2023 - Year of the Linux desktop!

Permalänk
Datavetare

2023 - Year of the Linux desktop!

Såg precis en artikel om att färre än var 7e PC kör Windows 11.

Vet att det finns en het debatt kring Windows 10 vs Windows 11, själv föredrar jag Windows 11 då det finns väldigt specifika förbättringar där relaterade till WSL2 som jag har enorm nytta av i mitt arbete. Utöver det har jag inte märkt någon relevant skillnad mellan dessa två versioner.

Men det som i mina ögon är största scoopet i artikeln är detta

"Allt som allt har Windows idag 76 procent av marknaden för skrivbordsdatorer medan OS X har 15,7 procent och Linux 2,6 procent."

Windows låg under väldigt lång tid på ~90 % av marknaden, MacOS hade strax under 10 % och Linux ~1 %.

Att MacOS ökat med över 50 % och Linux med 150 % är anmärkningsvärt. Om man gör som brukligt med positiva nyheter i ekonomiska rapporter: alla positiva trender antas fortgå (och alla negativa antas vändas nästa kvartal...) är ju Linux snart det dominerande OS på skrivbordet!!

Mer seriöst, är faktiskt lite interessant om Linux trots allt mer än fördubblat sin användning på skrivbordet. Fortfarande irrelevant andel, men frågan är: varför har denna ökning skett nu?

Det givet hur länge Linux harvat kring runt 1 % tidigare (av desktop, Linux är totalt dominerande i datacenter och kanske det är förklaringen? För egen del är det orsaken till att jag kör Win11: WSL2 är guld värd om man jobbar med Linux lösningar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tror att steam deck + proton iaf står för en del av ökningen. Gick själv över till att köra Linux som mitt main os nu när en stor del av mitt steambibliotek blev spelbart utan några större tweaks

Edit: samt, har inte en hel del företag börjat erbjuda sina företagsmaskiner med ubuntu? Har för mig att jag har sett lenovo, dell eller hp erbjuda det. Då också lite billigare än sina windowsmaskiner.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Under "Linux", ligger ChromeOS där är frågan?
Kör Linux (popos) på jobbet och tycker det är väldigt smärtfritt bara starta jobba och sluta. Inte behövt pilla mer än Windows och wsl2 finns några som kör på jobbet men tydligen betydligt mer pilligt med det vi jobbar med.
Men frågan är hur Linux faktiskt är utbrett i konsumentsvängar som helt desktop os
Sen of course steamdeck

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Datavetare

Steam Deck kan inte förklara något. Vad jag hittade har man precis passerat 1 miljon skeppade enheter. Även om 100 % av köparna bytt till Linux skulle det fortfarande motsvara någonstans mellan 0,05 %-enheter till 0,07 %-enheter av ökning av Linux marknadsandel av PC-marknaden då det uppskattas finnas någonstans mellan 1,3-2,0 miljarder desktop dator i aktiv användning.

Däremot verkar Steam Deck vara en snabbt växande andel av de som kör Steam med Linux. Läser jag senaste Steam survey korrekt står "SteamOS" för ca 1/4:e-del av alla Linux system. Även om det går att installera SteamOS på vanlig PC är nog Steam Deck en rätt stor andel av detta.

Totalt sett har dock inte Linux andel ökat speciellt mycket på Steam, där ligger man på 1,2 %. Ovanpå det är PC med Steam installerade en nisch av hela PC-marknaden.

Tyvärr kan nog ChromeBooks vara förklaringen
Det har tydligen sålts runt 30 miljoner ChromBooks per år de senaste åren, prognosen för 2022 är strax under 30 miljoner enheter.

Kollar man på hur dessa uppskattningar görs kommer de från webbläsarstatistik. Man skiljer ut Android från Linux precis som kan skiljer ut iOS från MacOS, däremot finns inte ChromeOS med och storleken på "okänd" är för liten för att inrymma dessa enheter.

Så frågan är om ChromeOS räknas som Android eller Linux, eller är det split mellan dessa (och i så fall varför/hur)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Edit: samt, har inte en hel del företag börjat erbjuda sina företagsmaskiner med ubuntu? Har för mig att jag har sett lenovo, dell eller hp erbjuda det. Då också lite billigare än sina windowsmaskiner.

Japp, beställde precis en ny laptop till jobbet, direkt från Lenovo. Det var första gången jag har uppmärksammat att de kan installera Ubuntu på en maskin levererad till Sverige. Detta skrivs från Ubuntu på en Lenovo ThinkPad från 2014, så hyffsat Linux-kompatibel hårdvara har funnits länge.

-1250 kr inkl. moms om man går från Windows 11 Pro (förvalt) till Ubuntu. -1570 kr om man går från Windows 11 Pro till inget operativsystem och installerar själv. Inte att förakta om man köper privat i syfte att köra Linux, Windows-skatten är ett minne blott om man väljer "rätt" modeller. Intressant att se att de i praktiken sätter ett pris på OS-installationen om 320 kr mot slutanvändaren (inklusive Ubuntu-certifiering kanske).

I och med att både AD och Office ligger i molnet numera, så bör det bli vanligare med arbetsdatorer med Linux framöver, i alla fall för kvalificerad arbetskraft som administrerar sina maskiner själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Japp, beställde precis en ny laptop till jobbet, direkt från Lenovo. Det var första gången jag har uppmärksammat att de kan installera Ubuntu på en maskin levererad till Sverige. Detta skrivs från Ubuntu på en Lenovo ThinkPad från 2014, så hyffsat Linux-kompatibel hårdvara har funnits länge.

-1250 kr inkl. moms om man går från Windows 11 Pro (förvalt) till Ubuntu. -1570 kr om man går från Windows 11 Pro till inget operativsystem och installerar själv. Inte att förakta om man köper privat i syfte att köra Linux, Windows-skatten är ett minne blott om man väljer "rätt" modeller. Intressant att se att de i praktiken sätter ett pris på OS-installationen om 320 kr mot slutanvändaren (inklusive Ubuntu-certifiering kanske).

I och med att både AD och Office ligger i molnet numera, så bör det bli vanligare med arbetsdatorer med Linux framöver, i alla fall för kvalificerad arbetskraft som administrerar sina maskiner själva.

Ah sedär, det är ju ändå en betydande skillnad i pris! Vi kör majoritet med ubuntumaskiner på jobbet, och stationära datorer konfigurerar vi ofta själva där vi väljer bort windows, men väldigt trevligt nu även med alternativ för laptops

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag körde nu i dagarna ubuntu på både laptop och stationär hemma, och fungerade helt underbart. Problemet var att jag jobbar mycket mot min google workspace och drive. Eftersom det verkar vara ett helt helvete att få igång office även med lutris och wine, så fick jag falla tillbaka på libreoffice och där fanns det en hel del att önska - särskilt att arbeta direkt mot molnet.

För att arbeta var jag tvungen att först ladda hem filen, redigera den, sedan ladda upp den igen - helt manuellt. Något jag inte behöver med office och google drive appen. Men är Linux i sig redo för min del? Ja!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

ChromeOS ligger som en separat kategori men Statcounter är dålig data och inget jag hade baserat några större slutsatser på. Det är t.ex. baserat på träffar istället för unika användare och Windows rasade från 80 till 70 procent under en månad 2018 utan nämnvärd förklaring för att sedan studsa upp igen.

En intressant sak är dock att notera ChromeOS-användningen i Sverige. I juli föll det från 10-15% till under 3% för att sedan börja stiga igen. Sannolikt kopplat till elevers internetanvändning på sina skoldatorer. Har man samtidigt det i åtanke så inser man hur osäker datan om 0.92% Linuxanvändare är i Sverige.

Men litar vi på dess data så kan vi konstatera att här inte finns någon Linuxvåg åtminstone.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KAD:

Japp, beställde precis en ny laptop till jobbet, direkt från Lenovo. Det var första gången jag har uppmärksammat att de kan installera Ubuntu på en maskin levererad till Sverige. Detta skrivs från Ubuntu på en Lenovo ThinkPad från 2014, så hyffsat Linux-kompatibel hårdvara har funnits länge.

-1250 kr inkl. moms om man går från Windows 11 Pro (förvalt) till Ubuntu. -1570 kr om man går från Windows 11 Pro till inget operativsystem och installerar själv. Inte att förakta om man köper privat i syfte att köra Linux, Windows-skatten är ett minne blott om man väljer "rätt" modeller. Intressant att se att de i praktiken sätter ett pris på OS-installationen om 320 kr mot slutanvändaren (inklusive Ubuntu-certifiering kanske).

I och med att både AD och Office ligger i molnet numera, så bör det bli vanligare med arbetsdatorer med Linux framöver, i alla fall för kvalificerad arbetskraft som administrerar sina maskiner själva.

Körde Linux (under de flesta år Ubuntu) som skrivbords-OS under ~15 år i arbetet. Laptops har blivit allt enklare att använda ihop med Linux, i alla fall så länge man undviker modellerna med iGPU/dGPU-kombo...

Dell inledde tidigt ett samarbete med Canonical, där finns både Latitude- (vilket är vad jag använde under alla år på jobbet) och XPS-modeller som är certifierade/testade att köra Ubuntu. Dessa modeller fungerade riktigt bra!

Det WSL2 gör är att man får ett långt större utbud av potentiella modeller att välja på. Med Windows 11 är det faktiskt fullt möjligt att göra viss spel-testning under WLS2. Man får ~50 % av GPU-prestanda, Unity och UE5 är tillräckligt användbara för att testa, men skulle inte vilja ha det som primär miljö (är ju lätt att göra det från Windows med WSL2)...

Skrivet av ducedo:

ChromeOS ligger som en separat kategori men Statcounter är dålig data och inget jag hade baserat några större slutsatser på. Det är t.ex. baserat på träffar istället för unika användare och Windows rasade från 80 till 70 procent under en månad 2018 utan nämnvärd förklaring för att sedan studsa upp igen.

En intressant sak är dock att notera ChromeOS-användningen i Sverige. I juli föll det från 10-15% till under 3% för att sedan börja stiga igen. Sannolikt kopplat till elevers internetanvändning på sina skoldatorer. Har man samtidigt det i åtanke så inser man hur osäker datan om 0.92% Linuxanvändare är i Sverige.

Men litar vi på dess data så kan vi konstatera att här inte finns någon Linuxvåg åtminstone.

Ingen sådan här statistik är perfekt, bara se på hur pass stor osäkerhet det är i att få grepp om antalet aktiva PC-desktop system.

Men helt galet verkar det ändå inte vara då uppgången på MacOS stämmer rätt väl med uppgången i försäljning av Mac sedan lansering av "Apple Silicon". Och andra metoder att uppskatta Win10 vs Win11 fördelningen pekar ju på liknande siffror.

Har sett ChromeOS som egen kategori i andra metrics, men följde jag länkarna från artikel här så fanns inte ChromeOS med som alternativ just i den datan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tror att användandet Linux för skrivbordet framförallt ökar i Asien och då i länder som Ryssland, Kina och Indien.
Skälet är ekonomiskt, Linux är gratis och datorn kan bli billigare i inköp pga av HW-kraven är lägre.
Det finns säkert i vissa länder även en politiskt dimension där man inte är lika bekväma med att Microsoft (och därmed CIA) samlar in vår personliga information och användningsmönster som vi är i västvärlden tycks vara.

Permalänk
Snusfri

Tror att det har att göra med att fragmenteringen inte är like absurt enorm som tidigare.

Det finns idag en del "Windowsifierade" distar som Ubuntu, Pop OS! mfl som gjort det mycket enklare för folk att byta.
Sedan att det är mycket enklare att spela på Linux idag än för bara några år sedan gör nog även det mycket

Dock så är och kommer Linux stora nack och fördel vara fragmenteringen, inbitna nördar ser det som en väldig fördel (och har väldigt svårt att ta in att det även är en gigantisk nackdel för andra personer).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Tror att det har att göra med att fragmenteringen inte är like absurt enorm som tidigare.

Jo jag funderade på detta själv för några månader sedan när jag experimenterade med lite olika distributioner för att få en känsla för dem igen: Kör du ren Gnome eller KDE är det i normalfallet ingen skillnad på vad du kör för distribution under dessa. Det måste ju vara otroligt mycket mer hanterbart för någon som inte vill behöva vara så teknisk.

Permalänk
Medlem

Finns nog en del som kör skrivbord på Raspberry Pi.
Den säljs även i en version inbyggd i ett tangentbord numera.
Men har inte hört något om att den skulle vara jättepopulär som skrivbordsdator.
Å andra sidan kan man nog tänka sig att människor som provat på Raspberry Pi också kan tänka sig köra Linux i sin vanliga dator.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Finns nog en del som kör skrivbord på Raspberry Pi.
Den säljs även i en version inbyggd i ett tangentbord numera.
Men har inte hört något om att den skulle vara jättepopulär som skrivbordsdator.
Å andra sidan kan man nog tänka sig att människor som provat på Raspberry Pi också kan tänka sig köra Linux i sin vanliga dator.

Tror som sagt på ChromeOS.

Bara för att sätta saker i perspektiv och förklara lite varför jag tyckte siffrorna som sådan är rätt anmärkningsvärda: om det är en ökning med 1,5 procentenheter betyder det 10-30 miljoner system (lite beroende på var install-base ligger i 1,3-2,0 miljarder aktiva desktops uppskattningen).

Likt SteamDeck har RPi överhuvudtaget inte volymerna att på något sätt förklara en sådan ökning. Tillverkas ca 400k RPi per månad, så strax under 5 miljoner per år. Majoriteten av dessa används rimligen till "inbyggda system" saker, inte desktop (använder själv RPi "professionellt" på det sättet, är en superprodukt till sådant och är många företag som lider med RPi-bristen vi har nu!).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror som sagt på ChromeOS.

Bara för att sätta saker i perspektiv och förklara lite varför jag tyckte siffrorna som sådan är rätt anmärkningsvärda: om det är en ökning med 1,5 procentenheter betyder det 10-30 miljoner system (lite beroende på var install-base ligger i 1,3-2,0 miljarder aktiva desktops uppskattningen).

Likt SteamDeck har RPi överhuvudtaget inte volymerna att på något sätt förklara en sådan ökning. Tillverkas ca 400k RPi per månad, så strax under 5 miljoner per år. Majoriteten av dessa används rimligen till "inbyggda system" saker, inte desktop (använder själv RPi "professionellt" på det sättet, är en superprodukt till sådant och är många företag som lider med RPi-bristen vi har nu!).

Ja nästan alla skolbarn får antingen chromebook eller ipad så visst borde chromebook ha stor del av kakan om de räknar det som Linux. Tycker själv chromeOS är ganska trevligt och dual bootar chromeos och debian på min Thinkpad. Men det visade sig att man kan köra debian inuti chromeos också. Går att installera exempelvis gimp och libreoffice. Man kan också köra android appar. Trodde att man bara körde allt via webbläsaren innan jag testade chromeos.

Permalänk
Avstängd

Steam Deck har nog bidragit, men ganska marginellt. Annars handlar det sannolikt om just Windows 11, att dess krav stänger ute många med något äldre datorer från senaste versionen (om man inte är beredd att meka för att kringgå kraven). Är man van vid att alltid ha det senaste men plötsligt inte "kan" ha det så kanske man blir mer benägen att pröva något annat där man kan ligga i framkant igen liksom.

Många bryr sig inte utan stannar på W10 tills dess att de köper en ny dator som når upp till kraven och/eller kommer med W11 från start, en del bryr sig tillräckligt, och är tillräckligt tekniskt kompetenta, att de kringgår hårdvarukraven och installerar W11 ändå. En grupp lär ha bytt till Apple. Och så vidare. Gruppen som bytt till Linux är kanske inte jättestor relativt de andra men det blir ju ändå en stor uppgång för andelen.

En sak som skulle kunna påverka är ju ifall mängden datorer totalt går nedåt. Det finns ju en stor grupp användare som inte egentligen är så intresserade av att ha en dator utan snarare har känt sig tvungna att ha en för att hantera bankärenden och liknande. En hyfsat stor del av dessa kanske nu klarar sig helt utan "dator" och kör istället bara telefonen eller kanske en surfplatta. Dessa lär ju ha haft Windows i rätt stor utsträckning, så om dessa försvinner från "datormarknaden" helt så kan ju de dra upp siffrorna för inte-Windows-andelen. Om det tidigare fanns X aktiva datorer i världen och det nu bara finns 0,9X och de 0,1X som försvann var Windows-maskiner så blir ju andelen Windows-maskiner mindre även om ingen av de kvarvarande 0,9X har bytt liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja nästan alla skolbarn får antingen chromebook eller ipad så visst borde chromebook ha stor del av kakan om de räknar det som Linux. Tycker själv chromeOS är ganska trevligt och dual bootar chromeos och debian på min Thinkpad. Men det visade sig att man kan köra debian inuti chromeos också. Går att installera exempelvis gimp och libreoffice. Man kan också köra android appar. Trodde att man bara körde allt via webbläsaren innan jag testade chromeos.

Jag tror du är något på spåren med att skolbarn får en chromebook. För övrigt så vet jag att det funnits motsvarande kommuner i Tyskland som enbart använder Linux för sina anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag tror du är något på spåren med att skolbarn får en chromebook. För övrigt så vet jag att det funnits motsvarande kommuner i Tyskland som enbart använder Linux för sina anställda.

Även att Microsoft lyckats lobba tillbaka dem att använda Windows i München.
https://itsfoss.com/munich-linux-failure/

Detta framställdes lite annorlunda hos lobbyisterna:
https://www.neowin.net/news/munich-germany-realizes-that-depl...

Men på andra ställen tänker man tvärtom och byter till Linux och öppen källkod
https://news.itsfoss.com/german-state-foss/

Tycker själv att vi skulle ha som krav att stat och kommuner endast använder öppen källkod istället för att gödsla skattepengar till amerikanska företag. Både säkerhetspolitiskt och för att gynna öppen källkod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Även att Microsoft lyckats lobba tillbaka dem att använda Windows i München.
https://itsfoss.com/munich-linux-failure/

Detta framställdes lite annorlunda hos lobbyisterna:
https://www.neowin.net/news/munich-germany-realizes-that-depl...

Men på andra ställen tänker man tvärtom och byter till Linux och öppen källkod
https://news.itsfoss.com/german-state-foss/

Tycker själv att vi skulle ha som krav att stat och kommuner endast använder öppen källkod istället för att gödsla skattepengar till amerikanska företag. Både säkerhetspolitiskt och för att gynna öppen källkod.

Problemet är ju att det inte är så lätt. Det är inte som att byta från HP till Dell liksom, alla måste utbildas, alla mjukvaror måste upphandlas igen och man måste ju få till en organisation som kan granska all mjukvara man ska använda väldigt grundligt. Detta är innan man ens kommit till problemen med interoperabilitet. Även i München så fick de ju köra remote mot Windows-maskiner för alla som behövde hantera dokument från externa partners och liknande exempelvis. Det har förstås blivit lättare på senare år, mycket tack vare MS intåg på andra plattformar, men det är fortfarande ett megaprojekt att genomföra utan några egentliga fördelar utöver ideologiska skäl. Säkerhetspolitiskt är öppen källkod inte nödvändigtvis bättre, och handlar det om att inte vara beroende av amerikanska bolag så borde man kanske titta på vilka som bidrar till Linux, MS, IBM och liknande hamnar väldigt högt på den listan liksom.

Permalänk
Medlem

Sant det är lite extra besvär men kan vara värt det. Fördelen med öppen kod är att den är enklare att granska oavsett vem som skapat koden.

Permalänk
Medlem

Svårt att dra några slutsatser när Linux har en så liten del av totalen. Min känsla är dock att Linux inte ökar nämnvärt utan det står ganska still på ca 1%. Bland Svenska professionella utvecklare väljer de flesta Mac och de som är kvar på Windows av olika skäl, kan precis som du använda WSL om de behöver *inx verktyg.

Permalänk
Medlem

Har på senare år undrat vad som är så viktigt med "Year of the Linux desktop". För mig har det varit så redan i 15 år och har egentligen inte brytt mig att det är så få som använder Linux. Jag ser det nu som en fördel att inte så många använder Linux av den anledningen att det inte är så stor idé för elaksinnade personer att gör virus och annat otyg för Linux eftersom det är så få som använder det. Jag tror att redan nu finns det tillräckligt mycket intresse och blir över för att föra Linux framåt.

Förr i början av mitt användande av Linux ville jag gärna tala om att jag använde Linux för folk eftersom jag tyckte/tycker det är så bra. Numera håller jag tyst om det, för jag vill inte ha mer användare av Linux av anledning jag nämnde tidigare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Svårt att dra några slutsatser när Linux har en så liten del av totalen. Min känsla är dock att Linux inte ökar nämnvärt utan det står ganska still på ca 1%. Bland Svenska professionella utvecklare väljer de flesta Mac och de som är kvar på Windows av olika skäl, kan precis som du använda WSL om de behöver *inx verktyg.

Jag har inga tankar kring användarprocent, såg däremot just att WSL har stöd för både X11 och Wayland för 'native look and feel' https://learn.microsoft.com/en-us/windows/wsl/tutorials/gui-a... och tyckte det var lite coolt.

(Har just spenderat lite tid med att få alla applikationer jag använder att se ok ut och fungera i Wayland, eftersom Plasma kom i 5.26 iom Fedora 37 och https://pointieststick.com/2022/06/17/this-week-in-kde-non-bl... appar som Insomnia och Obsidian fick en hel del bättre förutsättningar . Dbeaver var lite trixigt och färgprofiler-ho)

Year of the Linux desktop!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Linux idag fungerar hur bra som helst. Kör Linux mer eller mindre sedan 2019 förutom spel som körde på Win 10/11.

Men sedan 2022 kör jag helt Linux på min dator (Ubunto Mate 22.04 och nu 22,10)
med OnlyOffice och Photo ( Darktable och Gimp m.fl.)
Det har fungerat super, speciellt mot Ms Office har inte fått några kommentarer på att det inte skulle fungerat, har dock installerat Ms fonts på maskinen.

Det bästa är att Windows 11 tar ca 5.5GB (har 64Gb ram i datorn) vid start med några startprogram (dom absolut nödvändiga annars gnäller Windows) men oftas med några apps ( typ EDGE, office, outlook) så ligger man runt 8.5 -10.5 GB medan Ubuntu med 2 startprogram tar 1.5GB efter uppstart.
Ubuntu med samma setup som med windows (Ca motsvarande program + streamar Telia TV Fotboll Polen - Saudiarabien) ligger Ubuntu på ca 4.0 GB i ram.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!