SKärmflimmer med nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

SKärmflimmer med nytt grafikkort

Tja vet nån vad problemet kan tänkas vara då jag helt plötsligt efter några timmars felfritt användande fick blåflimmer över halva skärmen? Jag har nytt grafikkort ett RTX 2060 och testat alla ingångarna men det är samma sak.

Bifogar bild på problemet...

Permalänk
Medlem

Har du testat med någon annan dator, tv-spel eller liknande för att utesluta om det är skärmen och inte GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har du testat med någon annan dator, tv-spel eller liknande för att utesluta om det är skärmen och inte GPU?

Glömde ju skriva hälften ser jag nu... Har bytt skärm också, dvs. skaffat en ny, hade det inte i i gamla skärmen, hann dock bara ha nya grafikkortet två dagar med gamla skärmen sen kom nya skärmen. Vilket gör det svårt att veta om det är GPU eller skärm känner jag eftersom jag absolut inte är någon expert....
Testat 3 olika kablar i alla ingångar också...

Permalänk
Medlem

Känns som det är defekt GPU så fundear på att retunera kortet..

Permalänk
Medlem

Har du testat om felet sker i olika upplösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulbat:

Har du testat om felet sker i olika upplösningar?

Nej har bara kört på högsta upplösningen och somsagt det funkade felfritt i 3 timmar nånting sen blev det ihållande…

Permalänk
Medlem

Har du testat med ny kabel?

Permalänk
Medlem

Om jag förstått tråden rätt, så tror jag att detta är skärmen. Då felet presenterar sig rakt över mitten av skärmen. Fel på GPU hade sannolikt varit över hela skärmen.

Har du testat att byta tillbaka till den gamla skrämen?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte den gamla skärmen kvar att testa med? Någon TV?
Jag håller med ovanstående att det ser mer ut som skärm (eller sladd) än GPU, fast inget är ju uteslutet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Har du testat med ny kabel?

Har provat med 2 nya och en gammal, samma sak..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borderlander:

Om jag förstått tråden rätt, så tror jag att detta är skärmen. Då felet presenterar sig rakt över mitten av skärmen. Fel på GPU hade sannolikt varit över hela skärmen.

Har du testat att byta tillbaka till den gamla skrämen?

Ska prova med gamla skärmen ikväll, tror fasen det kan vara skärmen som du säger.. ska prova med gamla skärmen för att kunna utesluta (hade ju somsagt gamla skärmen 2 dagar med nya GPU innan nya skärmen kom, då blev det inte så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du inte den gamla skärmen kvar att testa med? Någon TV?
Jag håller med ovanstående att det ser mer ut som skärm (eller sladd) än GPU, fast inget är ju uteslutet.

Ja det börjar kännas mer och mer som det, ska testa ikväll, återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille911:

Tja vet nån vad problemet kan tänkas vara då jag helt plötsligt efter några timmars felfritt användande fick blåflimmer över halva skärmen? Jag har nytt grafikkort ett RTX 2060 och testat alla ingångarna men det är samma sak.

Bifogar bild på problemet...<Uppladdad bildlänk>

Exakt så fick jag på en skärm som visade sig vara trasig. Fick en ny skärm på garanti och felet försvann.

Halva skärmen blev blå medans andra halvan var perfekt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Exakt så fick jag på en skärm som visade sig vara trasig. Fick en ny skärm på garanti och felet försvann.

Halva skärmen blev blå medans andra halvan var perfekt.

Är det sant exakt samma fel o utseende? Jag mejlade o frågade då skärmen var från fyndhörnan med texten öppnad förpackning återlämnad så antar att personen innan lämnat tillbaka pga detta.. inget som återförsäljaren ”kunde” svara på exakt orsak alltså. Men blir väl en retur förmodligen med nybeställning utan fyndvara 😅

Permalänk
Medlem

Vanligt att skärmar ger dålig bild på ena halvan. Felet kan uppkomma när skärmen t.ex. blir varm så att starta om den kan hjälpa tillfälligt. Men testa gärna olika upplösningar, ger alla på halva bilden är det nog skärmen inte grafikkortet som borde ha problem bara i vissa lägen eller uppdateringshastigheter eller inte visa bild alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille911:

Har provat med 2 nya och en gammal, samma sak..

Såg nu att du skrivit tidigare att du testat kablar - sorry läste lite snabbt.

Jag lägger nog även jag mina kort på att det är något med skärmen.

Hoppas du får till en snabb lösning 🤞

Permalänk
Medlem

Nu har det funkat felfritt tre timmar idag, såklart haha… tror också skärmen spökar blir en retur i helgen i allafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille911:

Nu har det funkat felfritt tre timmar idag, såklart haha… tror också skärmen spökar blir en retur i helgen i allafall!

Om det är skärmen kan du testa att ta en skärmdump på det hela och se om det är kvar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Om det är skärmen kan du testa att ta en skärmsdump på det hela och se om det är kvar.

Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille911:

Hur menar du?

Smart ide. testa ta en print screen och titta på bilden och se hur den ser ut på olika delar av skärmen.

Klistra sedan in bilden i t.ex. ett microsoft word dokument.

Om det är grafikkortet kommer felet synas på bilden.

Är det skärmen kommer prnt screen bilden (skärmdump) att se vanlig ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulbat:

Smart ide. testa ta en print screen och titta på bilden och se hur den ser ut på olika delar av skärmen.

Klistra sedan in bilden i t.ex. ett microsoft word dokument.

Om det är grafikkortet kommer felet synas på bilden.

Är det skärmen kommer prnt screen bilden (skärmdump) att se vanlig ut.

Satan det smartaste jag hört på länge!

Permalänk
Medlem

Om felet syns på en skärmdump så är det högst troligt grafikkortet det är fel på, men det går inte att utesluta grafikkortet med den metoden. Bilden kan ju vara korrekt i grafikkortets minne men bli fel när den konverteras till en bildsignal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille911:

Hur menar du?

Det såhär man tar reda på om det är GPU eller monitorproblem.
Syns artefakterna på skärmdumpen så är det troligen GPUn som är felande länken.

Var kablar nya, nya? Eller kablar som du haft länge ett tag?
Annars är @laxpudding expert på detta område om han har tid.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det såhär man tar reda på om det är GPU eller monitorproblem.
Syns artefakterna på skärmdumpen så är det troligen GPUn som är felande länken.

Var kablar nya, nya? Eller kablar som du haft länge ett tag?
Annars är @laxpudding expert på detta område om han har tid.

Nya kablar som följde med, men eftersom det var från fyndhörnan och stod endast "öppnat emballage" fanns ingen tanke på att skärmen ev. skulle vara defekt. Men jag har fått OK att returnera skärmen så blir nog byte i helgen. Idag har det funkat utan problem hela eftermiddag och kväll...

Permalänk
Bildexpert 📺

Fel där exakt på mitten halva skärmen visar problem är ett tecken på att skärmens hårdvara har problem. Två separata scalers/styrkretsar per panelhalva. Faktiskt hyfsat vanligt och brukar försvinna vid omsynk eller omstart. Är det återkommande samma fel hela tiden är det uteslutningsmetoden som gäller med annan källa.

Skärmdump säger inte alltid så mycket då skärmdumpen normalt plockas ur Windows renderingsbuffert. Kan vara intressant om man ser problem som beror på mjukvara och program man kör. Uppstår felen efter detta, till exempel i grafikkortet, i signalöverföringen etc. syns det inte på skärmdumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fel där exakt på mitten halva skärmen visar problem är ett tecken på att skärmens hårdvara har problem. Två separata scalers/styrkretsar per panelhalva. Faktiskt hyfsat vanligt och brukar försvinna vid omsynk eller omstart. Är det återkommande samma fel hela tiden är det uteslutningsmetoden som gäller med annan källa.

Skärmdump säger inte alltid så mycket då skärmdumpen normalt plockas ur Windows renderingsbuffert. Kan vara intressant om man ser problem som beror på mjukvara och program man kör. Uppstår felen efter detta, till exempel i grafikkortet, i signalöverföringen etc. syns det inte på skärmdumpar.

Känns mer och mer som skärmen somsagt. Idag har den funkat felfritt dock.. men frågan är varför..? Blir iaf ett byte.