Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Test: Nvidia Geforce RTX 4090 från Asus, Gigabyte och MSI

Permalänk
Medlem

"Sålde njuren och brände kortet" är det nya "Sålde smöret och tappade pengarna"

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

argh har inte ens startat upp mitt 3090 än utan kört på 2070 & vart ok än så länge & nu detta men en får se när man blir ledig

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

tror jag klarar mig på mitt 3090 till 4090ti dyker upp om det gör det

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Alla 4090 lider fortfarande av samma brist, ett oskäligt högt pris som gör dom totalt ointressanta.
(För mig personligen alltså, vet att det finns hardcore kamrater där ute som inte ser det så)

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Kommer inte att köpa ett nvidiakort till mig själv om det inte är ett Founders edition... Marknaden är skev i Sverige och Europa så jag avvaktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nackdelen är väl främst att spelet är skit och ingen spelar det? ;P

Opopulär åsikt kanske men efter patcher osv så är det riktigt bra. Började lira i september och jag har skitkul. Ser fram emot säsong 3 och 4. Det är inte bättre än BF5, dock.

Mycket bortslösad potential helt enkelt. BF5 var en fullträff enligt mig, bästa sedan BF2 utan minsta tvekan. 2042 känns mer avskalat, som att ta flera kliv tillbaka på något vis. Men mycket tid gick väl åt att uppgradera Frostbite kanske och övergången till 128 spelare var nog en större utmaning än de tänkt sig. Oavsett, det är kul ändå. Men de har förhoppningsvis lärt sig en läxa till nästa spel.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det blir ju tydligt varför EVGA kastade in handduken, det blir svårt att konkurrera med nvidia:s FE kort som vad jag förstår är billigare och precis lika bra eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Vilka bjässar till grafikkort... Nä 30k betalar jag inte för en GPU, helt sjukt.

Du vet att du ringer mig om någon dag med en beställning.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Jaw_B:

För Strix-kortet så verkar siffrorna för ljudnivå och kylning i (P)restanda respektive (T)yst blivit tokiga. (råkade ni köra samma BIOS kanske?). Fläktkurvan i Prestanda är rätt aggressiv vilket gör att det är ganska många graders skillnad i temperatur... men på bekostnad av ett kort som inte längre är speciellt tyst.
I detta test ser temp i det närmaste identisk ut (63 resp 63,5 grader) och ljudnivå på 38 resp 38,5 db, där Prestanda är den TYSTARE av de två(?). Kan inte blivit rätt

Men bra test i övrigt!

Tjenare, dubbelkollade siffrorna på samtliga kort. Jag tror det är för att belastningstestet är i 1440P och CPU-begränsningen gör att kortet inte behöver fläska på lika hårt som i andra scenarion vilket kan vara anledningen till hur lika siffrorna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare, dubbelkollade siffrorna på samtliga kort. Jag tror det är för att belastningstestet är i 1440P och CPU-begränsningen gör att kortet inte behöver fläska på lika hårt som i andra scenarion vilket kan vara anledningen till hur lika siffrorna är.

Du såg inget som kunde förklara varför Asus TUF OC får så mycket sämre lägsta fps värden (99 percentil) än de andra korten i de flesta speltester?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Bakwetu:

Du såg inget som kunde förklara varför Asus TUF OC får så mycket sämre lägsta fps värden (99 percentil) än de andra korten i de flesta speltester?

Ingenting vad jag kunde se, jag hade givetvis velat testa om det i efterhand men jag behövde lämna ifrån mig kortet innan jag hade testat klart alla modeller vilket gjorde det svårt att kolla i efterhand. Jag tror att det kan ha varit fnurr i Windowsversionen eller capturemjukvaran som kan ligga bakom.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av marcusOCZ:

Nästan 27900 i Port Royale är mäktigt imponerande med så "låga" klocks. Hur fasen fick ni till det?

Tjenare, När vi höjer targetfrekvensen med 200MHz kan dom fortfarande kliva upp på betydligt högre frekvenser om det finns utrymme i effekt- och temperaturbudgeten för detta. Skulle tippa på att korten låg närmare 3 GHz när de når så pass höga poäng.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zemlan:

Opopulär åsikt kanske men efter patcher osv så är det riktigt bra. Började lira i september och jag har skitkul. Ser fram emot säsong 3 och 4. Det är inte bättre än BF5, dock.

Mycket bortslösad potential helt enkelt. BF5 var en fullträff enligt mig, bästa sedan BF2 utan minsta tvekan. 2042 känns mer avskalat, som att ta flera kliv tillbaka på något vis. Men mycket tid gick väl åt att uppgradera Frostbite kanske och övergången till 128 spelare var nog en större utmaning än de tänkt sig. Oavsett, det är kul ändå. Men de har förhoppningsvis lärt sig en läxa till nästa spel.

Det är ok, man får gilla Battlefield. Jag retades mest bara med @Yatagarasu

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av MinscS2:

Vet att ni redan har det i slingan pga. sin inbyggda benchmark, men Total Warhammer 3 i 4K borde väl belasta ett RTX 4090 rätt bra? Redan i 1440p ligger mitt i 80-90% usage mer eller mindre konstant med en fps-limit på 140.

Eller du menar kanske något som verkligen pressar kortet till 98-99% under hela slingan?

Yes Warhammer 3 är grymt bra för detta, önskar fler spel skalade lika bra så det blev enkla och fina diagram att utläsa. Såhär i efterhand hade jag nog slängt på ett spel till och kört med RT aktiverat i de titlar som tillåter för att verkligen belasta så tungt som möjligt.

Permalänk
Medlem

450-550W för en GPU. Hoppas verkligen mer balans i prestanda/effekt framöver. Och priserna... jag hoppades 3000 seriens galna priser var toppen innan vi började gå tillbaka mot lite mer humana priser till konsumenter. Men nope... k
Kan ju få en bil för vad de vill ha för en GPU nu 😜

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

450-550W för en GPU. Hoppas verkligen mer balans i prestanda/effekt framöver.

Det kan vara värt att nämna, men RTX 4090 har betydligt bättre prestanda/effekt än sina föregångare.

Drog t.ex. 45W/~11% mer än RTX 3090 Unigine Superposition enligt Sweclockers test, men presterar upp till 81% bättre än RTX 3090 i 4K enligt deras prestandaindex.

Fast är man ute efter en strömsnål (rent allmänt) GPU så har väl Nvidias toppkort inte varit intressanta på flera år.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är ok, man får gilla Battlefield. Jag retades mest bara med @Yatagarasu

Säg inte de, många där ute som hatar det med sån passion att det nästan är lite imponerande hur man kan lägga så mycket energi på att hata något xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare, När vi höjer targetfrekvensen med 200MHz kan dom fortfarande kliva upp på betydligt högre frekvenser om det finns utrymme i effekt- och temperaturbudgeten för detta. Skulle tippa på att korten låg närmare 3 GHz när de når så pass höga poäng.

Jag var tvungen att dra upp kortet i 3030 på core och nästan max på minnet i afterburner för att nå straxt över 28000 till slut. Men det krävdes 560W på bara kortet också.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tycker de e lite sjukt att lägga 20k på en GPU, men å andra sidan, gör man inget annat och byter var 5:e år eller nått så blir det inte många kr/dag i underhållningskostnad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Undrar varför ni fortfarande envisas med att göra tester med RTX 4090 och övriga RTX i 20- och 30-serien med olika versioner av drivrutinen, 521.90 för RTX 4090 men endast 521.90 för de äldre RTX-korten?

Kanske är dags för en ny prestandajämförelse där även RTX 30-series "Ampere" och RTX 20-series "Turing"-kort körs med Game Ready Driver 522.25 med tanke på denna artikel:

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-522-25-driv....

Borde ge ett rättvisare resultat om ni använder samma version för drivrutinen för samtliga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Undrar varför ni fortfarande envisas med att göra tester med RTX 4090 och övriga RTX i 20- och 30-serien med olika versioner av drivrutinen, 521.90 för RTX 4090 men endast 521.90 för de äldre RTX-korten?

Kanske är dags för en ny prestandajämförelse där även RTX 30-series "Ampere" och RTX 20-series "Turing"-kort körs med Game Ready Driver 522.25 med tanke på denna artikel:

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-522-25-driv....

Borde ge ett rättvisare resultat om ni använder samma version för drivrutinen för samtliga kort.

Som tidigare nämts så gissar jag på att det är för att de inte har korten kvar utan har skickats tillbaka.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Du vet att du ringer mig om någon dag med en beställning.

Haha you wish Jocke

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Man kan köpa en pizza för 1,9 miljoner också!

Häftig utveckling!
Står och tar emot fågel efter fågel då hakan snart är nere vid skosulorna
Det är bra och roligt att utvecklingen går framåt, men frågan är vilka som vill betala så mycket för något som inte har något värde kvar om några år.
GPU tillverkarna testar verkligen smärtgränsen för vad folk är redo att betala, och det är av den anledningen att folk verkar köpa korten min haka åker allt längre ner, inte över de tekniska framstegen.
Bara så ni vet ni som köper dessa kort, det är även möjligt att köpa en pizza i Qutar för 1,9 miljoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Förstår vad du menar, men det handlar lite om perspektiv.

Låt oss jämföra Strix för 28.000:- eller TUF OC för 26.000:-

2000kr i absoluta pengar är mycket: 2000 kr.
2000kr i relativt värde är "bara" 7,7%.

2000kr mer för ett lite snyggare, snabbare kort som överklockar bättre, går tystare och svalare låter mycket.
7,7% mer för ett lite snyggare, snabbare kort som överklockar bättre, går tystare och svalare låter däremot inte så farligt.

I dom här (extrema) summorna vi pratar om så känns "bara" ~7% mer för ett Strix givet för mig. Lägger man så här mycket på något kan man lika gärna gå "hela vägen" och köpa det bästa. Så att Strix får "Utmärk" medans TUF OC inte får någon utmärkelse alls köper jag.

(Sen å andra sidan hade jag aldrig köpt ett Strix för 28.000:- över ett vanligt TUF non-OC för 22.000:-, men det är en annan diskussion. Plötsligt är det inte bara 6000:- mer utan 27,5% mer, hu!)

Vet att ni redan har det i slingan pga. sin inbyggda benchmark, men Total Warhammer 3 i 4K borde väl belasta ett RTX 4090 rätt bra? Redan i 1440p ligger mitt i 80-90% usage mer eller mindre konstant med en fps-limit på 140.

Eller du menar kanske något som verkligen pressar kortet till 98-99% under hela slingan?

Jag köper din tanke och det är ju så de tjänar pengar. Samma grej kostar mycket mer på dyrare grejer även om den faktiska leveransen är densamma. Dvs. samma features som de tar 500 kr för på ett vanligt kort kostar nu 2500 kr. Jag köper procentuell stegring men då känns det som att det är prestanda man bör gå efter. Alla förstår att Volvo SUV är billigare än en kombi. Men om fälgarna till kombin kostat 5 ggr så mycket hade nog folk blivit upprörda.

Sedan är jag inte emot existensberättigandet av Strix m.fl. monsterlyxkort. Det finns förstås folk som prioriterar så och inget fel med det. Däremot förstår jag inte hur SweClockers, som ska representera fackmannen, inte kan uppmärksamma detta och ge en balanserad bild.

Det komiska med det här är att om Strixkorten varit en egen modell med samma prestandaskillnad som nu så hade de troligen fått mycket sämre betyg med hänvisning till att prestandaskillnaden inte är värd priset.

I övrigt ett bra test. Vill inte låta alltför negativ när jag gillar SweC arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JandR:

Häftig utveckling!
Står och tar emot fågel efter fågel då hakan snart är nere vid skosulorna
Det är bra och roligt att utvecklingen går framåt, men frågan är vilka som vill betala så mycket för något som inte har något värde kvar om några år.
GPU tillverkarna testar verkligen smärtgränsen för vad folk är redo att betala, och det är av den anledningen att folk verkar köpa korten min haka åker allt längre ner, inte över de tekniska framstegen.
Bara så ni vet ni som köper dessa kort, det är även möjligt att köpa en pizza i Qutar för 1,9 miljoner

Fast ändå är typ att äga en häst och ha det som hobby fortfarande dyrare.
Datorbygge ( om man inte bygger varje år ) behöver inte vara dyrare än andra hobbys.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Undrar varför ni fortfarande envisas med att göra tester med RTX 4090 och övriga RTX i 20- och 30-serien med olika versioner av drivrutinen, 521.90 för RTX 4090 men endast 521.90 för de äldre RTX-korten?

Kanske är dags för en ny prestandajämförelse där även RTX 30-series "Ampere" och RTX 20-series "Turing"-kort körs med Game Ready Driver 522.25 med tanke på denna artikel:

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-522-25-driv....

Borde ge ett rättvisare resultat om ni använder samma version för drivrutinen för samtliga kort.

Håller med det blir ju helt missvisande att jämföra korten med olika drivrutins versioner.
Har ni inte korten kvar för omtest så ta hellre bort korten från testresultaten.

Din länk var trasig:
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-522-25-driv...

Permalänk
Medlem

Nånting jag knåpade ihop under det tråkiga fredagsmötet

Även om datan är högst tveksam att lägga samman såhär så syns ju ändå en liten trend.
Pris/prestanda blir INTE bättre

Baserat på den billigaste modellen i lager på respektive sida samt SweC prestandaindex i 1080p.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Nånting jag knåpade ihop under det tråkiga fredagsmötet

Även om datan är högst tveksam att lägga samman såhär så syns ju ändå en liten trend.
Pris/prestanda blir INTE bättre

https://i.imgur.com/1gbsaFO.png
Baserat på den billigaste modellen i lager på respektive sida samt SweC prestandaindex i 1080p.

Det där är dock ganska missvisande eftersom t.ex. ett 4090 flaskhalsas hårt av processorn i 1080p. Det kan förstås vara relevant för de som fortfarande spelar i så låg upplösning, men det lär inte vara många av dem som köper ett 4090. Ska man göra generella uttalanden om pris/prestanda så bör man snarare kolla på prestandan i 4K istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det där är dock ganska missvisande eftersom t.ex. ett 4090 flaskhalsas hårt av processorn i 1080p. Det kan förstås vara relevant för de som fortfarande spelar i så låg upplösning, men det lär inte vara många av dem som köper ett 4090. Ska man göra generella uttalanden om pris/prestanda så bör man snarare kolla på prestandan i 4K istället.

Jag förstår vad du menar och det va därför jag skrev att datan inte är helt korrekt att titta på.
Du har rätt i att man ska bedöma 4090 i 4K eller 1440p.
För nöjes skulle gjorde jag det också

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Här kommer 1440p också:

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413