Qualcomm: "Samsung skippar Exynos med Galaxy S23"

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm: "Samsung skippar Exynos med Galaxy S23"

Svenska konsumenter blir utan Exynos med Galaxy S23, som världen över uteslutande ska använda Qualcomms Snapdragon 8 Gen 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Oh no, anyway"

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Äntligen

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Är Jacob tillbaks på SweC?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

"Oh no, anyway"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av cyklonen:

Är Jacob tillbaks på SweC?

Jag frilansar lite mellan varven. Nu när Noelia är borta på AMD-eventet behövdes tillfällig uppbackning hemmavid på nyhetsfronten, annars är tanken främst att jag ska bidra till de större recensionerna under hösten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tack för det.
Inte för att jag går tillbaka till robot lägret igen, men bra att veta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag frilansar lite mellan varven. Nu när Noelia är borta på AMD-eventet behövdes tillfällig uppbackning hemmavid på nyhetsfronten, annars är tanken främst att jag ska bidra till de större recensionerna under hösten.

Du skulle aldrig ha slutat, du är ju synonym med sweclockers 😜

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag frilansar lite mellan varven. Nu när Noelia är borta på AMD-eventet behövdes tillfällig uppbackning hemmavid på nyhetsfronten, annars är tanken främst att jag ska bidra till de större recensionerna under hösten.

Inget trollande det här va 😉

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Bra. Alltid känns knäppt att deras flaggskepp kör bait n switch med något så avgörande som en systemkrets. Speciellt när Exynos är sisådär. Skapar förvirring. Har bekanta som gått på amerikanska recensioner när de köpt Samsung och inte alls fattat att det inte är samma telefon de får.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Hört samma sak i flera år nu, tidiga läckor om att "nästa år blir det inge exynos" sen blir det exynos iaf.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av RVX:

Du skulle aldrig ha slutat, du är ju synonym med sweclockers 😜

Det hade sina skäl som jag redogjort för Med facit i hand var det vid sidan om tidigare skäl helt rätt för mig efter nio år på samma arbetsplats! Men det här är fortfarande ett av mina stora intressen. Jag älskar att skriva, förklara och utbilda, så det är roligt att ha möjligheten att göra gästinspel och bidra där @Enlightener tycker att jag har något att tillföra.

Skrivet av Dizzö:

Inget trollande det här va 😉

Jag är alltid professionell i mitt yrkesutövande.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Känns lite bakvänt att de gör det nu när steget mellan Exynos och Snapdragon är mindre än på många år. Men som nämndes, tanken kan ju vara att intern produktionskapacitet ska fokuseras på andra modeller.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av LeVvE:

Hört samma sak i flera år nu, tidiga läckor om att "nästa år blir det inge exynos" sen blir det exynos iaf.

Det kan jag helt hålla med om! Här tyckte jag ändå det var skrivvärt då ingen mindre än Qualcomms CFO stod för uppgifterna. Men som alltid är ingenting klart förrän det är klart.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Yes det har sagts rätt länge att det sker nu.

Samsung har satt ihop ett team som ska göra om och skräddarsy Exynos endast till Samsung. Precis som Apple gör med sitt A Bionic. De ska hålla på minst ett par år. Får se om de lyckas.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns lite bakvänt att de gör det nu när steget mellan Exynos och Snapdragon är mindre än på många år. Men som nämndes, tanken kan ju vara att intern produktionskapacitet ska fokuseras på andra modeller.

AMD-grafiken som de skröt med så mycket kunde ju knappt mäta sig med förra generationen.

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att dom rent av gör en helt ny cpu för moduler med hjälp av AMD så vi äntligen kan få lite variation när det kommer till mobiler och något nytt.. Liksom AMD har ändå lyckats otroligt väl på den handhållna marknaden med steam deck och alla dom andra märkena.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kul att se Jacob är tillbaka å kör!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Hoppas innerligt att dom rent av gör en helt ny cpu för moduler med hjälp av AMD så vi äntligen kan få lite variation när det kommer till mobiler och något nytt.. Liksom AMD har ändå lyckats otroligt väl på den handhållna marknaden med steam deck och alla dom andra märkena.

Tycker du?

Ställ en Steam Deck mot en Iphone, den är totalt chanslös sett till CPU-kraft och i bästa fall likvärdig i GPU-kraft (chanslös mot Ipad Air/Pro).

Qualcomm Snapdragon 8 gen 1 hade en hel del problem, men redan den skulle klå Steam Deck sett till CPU-kraft. I den uppdaterade Snapdragon 8+ gen 1 löste Qualcomm problemen. Ingen Iphone sett till CPU-kraft, men GPU-mässigt verkar denna ligga steget före Iphone 13 och även före GPU i Steam Deck.

Kan hålla med om att det är rätt trist på CPU-fronten för mobiler just nu. Även om Arm gör rätt stora framsteg, sett till "IPC" är Cortex X2 ("Prime" core i Snapdragon 8+ gen 1) lite bättre än Zen4 och Raptor Cove, är man fortfarande ett par generationer efter Apple.

Men om inget oförutsett händer och Nuvias CPU (CPU-tillverkaren som har flera av personerna som designade "Apple Silicon" som medgrundare) ligger i nivå med spekulationerna får vi ju en till CPU-design på "Apple Silicon" nivå under 2023

Fast möjligen siktar Qualcomm på bärbara Windows-datorer i förstaläget med Nuvia CPUn, i så fall lär modeller som Galaxy S23 använda Cortex X3 som "prime" core och Cortex A715 som "gold" core. Fortfarande ingen "Apple CPU", men X3 ska ändå få en 10-15 % IPC-bump över X2 (och man är då på Iphone 11/12 nivå i alla fall).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Jacob:

Jag är alltid professionell i mitt yrkesutövande.

Jag kan efter den här hösten svara med ett bestämt: ”TVEK PÅ DEN VA”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Svenska konsumenter blir utan Exynos med Galaxy S23, som världen över uteslutande ska använda Qualcomms Snapdragon 8 Gen 2.

Läs hela artikeln här

Äntligen! Som Gert fylking sa en gång i tiden..

Samsung hade Qualcomm under "alla år" i sina flaggskeppsmobiler i USA, "samma mobiler" i Europa hade slöa Exynos. Typ 10-20% sämre prestanda. Gillar fortfarande Samsung, men gillade inte att vi här i Europa "fick" dåliga Exynos medan USA "fick" snabba Qualcomm. Observera på "samma telefonmodell"!

Permalänk
Medlem

Jag tycker illa om Qualcomm, så har inte grämt mig över Exynos på min S7 (enda alternativet?) och S21, men det här är nog rätt beslut i dagsläget. Antar att delar av A-serien får Exynos.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker du?

Ställ en Steam Deck mot en Iphone, den är totalt chanslös sett till CPU-kraft och i bästa fall likvärdig i GPU-kraft (chanslös mot Ipad Air/Pro).

Qualcomm Snapdragon 8 gen 1 hade en hel del problem, men redan den skulle klå Steam Deck sett till CPU-kraft. I den uppdaterade Snapdragon 8+ gen 1 löste Qualcomm problemen. Ingen Iphone sett till CPU-kraft, men GPU-mässigt verkar denna ligga steget före Iphone 13 och även före GPU i Steam Deck.

Kan hålla med om att det är rätt trist på CPU-fronten för mobiler just nu. Även om Arm gör rätt stora framsteg, sett till "IPC" är Cortex X2 ("Prime" core i Snapdragon 8+ gen 1) lite bättre än Zen4 och Raptor Cove, är man fortfarande ett par generationer efter Apple.

Men om inget oförutsett händer och Nuvias CPU (CPU-tillverkaren som har flera av personerna som designade "Apple Silicon" som medgrundare) ligger i nivå med spekulationerna får vi ju en till CPU-design på "Apple Silicon" nivå under 2023

Fast möjligen siktar Qualcomm på bärbara Windows-datorer i förstaläget med Nuvia CPUn, i så fall lär modeller som Galaxy S23 använda Cortex X3 som "prime" core och Cortex A715 som "gold" core. Fortfarande ingen "Apple CPU", men X3 ska ändå få en 10-15 % IPC-bump över X2 (och man är då på Iphone 11/12 nivå i alla fall).

Och vad spelar det för roll? När det kommer till ren prestanda så skulle mer eller mindre 99,9% av alla som använder en mobil klara sig med en gammal snapdragon 835 om inte äldre..

Det jag syftar på är innovation och dom ända idag som gör det är Google som satsar på annat som faktiskt gör något nytt istället för ren prestanda som bara ett extremt fåtal av användarna har användning för.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Sålde min S22 Ultra pga skräpexynos. Det här.bar en glad nyhet!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag kan efter den här hösten svara med ett bestämt: ”TVEK PÅ DEN VA”

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Tycker du?

Ställ en Steam Deck mot en Iphone, den är totalt chanslös sett till CPU-kraft och i bästa fall likvärdig i GPU-kraft (chanslös mot Ipad Air/Pro).

Qualcomm Snapdragon 8 gen 1 hade en hel del problem, men redan den skulle klå Steam Deck sett till CPU-kraft. I den uppdaterade Snapdragon 8+ gen 1 löste Qualcomm problemen. Ingen Iphone sett till CPU-kraft, men GPU-mässigt verkar denna ligga steget före Iphone 13 och även före GPU i Steam Deck.

Kan hålla med om att det är rätt trist på CPU-fronten för mobiler just nu. Även om Arm gör rätt stora framsteg, sett till "IPC" är Cortex X2 ("Prime" core i Snapdragon 8+ gen 1) lite bättre än Zen4 och Raptor Cove, är man fortfarande ett par generationer efter Apple.

Men om inget oförutsett händer och Nuvias CPU (CPU-tillverkaren som har flera av personerna som designade "Apple Silicon" som medgrundare) ligger i nivå med spekulationerna får vi ju en till CPU-design på "Apple Silicon" nivå under 2023

Fast möjligen siktar Qualcomm på bärbara Windows-datorer i förstaläget med Nuvia CPUn, i så fall lär modeller som Galaxy S23 använda Cortex X3 som "prime" core och Cortex A715 som "gold" core. Fortfarande ingen "Apple CPU", men X3 ska ändå få en 10-15 % IPC-bump över X2 (och man är då på Iphone 11/12 nivå i alla fall).

Läste sist att Samsung 3nm noden skulle börja rullas ut.
Jag bara spekulerar. Jag tror att det ligger mer bakom än vad vi vet till varför de väljer Qualcomm. Samsung display äger i princip hela marknaden när det gäller mobiler.
I praktiken skiljer en S22u mot en 14 Max Pro nada förutom OS:et och kameran.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Tycker du?

Ställ en Steam Deck mot en Iphone, den är totalt chanslös sett till CPU-kraft och i bästa fall likvärdig i GPU-kraft (chanslös mot Ipad Air/Pro).

Qualcomm Snapdragon 8 gen 1 hade en hel del problem, men redan den skulle klå Steam Deck sett till CPU-kraft. I den uppdaterade Snapdragon 8+ gen 1 löste Qualcomm problemen. Ingen Iphone sett till CPU-kraft, men GPU-mässigt verkar denna ligga steget före Iphone 13 och även före GPU i Steam Deck.

Kan hålla med om att det är rätt trist på CPU-fronten för mobiler just nu. Även om Arm gör rätt stora framsteg, sett till "IPC" är Cortex X2 ("Prime" core i Snapdragon 8+ gen 1) lite bättre än Zen4 och Raptor Cove, är man fortfarande ett par generationer efter Apple.

Men om inget oförutsett händer och Nuvias CPU (CPU-tillverkaren som har flera av personerna som designade "Apple Silicon" som medgrundare) ligger i nivå med spekulationerna får vi ju en till CPU-design på "Apple Silicon" nivå under 2023

Fast möjligen siktar Qualcomm på bärbara Windows-datorer i förstaläget med Nuvia CPUn, i så fall lär modeller som Galaxy S23 använda Cortex X3 som "prime" core och Cortex A715 som "gold" core. Fortfarande ingen "Apple CPU", men X3 ska ändå få en 10-15 % IPC-bump över X2 (och man är då på Iphone 11/12 nivå i alla fall).

Spontan frågeställning gällande kostnad:

En stor säljpunkt för framförallt Steam Deck är priset ändå, skulle det vara möjligt att skeppa "Apple Silicon" i ett format som Steam Deck för 4 500 kronor och fortfarande göra vinst? Som jag förstått det är det inte direkt några marginaler för Valve att prata om, men de verkar inte sälja med förlust i alla fall.

Ifrågasätter inte absolut prestanda nu där Apple onekligen är ledande för stunden i ARM-racet, utan vad som är möjligt ur ett pris/prestanda-perspektiv för både företag likväl som slutkund i övre-låg/mellan-segmentet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Sålde min S22 Ultra pga skräpexynos. Det här.bar en glad nyhet!

Är nyfiken vad du anser vara så dåligt med Exynos?

Använder själv en S22 Plus och kan inte säga att jag direkt märker av något som skulle vara katastrof med mobilen alls. Kameran gör ett bra jobb, att surfa SweClockers och Aftonblaskan flyter på och de få spelen jag lirar mobilt har inga problem att hänga med i svängarna.

Har ett litet projekt igång där jag använder mig av en gammal Galaxy S8, och ärligt talat hade även den fungerat för ovan saker jag gör. Enda är väl den något nu förlegade kameran och endast 60 Hz-skärm, men annars fullt duglig mobil i mångt och mycket 5 år senare. Undrar därmed vad folk gör med sina mobiler ibland ärligt talat som "kräver" dessa monster-CPU:er likt de i Apple's diton

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Läste sist att Samsung 3nm noden skulle börja rullas ut.
Jag bara spekulerar. Jag tror att det ligger mer bakom än vad vi vet till varför de väljer Qualcomm. Samsung display äger i princip hela marknaden när det gäller mobiler.
I praktiken skiljer en S22u mot en 14 Max Pro nada förutom OS:et och kameran.

Praktiken? Tur att man mäter IPC och inte godtyckligt. SoC-mässigt så ligger ju Exonys och Snapdragon flera generationer efter Apples.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN
Något som fått mig att avstå att köpa just Samsungs Galaxy serie senaste åren är att det tar emot för mycket att veta att man får en sämre produkt på pappret än de som köper den i andra områden för samma pris.

Skulle köpt senaste versionen om det inte vore för det, nu sitter jag kvar med en 3 år gammal 1+7T som också köptes istället för en Galaxy just av samma anledning.