Heroes of Might and Magic III blir brädspel

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Heroes of Might and Magic III blir brädspel

Heroes of Might and Magic III, eller HOMM3, har underhållit spelare i över 30 år. Nu ser det ut att vara dags att underhålla spelare även i den fysiska världen. En Kickstarterkampanj för att släppa spelet i brädspelsformat planeras att dra igång den 15 november av Archon Studio för skarp release någon gång i framtiden.

Av spelets landningssida att döma verkar det bli en trogen port av spelet där spelare får kontrollera ett av de tillgängliga kungadömena och deras enheter. Precis som i datorspelsversionen får spelaren bygga upp sina städer för att förse sina hjältar med trupper av olika slag för att i kunna vinna strider mot andra spelare. Striderna i fråga verkar utspela sig på en separat spelplan där antingen kort eller minifigurer representerar hjältarnas slagskämpar.

15 november drar Kickstarterkampanjen igång och då får vi reda på hur prisbilden blir.

Permalänk
Medlem

Intressant.
Ett av få 90-tals spel som fortfarande spelas från och till, 3:an har åldrats relativt väl.
(Föredrar nog 5:an dock, som mer eller mindre är en uppdatering av 3:an.)

Undrar hur striderna kommer se ut i brädspelet och om där är lika mycket neutrala stacks som i PC-spelet.
Risken finns ju att en en spelarrunda kommer ta en ... hel del tid.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Känns ju inte som något man spelar på under en timme dock. Känns som det borde gå att få till det mesta analogt ändå. En karta och en stridsyta

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av MinscS2:

Intressant.
Undrar hur striderna kommer se ut i brädspelet och om där är lika mycket neutrala stacks som i PC-spelet.
Risken finns ju att en en spelarrunda kommer ta en ... hel del tid.

Ren och skär gissning nu, men troligtvis blir det en mer avskalad overworld-upplevelse samt lågt max antal spelare för att få ner tiden. Annars lär ju late game bli svintråkigt att beta igenom.

Permalänk
Medlem

Ballt! Tror att man kan lyckas bra med att översätta detta till brädspel, dock inget jag själv kommer köpa pga att jag
redan har ganska lite tid till över till mina nuvarande intressen.

Älskade Heroes 3 och expansionen Shadow of Death. Armageddons Blade kändes dock lite blek.
Vill inte ens tänka på hur många dygn jag och en kompis från den tiden spenderat i detta spel.

Håller H3 som ett av tidernas bästa och fortfarande roligaste spel, framförallt i Hotseat.
Spelet lever fortfarande och har ett stort community som än idag släpper mods. Både innehåll med nya varelser och kampanjer men även upphottad grafik. Förr var modden Wake of Gods en stor favorit som även lät en "uppgradera" befintliga kartor genom att Wogi:fya dem.

Läste för inte så länge sedan om en mod som lägger till den cuttade staden med pirattema, finns också en mod med en mekaniskt lagd stad. Spelet är fortsatt stort framförallt i östeuropa.

Skrivet av MinscS2:

Intressant.
Ett av få 90-tals spel som fortfarande spelas från och till, 3:an har åldrats relativt väl.
(Föredrar nog 5:an dock, som mer eller mindre är en uppdatering av 3:an.)

Undrar hur striderna kommer se ut i brädspelet och om där är lika mycket neutrala stacks som i PC-spelet.
Risken finns ju att en en spelarrunda kommer ta en ... hel del tid.

Ja, femman var riktigt, riktigt bra! Spelade endast grundspelet och kom aldrig till att prova någon av dess expansioner.
Tycker dock att de lyckades med konsten att dels utveckla och förnya samtidigt som känslan bevarades. Grafik, spelmekanik osv tog rejäla kliv framåt utan att på något dåligt sätt försämra grundformulan. På det hela taget ett fantastiskt spel.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ren och skär gissning nu, men troligtvis blir det en mer avskalad overworld-upplevelse samt lågt max antal spelare för att få ner tiden. Annars lär ju late game bli svintråkigt att beta igenom.

Du får satsa på hög spellpower, Earth Magic-expertis och spamma Implosion på de dryga stackarna

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Fan vad fräckt. Kanske blir första brädspelet jag köper.

Permalänk
Medlem

Take my money!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kan vara intressant vid strömavbrott med ett brädspel bara det inte blir för likt Risk.
Edit: såg länken och det finns ingen likhet med risk, spelet ser väldigt intressant ut men tidsödande men det är även datorspelet.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag som föredrog 2:an i serien?

Permalänk
Medlem

Heroes dog efter 3an, resten var tyvärr bara skräp.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Köpte HOMM3 på lanseringsdagen. Har spelat det mer eller mindre regelbundet sedan dess. Många långa resor med tåg och flyg som räddats av HoTA.

Spelar sällan brädspel men det här blir ett givet köp, om inte annat så för att ha som prydnad i bokhyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns ju inte som något man spelar på under en timme dock.

Skrivet av Enviro:

samt lågt max antal spelare för att få ner tiden.

Enligt BGG där, vad jag har förstått, skapare oftast applicerar information innan släpp så är det 45-130 minuter med en till tre spelare. Sedan kan saker givetvis ändras senare i designen som påverkar de siffrorna.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fan trodde det var nån special utgåva med dom äldre spelen på gång. Synd!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

De kommer troligen behöva kraftigt förenkla spelet om det ska få plats i kortform. Tror jag håller mig till PC spelet

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Spelade det senast igår med en polare, vilket var en fortsättning från i Fredags och det blir nog mer idag

Permalänk
Medlem

Den digitala versionen är ju oftast en uthållighets tävling, kan nog bli en segdragen historia om de försöker konvertera spelet direkt till analogt....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

15 november drar Kickstarterkampanjen igång och då får vi reda på hur prisbilden blir.

Priserna publicerades för någon månad sedan på deras Kickstarter-preview men är möjligt att det sker mindre justeringar. Azure innebär att man får med miniatyrer. Just upplägget med miniatyrer har fått en del kritik eftersom de inte fyller någon funktion i grundspelet utöver att ställa dem ovanpå sitt spelkort. Det är först i stridsexpansionen som de verkar komma till sin rätt. Många har därför bett om att få gå all-in utan att betala för miniatyrer.

Själv är jag lite kluven till spelet. Är rädd att det blir mycket dötid. Det framstår som en trogen kopia av datorspelet i miniatyrformat (mycket mindre kartor) och är väldigt vackert. Men om det blir alldeles för likt så kan man lika gärna köra datorspelet. På det positiva så har de gjort om delar efter kritik. Nu har man en stadsbräda med resurser. Tidigare var detta uppdelade på flera och man hade fristående kort för att symbolisera stadens utbyggnad.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Trean är det bästa spelet. Satan vad jag bränt tid på detta spelet! 😁
Funkade även på min Netbook från 2010 vilket var en bonus.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Du får satsa på hög spellpower, Earth Magic-expertis och spamma Implosion på de dryga stackarna

Riktiga män satsar på Air Magic-expertis och spammar Chain Lightning - oavsett hur många fiendestacks där är kvar. (Bonuspoäng om det är med Solmyr.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Köper direkt!
Älskar HOMM

Vi syskon 4st. Spelade 2+3 tillsammans på en och samma dator innan vi fick LAN hemma. Som man fick bygga ihop själv...var inte lätt för en 14åring att lösa det själv
Men lyckades till slut! Tider det..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Riktiga män satsar på Air Magic-expertis och spammar Chain Lightning - oavsett hur många fiendestacks där är kvar. (Bonuspoäng om det är med Solmyr.)

Haha, ja alla skolor utom fire är bra i mitt tyckte. Älskar de olika hero-bonusarna som helt kan transformera nyttan av skills.
Förutom artillery /siege-skilsen de är alltid sämst.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Är det bara jag som föredrog 2:an i serien?

Musiken och grafiken i 2:an är nostalgisk karfentanyl. Men 3:an är ett mer polerat spel, som är roligare att spela.

OnT: TA MINA PENGAR

Permalänk
Medlem

Heroes of Might and Magic III är fortfarande helt lysande, världens näst bästa strategispel.

Bäst är dock Warlords som fortfarande är ohotad etta på tronen

Permalänk
Medlem

Har barndomsminnen från 2an, framförallt demot. Blev lite sugen nu faktsikt, inte så mycket på ett brädspel men kanske skulle ta och testa någon av dom nyare versionerna.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vart sjukt peppad enda tills jag såg priserna. 200 euro jojo. Vat/Sales tax included (US), men resten av världen då? Blir det drygt 25% moms och dylikt ovanpå blir det nej tack från mig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SpaceAce:

Heroes of Might and Magic III är fortfarande helt lysande, världens näst bästa strategispel.

Bäst är dock Warlords som fortfarande är ohotad etta på tronen

Ha! Warlords, Warlords 2 och homm2 är de spel som varvats genom åren här. Bra grejor, inte minst om man är ett par vänner som turas om och snackar minnen mm.

Permalänk
Medlem

Och jag som precis kastat pengar på slay the spire och zone wars på kickstarter! Hoppas INTE priserna som postats ovan stämmer...
Edit: priserna ser ut att stämma ja. fan.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Nu var det några år sedan jag lirade HoMM3 men det är ett kuuungligt spel. Det och Wow slåss nog om att ha käkat mest timmar speltid från mig utan tvekan. Visst Battlefield om man lägger ihop alla spelen kanske är med och slåss i toppen men enskilda spel inte ens nära. Men vetifan om det kan toppa de två ändå.

Finns ju en del trevliga uppgraderingar till 3an som förbättrar upplösning och grafik samt lägger till ett helt nytt lag att välja på och det balanserar om vissa saker om var lite trasiga. Möjliggör att man kan lira det online också, även om sitta med en polare framför samma dator är hur det borde spelas enligt mig 😁

HoMM4 lirade jag och brorsan en hel del, var också väldigt kul faktiskt men har inte lirat det något på senare år så att säga.

5an hade vart grymt om det inte vore för att AIn tog eeevigheter på sig att göra sina rundor. Så man satt ju och väntade på dem typ hela tiden. Blev gammalt snabbt. Hade det inte vart för detta hade det vart ngt jag säkert lirat till och från fortfarande.

6an och 7an finns ju också. Vill minnas att 6an föll på att inte ha en random map creator. Annars var det väl ok. 7an tror jag fixade detta och är det bästa av båda världarna men är inte säker på om jag skaffade och lirade det ngt. Borde kanske göra det om inte annat.

Men det är ovidkommande nyheten (eller är det?). Detta verkar intressant tbh. Kanske min första Kickstarter jag blir lite sugen på att gå med i.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |