Rolig bugg hos Willys självskanning. Berätta om era upplevelse från andra butiker

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Det är ingen bugg.
Det har varit känt sedan länge att det kostar Willys (gäller alla bolag) för varje korttransaktion du gör.
För längre tid sedan var avgiften 1-2:-/transaktion (olika från bolag till bolag) och om du skulle sätta det i system för sådana små belopp så skulle Willys gå med förlust för varje transaktion du gör.

Och varför de bjöd dig på 0,90:- är för att det blir dyrare för dem att genomföra en korttransaktion, som skulle kostat Willys ytterligare någon/några kronor.

Det är ingen bugg utan ett skydd för bolaget.

Samtidigt kostar väl en anställd 3-4 spänn i minuten (inklusive lön och avgifter).
Så det skulle kunna bli dyrare att låta en anställd reda ut det här för kunderna - plus det beloppet de bjuder på när det inte funkar som tänkt - än att bara ta transaktionsförlusten.

Meeeen det beror såklart på hur man räknar ;). Går att motivera åt båda hållen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Shrudder:

Alla har inte så långt till affären, sen kanske du köpt något du tänkt använda och specifikt förberett för. Du ställer ju inte in grillfesten för att du inte orkar fixa nytt kött. Var med en gång då det slutade i att ersättningsprodukten också var dålig och då man även får pengarna tillbaka för den så slutade det med både gratis kött och mer pengar på kontot. Rätt bra timlön då det var mindre än 5 minuters gång till affären i det fallet.

Jag har 80m till affären
Som exempel!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Alla har inte så långt till affären, sen kanske du köpt något du tänkt använda och specifikt förberett för. Du ställer ju inte in grillfesten för att du inte orkar fixa nytt kött. Var med en gång då det slutade i att ersättningsprodukten också var dålig och då man även får pengarna tillbaka för den så slutade det med både gratis kött och mer pengar på kontot. Rätt bra timlön då det var mindre än 5 minuters gång till affären i det fallet.

Nähe, säger du det? Det finns folk som har det bra mycket längre och kortare än du också. Jag har 5 minuter med bil, så det är inte särskilt långt, men tillräckligt för att jag inte ska orka mitt i rusningstrafik dessutom. Även om resan tar 5 (10) minuter så är det fortfarande mycket jobb för att byta ut ett litet paket nötfärs eller dylikt. Speciellt när man är hungrig och ställt in sig på att laga mat åt hungrig resterande familj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har 80m till affären
Som exempel!

Precis, jag har också knappt 100meter till mitt närmaste ICA kurir. Men där köper man ju max några reklamvaror och när mjölken tog slut till kaffet som nu. Snåljåpen till Ica handlare har vägrat att rusta om den och har dubbelt så höga priser på i stort sett alla varor jämfört med Hemköp 2km bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Samtidigt kostar väl en anställd 3-4 spänn i minuten (inklusive lön och avgifter).
Så det skulle kunna bli dyrare att låta en anställd reda ut det här för kunderna - plus det beloppet de bjuder på när det inte funkar som tänkt - än att bara ta transaktionsförlusten.

Meeeen det beror såklart på hur man räknar ;). Går att motivera åt båda hållen.

Klart det går att diskutera alla möjliga parametrar, men jag är övertygad om att den kostnaden du pratar om, får de något för.
Dvs. snabb info om att någon utnyttjar systemet. Sedan beror det väl på vad den anställde har för utbildning i hur de ska hantera olika ärenden.

Hade jag fått bestämma, och varit ansvarig för en butik hade jag sagt att vi har som policy att inte tillåta korttransaktioner under
1-2:-
Små Caféer har redan detta. "Inga korttransaktioner under 5:-" exempelvis

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Kan inte själv skanna för jag har en sen flera år påbörjad kasse.
Det var något strul och det fanns ingen personal då så jag gick till en vanlig kassa och betalade.
Tycker det är lite lustigt att den aldrig nollas.

Roliga är att det är butiken där köpet är påbörjat i är de som måste resetta. Jag var in på Willys i en annan stad och gjorde typ det här. Då kunde jag inte påbörja scanning i min hemstad. Slutade med att min butik fick ringa Willys i den andra staden och be dem avbryta köpet.
I min hemstad hade de rutinen att rensa varje dag, men det är en manuell handpåläggning och inte vedertaget över hela koncernen uppenbarligen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shrudder:

De flesta butiker har färskvarugaranti så du får dubbla pengarna tillbaka om du kommer hem och köttfärsen luktar fis.

Fislukten kommer väl av den "skyddande atomsfären"? Jag tycker allt kött luktar mer eller mindre fis nuförtiden när man öppnar förpackningen, men inte själva köttet förstås. Värst är förstås köttbullar och sånt, de har ju luktat fis i många år.

Jag gillar självscanning, när man har scannern med sig, ska man scanna vid en kassa i slutet så är jag mer tveksam. Jag gör det på mitt närmaste Willys för där är det ofta kö till de vanliga kassorna men aldrig till självscanningen (jag antar att denna Willys har fler kunder som inte har kort eller liknande, den känns ganska "fattig", mycket morsor med massa barn, alkisar och liknande och utbudet motsvarar väl det också).

Det som stör mig på Ica Maxi och liknande är att jag rätt ofta hamnar i efterkontroll trots att jag nog aldrig har haft något fel. Det jobbigaste är när man får någon sån där partiell kontroll, och så råkar personalen scanna samma sak två gånger och då är det fel och så måsta man packa upp alla varor på rullbandet. Det händer nog ett par gånger om året i alla fall. Sist var det när sonen började gnälla redan när vi gick in i affären att han var bajsenödig och vvid kassan var han verkligen inte glad, så får vi den skiten också. Den gången fick vi två chokladkakor som plåster på såren, men jag vill inte ha er äckliga choklad (Marabous kexchoklad med nougatsmak) som ni inte får sålt, gör rätt istället. Jag var nära att bara lämna vagnen och gå där faktiskt, men då hade jag väl aldrig blivit betrodd med självscanning igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Klart det går att diskutera alla möjliga parametrar, men jag är övertygad om att den kostnaden du pratar om, får de något för.
Dvs. snabb info om att någon utnyttjar systemet. Sedan beror det väl på vad den anställde har för utbildning i hur de ska hantera olika ärenden.

Hade jag fått bestämma, och varit ansvarig för en butik hade jag sagt att vi har som policy att inte tillåta korttransaktioner under
1-2:-
Små Caféer har redan detta. "Inga korttransaktioner under 5:-" exempelvis

Bra poänger helt klart. Agreed.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fislukten kommer väl av den "skyddande atomsfären"? Jag tycker allt kött luktar mer eller mindre fis nuförtiden när man öppnar förpackningen, men inte själva köttet förstås. Värst är förstås köttbullar och sånt, de har ju luktat fis i många år.

Jag gillar självscanning, när man har scannern med sig, ska man scanna vid en kassa i slutet så är jag mer tveksam. Jag gör det på mitt närmaste Willys för där är det ofta kö till de vanliga kassorna men aldrig till självscanningen (jag antar att denna Willys har fler kunder som inte har kort eller liknande, den känns ganska "fattig", mycket morsor med massa barn, alkisar och liknande och utbudet motsvarar väl det också).

Det som stör mig på Ica Maxi och liknande är att jag rätt ofta hamnar i efterkontroll trots att jag nog aldrig har haft något fel. Det jobbigaste är när man får någon sån där partiell kontroll, och så råkar personalen scanna samma sak två gånger och då är det fel och så måsta man packa upp alla varor på rullbandet. Det händer nog ett par gånger om året i alla fall. Sist var det när sonen började gnälla redan när vi gick in i affären att han var bajsenödig och vvid kassan var han verkligen inte glad, så får vi den skiten också. Den gången fick vi två chokladkakor som plåster på såren, men jag vill inte ha er äckliga choklad (Marabous kexchoklad med nougatsmak) som ni inte får sålt, gör rätt istället. Jag var nära att bara lämna vagnen och gå där faktiskt, men då hade jag väl aldrig blivit betrodd med självscanning igen.

Allt som är fabriksförpackat luktar ju svavel, den gamla devisen om man kan lukta och se på råvaran går ju helt ur när det gäller sånt som är förpackat med gas.

ICA är ganska hopplösa på delavstämning och helavstämning.

Anledningen att många inte skannar på Willys är nog för att de inte är plus-kunder, det orkar (vill) jag heller inte bli då jag handlar hos de så sällan. Betalkort har alla.

I övrigt så är jag lite förvånad över att de inte kunde föra över skanningen till en vanlig kassa och lösa det där. Eller ja det kanske de kan, men de orkar väl inte bråka.

Större butiker har inte några kortavgifter på kronor för små transaktioner, transaktionsavgifterna är garanterat mindre än avgifterna för kontanthantering. Mindre ställen kan ju dock stoppa dessa i fickan. Själva transaktionsavgiften på betalkort är 0,2 %, inlösningsföretaget tar givetvis mer men det handlar om procentsats på alla transaktioner, inte några fasta avgifter per transaktion om du inte är liten handlare som valt sådant avtal.

Beloppsgränser för kortköp är inte tillåtet enligt avtalet med inlösningsföretag/kortföretag. Avgifter är förbjudet enligt lag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Allt som är fabriksförpackat luktar ju svavel, den gamla devisen om man kan lukta och se på råvaran går ju helt ur när det gäller sånt som är förpackat med gas.

Jo, och det känns som att det också gör smaken sämre på köttet, å andra sidan så är det ju trevligt med köttfärs som håller mer än en dag och så.

Citat:

ICA är ganska hopplösa på delavstämning och helavstämning.

Jo, man undrar ju lite hur deras algoritm för urvalet ser ut.

Citat:

Anledningen att många inte skannar på Willys är nog för att de inte är plus-kunder, det orkar (vill) jag heller inte bli då jag handlar hos de så sällan. Betalkort har alla.

Tja, jag vet inte. De lite "fattigare" som handlar där är väl sådana som tycker det är värt att lägga lite tid för att få rabatter och liknande? Jag skaffade Willys+ för någon rabatt också, har för mig att det var kaffe (min sort) som var under halva priset, men det tog ju typ en minut i kassan, vill du gå med, ja, scanna körkort, koppla bankkort, klart.

Citat:

I övrigt så är jag lite förvånad över att de inte kunde föra över skanningen till en vanlig kassa och lösa det där. Eller ja det kanske de kan, men de orkar väl inte bråka.

Den tekniska kunskapen om kassasystemet är inte alltid på topp bland dessa personer enligt min erfarenhet, så vad som är möjligt och vad de faktiskt gör är helt olika saker.

Citat:

Större butiker har inte några kortavgifter på kronor för små transaktioner, transaktionsavgifterna är garanterat mindre än avgifterna för kontanthantering. Mindre ställen kan ju dock stoppa dessa i fickan. Själva transaktionsavgiften på betalkort är 0,2 %, inlösningsföretaget tar givetvis mer men det handlar om procentsats på alla transaktioner, inte några fasta avgifter per transaktion.

Nej precis. För stora butiker eller kedjor kan man ju räkna på risken för att bli rånade eller liknande som en kostnad utslaget på varje transaktion, för en mindre butik där ägaren själv går med pengarna till någon insättningsautomat eller liknande så är det noll i kostnad tills något händer, om inte banken tar betalt för att ta emot kontanter förstås (det vet jag inte om de gör dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej precis. För stora butiker eller kedjor kan man ju räkna på risken för att bli rånade eller liknande som en kostnad utslaget på varje transaktion, för en mindre butik där ägaren själv går med pengarna till någon insättningsautomat eller liknande så är det noll i kostnad tills något händer, om inte banken tar betalt för att ta emot kontanter förstås (det vet jag inte om de gör dock).

Nja, det kostar ju inget att sätta in det på sitt privata konto, men det vill du nog inte göra med potentiellt svarta pengar. Speciellt inte med t.ex. restaurang där du har dricks du inte skattat för och inte tänker ta upp i din inkomstdeklaration.

Antingen spenderas de kontant och hålls utanför, eller så tar du allt till servicebox hos någon av värdehanteringsföretagen och får betala för uppräkning och insättning.

En liten verksamhet kan fortfarande välja inlösningsavtal med 1-2 %-avgift och det är billigare än att gå till Loomis servicebox med kontanter på ett par lappar i värde. Du får max sätta in 2 kg mynt åt gången. Behöver du mynt för att betala växel så får du ju betala extra för att beställa mynt också.

Myntautomaterna från Bankomat har ju dessutom försvunnit.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Qubeista:

Precis, jag har också knappt 100meter till mitt närmaste ICA kurir. Men där köper man ju max några reklamvaror och när mjölken tog slut till kaffet som nu. Snåljåpen till Ica handlare har vägrat att rusta om den och har dubbelt så höga priser på i stort sett alla varor jämfört med Hemköp 2km bort.

Tror jag handlar på 4 butiker för olika saker, vägrar köpa vissa varor hos Hemköp då dom kan ha dubbla pris på sallat varor ibland (färsk vara dvs)
Samma med Ica på andra varor.

Men alla ligger rätt nära mig så är chill.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240