Skrivet av Buddaz112:
Det jag vill komma fram till är att vi kan diskutera om vad som är bäst. Vi har fortfarande ingen som helst idé över varför Samsung vill ha Qualcomm och vise versa.
Xclipse önskar jag de kan fortsätta med istället för Adreno.
Vad vet jag som konsument.
Enda sättet de kan fortsätta med Xclipse (RDNA-baserad GPU för mobil) är att jobba vidare med Exynos. Qualcomm lär knappast byta ut Adreno i närtid och när man köper Snapdragon är det ju en komplett systemkrets, inklusive GPU.
Fast varför vill man se vare sig AMDs, Nvidias eller för del delen Intels GPU-design i mobila sammanhang? Ingen av dessa använder sig av en "tile based rendering pipeline". Och nej, det alla dessa tre har som optimering i att försöka rendera saker i tiles för bättre cache-hit rate är inte samma sak, det mobilerna har påverkar ända upp i API-lagret medan AMD, Nvidia och Intel designar för "immediate rendering pipeline".
Från ett rent logisk perspektiv har PC GPUer och mobil GPU (vilket även inkluderar "Apple Silicon" då de kör med "tile based rendering pipeline") samma funktioner. (Framåt finns risken att det divergerar då "Mesh-shaders" förväntas bli allt vanligare på PC, dessa utnyttjar deras styrkor bättre men passar "tile based" GPUer väldigt dåligt).
Rent praktiskt handlar det om designer som har ett par fundamentala skillnader, något som medför att saker som är relativt "billigt" på den ena kan vara rätt dyrt på den andra och vice-versa. Kort och gott: när man optimerar spel finns en lång rad optimeringar som är gemensamma oavsett om man kör på AMD, Nvidia eller Intel. Samma sak gäller på mobiler, är ett stort överlapp med saker som är bra oavsett om man kör med Qualcomm, Apple eller Arm.
Nvidia fick erfara detta när de gav sig in i mobilmarknaden, man hade en väldigt bra GPU relativt konkurrenterna men blev ändå ingen hit. Den nisch Nvidia ändå kapat åt sig vad det gäller ARM-SoC marknaden är den där de kan dra nytta av CUDA, d.v.s. använda GPU för beräkningar (detta då CUDA är så brutalt dominerande för GPGPU).
Så vad vore värdet med RDNA i mobiler? Man kommer hela tiden ha nackdelen att ha "fel" design jämfört med resten. Så länge man är i minoritet kommer mest bara agera sänke.
Apple har här det omvända problemet på PC-sidan, något som nog gör avtryck i utbudet på Apple Arcade... Man kommer ha uppförsbacke då datorspel kommer optimeras för den GPU-modell AMD, Nvidia och Intel använder. Enda fördelen Apple har här är att "tile based rendering" är guld för perf/W, och i nuläget verkar den fördel vara större hos bärbara än att ha "fel" grundläggande pipeline-design (Apples integrerade GPUer för bärbara är i en helt egen liga jämfört med AMD/Intel).
Skrivet av norrby89:
Tänker som så att deras marknadsledande tekniker inom chiplet design skulle för mobiler säkert kunna göra en extremt trevlig krets med dedikerad grafikkrets och en för ai.
Sen att vi använder mobiler på ett sätt som är känsligt för "lag" skulle jag återigen säga är för merparten av användare helt fel. Sure för några procent av användarna så sure men det är inte en stor andel. Tänk på alla som bara använder mobilen till kommunikation, sociala medier och video, dom behöver inte den prestandan vi har idag och dom är merparten av alla användare.
Problemet här är snarare att är man teknikintresserad så spelar det ofta otroligt stor roll och merparten av alla teknikintresserade har ENORMA problem att se på teknik från en icke teknikintresserad persons ögon. Brukar ta min mor som ett exempel, 60+, överlag ganska kunnig inom teknik, behöver man installera om windows så är det inga problem det löser hon! Men samtidigt så sitter hon idag på en S20E som jag själv blir illamående av att använda då den är så otroligt seg av alla chrome flikar hon har konstant öppna och alla typ 5-10 spel som konstant är igång i bakgrunden. Men det funkar och är helt okej för henne, och då har hon nog liknande behov när det kommer till mobiltelefon som 80-90% eller mer av alla användare.
liksom jag själv sitter sen nyligen på en Galaxy fold och har otroligt svårt att se mig själv gå tillbaka till en "vanlig" mobil men det är enbart på grund av den stora skärmen och att just jag antingen sitter här på sweclockers/terrariedjur och läser eller så kollar jag film/serie/youtube. Men då är jag även medveten att jag är en del av den minoritet som faktiskt i få fall kan vara i behov av den extra prestandan.
Och sure spelande på mobiler är en enorm marknad men större del av den marknaden är nog inte fortnite och pubg utan snarare spel från king och liknande som fungerar felfritt på en "potatis".
Fast som redan nämnts: finns ju modeller under toppsegmentet. Samma gäller ju för PC-marknaden, rätt få som har nytta av topp CPUerna (vilken normal användare behöver 16-24 kärnor och GPU-kraft motsvarande RTX4090/7900XTX?).
Finns väl inget dåligt som kan komma ur att tillverkande ändå jobbar hårt för att pusha gränserna?
Just sett till CPU-prestanda händer ju det mest spännande på ARM64 sidan. AMD och Intel presterar faktiskt bedrövligt här, deras enda "ess" i rockärmen är att man kan klocka saker till månen på PC då det ändå är tekniskt möjligt att ha CPUer som drar 200-300 W...
Sett till utfört arbete per cykel är man inte bara omkörd av Apple, utan även Arm (Cortex X serien) och 2023 kommer vi antagligen kunna lägg Qualcomms kommande CPU-design till samlingen som klivit förbi Intel/AMD på den punkten.
Och självklart är majoriteten av spelen relativt enkla. Men även på PC ser vi ju att en väldig stor andel av de spel som körs kräver väldigt lite. Finns en anledning att Intel GPUer har så pass stor andel på Steam, det finns en hel del spel som rätt många kör som inte kräver mer!
Men samma här: det hindrar ju inte att tillverkarna ändå jobbar hårt för att flytta frontlinjen. Framtidens bärbara spelkonsoler kommer antagligen vara mobiler, tids nog kommer man få till en lyckad varit av Switch/SteamDeck fast med en mobilplattform som underliggande plattform. Finns ju redan "gaming mobiler" på Android-sidan, får känslan att det är långt större i Asien just nu än här hemma (har en sådan modell själv för spel-testning, utformningen ger dels bättre kylning men de är även bättre anpassade för att hållas som en handhållen enhet).