Diablo IV väntas släppas i april

Permalänk
Medlem

Kör betan och kommer köpa, men på releasedagen vetetusan. Vi har sett många releasefiaskon från Blizzard tidigare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Av vad jag har läst så verkar spelet vara rätt tungdrivet i 4k (knappt 60-70fps med 3080), bör komma några tester för detta under öppna betan

Det är fortfarande förvånansvärt tungdrivet (spelar betan på en 4k skärm), men som vanligt kan man öka prestanda genom att justera ett par settings. Och om du verkligen vill få fps att störtdyka kan du aktivera RT! Ett framtida benchmark? 😀

Nu är det ju en ”end-game beta” så att spelet inte känns som att det är samma genre som de tidigare spelen (jag har varit med sedan D1 kom) kan ju bero på det. Betan är igång ett litet tag till, så vi får se hur det känns framöver.

Diablo Immortal inleds ju som ett solo arpg för att transformeras till ett P2W MMO med i princip bara gruppbaserat innehåll. Hur D4 utvecklas återstår att se.

Permalänk
Medlem

Vågar inte förbeställa. Om det är bra så köper jag det senare.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Lite less på Blizzard så väntar på Titan Quest 2 istället (samma väntelista som HL3)

Jag skulle inte vara förvånad ifall Embracer är intresserade och skakar fram det med tiden.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Oj så tidigt ? hade inte gissat slutet först nästa år kanske så det låter ju bra.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat runt 100 timmar i den stängda betan, och jag får såklart inte ens yppa något enligt deras NDA.
Men jag kan säga så här: jag kommer lätt förhandsboka den fysiska utgåvan.
Sidnot: man blev inbjuden till den stängda betan beroende på hur mycket man spelat de andra spelen. I mitt fall tusentals timmar i D2 Resurrected, D3 samt något hundratal timmar i Immortal. Så jag har lite att jämföra med.
Och D IV är så jäkla bra helt enkelt, som det verkar nu i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag har spelat runt 100 timmar i den stängda betan, och jag får såklart inte ens yppa något enligt deras NDA.
Men jag kan säga så här: jag kommer lätt förhandsboka den fysiska utgåvan.
Sidnot: man blev inbjuden till den stängda betan beroende på hur mycket man spelat de andra spelen. I mitt fall tusentals timmar i D2 Resurrected, D3 samt något hundratal timmar i Immortal. Så jag har lite att jämföra med.
Och D IV är så jäkla bra helt enkelt, som det verkar nu i alla fall.

Kanske svårt för dig att säga, men om man jämför gameplay (förutom skill-tree och sånt), är det stor skillnad på D3 och D4?

Permalänk
Skrivet av Sherrinjo:

Efter Diablo Immortal kan blizzard ta sig i häcken.

Du menar Diablo 3 och Immortal? Diablo dog redan med D3. Storyn blev skit med en ond häxa (Maghda) utklädd till en färgsprakande fjäril och löjlig grafik och fiendebossar som var 30-50 meter höga direkt tagna från wow universumet. Också känslan från de två tidigare spelen främst D2 var som bortblåst.

Och folk klagade på auktionshuset. Det var det minsta problemet. Jag vet inte hur Blizzards Norths version av D3 kunde ha blivit men bättre än den slutprodukten vi fick.

Starcraft 2 var det enda hyfsade spelet Blizzard lyckades göra in-house.

Permalänk
Medlem

Tyckte Diablo 3s var kasst vid release (real money AH, end-game) men sen med Reaper of Souls så skärpte spelet till sig och skulle nog våga påstå att jag lagt en hel del timmar med Diablo 3 post expansion.

Är villig att ge Diablo 4 en chans, men är minst sagt skeptisk då Blizzard dom senaste 5+ åren varit både inkompetenta (senaste 2-3 WoW expansionerna, Diablo Immortal) och skit rent allmänt (hela workplace-skandalen).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Känns som själen hos dom flesta bolag verkar dö ut, verkar ha tappat det hela hur man gör bra spel, vad som är kul och vad folket efterfrågar...
(Activision/Blizzard, EA osv osv ...)

Ja. Spelutveckling har tagit resan från garageutveckling till massproduktion. Det är som att jämföra ägg du köpt av grannbonden med det minst ekologiska du kan hitta på stormarknaden. Branschen har mognat på ett sätt som varken gynnar kvalitet eller innovation.

Jag tror inte det kommer bli bättre. De största bolagen kommer fortsätta kasta marknadsföringspengar på spel som är precis tillräckligt bra för att hålla uppe aktievärdet. De största aktieägarna kommer i sin tur trycka in styrverktyg som ytterligare cementerar situationen.

Denna video från cdpr är ett talande exempel för hur det ser ut för ett bolag som genomgår denna fas.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

vill så gärna tycka om d4 men chansen att det inte blir totalt pay 2 win är minimal, det är för många idioter där ute som köper skit och gör det extremt vinstdrivande att göra pay 2 win spel så då kommer företagen göra det

Permalänk
Medlem

Blizzard har flera gånger sagt i både forumposts och bloggposts:

Citat:

This season design requires that all sources of character power come from playing the game, so you will not be able to pay for power in Diablo IV.

https://80.lv/articles/blizzard-promises-you-won-t-be-able-to...

Just ordvalen, "player power" är ganska brett. Kalla mig naiv, men jag tror att D4 kommer inte vara P2W.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sherrinjo:

Efter Diablo Immortal kan blizzard ta sig i häcken.

Tyvärr så är deras plånböcker så stora nu att de inte kommer åt deras häckar längre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag har delad mening med D4 när det kommer till endgame. Känns som något fattas, eller kanske bara jag.
Tyvärr vill jag inte säga mer pga NDA. Men det är lite så jag känner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rewoX:

Känns som själen hos dom flesta bolag verkar dö ut, verkar ha tappat det hela hur man gör bra spel, vad som är kul och vad folket efterfrågar...
(Activision/Blizzard, EA osv osv ...)

Efter att gaming blev big business, spelföretagen börsintroducerades, toppen på företagen befolkades av män i svarta kostymer och ledorden blev "player engagement", "monetizing" och "revenue streams" istället för "fun" så blev det så här. Själen i ett företag överlever inte att utsättas för rå kapitalism, Blizzard är ett jättetalande exempel på detta (sedan fanns det ju många andra problem just i Blizz bör väl nämnas...)

Skrivet av Lellebror:

Enda man kommer kunna köpa för pengar är rent kosmetiskt enligt betan iaf inget som påverkar spelet.

Exakt det sa de ju iofs om Immoral också före det släpptes. Om D4 ska vara MMO-liknande med en öppen värld där du hela tiden ser andra spelare ränna omkring och slakta dina monster och döda dina världsbossar innan du hinner dit, så blir ju trycket på serverparken ett helt annat och lusten att söka konstanta inkomster utöver expansionslådor vartannat eller vart tredje år också högre från kostym-nissarnas sida. Så vi får se hur det går i slutändan. Tror väl att P2W hålls borta från D4 - detta spel utvecklas ju för att bli en flaggskeppstitel till skillnad från Immoral som från första början var tänkt att vara en sleten telefon-app...

Måste ju säga iofs att jag känner ingen entusiasm alls över en gemensam världs-ovansida. Vill inte alls behöva stressa rakaste linjen mot bossikonen på kartan och ignorera allt annat på vägen för att hinna dit innan den mördas av andra spelare, det var det som förstörde WoW Shadowlands för mig mer än något annat. Tycker att detta är den sämsta iden de haft för ett Diablospel sedan penga-auktionshuset i D3.

Jag vill ha min värld och mina monster för mig själv! Jag vill känna det som att det är JAG som är den som motar tillbaks helvetets innevånare, att det är jag som är skiljedelaren mellan mörkret och ljuset. Inte högvis av randos med idiotiska battlenethandles som skubbar omkring korsochtvärs överallt. Tycker inte det är för mycket begärt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Exakt det sa de ju iofs om Immoral också före det släpptes.

Faktiskt inte, deras ordval för Immortal, om jag minns rätt, var "You cannot purchase gear". Fult beteende absolut, men det är ändå skillnad på "gear" och "player power" som dem numera använder för att beskriva D4.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Diablo och diablo 2 + lod andades att blizzard inte brydde sig om mera pengar, utan dom ville göra ett bra spel. Nya uppdateringar långt efter att spelet sålts och det kändes genuint.

Diablo 3 med rmah kändes som dom försökte mitigera det som skedde utanför spelets ramar. Det gick sådär, men blev väl ganska bra tillslut.

D2R blev bra eftersom det byggde vidare på gamla konceptet.

Diablo Immortal känns dock som dom helt tappat fattningen. Det äcklar mig och jag skulle aldrig ens installera det. Då har jag spenderat 1000-tals timmar i övriga diablospelen.

Om 4an blir bra blir jag förvånad, men jag hoppas o håller tummarna

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terzom:

Kanske svårt för dig att säga, men om man jämför gameplay (förutom skill-tree och sånt), är det stor skillnad på D3 och D4?

Det är jättesvårt, för det är en blandning av D2 och D3. De bästa delarna skulle jag säga.
Du har mycket mer customization i D4 än D2 och D3 t.ex. Hur din karaktär ska se ut, transmog, skills osv.
Just skillsen är svinroliga, för de har sån bra synergi med varandra och man blir inte direkt inlåst i en specifik riktning.
Jag kan både vara werewolf men casta spells samtidigt, utan att flowet blir konstigt eller så. De har gjort det svinbra på det sättet.
Sen är det brutalt snyggt, både estetiskt men tekniskt också. Där det finns raytracing stöd både på konsol och PC.
Det är mycket mörkare än D3 igen, och nästan mörkare ändå än D2 skulle jag säga.

Nu har jag säkert sagt för mycket redan, men fuck it. De får gratis reklam om inte annat
Givet för mig att boka in några dagars semester när detta släpps i alla fall, den saken är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Skrattar gott åt npc med sina googleröster

Roligast var nog när någon npc ropade AHHHHHH och den autogenererade rösten läser upp varje bokstav för sig: ”EJ, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH” …skrattade så tårarna rann när jag väl fattade vad tusan som hände med ljudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag är redo att köa in för att spela!

https://i.ibb.co/8XQnbrt/queue.gif

Varför inte kossor?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Ja. Spelutveckling har tagit resan från garageutveckling till massproduktion. Det är som att jämföra ägg du köpt av grannbonden med det minst ekologiska du kan hitta på stormarknaden. Branschen har mognat på ett sätt som varken gynnar kvalitet eller innovation.

Jag tror inte det kommer bli bättre. De största bolagen kommer fortsätta kasta marknadsföringspengar på spel som är precis tillräckligt bra för att hålla uppe aktievärdet. De största aktieägarna kommer i sin tur trycka in styrverktyg som ytterligare cementerar situationen.

Håller med på allt. Man ser aldrig ett "garageföretag" skapa dokument som skall definera kulturen på ett företag, där växer den organiskt fram. Hade varit fint om det hade gått på storföretag, men det går bara inte verkar det som.

Min egen inställning till sådana dokument är att jag tycker att de är lite tramsiga, men bevisligen så behövs dem. Så jag jobbar bara på mindre bolag (10-30 pers) där kan man fokusera på att jobba i stället.

Jag har aldrig förstått hur man kan vilja jobba på ett sådant stort företag, fast alla är vi olika!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cloudstone:

Faktiskt inte, deras ordval för Immortal, om jag minns rätt, var "You cannot purchase gear".

Åhå! Ja då lyckades de då dribbla bort mig totalt, då jag absolut fick intrycket att P2W inte skulle finnas i Immoral alls. Något jag tror är intrycket många andra också fick efter Blizzs ursprungliga introduktion (som väl gått till historien som den minst entusiastiska Blizzconpresentationen någonsin kan nämnas... Togs emot ungefär lika väl som Apples $1000 monitorstöd, typ. lol)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Roligast var nog när någon npc ropade AHHHHHH och den autogenererade rösten läser upp varje bokstav för sig: ”EJ, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH” …skrattade så tårarna rann när jag väl fattade vad tusan som hände med ljudet

Har du hört Diablo 1 på Svenska, fanns till playstation 1: " Wääh, jag måste nog sälja ett par av dom här prylarna." & "Jag kan inte bära mer."

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Roligast var nog när någon npc ropade AHHHHHH och den autogenererade rösten läser upp varje bokstav för sig: ”EJ, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH, EJTSCH” …skrattade så tårarna rann när jag väl fattade vad tusan som hände med ljudet

Haha fan vad kul, jag upplevde exakt samma. Microsoft Sam röst FTW. Var en oskyldig NPC som blev jagad av en demon och ba: oh no. Helt monoton. Sen dog hon. Jag garvade duktig då.

Permalänk
Medlem

Släpps 1 april då eller...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag har spelat runt 100 timmar i den stängda betan, och jag får såklart inte ens yppa något enligt deras NDA.
Men jag kan säga så här: jag kommer lätt förhandsboka den fysiska utgåvan.
Sidnot: man blev inbjuden till den stängda betan beroende på hur mycket man spelat de andra spelen. I mitt fall tusentals timmar i D2 Resurrected, D3 samt något hundratal timmar i Immortal. Så jag har lite att jämföra med.
Och D IV är så jäkla bra helt enkelt, som det verkar nu i alla fall.

Grymt positivt att de tar in erfarna spelare och samlar information och åsikter. Hoppas dock inte på för mycket, har blivit bränd förr

Permalänk
Medlem

Redan i april? Vi får väl se.

D2 är mitt favoritspel genom alla tider så jag kommer att ge kommande spel i serien en chans oavsett hur mycket de klantar sig med tidigare titlar.

Permalänk
Medlem

Alla vet att det inte finns någon cow-level.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag har spelat runt 100 timmar i den stängda betan, och jag får såklart inte ens yppa något enligt deras NDA.
Men jag kan säga så här: jag kommer lätt förhandsboka den fysiska utgåvan.
Sidnot: man blev inbjuden till den stängda betan beroende på hur mycket man spelat de andra spelen. I mitt fall tusentals timmar i D2 Resurrected, D3 samt något hundratal timmar i Immortal. Så jag har lite att jämföra med.
Och D IV är så jäkla bra helt enkelt, som det verkar nu i alla fall.

vågar inte försöka räkna ut hur många timmar jag lagt (men många enligt frun)
ja det blir lätt en förhandsbokning från mig.

Tror bara vi får testa en liten del av hur det färdiga spelet kommer vara så har nog många timmars spelande framför oss.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det är fortfarande förvånansvärt tungdrivet (spelar betan på en 4k skärm), men som vanligt kan man öka prestanda genom att justera ett par settings. Och om du verkligen vill få fps att störtdyka kan du aktivera RT! Ett framtida benchmark? 😀

Nu är det ju en ”end-game beta” så att spelet inte känns som att det är samma genre som de tidigare spelen (jag har varit med sedan D1 kom) kan ju bero på det. Betan är igång ett litet tag till, så vi får se hur det känns framöver.

Diablo Immortal inleds ju som ett solo arpg för att transformeras till ett P2W MMO med i princip bara gruppbaserat innehåll. Hur D4 utvecklas återstår att se.

Tack för ditt inlägg! Precis som du har jag varit med sedan D1. Är fullt beredd att uppgradera datorn om D4 blir bra, men hade ju varit skönt om man slapp köpa topp-kortet för att klara 4k som då isf blir målet Inväntar benchmarks med spänning !

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65