Test: Nvidia Geforce RTX 4090 från Asus, Gigabyte och MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Fast ändå är typ att äga en häst och ha det som hobby fortfarande dyrare.
Datorbygge ( om man inte bygger varje år ) behöver inte vara dyrare än andra hobbys.

Det jag menar är.., man kan köpa en häst eller ett grafikkort eller för den delen en pizza för "normala pengar" eller.., en häst, ett grafikkort eller en pizza för "sjukt" mycket högre summor än vad de igentligen är värda.

För vem tycker igentligen att det är skäliga pengar för detta grafikkort?
Möjligen någon som använder det i arbetsrelaterade syften.

Permalänk
Digital fyndjägare

Spelar ingen roll vad många här tycker om priset. De tar slut så fort de finns i lager.
<3 RTX 4090 <3

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har en beställning på ett 4090 TUF för 21,900:-
Väntar i hopp om att den kommer levereras någon gång. Om inte så skiter jag i det

Jag också. Fick mail från Inet om att jag nu kan köpa ett Gigabyte Gaming OC kort om jag lägger till en tusenlapp. Känns inte riktigt värt det men samtidigt så är man ju hyfsat "ivrig".

Får tyvärr lite vibbar från förra lanseringen då jag också fick vänta i flera månader på 3080-kortet.

Gissar dock att detta inte kan hålla i sig så länge då

1. Dollarn har sjunkit med nära 10% sedan lanseringen.
2. Konjunkturen
3. Konkurrensen har hårdnat
4. Ingen cacheback (GPU-mining är i stort sett död)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ni borde haft hög hatt o monokel för att komma i rätt stämning 😝

Skrivet av FredrikMH:

"Sålde njuren och brände kortet" är det nya "Sålde smöret och tappade pengarna"

Den va bra 🙂

Bränner man sitt 4090 så får man fanimej en psykos lr nåt…..

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Förstår vad du menar, men det handlar lite om perspektiv.

Låt oss jämföra Strix för 28.000:- eller TUF OC för 26.000:-

2000kr i absoluta pengar är mycket: 2000 kr.
2000kr i relativt värde är "bara" 7,7%.

2000kr mer för ett lite snyggare, snabbare kort som överklockar bättre, går tystare och svalare låter mycket.
7,7% mer för ett lite snyggare, snabbare kort som överklockar bättre, går tystare och svalare låter däremot inte så farligt.

I dom här (extrema) summorna vi pratar om så känns "bara" ~7% mer för ett Strix givet för mig. Lägger man så här mycket på något kan man lika gärna gå "hela vägen" och köpa det bästa. Så att Strix får "Utmärk" medans TUF OC inte får någon utmärkelse alls köper jag.

Håller inte med. TUF-kortet ser mer proffsigt ut än det blåröda Strix-kortet. Jag hade valt TUF för att spara 2000kr till uppgradering av nästa flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det kan vara värt att nämna, men RTX 4090 har betydligt bättre prestanda/effekt än sina föregångare.

Drog t.ex. 45W/~11% mer än RTX 3090 Unigine Superposition enligt Sweclockers test, men presterar upp till 81% bättre än RTX 3090 i 4K enligt deras prestandaindex.

Fast är man ute efter en strömsnål (rent allmänt) GPU så har väl Nvidias toppkort inte varit intressanta på flera år.

En raket hade kanske haft bättre prestanda/effekt kontra en Volvo... Jag hade inte velat köpa den för att åka till jobbet med den för det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Redaktör
Skrivet av AlpAne:

Undrar varför ni fortfarande envisas med att göra tester med RTX 4090 och övriga RTX i 20- och 30-serien med olika versioner av drivrutinen, 521.90 för RTX 4090 men endast 521.90 för de äldre RTX-korten?

Kanske är dags för en ny prestandajämförelse där även RTX 30-series "Ampere" och RTX 20-series "Turing"-kort körs med Game Ready Driver 522.25 med tanke på denna artikel:

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-522-25-driv....

Borde ge ett rättvisare resultat om ni använder samma version för drivrutinen för samtliga kort.

Tjenare, när vi påbörjade insamlingen av data i samband med att vår nya svit etablerades så påbörjades testningen av alla kort med den då nyaste drivrutinen. Testningen av alla kort tog mig kanske 14 dagar. Att testa om alla kort varje gång vi gör ett nytt test med ny drivrutin är tyvärr inte något som är aktuellt då det är väldigt tidskrävande. Men visst förstår jag din poäng och om jag får ett par veckor över utan en ny release kan det vara på sin plats att testa om grafikkortet förutsatt att det skulle ge någon relevant förändring i siffrorna. Datan från Ampere-korten är direkt plockad från våran svit som jag använde i RTX 4090 recensionen och påbörjades i Juni i år tror jag. 4090-korten testades med samma version som Founders Edition kortet testades med i den stora recensionen av anledning att det ska vara så jämförbart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare, när vi påbörjade insamlingen av data i samband med att vår nya svit etablerades så påbörjades testningen av alla kort med den då nyaste drivrutinen. Testningen av alla kort tog mig kanske 14 dagar. Att testa om alla kort varje gång vi gör ett nytt test med ny drivrutin är tyvärr inte något som är aktuellt då det är väldigt tidskrävande. Men visst förstår jag din poäng och om jag får ett par veckor över utan en ny release kan det vara på sin plats att testa om grafikkortet förutsatt att det skulle ge någon relevant förändring i siffrorna. Datan från Ampere-korten är direkt plockad från våran svit som jag använde i RTX 4090 recensionen och påbörjades i Juni i år tror jag. 4090-korten testades med samma version som Founders Edition kortet testades med i den stora recensionen av anledning att det ska vara så jämförbart som möjligt.

Ytterligare artikel som belyser detta:

https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/matthew-wils...

Känns som att det vore bra om SweClockers ser till att uppdatera resulaten för RTX 30-series "Ampere" och RTX 20-series "Turing"-kort för en rättvisare prestandajämförelse för de nyare korten i RTX 40-series. Tror att era läsare skulle uppskatta om siffrorna för ökad prestanda i % om man skulle skaffa ett kort i RTX 40-series stämmer med verkligheten.

Permalänk
Redaktör
Skrivet av AlpAne:

Ytterligare artikel som belyser detta:

https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/matthew-wils...

Känns som att det vore bra om SweClockers ser till att uppdatera resulaten för RTX 30-series "Ampere" och RTX 20-series "Turing"-kort för en rättvisare prestandajämförelse för de nyare korten i RTX 40-series. Tror att era läsare skulle uppskatta om siffrorna för ökad prestanda i % om man skulle skaffa ett kort i RTX 40-series stämmer med verkligheten.

Tjena, Jag förstår det helt och hållet men jag kommer att behöva vänta med det då det tyvärr inte finns tid just nu. processen skulle ta mig mer tid än vad jag för tillfället kan avsätta.

Permalänk
Medlem

@CrispVanDahl - Gällande Gigabytekortet, märkte du möjligtvis något missljud från en eller flera fläktar vid väldigt hög RPM (80+%)? Eller när de varvar upp från 0-60%? Vet inte om du kikade på MSI AB grafer efter testerna och märkte att Fan 1 uppvisade märkligt beteende (många oförklarliga toppar/dalar)?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9