry sig om någon konsekvens, vill kolonisera mars, röker braj på podcasts och nu äger Twitter.

Hur kan man inte tycka om honom? 🤣

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skrivet av AlbinLoan:

Bara jag som älskar att följa Elon's minst skrivet humoristiska levnadsstil?

Han skjuter raketer upp i rymden, bor i en barrack, tar Tesla till höjder, startar NeuraLink, skaffar 9 barn och många med olika tjejer, twittrar om allt utan att bry sig om någon konsekvens, vill kolonisera mars, röker braj på podcasts och nu äger Twitter.

Hur kan man inte tycka om honom? 🤣

Tycka om honom är lätt att undvika eftersom att han också är en skitstövel.
Att bli underhållen av honom däremot, ja det håller jag med om.

Permalänk
Medlem

Köpa upp Twitter känt som all annan social media att vara grogrund för en massa falsk information och konspirationsteorier, förklara att det absolut inte skall vara det och inte kommer bli något "hellscape" och strax efter själv sprida konspirationsteorier på plattformen............ Men Musk har med åren börjat göra 180-graders svängar eller kommit på "idéer" mitt i natten som han agerar på utan att tänka så vem vet...

Imorgon kanske han inför att alla måste identifiera sig på plattformen, får bara ha ett konto och om man beter sig illa blir man bannad från inte bara Twitter utan hela internet. För han kom på att det var en bra idé när han satt på toan. Planen är att köpa upp hela internet och installera ett råd (lite som the Jedi council) som skall styra det framåt. Men sedan kom en ny dag och han kom på att han ville att alla skall ha tillgång till internet hela tiden genom en inbyggd flexibel skärm på ovansidan av handen. Betalningar, informationdelning... allt skall finnas där. Detta skall levereras alla människor i hela världen senast 2023 via det nya bolaget HandX. Då funkar det ju iofs inte att en massa folk är bannade från internet så den planen läggs tyst ner.

Dagen efter Tweetar han säkert en Shiba Inu eller något och förklarar att alla via sin skärm i handen kommer kunna prata med sina hundar... den funktionen skall vara färdig vid release.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

snubben är smartare än oss tillsammans så han vet nog vad han gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Även Binance har investerat i Twitter och vill bidra med Web3 integrering…
https://cointelegraph.com/news/twitter-monetization-and-free-...

Ser ljust ut för krypto

Permalänk
Medlem

Två frågor från en som aldrig använt twitter.

Vad innebär en "verifierad användare" i nuläget (det som Musk/Twitter vill göra prenumeration av)? Är det att ens identitet är offentlig för alla, eller är det bara att twitter vet vem användaren är?

Sen undrar jag också om det finns någon sammanställning någonstans av allt han påstått att han ska ändra på. Känner inte för att själv gräva i hans tweets sen ett halvår tillbaka, men någon måste ju ha gjort det.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Vad innebär en "verifierad användare" i nuläget (det som Musk/Twitter vill göra prenumeration av)? Är det att ens identitet är offentlig för alla, eller är det bara att twitter vet vem användaren är?

Det innebär att du har styrkt din identitet så man vet att en persons konto faktiskt tillhör en riktig person. Det är mycket för att minimera risken för bedrägeri där folk vanligtvis tar andra personers ansikten och namn för att t.ex. låtsas ha tävlingar där folk "bara" måste ge dem lite Bitcoin för att delta eller för att eventuellt stjäla folks konton för att ansluta till botnät.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Läste imorse att man kommer att ta bort själva id-verifikationen. Så i praktiken betalar du isåfall $8/månad för den blåa checkmarkeringen och för att algoritmen ska ge dig bättre synlighet än vad the peasants, som inte betalar, får.

Låter jämlikt.

Nån som kan förklara hur du ska avskeda halva arbetsstyrkan och samtidigt bibehålla någon slags kvalitet i tjänsten du levererar/hålla koll på och moderera innehållet?

Nya annonsköpare står säkert i kö för att spendera sina medel...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Läste imorse att man kommer att ta bort själva id-verifikationen. Så i praktiken betalar du isåfall $8/månad för den blåa checkmarkeringen och för att algoritmen ska ge dig bättre synlighet än vad the peasants, som inte betalar, får.

Det är precis det här som kommer öka bedrägerierna på Twitter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är precis det här som kommer öka bedrägerierna på Twitter.

Allt går enligt planen, Musk skall ju ta 30% av vad dessa drar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det innebär att du har styrkt din identitet så man vet att en persons konto faktiskt tillhör en riktig person. Det är mycket för att minimera risken för bedrägeri där folk vanligtvis tar andra personers ansikten och namn för att t.ex. låtsas ha tävlingar där folk "bara" måste ge dem lite Bitcoin för att delta eller för att eventuellt stjäla folks konton för att ansluta till botnät.

Tack. Men är det bara verifikation på att det är en riktig person (t.ex. genom att Twitter har information om vem personen är) eller betyder det att alla kan se vem personen är?

Skrivet av TotalF:

Läste imorse att man kommer att ta bort själva id-verifikationen. Så i praktiken betalar du isåfall $8/månad för den blåa checkmarkeringen och för att algoritmen ska ge dig bättre synlighet än vad the peasants, som inte betalar, får.

Var läste du det? Det känns som att det är ganska långt från hans tidigare påståenden om "verification of all users" eller hur det nu var han uttryckte sig (men karln har ju ändrat sig förr...).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tack. Men är det bara verifikation på att det är en riktig person (t.ex. genom att Twitter har information om vem personen är) eller betyder det att alla kan se vem personen är?

Var läste du det? Det känns som att det är ganska långt från hans tidigare påståenden om "verification of all users" eller hur det nu var han uttryckte sig (men karln har ju ändrat sig förr...).

Jag killgissar på att du (tidigare i alla fall) måste ha ditt riktiga namn om du verifierat ditt konto.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tack. Men är det bara verifikation på att det är en riktig person (t.ex. genom att Twitter har information om vem personen är) eller betyder det att alla kan se vem personen är?

Var läste du det? Det känns som att det är ganska långt från hans tidigare påståenden om "verification of all users" eller hur det nu var han uttryckte sig (men karln har ju ändrat sig förr...).

Ryan Mac, techreporter på NY Times.

https://mobile.twitter.com/RMac18/status/1588304086792667136

Visst, kan ju vara rykte men låter väl inte orimligt mtp hur många som verkar få sparken.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ryan Mac, techreporter på NY Times.

https://mobile.twitter.com/RMac18/status/1588304086792667136

Visst, kan ju vara rykte men låter väl inte orimligt mtp hur många som verkar få sparken.

Musk själv har ju även tweetat om det, enligt honom ska vem som helst ska kunna få det. Så planen verkar vara att göra om den blå ikonen till "Twitter Premium" medan publika personer istället verifieras med en tag på (vilket politiker redan har).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Musk själv har ju även tweetat om det, enligt honom ska vem som helst ska kunna få det. Så planen verkar vara att göra om den blå ikonen till "Twitter Premium" medan publika personer istället verifieras med en tag på (vilket politiker redan har).

Måste ha missat det, följer inte karln på twitter

Om det nu är så att en poäng med att betala för blue checkmark så kan jag inte låta bli utan att fundera på hur det rimmar med hans uttalande om town square, free speech osv. För, om det är så att betalande användares content kommer att göras synligare (via algoritmen) än icke-betalandes - vad säger det då om förhållandet mellan rika/fattiga.

$8 är inte mycket pengar för gemene nordbo men det kan vara en hel del för somliga.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2