Microsoft Flight Simulator firar 40 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild av Microsoft Flight Simulator var att det i början krävde vad som ansåg vara en extrem dator för att köra, medans det på senare år har blivit ett spel/simulator som går at köra på vilken ny och skaplig speldator som helst.

Jag körde Flight Simulator II på min C64 när det kom 1984, den var iofs den bäst säljande datorn men knappast extrem ens för den tiden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hepp, Stockholms motorvägar är fortfarande grön åkermark.. inte mycket till uppdatering

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Spelade Flight Simulator 3 på en 12 MHz 286 med svartvit VGA-skärm någon gång i början av 90-talet.
Runt mitten/slutet av 90-talet föredrog jag Flight Unlimited-spelen över de samtida MSFS-spelen på grund av de (mycket) bättre marktexturerna och i FU1 den osannolikt mycket bättre fysikmodellen.

Sen blev det ganska jämt skägg mellan X-Plane för dess fysikmodell kontra MSFS Century of Flight för dess (åtminstone bitvis) återskapande av 3D-modeller av kända landmärken och dess DC-3 som jag gillade skarpt.

Jag är lite avundsjuk på nuvarande MSFS för dess strömmade kartmaterial som X-plane inte kan matcha, men har man en del diskplats blir det ändå helt OK med en del eget jobb och kompilering av ortografiskt kartmaterial. X-Plane har också fördelen att ha native-versioner för de plattformar jag har hemma idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag svarade ju

Oj förlåt! Men om man då omformulerar frågan, finns det någon som tycker någon av de äldre MFS är bättre än MFS 2020?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Hepp, Stockholms motorvägar är fortfarande grön åkermark.. inte mycket till uppdatering

Tror det finns mods där du ersätter Google maps. Fråga mig inte hur eller vad det heter för det har jag glömt.🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Hepp, Stockholms motorvägar är fortfarande grön åkermark.. inte mycket till uppdatering

Det är förvisso inte spelets fel utan det problemet ligger hos Bing maps.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild av Microsoft Flight Simulator var att det i början krävde vad som ansåg vara en extrem dator för att köra, medans det på senare år har blivit ett spel/simulator som går at köra på vilken ny och skaplig speldator som helst.

OK? Du vet att alla inte har 32GB ram som är minimum på PC.
Den som du tänker på förutom att de inte hade GPU axelerering utan endast CPU för fysiken är att då det började stödja flera skärmar så fick MS inte till det. Tanken var att du skulle ha instrument på andra skärmar kunna blanda grafikkort av olika märken mm. Mig veterligen vart det inte bra. 98 kom tydligen 3dfxn stöd men jag har för mig att 97 var en bra version ute.
Tycker den nya är för dyr. Så moment 22. Man höjer priset för att få tillbaks investeringen, men säljer färre ex pga priset.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

OK? Du vet att alla inte har 32GB ram som är minimum på PC.
Den som du tänker på förutom att de inte hade GPU axelerering utan endast CPU för fysiken är att då det började stödja flera skärmar så fick MS inte till det. Tanken var att du skulle ha instrument på andra skärmar kunna blanda grafikkort av olika märken mm. Mig veterligen vart det inte bra. 98 kom tydligen 3dfxn stöd men jag har för mig att 97 var en bra version ute.
Tycker den nya är för dyr. Så moment 22. Man höjer priset för att få tillbaks investeringen, men säljer färre ex pga priset.

Jag håller med förutom att 32GB ram inte är minimumkravet för att starta spelet_
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/microsoft-fligh...
PC System Requirements:
Processor: AMD Ryzen 3 1200 / Intel i5-4460
GPU: AMD Radeon RX 570 / NVIDIA GTX 770
RAM: 8GB
VRAM: 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller med förutom att 32GB ram inte är minimumkravet för att starta spelet_
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/microsoft-fligh...
PC System Requirements:
Processor: AMD Ryzen 3 1200 / Intel i5-4460
GPU: AMD Radeon RX 570 / NVIDIA GTX 770
RAM: 8GB
VRAM: 2GB

Ja så sant. Det står 8GB och rekommenderat 16GB på MS store. Det står även integrerat tangentbord och mus som grundkrav. Så jag kan inte spela det då jag har en stationär.
8 kärnor eller mer är rekommenderat.
Microsoft Store.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Köpte nyligen en T16000M joystick (ej hotas) och är en väldigt sporadisk och casual spelare, funderar på det här spelet men har ett par frågor.

Funkar det okej med bara joystick + tangentbord?
Funkar det på i7 6700K 4,5ghz, 16gb ram, GTX 1070 i 1080p eller 1440p?
Ska man köpa det på steam eller hos microsoft (xbox app?) ?
Brukar det vara rea på spelet? Stod nått om rea på steam 11-15 nov men förstår inte riktigt för priserna är ju standard där?

Fungerar utmärkt med joystick och tangentbord (och mus). De viktigaste funktionerna kan du binda till din joystick, resten styr du med tangentbord och mus.

Köp spelet där du känner för.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Slog till och köpte senaste versionen som jag casualspelar med en Xbox kontroller, otroligt vackert spel. Flyger runt och bara njuter av de detaljrika städerna. Annars är min favorit Combat flight simulator där jag fortfarande hoppas på att det kommer en ny version med samma grafik och detaljrikedom som den senaste civila versionen.

Permalänk

Varit med och njutit av alla versioner under dessa 40 år och njuter mer idag än någonsin tidigare!

Vad vi har idag känns väldigt mycket som en dröm som blivit verklighet. Visst finns det fortfarande en hel del saker som kan bli bättre. Som gröna vägar här hemma i Sverige t ex men i det stora hela tycker jag vad de lyckats med i den här simulatorn är helt fantastiskt! Att de dessutom fortsätter lägga till mer och mer gratis gör ju inte saken sämre. I kombination med att de "comittat" sig till åtminstone de närmaste 10 åren för fortsatt utveckling av plattformen.

I dagsläget avnjuter jag senaste versionen av MSFS i VR i ett par Varje Aero där jag spenderar mesta tiden i PMDG's 737 online på Vatsim. Sen jag uppgraderade min dator med ett 4090 och en 13900K är upplevelsen helt galet bra! Att kunna ha den visuella upplevelsen samtidigt som man har perfekt flyt...mycket bättre blir det inte när man är en FS-nörd som jag själv

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Jag kommer nog köpa ett grafikkort som klarar detta spel före Jul, så spel med expansion blir en bra julklapp...

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Trevligt!
Jag kommer nog köpa ett grafikkort som klarar detta spel före Jul, så spel med expansion blir en bra julklapp...

Köp en extra hårddisk om du inte har gott om plats redan.
Min FS installation är på 259gb

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem

Honeycombs yoke och reglage är på rea just nu hos elgiganten för dom som är sugna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tror det finns mods där du ersätter Google maps. Fråga mig inte hur eller vad det heter för det har jag glömt.🤷

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1648949-flight-simulat...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750