Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av aposteriori:

Hm, kostar inte hela datorn bara nån tusenlapp mer än nypriset enbart för grafikkortet?

Mja, ett 6650XT går att få för drygt 4000kr, men visst är det en bra deal. Man kan ju använda datorn utan grafikkort iom 5600G CPU, om man bara vill åt det till en befintlig dator och kan då få en extra-PC för knappt 3000kr

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis de måste jämföra med billigaste priset senaste månaden

Elgiganten är tillräckligt stora för att ha andra produktnummer än resterande i norden. Då hävdar de att det är en annan produkt, tex vid prismatch. Samma sak gäller såklart vid reor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Elgiganten är tillräckligt stora för att ha andra produktnummer än resterande i norden. Då hävdar de att det är en annan produkt, tex vid prismatch. Samma sak gäller såklart vid reor.

Nej, de byter nog inte modell på en tvättmaskin för att hävda större rea

Permalänk
Skrivet av Haiwa:

Produkt: 12 Gen. Intel Core i5-12400F
Länk: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/intel-...
Kategori: CPU
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5948013
Pris: 1690kr
Obs: Fyndvara

Hur länge varade denna tro? Borta en halvtimme senare tidigt en söndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeeVanCleef:

Den fanns för 8min sedan när jag kikade

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis de måste jämföra med billigaste priset senaste månaden

Nja, är det inte så att det lägsta priset de senaste 30 dagarna måste synas. Ok att det står -17 000 från ordinarie pris men man måste även skriva ut lägsta pris senaste 30 dagarna separat. Om lägsta pris de senaste 30 dagarna är samma som priset rabatten dras ifrån behövs ingenting markeras.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av LeeVanCleef:

Det gällde alltså en fyndvara, som kanske bara fanns i ett enda exemplar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad blir det i praktiken med 4800 MHz jämfört med snabbare DDR5 minnen? Skulle det vara värt att bry sig i.o.m. att märkbart snabbare minne trots allt blir mer än dubbelt så dyrt?

Följdfråga, det är ECC minne och det är inte något Intel stödjer (*Förutom W680, men vet knappt om jag ens sett ett sådant moderkort ännu), finns det någon nackdel att använda det med Z690 moderkort (förutom att man inte får ECC support)?

AM5 hade ju varit trevligt, men moderkorten är fortfarande löjligt dyra jämfört med motsvarande intel DDR5 moderkort och ECC support på AM5 är väl fortfarande något av en gråzon.

Edit: Antar att den här videon svarar på min fråga hyfsat väl. Hardware Unboxed, DDR4 vs. DDR5.. Dvs. det svårt att motivera dubbla priset på snabbare DDR5 minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Hur stor skillnad blir det i praktiken med 4800 MHz jämfört med snabbare DDR5 minnen? Skulle det vara värt att bry sig i.o.m. att märkbart snabbare minne trots allt blir mer än dubbelt så dyrt?

Följdfråga, det är ECC minne och det är inte något Intel stödjer (*Förutom W680, men vet knappt om jag ens sett ett sådant moderkort ännu), finns det någon nackdel att använda det med Z690 moderkort (förutom att man inte får ECC support)?

AM5 hade ju varit trevligt, men moderkorten är fortfarande löjligt dyra jämfört med motsvarande intel DDR5 moderkort och ECC support på AM5 är väl fortfarande något av en gråzon.

Edit: Antar att den här videon svarar på min fråga hyfsat väl. Hardware Unboxed, DDR4 vs. DDR5.. Dvs. det svårt att motivera dubbla priset på snabbare DDR5 minne.

Just därför väntar jag in någon prissänkning.
Som tur fick jag tag DDR5 när Inet körde sin Stream.
Corsair 32GB 5600Mhz 1399:-. Absolut prisvärt, efter som jag är i uppgradering tankar.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Just därför väntar jag in någon prissänkning.
Som tur fick jag tag DDR5 när Inet körde sin Stream.
Corsair 32GB 5600Mhz 1399:-. Absolut prisvärt, efter som jag är i uppgradering tankar.

Fick också tag på den dealen! Löjligt bra (iaf innan man vet blackfriday osv osv)

Frågan är vad man tänker sig för moderkort och processor nu dock? 🤔 iom att de var ”AMD märkta” stickor? (Har alltid kört intel, fanboy osv innan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Fick också tag på den dealen! Löjligt bra (iaf innan man vet blackfriday osv osv)

Frågan är vad man tänker sig för moderkort och processor nu dock? 🤔 iom att de var ”AMD märkta” stickor? (Har alltid kört intel, fanboy osv innan)

Det fungerar utmärkt med Intel också, som de nämnde i chatten på tuben

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Hej någon som har den manuella koden till 100kr av 400kr från amazon? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av compumanic85:

Hej någon som har den manuella koden till 100kr av 400kr från amazon? Mvh

Finns det? Trodde det aktiverades på kontot för nästa köp bara.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Har legat på det priset i två veckor nu, finns nämnt tidigare i fyndtråden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Power kör igång sin black friday..
Tycker jag ser mest ordinarie priser/ vanlig rea.

På vissa produkter har den satt stämpel Back Friday.
Fast utan skriva ut ordinarie priser..eller vad man sparar.
Det är väl F inte okej?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Power kör igång sin black friday..
Tycker jag ser mest ordinarie priser/ vanlig rea.

På vissa produkter har den satt stämpel Back Friday.
Fast utan skriva ut ordinarie priser..eller vad man sparar.
Det är väl F inte okej?

Black Friday som startar redan är ju bara löjligt. Black Week, fine, men nästan två veckor innan nu? Snart börjar väl Black Friday vid midsommar om butikerna fortsätter så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeeVanCleef:

Black Friday som startar redan är ju bara löjligt. Black Week, fine, men nästan två veckor innan nu? Snart börjar väl Black Friday vid midsommar om butikerna fortsätter så här.

Verkar vara lite så detta år.. (varit sisådär föregående också iofs..) verkar finnas en hel del överlagrad elektronik övers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeeVanCleef:

Det är ju samma med juldekorationer osv. Är man först på bollen så gynnar det ens försäljning helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats identifiera ett schysst fynd av bärbar gamingdator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhomez:

Denna är väl för stunden bland de bättre deals.
Men Lenovo legion brukar med jämna mellanrum gå på rea och de brukar oftast vara de bättre gaminglaptops man kan köpa då grafikkortet brukar få det krut den behöver.

Skrivet av AxxT:

Fick detta mailet av ASUS.

"ROG STRIX G15
ROG Strix G15 är designad för e-sport och för att man ska kunna tävla på högsta nivå. Den är utrustad med en av marknadens mest kraftfulla processorer i AMD Ryzen 7, ett GeForce RTX 3070 grafikkort, 1 TB NVMe SSD-lagring och 16 GB DDR4 RAM. Du får dessutom ut maxprestanda av komponenterna tack vare ROG:s avancerade kylsystem och liquid metal.

För att ta del av alla erbjudanden behöver du logga in på ditt ASUS members konto. Gäller endast ett begränsat antal, t.o.m. 16-11-2022 - så passa på!

Spara 8 991,00SEK"

https://estore.asus.com/se/90nr0562-m00030-g513qr.html

Priset blir 13999:-

Proshop tar 18990:-

MediaMarkt har en liknande fast med 3060 för 12990.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhomez:

Elgiganten har Lenovo Legion 5 Pro med Intel 12700H och 3070 för 17500kr på Månadens Gaming Deal.
Skulle undvika Asus och Acer laptops av flera orsaker som undermåliga paneler och höga temperaturer/fläktljud.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Black Friday har ju tappat sitt funktion.
I början så var det ju som det ska vara, EN dag där man totaldumpade priset på vissa varor.

Nu är det 1-2v mediokra reor.

Sen har ju butikerna förstört för sig själv. Genom att köra mer eller mindre "påhittade" reor på 25+% typ hela tiden så reagerar man ju inte längre. Nu vill man se 70-90% för att känna att man gör ett jättefynd.

Visst har man gått och väntat på en SPECIFIK tv som sen går ner 25% under en viss rea så är det ju toppen.
Dator-elektronik är ju lite speciellt iom att marginalerna är så små.

Men går man förbi en rea där en blå tröja kostar 200:- i stället för 250:- så är det inget jag blir exalterad över och impulsköper precis.

Tacka vet jag de första åren där man fyndade riktigt bra märkes-vinterjackor på 70%.

Permalänk
Medlem

Ni förstår väl att det är precis vad butikerna vill; att ta död på Black Friday. De har ju iom Black Friday grävt sin egen grav för försäljningen under resten av året. Jag måste erkänna att jag är imponerad över sättet de gör det på just nu - hatten av.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Ni förstår väl att det är precis vad butikerna vill; att ta död på Black Friday. De har ju iom Black Friday grävt sin egen grav för försäljningen under resten av året. Jag måste erkänna att jag är imponerad över sättet de gör det på just nu - hatten av.

Fast jag håller inte med dig riktigt.
Poängen med Black Friday från början var ju att få folk att spendera de sista pengarna/pengar de borde sparat pga jättereor där butikerna blev av med stående lager.
De ville få in folk genom dörrarna helt enkelt. Större chans att folk spenderar för mycket när de väl är inne i affären än hemma på soffan.

Nu är ju SweC en nischad skara människor så visst, här kanske folk sitter och väntar 1år på att få en 500:- rabatt på en GPU.

Men merparten av Svenssons väntar inte ett år på att köpa en sak de behöver.

Som sagt det är reor HELA TIDEN så att butikerna vill få bort black friday köper jag inte alls. Utan det är snarare som det sagts av andra tidigare i tråden att det handlar om att vara först på bollen.

Permalänk
Medlem

Power.se black friday är ju ett skämt, 5% på de vettiga prylarna
Dessutom har de höjt precis allt första veckan i Oktober, exempel:

Samsung 980 Pro 1TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5533976#statistics

Power;
2022-11-13 1 299 kr -489 kr
2022-10-05 1 788 kr

Medans de lite seriösare aktörerna, typ Proshop, Inet's historik ser ut såhär:
2022-10-25 1 419 kr -10 kr
2022-10-03 1 429 kr -1 kr
2022-09-29 1 430 kr -43 kr
2022-09-19 1 473 kr -6 kr
2022-08-29 1 479 kr -11 kr
2022-08-04 1 490 kr -9 kr
2022-07-16 1 499 kr -10 kr

Kastar man ett öga på Samsung 980 PRO 1TB är det enkelt att se att det kostat 1300-1400 kr sedan förra nyårsskiftet

Edit:
Power.se slogan, jävligt passande i sammanhanget

Lite bättre - mycket roligare, alltid billigt!
POWER är Sveriges nya hemelektronikkedja! Vi är här för att utmana marknaden och ändra spelreglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusju:

Power.se black friday är ju ett skämt, 5% på de vettiga prylarna
Dessutom har de höjt precis allt första veckan i Oktober, exempel:

Samsung 980 Pro 1TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5533976#statistics

Power;
2022-11-13 1 299 kr -489 kr
2022-10-05 1 788 kr

Medans de lite seriösare aktörerna, typ Proshop, Inet's historik ser ut såhär:
2022-10-25 1 419 kr -10 kr
2022-10-03 1 429 kr -1 kr
2022-09-29 1 430 kr -43 kr
2022-09-19 1 473 kr -6 kr
2022-08-29 1 479 kr -11 kr
2022-08-04 1 490 kr -9 kr
2022-07-16 1 499 kr -10 kr

Kastar man ett öga på Samsung 980 PRO 1TB är det enkelt att se att det kostat 1300-1400 kr sedan förra nyårsskiftet

Edit:
Power.se slogan, jävligt passande i sammanhanget

Lite bättre - mycket roligare, alltid billigt!
POWER är Sveriges nya hemelektronikkedja! Vi är här för att utmana marknaden och ändra spelreglerna.

Det är jävligt fult av Power, tyvärr "följer" dom den nya lagen eftersom som det är det lägsta priset dom senaste 30 dagarna.

Från den första september gäller nya regler kring hur ett erbjudande under rea ska presenteras. I stället för att jämföra med det senaste priset, så ska det lägsta priset under de senaste 30 dagarna visas.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

På tal om Power:
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-i...
Varför är denna så nedsatt.... (eller inte) och är den nåt att ha nu för 7399:- ?
(är ingen gamer....)

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

På tal om Power:
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-i...
Varför är denna så nedsatt.... (eller inte) och är den nåt att ha nu för 7399:- ?
(är ingen gamer....)

Nja, det är väl inte så billigt egentligen, Processorn kanske fungerar, men grafikkortet är för svagt för att ens vara med på Sweclockers index, så inget jag hade köpt nytt nu.

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

8 GB ram kommer man inte långt med heller. Undvik.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Det är jävligt fult av Power, tyvärr "följer" dom den nya lagen eftersom som det är det lägsta priset dom senaste 30 dagarna.

Från den första september gäller nya regler kring hur ett erbjudande under rea ska presenteras. I stället för att jämföra med det senaste priset, så ska det lägsta priset under de senaste 30 dagarna visas.

Det är fan power att erbjuda en sån här värdelös "Black Friday".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Elgiganten har Lenovo Legion 5 Pro med Intel 12700H och 3070 för 17500kr på Månadens Gaming Deal.
Skulle undvika Asus och Acer laptops av flera orsaker som undermåliga paneler och höga temperaturer/fläktljud.

Tack! Skulle du gissa att det går ner en bit till under BF eller är detta så bra det blir?