Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Fast nu nämns ingenting om registreringsdatum. De säger istället att bilen ska "uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske", vilket är tidigast 6 månader efter registrering. Vet du vilka regler som gäller om 6 månader?

Visserligen sant, men läser man allt och även tittar på Transportstyrelsens sida så utgår det alltid från när bilen tas i bruk, dom har inte heller nämnt något om att det har ändrats och utbetalningen har ju alltid varit tidigast 6 månader efter registrering.
Som jag tolkar det har detta inte ändrats, sen vet man ju aldrig om dom får för sig att ändra det senare.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts innan, men även Audi e-tron 50/55 har fått en uppgradering och kallas numera Audi Q8 e-tron.
Största ändringarna är väl batteri och räckvidd men även en lite lätt facelift.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/q8-e-tron/q8-e-tron.html
https://alltomelbil.se/premiar-for-nya-audi-q8-e-tron-med-upp...

Permalänk
Medlem

https://www.expressen.se/ekonomi/leasingbolag-hojde-avgift-ar...

Detta gäller nog all leasing men vet att många leasar elbil så det kan vara bra att ha koll på sånt här tänkte jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

I mina avtal står det tydligt att dom får höja.

Lite märkligt om ARN går på konsumentens linje om det nu också står i dennes avtal om att priset får höjas som företaget påstår i artikeln.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

I mina avtal står det tydligt att dom får höja.

Lite märkligt om ARN går på konsumentens linje om det nu också står i dennes avtal om att priset får höjas som företaget påstår i artikeln.

Bara för att det står i avtalet betyder det inte att det är giltigt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Fast man kan inte ha finstilta villkor som motsäger det icke finstilta, och sen tror jag vi kanske bör haka upp på att de ska "visa att de har rätt att höja", dvs kravet kanske är att visa på sina faktiska ökade räntekostnader, vilket kan vara svårt eftersom de inte redovisats till kund vare sig före eller efter höjningen. Man kan ju som kund helt rimligt anta att de finansierar sina kostnader på ett sätt som inte påverkas av räntefluktuationer under leasingtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

I mina avtal står det tydligt att dom får höja.

Lite märkligt om ARN går på konsumentens linje om det nu också står i dennes avtal om att priset får höjas som företaget påstår i artikeln.

Som jag tolkar det så tycker ARN att höjningen inte är skälig och/eller att finansbolaget inte har visat att dom fått ökade kostnader. Kanske detta kan leda till att finansbolagen brhöver visa sina täntor iallafall för att visa att man har just ökade kostnader

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Min pappa ska strax byta förmånsbil igen och nu är det elbilar eller ladd hybrider som gäller. Vilka vettiga bilar rekommendera ni för max 650tkr. Våra krav är att det ska få plats med minst 4 styckena vuxna alla över 180cm och all fyra ska kunna sitta bekvämt under längre färd med packning.

Krav på utrustning
Bra helljus gärna led matrix som på nuvarande Passat
dragkrok
adaptiv farthållare
aktiv lane assist
fyrhjulsdrift
el stollar med minne.

Föreslår att ni testar för att veta om ni kan sitta bekvämt där bak.

Sen med dragkrok då är det olika kring hur mycket de kan ta dra.

Kan vara så att priserna är högre än senast jag kollade:
ID4
Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5
KIA EV 6
Polestar 2
Tesla MY

Permalänk
Avstängd

Vet inte om detta kommit upp..

Citat:

Månadsavgiften för privatleasing har i många fall chockhöjts efter räntehöjningen. Nu har den första bilägaren, Mats Jonas Danielsson, fått rätt i Allmänna Reklamationsnämnden, enligt Ekot.
Ärendet kan öppna för att många bilägare kan få pengar tillbaka när ”fasta” månadsavgifter höjts. /...

https://carup.se/bilagare-vann-mot-leasingbolag-far-tillbaka-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Föreslår att ni testar för att veta om ni kan sitta bekvämt där bak.

Sen med dragkrok då är det olika kring hur mycket de kan ta dra.

Kan vara så att priserna är högre än senast jag kollade:
ID4
Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5
KIA EV 6
Polestar 2
Tesla MY

Är nog EV6 och Ioniq5 som går få för under 650k, men det är nog tight med dragkrok och vinterdäck. Dessutom har dom inte jättestora bagage beroende på packning. Eller Ioniq5 har rätt stor golvyta men lågt tak så det beror helt på vad man menar med packning. Saknar skidlucka t.ex.

ID4 går nog speca så billigt men kanske inte med alla tillägg som önskades. Enyaq kommer nära men med dragkrok och vinterdäck drar det ändå iväg mot 700k med fyrhjulsdrift, och då är inte elstolar fram inräknat (möjligt det är standard på föraraidan, kanske räcker?).

Är nog en svår prisgräns att hålla sig till, men om smärtgränsen är 650k även för hybrid skulle jag säga att man lätt tjänar igen en elbil även om den blir 50-100k dyrare betoende på hur långt man kör.

Permalänk
Medlem

https://cornucopia.se/2022/11/sa-mycket-hojdes-privatleasingp...

Lite intressanta fakta gällande höjningen av leasingen på olika bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

https://cornucopia.se/2022/11/sa-mycket-hojdes-privatleasingp...

Lite intressanta fakta gällande höjningen av leasingen på olika bilar.

Han räknar ju som en tomte, det är väldigt få som kommer få en bil inreggad och få 70 tkr om man beställer nu. 50 tkr bör man räkna på, vid leasing är det bolagen som tar bonusen så dom tar självklart höjd för 50 tkr eller 0 bonus.

Permalänk
Medlem

Inte omöjligt att någon biltillverkare/leasingföretag helt enkelt råkat göra reklam i stil med "Elbil till fast månadskostnad" eller liknande, då lär det inte gå att slingra sig ur det även om du har lite finstilt i kontraktet där de skriver att de kan ändra avgiften efter räntorna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leyer:

Alltså 350kr extra per månad för helt ny större bil, dubbelt så mycket hk, garanti, automat, fullt med teknik (360 kamera, adaptiv farthållare, lane assist, autobroms, apple car play, bättre högtalare osv.)

Skitar inte heller ned luften runtikring dig, ingen pruttmotor som bullrar och skakar, ingen växellåda som ger ryck och stötar vid acceleration, direkt fullt vridmoment från stillastående, osv osv... Mycket som elbilen är bättre på!

Skrivet av Dhanjel:

Lite märkligt om ARN går på konsumentens linje om det nu också står i dennes avtal om att priset får höjas som företaget påstår i artikeln.

Det är nog för att motverka att något företag kör med lockpriser i annonser för att dra in kunder, bara för att senare höja avgifterna med (eller kanske utan!) diverse ursäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Är nog EV6 och Ioniq5 som går få för under 650k, men det är nog tight med dragkrok och vinterdäck. Dessutom har dom inte jättestora bagage beroende på packning. Eller Ioniq5 har rätt stor golvyta men lågt tak så det beror helt på vad man menar med packning. Saknar skidlucka t.ex.

ID4 går nog speca så billigt men kanske inte med alla tillägg som önskades. Enyaq kommer nära men med dragkrok och vinterdäck drar det ändå iväg mot 700k med fyrhjulsdrift, och då är inte elstolar fram inräknat (möjligt det är standard på föraraidan, kanske räcker?).

Är nog en svår prisgräns att hålla sig till, men om smärtgränsen är 650k även för hybrid skulle jag säga att man lätt tjänar igen en elbil även om den blir 50-100k dyrare betoende på hur långt man kör.

Beror på vem de har avtal med. Min sambos företag har avtal med Autolease. 15-20 rabatt på WV konsertens märken. Hon tog en fullsmetad Enyaq. ”1760kr” i månaden i verkliga pengar så väldigt förmånligt för henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Beror på vem de har avtal med. Min sambos företag har avtal med Autolease. 15-20 rabatt på WV konsertens märken. Hon tog en fullsmetad Enyaq. ”1760kr” i månaden i verkliga pengar så väldigt förmånligt för henne.

Förvisso. Fick runt 50k i rabatt på den bil vi beställde så om elstol på förarsidan räcker och om det nu är standard (vilket jag tror det numera är) så kanske den ryms inom budget för Enyaq. Sen är nog baksätena skönare i Ioniq5 men man sitter rymligt och bra i Skodan ändå. Polestar 2 med Pilot Lite verkar ju landa på 679k med fyrhjulsdrift så den är ju inte så långt ifrån, men då är inte vinterdäcken medräknade.

Ioniq 5 går nog räkna hem för Essential + 4-hjulsdrift + tillval för bättre filhållningsassistent och sånt, men då har den inte projektor-linser på hel/halvljus vilket gör rätt mycket. Bara för att det är LED-ljus behöver det inte lysa bra. LED-Matrix och liknande är så klart det bästa.

Permalänk
Medlem

Är lite intresserad vad ni andra fått för leasing höjningar (med hänsyn till artiklarna som postats i tråden nyligen)

Plockade ut en EV6 RWD med eget färgval som enda extra tillval för 4759 i månaden / 1500mil per år (inkl moms o avgifter) finansierat via Santander. Tog ut bilen i Juli.

I oktober (alltid 3 månader senare) lade de på en optional försäkring (privatleasing skydd) på 309 ex moms. Denna lades på automatiskt via efaktura fast specat separat under hyra posten. Öppnade man själva pdf:en så står det att man kan välja bort den, och man hade 2 val
4759 inkl moms eller 5068 inkl moms. (valde det billigare och ändrade beloppet innan jag signade efakturan)

I november fakturan kom en justering från 25 oktober (första riktiga leasing höjningen). Den var på 59 ex moms, så totalt 4836 inkl moms.

En intressant detalj på just denna fakturaspecen är att de bakat in privatleasing skyddet i hyran, och sen gjort ett negativt avdrag istället för försäkringen jag inte ville ha! Så om man vart ouppmärksam en månad och bara sett priset gå upp och man öppnar upp sin nya spec så kommer man inte se man valt till privatleasing skyddet. Utan antagligen tro att privatleasing priset justerats 2 ggr. Lite fult tycker jag.

Sen nu i november kom december fakturan, där ser jag prishöjningen över en helmånad, den slutade på 5071 kr inkl moms och avgifter.

Så allt som allt har leasing avgiften via Santander för en RWD EV6 med eget färgval gått upp med 312 kr inkl moms.

Jag anser det är en högst rimlig höjning med tanke på världsläget och leasing priserna som vart på EV6 efter initial erbjudandet.

Hur ser det ut för er andra leasare av andra elbilar/finansbolag ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Min ZS EV har gått upp en 100-150kr om jag minns rätt, så marginell höjning som jag inte har några (negativa) åsikter om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Är lite intresserad vad ni andra fått för leasing höjningar (med hänsyn till artiklarna som postats i tråden nyligen)

Plockade ut en EV6 RWD med eget färgval som enda extra tillval för 4759 i månaden / 1500mil per år (inkl moms o avgifter) finansierat via Santander. Tog ut bilen i Juli.

I oktober (alltid 3 månader senare) lade de på en optional försäkring (privatleasing skydd) på 309 ex moms. Denna lades på automatiskt via efaktura fast specat separat under hyra posten. Öppnade man själva pdf:en så står det att man kan välja bort den, och man hade 2 val
4759 inkl moms eller 5068 inkl moms. (valde det billigare och ändrade beloppet innan jag signade efakturan)

I november fakturan kom en justering från 25 oktober (första riktiga leasing höjningen). Den var på 59 ex moms, så totalt 4836 inkl moms.

En intressant detalj på just denna fakturaspecen är att de bakat in privatleasing skyddet i hyran, och sen gjort ett negativt avdrag istället för försäkringen jag inte ville ha! Så om man vart ouppmärksam en månad och bara sett priset gå upp och man öppnar upp sin nya spec så kommer man inte se man valt till privatleasing skyddet. Utan antagligen tro att privatleasing priset justerats 2 ggr. Lite fult tycker jag.

Sen nu i november kom december fakturan, där ser jag prishöjningen över en helmånad, den slutade på 5071 kr inkl moms och avgifter.

Så allt som allt har leasing avgiften via Santander för en RWD EV6 med eget färgval gått upp med 312 kr inkl moms.

Jag anser det är en högst rimlig höjning med tanke på världsläget och leasing priserna som vart på EV6 efter initial erbjudandet.

Hur ser det ut för er andra leasare av andra elbilar/finansbolag ?

Jag hämtade ut mina bilar i februari så jag hade en lägre avgift pga lägre räntor då.

Men för bägge (DNB) har det gått upp c:a 15% och troligtvis blir det väl 5-10% till efter nästa höjning så 20-25% mot i februari. (4200 -> 5100 samt 9400 -> 11300 estimat) dvs 13600 till 16100 så 2500 kr för mig ungefär per månad totalt inkl kommande höjning från RB.

Lägenhet och elpriser har jag redan säkrat ett antal år framåt innan allt blev stökigt så det är främst denna kostnad som ökar för mig nu som jag inte kunnat förutspå helt.

Ärligt talat så trodde jag de band räntan 3 år under leasingen så att de kunde hålla en fast avgift men jag missade det finstilta denna gång dvs att det var rörlig ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Föreslår att ni testar för att veta om ni kan sitta bekvämt där bak.

Sen med dragkrok då är det olika kring hur mycket de kan ta dra.

Kan vara så att priserna är högre än senast jag kollade:
ID4
Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5
KIA EV 6
Polestar 2
Tesla MY

Ja du priserna har stigit väldigt mycket både skodan och VW ligger på en bit över 700tkr med den utrustningen vi vill ha.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag hämtade ut mina bilar i februari så jag hade en lägre avgift pga lägre räntor då.

Men för bägge (DNB) har det gått upp c:a 15% och troligtvis blir det väl 5-10% till efter nästa höjning så 20-25% mot i februari. (4200 -> 5100 samt 9400 -> 11300 estimat) dvs 13600 till 16100 så 2500 kr för mig ungefär per månad totalt inkl kommande höjning från RB.

Lägenhet och elpriser har jag redan säkrat ett antal år framåt innan allt blev stökigt så det är främst denna kostnad som ökar för mig nu som jag inte kunnat förutspå helt.

Ärligt talat så trodde jag de band räntan 3 år under leasingen så att de kunde hålla en fast avgift men jag missade det finstilta denna gång dvs att det var rörlig ränta.

Vilka 2 bilar rör det sig om?

Riktigt tråkiga höjningar du åkt på, men i övrigt jämfört med många andra så verkar du klara dig bra med bundna elavtal och räntor!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja du priserna har stigit väldigt mycket både skodan och VW ligger på en bit över 700tkr med den utrustningen vi vill ha.

MG är kanske en idé?
Eller någon av kineserna, BYD?

Annars får ni nog tyvärr ändra på kraven eller betala mera.

Permalänk
Medlem

Mest prisvärt idag är nog MG om man kan leva med att det är kinesiskt eller Leaf om man kan leva med att det är Chademo (för det är det väl fortfarande?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

I mina avtal står det tydligt att dom får höja.

Lite märkligt om ARN går på konsumentens linje om det nu också står i dennes avtal om att priset får höjas som företaget påstår i artikeln.

Men det är inte enbart vad som står i avtalet som är relevant utan även hur "dealen" har kommunicerats, det har ju funnits en del reklam som gör sken av att kostnaden är fast.
Konsumentverket skall titta på detta också.
https://carup.se/konsumentverket-startar-granskning-av-villko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vilka 2 bilar rör det sig om?

Riktigt tråkiga höjningar du åkt på, men i övrigt jämfört med många andra så verkar du klara dig bra med bundna elavtal och räntor!

DS3 E-Tense till grabben
Mach E GT till mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men det är inte enbart vad som står i avtalet som är relevant utan även hur "dealen" har kommunicerats, det har ju funnits en del reklam som gör sken av att kostnaden är fast.
Konsumentverket skall titta på detta också.
https://carup.se/konsumentverket-startar-granskning-av-villko...

Fast i slutändan är det ju kontraktet du skriver på, inte någon reklam.

Men jag är inte emot att det blir tydligare, tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Föreslår att ni testar för att veta om ni kan sitta bekvämt där bak.

Sen med dragkrok då är det olika kring hur mycket de kan ta dra.

Kan vara så att priserna är högre än senast jag kollade:
ID4
Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5
KIA EV 6
Polestar 2
Tesla MY

Räkna inte bort XC40, Mustang Mach-E..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Fast i slutändan är det ju kontraktet du skriver på, inte någon reklam.

Men jag är inte emot att det blir tydligare, tvärt om.

Försäljning från företag till privatperson är inte strikt kopplat till underskrivet avtal. Hur produkten marknadsförs är minst lika avgörande vid en konflikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Fast i slutändan är det ju kontraktet du skriver på, inte någon reklam.

Men jag är inte emot att det blir tydligare, tvärt om.

Nej men kontraktet skall motsvara hur produkten marknadsförts, så man kan inte säga en sak i reklamen och sedan ändra på det hur som helst i kontraktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Räkna inte bort XC40, Mustang Mach-E..

Xc40 ? För fyra mer eller mindre vuxna + packning?
Är den så pass stor? Trodde det var en liten bil.

Är själv i liknande sits, att försöka hitta en elbil som kan ersätta en A6'a som körs ca 1000 mil per år. (Med tfyra personer + packning)
Inte helt lätt att hitta nått som inte kostar skjortan om man letar elbil).